Gå til innhold

Stolt av din iphone?


Anbefalte innlegg

 

Man kan jo godt kalle det dobbeltmoral, eller et innlegg med andre motiver, men ting blir ikke bedre i samfunnet av å hele tiden male på "det finnes andre som er verre", og "du er ingen engel selv", det er bare unnskyldninger for å slippe å ta stilling til denne type ubehageligheter.

 

AtW

Nei, men er det ikke greit å oppføre seg nogenlunde om man ønsker å diskutere noe? Han var tydeligvis bare ute etter bråk.

 

Trådhistorikken til Snickers-is er full av små stikk innom Appletråder for å spre budskapet. Noen ganger holder han en fornuftig tone, andre ganger er det som sur galle med enkelt ord, og motivasjonen er det samme hver gang. Se hvem han klarer å gjøre forbannet.

 

 

Du har kanskje en ide om hvordan jeg kunne laget denne tråden annerledes, og ikke minst hvorfor?

 

For hvorfor skal jeg late som om folk ikke allerede vet dette etter utallige artikler, og hvorfor skal jeg late som om dette ikke tross alt også er ansvaret til dem som kjøper produktene?

 

Og hvorfor kan du ikke bare forholde deg til diskusjonen i stedet for å ha et sett med "regler" for hva hver enkelt har lov til å skrive ut fra din oppfatning om folks intensjoner?

Endret av Snickers-is
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager virkelig. Jeg misforsto dine edle hensikter, der du bare vil sette fokus på et stort problem i dagens konsumverden. Det at du popper innom "alle" apple tråder for å "trolle" setter selvfølgelig ikke noe farge på hva jeg, og kanskje andre?, tenker om hensiktene dine. Men jeg forstår nå at de var uskyldige og edle.

 

God kveld

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hypotese: Kanskje grunnen til at Apple får all denne kjeften faktisk er fordi de er det eneste selskapet som prøver å gjøre noe, men får ikke hjelp av de andre? Har du tenkt på det?

 

Så hvorfor gjør ikke Apple mer for å bedre situasjonen for de ansatte ved fabrikkene? Det hadde ikke kostet Apple mer enn en kontrollør pr fabrikk for å ha kontroll på dette. La oss si det koster Apple 1 million kroner pr fabrikk pr år, og de har 10 fabrikker de skal følge opp. 10 millioner kroner pr år. Med en margin på 30% pr iphone solgt, og snittpris ca 6000 kroner på hver, sitter de da altså igjen med et overskudd på 1800 kroner pr iphone. 10 millioner delt på 1800 kroner vil det altså si at de må selge 5555 iphones for å dekke disse kontrollørene.

 

Apple selger de desidert dyreste mobiltelefonene. De har de suverent høyeste inntektene. De har den suverent største makten. De har enorme overskudd fra kvartal til kvartal. Tiltak for å bedre livskvaliteten til de stakkarene som sørger for at Apple opprettholder sin suverene posisjon, utgjør musepiss i havet for pengebingen til Apple.

 

Det er to år siden denne nyheten kom:

http://www.independent.co.uk/news/world/asia/apple-admits-it-has-a-human-rights-problem-6898617.html

 

Når mediestormen roet seg, gikk arbeidsforholdene tilbake til normalen, og Apples fokus var igjen tilbake på å maksimere fortjenesten.

 

Selvsagt kan man klage på at det er urettferdig at Apple nevnes, men sånn må det bare bli all den tid Apple er den suverene eneren.

 

Tenk på all den tyn som Samsung har fått når de har kopiert andre. Kjempet du da ved frontlinjen for å hevde urettferdigheten siden dette var noe alle andre gjorde også?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Samsung har jo fått en del artikler angående dårlige forhold ved deres egne fabrikker, i tillegg til at de er den største selgeren av mobiler. De burde gjort mye mer spør du meg. Nå er det vanskelig å vite hvem som gjør hva, men om ikke Apple lyver så det holder så gjør de en god del.

 

http://9to5mac.com/2014/12/19/apple-china-working-conditions/

Endret av UrgeLoL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samsung har jo fått en del artikler angående dårlige forhold ved deres egne fabrikker, i tillegg til at de er den største selgeren av mobiler. De burde gjort mye mer spør du meg. Nå er det vanskelig å vite hvem som gjør hva, men om ikke Apple lyver så det holder så gjør de en god del.

 

http://9to5mac.com/2014/12/19/apple-china-working-conditions/

 

Er ikke dette en typisk måte å slippe å ta stilling til slikt? "andre er like ille"? Det er ingen unnskyldning, uansett hvor riktig det er .

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tragisk at enkle er mer opptatt av å forsvare Apple i denne sammenhenger, bare fordi ikke Samsung også nevnes? Alle vet at dette er et bransje problem og ikke noe som gjelder eksklusivt Apple. Så her syntes jeg Apple kan forsvare seg selv, de klarer det tross alt, og de eneste som fortjener og at noen står opp for dem og forsvarer dem i denne saken er arbeiderne på fabrikkene, som ikke har samme muligheten.

 

Syntes dere virkelig ikke at Apple fortjener å få skittentøyet sitt vasket i offentlighet?

 

Vitner om mangel på empati for andre mennesker og er holdningen som gjør at slike problemer eksisterer.

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ingen er i mot at slike ting kommer frem, uanset hvilke(t) selskap det gjelder.

 

Det som det reageres på er vel heller hvem som hele tiden absolutt bare ha en mening om bestemte selskaper (og produkter) til enhver tid, og lar aldri en mulighet til å henge dem ut gå fra seg.

Det er stort sett ikke hva som blir diskutert det reageres på, det er måten og fremgangsmåten det (bestandig) blir gjort på.

 

Ingen av "leirene" er heller bedre enn noen andre når det gjelder slike ting, men at enkelte "gosser seg" mer når det dreier seg om Apple er det liten tvil om.......

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

 

1400 arbeidere som er utstasjonert for å kontrollere forholdene på fabrikkene. Ikke bare har de bransjens dårligste arbeidsforhold, de har også flere utstasjonerte kontrollører enn alle andre. Det må være en grunn til at arbeidsforholdene er såpass mye dårligere enn på fabrikker uten slike kontrollører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ingen er i mot at slike ting kommer frem, uanset hvilke(t) selskap det gjelder.

 

Det som det reageres på er vel heller hvem som hele tiden absolutt bare ha en mening om bestemte selskaper (og produkter) til enhver tid, og lar aldri en mulighet til å henge dem ut gå fra seg.

Det er stort sett ikke hva som blir diskutert det reageres på, det er måten og fremgangsmåten det (bestandig) blir gjort på.

 

Ingen av "leirene" er heller bedre enn noen andre når det gjelder slike ting, men at enkelte "gosser seg" mer når det dreier seg om Apple er det liten tvil om.......

 

Det er få hersketeknikker som er så utbredt som det å forsøke å diskvalifisere en eller flere personers argumenter ved å forsøke å diskvalifisere personen som helhet. Har du ikke noe å komme med i sakens anledning er det ikke noe poeng at du hever stemmen. Dessuten går du jo da samtidig i den "fella" du selv forsøker å sette ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror ingen er i mot at slike ting kommer frem, uanset hvilke(t) selskap det gjelder.

 

Det som det reageres på er vel heller hvem som hele tiden absolutt bare ha en mening om bestemte selskaper (og produkter) til enhver tid, og lar aldri en mulighet til å henge dem ut gå fra seg.

Det er stort sett ikke hva som blir diskutert det reageres på, det er måten og fremgangsmåten det (bestandig) blir gjort på.

 

Ingen av "leirene" er heller bedre enn noen andre når det gjelder slike ting, men at enkelte "gosser seg" mer når det dreier seg om Apple er det liten tvil om.......

 

Det er få hersketeknikker som er så utbredt som det å forsøke å diskvalifisere en eller flere personers argumenter ved å forsøke å diskvalifisere personen som helhet. Har du ikke noe å komme med i sakens anledning er det ikke noe poeng at du hever stemmen. Dessuten går du jo da samtidig i den "fella" du selv forsøker å sette ut.

 

 

Hvem er det jeg forsøker å "herske" over da?

La du i det hele tatt merke til den linjen jeg nå har hevet ut med fet skrift?

 

Ikke har jeg svart noen bestemt person her heller, fordi jeg ikke har en bestemt person jeg ønsker å rette det innlegget til, nettopp fordi jeg ikke vil "henge ut" noen enkelt personer.

Det var rett og slett en generell oppfatning, etter å ha sett på uttallige tråder om de forskjellige selskapene og deres forskjellige tilhengere.

 

Tilhører selv begge leirene iom at jeg benytter både Samsung og Apple, men at det er flere som har en bestemt oppfatning Apple er det liten tvil om.

 

Det styrker ikke Apple sine tilhengere ved å gå til "motangrep" på hva som blir lagt frem i den artiklen, det er jeg helt enig i, og ikke har jeg påstått noe annet heller.

Lenke til kommentar

 

Er det noen andre av disse selskapene som har gjort mer for å bedre arbeidsforholdene på disse fabrikkene enn nettopp Apple?

 

Jeg har aldri sett liknende forhold på en fabrikk. Det virker ikke som om det er et tema at man må "rette opp arbeidsforholdene". Jeg har til dags dato ikke sett en fabrikk i kina der jeg ikke selv kunne jobbet.

 

Nå vet jeg ikke hva dinn jobb går ut på, men som i alle andre diskusjoner, bryr jeg meg svært lite om personlige vitnesbyrder fra personer som er åpenbart partisk, og fokuserer heller på rapporter og litt mer troverdige kilder. Det får meg også til mitt neste poeng: Selv om jeg uten problemer kan tro deg når du sier at du ikke har besøkt fabrikker med like dårlige forhold som blir beskrevet, så betyr ikke det at det ikke finnes. Hvilken telefon har du, Samsung, Sony? Er du stolt av den? Det finnes mange rapporter på forferdelige arbeidsforhold, barnearbeid osv. hos flere andre produsenters fabrikker. Ja, som Apple, så svarer de innimellom på denne kritikken når den når medias søkelys, med å fordømme, gå ut av samarbeid, og love forbedring etc.

 

Du spurte tidligere i tråden om hvordan du kunne vinklet tråden annerledes. Du kunne helt enkelt ha gjort det ved å utelukke fokuset på Apple, som om de er alene om å til dels tillate disse tilstandene. Hvis du ikke hadde ønsket det, kunne du inkludert de andre selskapene, som også er kjent for å operere på tilsvarende måte i Kina.

 

Og bare så det er sikkert: Jeg mener ikke at det er greit at det er slike arbeidsforhold. Målet mitt er ikke å forsvare Apple, eller å si at så lenge alle andre gjør det, er det greit. Det er ikke greit uansett hvor mange som holder på slik. Men det gir et feilaktig og skjevt bilde å påstå at det kun angår Apple. Hvis du vil ha et lite snever av troverdighet, burde du i så fall funne uavhengige kilder fra arbeiderorganisasjoner eller lignende, som viser at forholdene hos Apple sine partnere i Kina, er mye verre enn for de andre.

 

Kilder:

http://www.ibtimes.co.uk/china-labour-watch-samsung-factories-inhumane-violations-381765

 

http://goodelectronics.org/news-en/more-labour-abuse-in-samsung-phone-factory

 

http://www.idigitaltimes.com/your-smartphone-created-slave-labor-among-major-tech-companies-only-nokia-can-prove-its-factory

 

http://www.washingtonpost.com/blogs/the-switch/wp/2013/10/11/sony-foxconn-report-reminds-us-apple-isnt-the-only-firm-with-labor-issues/

 

http://www.spiegel.de/international/business/miserable-working-conditions-human-rights-group-condemns-computer-manufacturers-a-596712.html

Endret av Reeve
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tråden handler vel om BBC's dokumentar om Apple, så blir vanskelig å unnlate dem i diskusjon, selv om jeg skjønner du, Apple, og en del her skulle ønske de ikke ble nevnt i denne sammenhengen.

 

Hvorfor er det så galt å kun angripe en av dem med mindre man har et usunt forhold til selskapet?

 

Saken får langt mer oppmerksomhet når man bruker kun Apple som et eksempel, og dere reagere med avsky på at kun Apple blir angrepet, når dere burde reagere med avsky mot hvordan folkene som bygger iPhone blir behandlet, det har vi sett lite til.

 

Så langt har det bare vært klaging over at "andre ikke er bedre" ... tåpelig argument, men om det er holdningen til folk flest skjønner jeg jo at Apple og andre selskaper gjør som de gjør.

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke stolt av noe elektronikk jeg eier - hvorfor skulle jeg?

 

Jeg handler dog ikke på billigbutikker (H&M etc etc) og bruker generelt sett mer penger på ting som er laget i EU/Vesten. Det er mitt bidrag.

 

At noen her prøver å kjøre et "vi hater apple fakkeltog" begynner å bli rimelig gammelt. Folk er dog veldig glad i å rakke ned på Apple, av en eller annen jævlig sær grunn jeg ikke gidder å forstå.

 

Kan dog nevne Foxconn produserer for langt flere enn Apple, som Dell, HP, Google, Cisco og Sony.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"....jamen alle andre "

 

*

Kan dog nevne Foxconn produserer for langt flere enn Apple, som Dell, HP, Google, Cisco og Sony.

Det fint du har satt deg inn i første posten. Det handler ikke om Foxconn her.

 

Om du hadde sett dokumentaren og ikke forstår hvorfor enkelte lager fakkeltog mot selskaper som Apple, så er jo det litt trist i seg selv. Med jeg får ihvertfall veldig medfølelse for mennsker som jobber der og situasjonen de er i, og det gjør meg litt forbanna at folk da tar Apple i forsvar. :sleep2:

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tråden handler vel om BBC's dokumentar om Apple, så blir vanskelig å unnlate dem i diskusjon, selv om jeg skjønner du, Apple, og en del her skulle ønske de ikke ble nevnt i denne sammenhengen.

Jeg angrep årsaken til hvorfor tråden kun handlet om Apple. Trådstarter har tydelig vis en jobb som tilsier at han burde være klar over at det er tilsvarende forhold hos de fleste andre fabrikker, men valgte helt bevisst å kun fokusere på ett av selskapene.

 

Hvorfor er det så galt å kun angripe en av dem med mindre man har et usunt forhold til selskapet?

Det spørs jo hva målet ditt er. Jeg synes det er uærlig, og feil fokus, å legge frem saker på en fullstendig skjev måte (på grensen til løgn, eller i beste fall uvitenhet) kun for å skape blest rundt saken. Jeg vil heller ha alle fakta på bordet.

 

Det er ingen her som sier at de ikke reagerer eller føler avsky for arbeidsforholdene, vi tar bare tak i en klar og åpenbar feil, før vi diskuterer sak.

 

Hvis du hadde tenkt på arbeiderne i Kina, hadde du også fokusert på problemstillingen, og ikke selskapet. Selv om vi klarte å fullstendig avskaffe alle former for dårlige arbeidsforhold i alle fabrikker som har noe med Apple å gjøre, hadde det fortsatt vært et stort flertall fabrikker hos Samsung, Sony, Dell etc., som hadde hatt jævlige forhold.

 

Derfor vil vi heller skifte fokus over på å bedre forholdene for alle, og ikke bare for Apple-produktene sine produsenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...