Gå til innhold

Stolt av din iphone?


Anbefalte innlegg

Det er kanskje viktig å få med seg hvorfor China Labour Watch var involvert i denne "dokumentaren".

Det handler egentlig om å få fokus på bedre og sterkere fagforeninger i slike fabrikker i Kina, Apple ble bare fokusert på for opmerksomheten merket skaper blant folk.

 

Det står ganske greit forklart her:

http://www.patentlyapple.com/patently-apple/2014/12/the-bbc-report-about-apple-is-motivated-by-politics-and-unions.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*

Det handler egentlig om å få fokus på bedre og sterkere fagforeninger i slike fabrikker i Kina, Apple ble bare fokusert på for opmerksomheten merket skaper blant folk.

*

Er jo hva jeg har sagt hele tiden.... dette handler ikke om hvilket selskap som er nevnt, det er et bransje problem, og Apple blir brukt da de gir mest oppmerksomhet rundt problemet, noe som er en bra ting, for arbeiderne, kanskje ikke for Apple, men det får så være.

 

Men, sier meg ferdig i denne tråden, jeg klarer tydeligvis ikke ordlegge meg godt nok til at poengene mine kommer klart nok frem, (er nok ikke mye til politiker), har jeg fornærmet noen beklager jeg, det har aldri vært intensjonen min.

 

God jul :xmas:

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

 

 

Sist du kastet ett klesplagg. Sist du byttet ett elektronisk produkt. Var det nødvendig? Trenger du egentlig alt det du har? Kan du svare ja på det?

Jeg kan ikke det, derfor orker ikke jeg å sette meg på en høy hest å late som jeg er en fryktelig flott fyr. Men jeg kan si (unntak mobiltelefon) at vi i vår familie faktisk har begynt i stadig større grad å tenke gjennom våre innkjøp og vår kasting. Jeg regner med at dere som "roper høyest" her både er eksempler å følge samt at dere ellers i livet er pådrivere for det dere skriver her?

 

Hvorfor unnlot du svare på spørsmålet?

 

Jeg sier ikke at du skal slutte kjøpe produkter, eller boikotte Apple på noen måte, men jeg blir deprimert når jeg ser slike dokumentarer, blir ikke du det? Jeg lurer på hva du som mennesker tenker og føler når du ser dokumentaren? For når man tar Apple i forsvar, fremfor arbeiderne begynner man under litt på hva folk tenker om saken, og hvilken holding de har til problemet.

 

Og neida, jeg har sikkert mye som jeg ikke trenger, og jeg jobber til og med til daglig med å selge Apple's produkter, så jeg prøver ikke sette meg på noen høy hest, jeg er en like stor del av problemet som dere. Men jeg blir likevel skuffer når jeg ser sånt, spesielt fra et selskap som lovet å rydde opp å få slutt på slike forhold.

Dette er jo mye av problemet. Hva hjelper det å bli trist når man velger å ikke gjøre noe med det? Jeg tenker ikke nødvendigvis på akkurat deg, men på ganske så mange av oss.

Lenke til kommentar

 

 

 

Sist du kastet ett klesplagg. Sist du byttet ett elektronisk produkt. Var det nødvendig? Trenger du egentlig alt det du har? Kan du svare ja på det?

Jeg kan ikke det, derfor orker ikke jeg å sette meg på en høy hest å late som jeg er en fryktelig flott fyr. Men jeg kan si (unntak mobiltelefon) at vi i vår familie faktisk har begynt i stadig større grad å tenke gjennom våre innkjøp og vår kasting. Jeg regner med at dere som "roper høyest" her både er eksempler å følge samt at dere ellers i livet er pådrivere for det dere skriver her?

 

Hvorfor unnlot du svare på spørsmålet?

 

Jeg sier ikke at du skal slutte kjøpe produkter, eller boikotte Apple på noen måte, men jeg blir deprimert når jeg ser slike dokumentarer, blir ikke du det? Jeg lurer på hva du som mennesker tenker og føler når du ser dokumentaren? For når man tar Apple i forsvar, fremfor arbeiderne begynner man under litt på hva folk tenker om saken, og hvilken holding de har til problemet.

 

Og neida, jeg har sikkert mye som jeg ikke trenger, og jeg jobber til og med til daglig med å selge Apple's produkter, så jeg prøver ikke sette meg på noen høy hest, jeg er en like stor del av problemet som dere. Men jeg blir likevel skuffer når jeg ser sånt, spesielt fra et selskap som lovet å rydde opp å få slutt på slike forhold.

Dette er jo mye av problemet. Hva hjelper det å bli trist når man velger å ikke gjøre noe med det? Jeg tenker ikke nødvendigvis på akkurat bare deg, men på ganske så mange av oss.
Lenke til kommentar

Sa jeg skulle gi meg, men får vel svare

 

Jeg fikk bare inntrykk av at folk hadde mer sympati for Apple som fikk skittetøyet vasket i offentlighet, mer sympatien enn for menneskene som jobbet på fabrikken, og det provoserte meg litt, kanskje litt mer enn andre tydeligvis :)

 

Jeg tror ikke enkelte av oss får gjort så mye med problemet, eller løst det i denne tråden, det ligger dypere enn som så. Men det er internsagt og høre hva folk tenker og føler om saken.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Sa jeg skulle gi meg men :grin2:

 

Jeg fikk bare inntrykk av at folk hadde mer sympati for Apple som fikk skittetøyet vasket i offentlighet, mer sympatien enn for menneskene som jobbet på fabrikken, og det provoserte meg litt, kanskje litt mer enn andre tydeligvis :)

 

Jeg tror ikke enkelte av oss får gjort så mye med problemet, det ligger dypere enn som så. Men det er internsagt og høre hva folk tenker og føler om saken.

 

Du kan jo starte med å opptre med en høflig tone, om dine intensjoner ikke var å fornærme noen. For det andre er det nettopp slike holdninger som irriterer meg når det diskuteres problemer vi har i vår verden. Så vidt jeg har sett, er det ingen her i tråden som viser sympati for hvordan Apple har håndtert saken til BBC – men det er flere som har poengtert at Apple ikke er alene. At du da klarer å snu dette til hva enn du vil, forblir ditt problem.

 

Personlig syns jeg det er nyttig å spre denne type informasjon på en måte som oppfordrer folk til diskusjon med gode holdninger. Å opptre arrogant gjør bare saken kjedelig å diskutere.

 

Dette er et bransjeproblem. Det faktum at jeg ser flere fjes i denne tråden som ofte bidrar meg søppel i andre Apple artikler er vel bare en tilfeldighet……

Endret av Woods
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Greit nok, jeg kan ikke snakke for andre. Men jeg kan i hvertfall si at jeg er opptatt av hva alle (ikke alle andre) gjør, og ikke bare Apple, men det er ikke for å unnskylde noe som helst ovenfor meg selv. :)

 

*

Så du mener ingenting konkret om denne saken, om det Apple gjør i denne dokumentaren, om det er riktig eller galt, uavhengig av hva alle andre måtte gjøre på sine fabrikker?

 

Apple har muligheten til å gjøre noe med situasjonen, de har best fortjeneste på produktene sine og da mange muligheter for å forbedre seg, de er også det sterkeste merkenavnet, og har de perfekte forhold på fabrikkene sine vil de andre bli presset til å følge etter. Det følger et vist ansvar å være i deres posisjon.

Joda, jeg mener det er dårlig av Apple, og at hver gang slike saker kommer frem i media, så lover de bot og bedring, uten at det i realiteten virker å skje så mye forandring. Jeg mener at noen statlige aktører burde undersøkt dette, og gitt økonomiske straffer til alle de selskapene som ikke forbedrer seg.

 

Men måten trådstarter har lagt frem saken på, spesielt det at han nevner at han ikke har sett tilsvarende forhold i andre fabrikker, gjør at jeg ser meg nødt til å informere han om at det er feil. Det er ogdå dårlig av Samsung og de andre selskapene som oppfører seg helt likt.

Lenke til kommentar

Det er et innlegg jeg kan forholde meg til, godt sagt Reeve

 

En god tråd-regel for slike diskusjoner kunne kanskje vært og ikke nevne merkenavn i det hele tatt, men rett og slett bytte ut ord som Apple og Samsung med "bransjen", slik at folk blir litt mer objektive.

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må bare beklage til enkelte her at jeg ikke har forskånet dere fra å vite om dette. Slik blasfemi burde selvsagt ikke forekomme på det åpne forum.

 

Til dere andre som er frekke nok til å stille direkte spørsmål til disse stakars menneskene, tenk litt på hvordan det føles for dem også da. Det må gjøre vondt langt inn i forsikringspolisen. Dere burde heller sette dere ned og lete frem noen linker som beviser at det skjer andre ubehagelige ting i verden også, slik at de kan bruke forsikringen sin på nytt med god samvittighet om noen måneder.

Lenke til kommentar

Det er et innlegg jeg kan forholde meg til, godt sagt Reeve

 

En god tråd-regel for slike diskusjoner kunne kanskje vært og ikke nevne merkenavn i det hele tatt, men rett og slett bytte ut ord som Apple og Samsung med "bransjen", slik at folk blir litt mer objektive.

 

Poenget er ganske enkelt. For det første har Apple klart flest representanter på fabrikkene, og disse bidrar i hovedsak til dårligere arbeidsforhold. For det andre har utviklingen på avdelingene som produserer for Apple gått motsatt vei i forhold til de andre jeg har hatt anledning til å studere.

 

Dette er ikke en "bransjegreie", det er faktisk en sak som omhandler Apple, og de er verstinger i bransjen, og i de fleste tilstøtende bransjer. Det er spesielt linjene for mobiltelefoner som peker seg ut.

 

Så nei, det ville ikke være riktig å presentere dette som noe annet enn det det er. Å påpeke at Apple har noen forferdelige svin på skauen er ikke det samme som å trakasere folk som eier produktene. Å spille på folks samvittighet er kanskje ubehagelig, men som forbrukere bør vi være vårt ansvar bevisst. Vi har råd til det, og det er ikke greit å bare ikke gidde å forholde seg til det fordi det ikke bidrar til egen komfort.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jeg må bare beklage til enkelte her at jeg ikke har forskånet dere fra å vite om dette. Slik blasfemi burde selvsagt ikke forekomme på det åpne forum.

 

Til dere andre som er frekke nok til å stille direkte spørsmål til disse stakars menneskene, tenk litt på hvordan det føles for dem også da. Det må gjøre vondt langt inn i forsikringspolisen. Dere burde heller sette dere ned og lete frem noen linker som beviser at det skjer andre ubehagelige ting i verden også, slik at de kan bruke forsikringen sin på nytt med god samvittighet om noen måneder.

Her viser du bare mangel på respekt for andre meninger. Ikke noe vits i å diskutere mer med deg, for du har dratt ned diskusjonen på barnehagenivå. Og så langt har du ikke dokumentert noen av dine påstander om at du vet så mye mer om dette enn alle andre.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

 

Jeg må bare beklage til enkelte her at jeg ikke har forskånet dere fra å vite om dette. Slik blasfemi burde selvsagt ikke forekomme på det åpne forum.

 

Til dere andre som er frekke nok til å stille direkte spørsmål til disse stakars menneskene, tenk litt på hvordan det føles for dem også da. Det må gjøre vondt langt inn i forsikringspolisen. Dere burde heller sette dere ned og lete frem noen linker som beviser at det skjer andre ubehagelige ting i verden også, slik at de kan bruke forsikringen sin på nytt med god samvittighet om noen måneder.

Her viser du bare mangel på respekt for andre meninger. Ikke noe vits i å diskutere mer med deg, for du har dratt ned diskusjonen på barnehagenivå. Og så langt har du ikke dokumentert noen av dine påstander om at du vet så mye mer om dette enn alle andre.

 

 

Du ser ikke det urimelige i at man ikke skal ha lov til å poste en slik artikkel dersom den handler om Apple uten å samtidig være pålagt å hevde at alle de andre produsentene er like ille?

 

Man får ikke lov til å ta bilder inne på disse fabrikkene. Dette er veldig strengt. Jeg tok en gang bilde av innsiden av et gigantisk, tomt ekkofritt rom, og var nær ved å bli kastet ut av fabrikken. Ved noen tilfeller har jeg fått lov til å ta helt bestemte bilder, men aldri slik at en arbeider synes på bildet. Dessuten er prosessen for å få godkjenning for å ta disse bildene som oftest så omstendelig at jeg ikke gidder med mindre bildet er svært viktig for den jobben jeg gjør.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jeg vet ikke hvem du er og om noe av det du skriver er sant i det hele tatt. Sånn som du legger frem saken fremstår du dessverre som useriøs, og da velger jeg å tro at du tar mange av påstandene dine rett ut av lufta. Prøv å legge frem saker på en seriøs og saklig måte, så vil du kanskje ansees som noe annet enn et troll.

Lenke til kommentar

Poenget er ganske enkelt. For det første har Apple klart flest representanter på fabrikkene, og disse bidrar i hovedsak til dårligere arbeidsforhold. For det andre har utviklingen på avdelingene som produserer for Apple gått motsatt vei i forhold til de andre jeg har hatt anledning til å studere.

Dette er ikke en "bransjegreie", det er faktisk en sak som omhandler Apple, og de er verstinger i bransjen, og i de fleste tilstøtende bransjer. Det er spesielt linjene for mobiltelefoner som peker seg ut.

 

Så nei, det ville ikke være riktig å presentere dette som noe annet enn det det er. Å påpeke at Apple har noen forferdelige svin på skauen er ikke det samme som å trakasere folk som eier produktene. Å spille på folks samvittighet er kanskje ubehagelig, men som forbrukere bør vi være vårt ansvar bevisst. Vi har råd til det, og det er ikke greit å bare ikke gidde å forholde seg til det fordi det ikke bidrar til egen komfort.

 

Ingen her inne vil ta deg seriøst når du ikke viser til noen som helst kilder. Jeg kan like enkelt si at jeg også har vært på besøk hos flere av de store teknologifabrikkene i Kina, og synes ikke Apple skiller seg merkverdig ut, så mine undersøkelser stemmer ikke overens med dine. Stillingen er da 1-1, og vi må løse konflikten ved å bruke andre, eksterne rapporter.

Endret av Reeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du ser ikke det urimelige i at man ikke skal ha lov til å poste en slik artikkel dersom den handler om Apple uten å samtidig være pålagt å hevde at alle de andre produsentene er like ille?

 

Joda, jeg ser i hvertfall det, men du er ikke pålagt å hevde at alle produsentene er like ikke. Du hevdet imidlertid at andre produsenter var mye bedre. Dette viste jo seg å være feil, og det var denne påstanden i hvertfall jeg svarte på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du ser ikke det urimelige i at man ikke skal ha lov til å poste en slik artikkel dersom den handler om Apple uten å samtidig være pålagt å hevde at alle de andre produsentene er like ille?

 

Joda, jeg ser i hvertfall det, men du er ikke pålagt å hevde at alle produsentene er like ikke. Du hevdet imidlertid at andre produsenter var mye bedre. Dette viste jo seg å være feil, og det var denne påstanden i hvertfall jeg svarte på.

 

 

"Det viste seg å være feil"? Hva er det for slags desperat ønsketenkning?

 

Du må selvsagt gjerne hevde at du har vært i Kina og besøkt disse fabrikkene selv. Den store forskjellen er at i mitt tilfelle er det sant.

 

Men nå har det seg sånn at BBC har tatt en tur også. Du vil sikkert finne innslaget interessant, det er link til innslaget i det første innlegget i tråden.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvem du er og om noe av det du skriver er sant i det hele tatt. Sånn som du legger frem saken fremstår du dessverre som useriøs, og da velger jeg å tro at du tar mange av påstandene dine rett ut av lufta. Prøv å legge frem saker på en seriøs og saklig måte, så vil du kanskje ansees som noe annet enn et troll.

 

Som vanlig er trollene raskt ute med å rope troll. Dersom du lurer på noe vedrørende mine "påstander" er det bare å spørre.

Lenke til kommentar

Ser ut som denne dokumentaren får fabrikken Pegatron til å skjerpe seg.

Det må vel regnes som et pluss for CLW, og ikke minst for arbeiderne.

Kanskje de andre fabrikkene tar etter og faktisk bedrer egne arbeidsforhold?

 

Ops, glemte linken:

http://appleinsider.com/articles/14/12/22/apple-supplier-pegatron-plans-changes-after-bbc-report-on-worker-mistreatment

Endret av PL610
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vet ikke hvem du er og om noe av det du skriver er sant i det hele tatt. Sånn som du legger frem saken fremstår du dessverre som useriøs, og da velger jeg å tro at du tar mange av påstandene dine rett ut av lufta. Prøv å legge frem saker på en seriøs og saklig måte, så vil du kanskje ansees som noe annet enn et troll.

Som vanlig er trollene raskt ute med å rope troll. Dersom du lurer på noe vedrørende mine "påstander" er det bare å spørre.

Han lurte på følgende: dokumentasjon.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...