Gå til innhold

Stolt av din iphone?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Morsomt at du tror det er noe annerledes der de andre produsentene lager sine telefoner. Bare fordi du ikke har sett en reportasje fra Samsungfabrikken, betyr ikke det at alle der digger jobben sin.

Lenke til kommentar

Morsomt at du tror det er noe annerledes der de andre produsentene lager sine telefoner. Bare fordi du ikke har sett en reportasje fra Samsungfabrikken, betyr ikke det at alle der digger jobben sin.

Hva mener du her, skal det på noen måte liksom rettferdiggjøre det?

 

En slags "alle andre gjør det jo" ? :)

Endret av esoteric
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Nei, men det er blir kun fokus på et selskap som gjør akkurat det samme som de andre gjør. Ikke at det er riktig, men hvorfor ikke da ta opp de andre selskapene også? Istedet for å kaste seg over ett?

Lenke til kommentar

Apple er den største kunden til fabrikkene, og det blir da det naturlige valget å bruke dem. Skal man fokusere på alle selskapene, får ikke dokumentaren den samme tyngden. Og ja det finnes også dokumentarer om andre selskaper også, ikke bare Apple.

 

Jeg tror folkene som lager dokumentaren er opptatt av mennesker rettigheter, og ikke bare er ute etter og sverte Apple, det har de for godt ry til. Så syntes det er fint at det settes søkelys mot det her. Har ingen sympati for hverken Apple, Samsung eller noen av de andre selskapene, noe det virker som enkelt har ettersom de vil prøve forsvare selv slike ting som ikke burde eksistere i et moderne samfunn.

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Ingen som forsvarer dette, men jeg synes det blir teit å fokusere på ett selskap som lager tingene sine der. Apple har fått mye oppmerksomhet rundt dette, men ingen av de andre selskapene. Kanskje hvis verden stilte krav til de andre også, ville det kanskje skjedd noe. For nå sitter alle å ser at Apple får all kjeften, og dermed gidder ikke de å gjøre noe.

 

Hypotese: Kanskje grunnen til at Apple får all denne kjeften faktisk er fordi de er det eneste selskapet som prøver å gjøre noe, men får ikke hjelp av de andre? Har du tenkt på det?

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Men tror du at en person eller ett selskap kan forandre verden alene? Det er ofte flere som må dra lasset sammen. Men hvis mange føler at de ikke behøver å hjelpe til, da går det ikke.

 

Sånn som dugnad i borettslaget her jeg bor. Det er de samme som stiller opp hver gang, og de som ikke kom er de som klager på at det ikke ble slik de ønsket det.

Lenke til kommentar

Det finnes slike dokumentarer om mange andre selskaper. H&M fikk vel også mye pepper for litt siden. Jeg ønsker alle slike dokumentarer velkommen. Uavhengig av om kun ett eller flere selskaper nevnes.

 

Og Apple er et selskap mange andre selskaper ser opp til, som gjør de perfekte til dette formålet.

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

Da har du i mine øyne fokus på feil ting. Det burde være på menneskene som jobber der, og ikke hvilket selskap som som får pepper. Det spiller ingen rolle for min del.

 

Noen tåler ikke at man kritiserer eplet på noen som helst måte. Er som å fornærme deres gud.

 

Det argumentet der er så oppbrukt at det kan begraves. Det må da være lov å komme med ikke anti-apple argumenter uten at du skal ta i bruk det barnehagenivå-argumentet der?

Lenke til kommentar

Er det noen andre av disse selskapene som har gjort mer for å bedre arbeidsforholdene på disse fabrikkene enn nettopp Apple?

 

Jeg har aldri sett liknende forhold på en fabrikk. Det virker ikke som om det er et tema at man må "rette opp arbeidsforholdene". Jeg har til dags dato ikke sett en fabrikk i kina der jeg ikke selv kunne jobbet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det jo godt å vite at det ikke er noe å si på kvalitetskontrollen i hvertfall...

 

"This iphone 6 testing area has virtually noone awake"

 

http://www.bbc.com/news/business-30532463

1. Helt rett at det holdes fokus på dårlig arbeidsvilkår og brudd på menneskerettighetene.

2. Nei det hjelper ikke at andre gjør det også.

 

Men samtidig må du jo skjønne at når du, med ditt syn på Apple, lager en post, som tydeligvis bare er ment som flamebait, så blir det bare krøll. Hadde du virkelig ønsket å diskutere saken så hadde du nok vinklet det ganske så annerledes og kanskje laget en skikkelig tråd, men mer info om saken, utvikling i saken etc.

 

Jeg er i allefall inneforstått med at mye av det jeg har av elektronikk i huset. sony tv, andersson tv(gud vet hvem som lager de), iphone, ipad, windows pc med diversekomponenter, blant annet asus, intel, nvidia, samsung ssd er laget av folk som kjøres hardere enn hva både lover og menneskerettigheter tilsier.

Ikke er jeg særlig flink til å bry meg aktivt om det, men jeg synes det er flott når H&M, Apple, Samsung etc etc blir satt press på, slik at det gradvis vil bety en bedre hverdag for de som produserer all elektronikk vi godte oss med. Litt dyrere blir det nok, men det har vi råd til.

 

Det blir litt for dobbeltmoralsk å komme en blærete "Stolt av din iPhone". Hva med jakken i gangen hos deg, skoene, buksa etc etc. Alt er laget hos skreddern rundt hjørnet?

For det første så håper jeg ingen går rundt å er stolt av noe annet en sine nærmeste, jobben sin eller noe man har skapt. iPhone er en ting man skal bruke, og som skal gi deg nytte for pengene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man kan jo godt kalle det dobbeltmoral, eller et innlegg med andre motiver, men ting blir ikke bedre i samfunnet av å hele tiden male på "det finnes andre som er verre", og "du er ingen engel selv", det er bare unnskyldninger for å slippe å ta stilling til denne type ubehageligheter.

 

AtW

Nei, men er det ikke greit å oppføre seg nogenlunde om man ønsker å diskutere noe? Han var tydeligvis bare ute etter bråk.

 

Trådhistorikken til Snickers-is er full av små stikk innom Appletråder for å spre budskapet. Noen ganger holder han en fornuftig tone, andre ganger er det som sur galle med enkelt ord, og motivasjonen er det samme hver gang. Se hvem han klarer å gjøre forbannet.

Endret av UrgeLoL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...