Gå til innhold

Hva sier ateister til mirakler og undere?


Anbefalte innlegg

Det som slår meg med slike historier er 'so what?'. La oss nå si at hukommelsen til disse ukjente menneskene var helt korrekt. Det skjedde noe helt uforklarlig. Og vips, der har du svaret. Det skjedde noe uforklarlig. Mennesker er veldig flinke til å rasjonalisere, og vi liker å bekrefte det vi allerede tror på. Så i en situasjon der man simpelthen ikke har en forklaring så finner man gjerne på en. Så for en som tror på gud, så var jo dette guds person som voktet over dem. For en som tror på et etterliv så var det et avdødd familiemedlem. Enkelthendelser som dette er ikke noe imponerende, dersom det var en mer kollektiv ting med noe mer håndfast å ta tak i så begynner man å snakke. Forøvrig i det første eksemplet som det er snakk om narkomane i følge deg selv, så er det ikke så veldig usannsynslig at de hallusinerte en 'far'.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forrige uke var jeg alene hjemme. Alt i huset var mørkt utenom mitt rom, det var ganske sent på kvelden, og det var storm ute. Plutselig hørte jeg noe som hørtes ut som skritt, og fikk en ekkel følelse av at det var noen i huset. Ble faktisk redd, og grøsset av hele hendelsen. Føltes som noe/noe gikk inne i huset, og turte såvidt åpne døra fra soverommet hvor jeg satt.

Var ingen der.

Mange hadde jo trodd at det var spøkelser, og negativ "energi" i huset.

Hva sier jeg? Tja, hjernen spilte meg et puss. Føltes utrolig ekte, og ekkelt, men det betyr ikke at det er sant. Så dette er altså en personlig historie, om noe som skjedde med meg. Skal jeg begynne å tro på spøkelser av den grunn? Nei, det finnes ingen beviser for spøkelser, men ganske mange gode forklaringer på hva som skjedde.


Ekkelt for det da...*muff*

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mennesker er veldig flinke til å rasjonalisere, og vi liker å bekrefte det vi allerede tror på.

Interesant å legge merke til dette nå en hører folk snakker. Men tør du og utfordre de best etablerete og de tilsynelatende mest rasjonelle sanhetene? Det som ofte slår meg er alle "mantraene" rundt disse. Når slike "mantraer" gjentas overalt hvor vi går vil de fleste tro blindt på de, for ønsket om å tilhøre en gruppe veldig sterkt i vår natur.

 

En annen ting som ofte slår meg er hvor lett en del skeptikere kjøper ting som motbeviser noe såkalt overnaturlig. Jeg har alldri hørt en skeptiker stille kritiske spørsmål til metodene og dataene i slike undersøkelser. Er det noen som virkelig liker å få bekreftet det de tror på så er det skeptikere....

Lenke til kommentar

Interesant å legge merke til dette nå en hører folk snakker. Men tør du og utfordre de best etablerete og de tilsynelatende mest rasjonelle sanhetene? Det som ofte slår meg er alle "mantraene" rundt disse. Når slike "mantraer" gjentas overalt hvor vi går vil de fleste tro blindt på de, for ønsket om å tilhøre en gruppe veldig sterkt i vår natur.

 

En annen ting som ofte slår meg er hvor lett en del skeptikere kjøper ting som motbeviser noe såkalt overnaturlig. Jeg har alldri hørt en skeptiker stille kritiske spørsmål til metodene og dataene i slike undersøkelser. Er det noen som virkelig liker å få bekreftet det de tror på så er det skeptikere....

Jeg mistenker at inntrykket du har fått kan ha en ganske enkel årsak. Og det er at det, generelt sett, er enklere å avkrefte noe enn det er å bekrefte det. Dette ser man lett å testingen av vitenskapelige hypoteser; Gjør man et forsøk så kan man få to resultater: Enten så har hypotesen ikke blitt avkreftet (som betyr at det kan, men ikke alltid må, være sann), eller så har den blitt avkreftet.

 

Anvender man samme prinsipp i dagliglivet ser man fort at ting blir avkreftet mye oftere enn de blir bekreftet.

 

Ut av nysgjerrighet, hva er ditt eget standpunkt?

Lenke til kommentar

 

Mennesker er veldig flinke til å rasjonalisere, og vi liker å bekrefte det vi allerede tror på.

Interesant å legge merke til dette nå en hører folk snakker. Men tør du og utfordre de best etablerete og de tilsynelatende mest rasjonelle sanhetene? Det som ofte slår meg er alle "mantraene" rundt disse. Når slike "mantraer" gjentas overalt hvor vi går vil de fleste tro blindt på de, for ønsket om å tilhøre en gruppe veldig sterkt i vår natur.

 

En annen ting som ofte slår meg er hvor lett en del skeptikere kjøper ting som motbeviser noe såkalt overnaturlig. Jeg har alldri hørt en skeptiker stille kritiske spørsmål til metodene og dataene i slike undersøkelser. Er det noen som virkelig liker å få bekreftet det de tror på så er det skeptikere....

 

 

Det er derfor vitenskapen eksisterer. Det finnes ingen mer 'angrepede' hypoteser og teorier enn de vitenskapelige. Og det er derfor mange, meg inkludert, har god tiltro til det vitenskapen har å komme med. Undersøker jeg alle vitenskapelige uttalelser personlig? Nei. Jeg har nok tiltro og respekt for det vitenskap kommer med fordi jeg forstår prosessen bak.

Lenke til kommentar

Lurer bare på hva ateister sier til englevakt/mirakler/undere?

 

Jeg skal ha en oppgave og må derfor vite hva ateister sier til dette. Hvordan forklarer dere dette?

 

Min venn kjenner personlig ei jente som dette mirakelet har skjedd med:

Hun hatet å gå forbi et narkohus på vei til skolen. Hver dag måtte hun det, men det gikk bra, for det var alltid flere som gikk samme veien. En dag måtte hun bli igjen på skolen litt lengre og gikk derfor helt alene hjem. Ved narkohuset sto det to narkomaner som sto utafor. Hun hørte hva de sa imens de hun gik mot dem: -Se på ho jenta der da! Skal vi ta henne? Spørte den ene, hun ble fryktelig redd, men følte plutselig en trygghet. Hun ante ikke hvor den kom fra, men så hørte hun den andre narkomanen si:

-Nei, vi kan jo ikke det. Hun går jo med faren sin.

Og hun gikk helt alene. Men følte en trygghet. Hun er overbevist om at det var en engel.

Hva sier dere til denne historien.? Hehe, som dere sikkert skjønner er jeg kristen, men syns det er skikkelig interessant å høre hva dere har å si. Har flere eksempler, disse personene kjenner jeg personlig:

 

En gutt gikk med kusinen sin på en vei på vinteren når det var helt mørkt. Det blåste og snødde, og de kunne ikke høre annet en vinden. Plutselig kjenner han en sterk usynlig hånd som tar tak i skuldra hans og dytter han hardt så både han og kusinen faller i veikanten. Sekunder etter suser en stor lastebil forbi dem, og de hadde blitt påkjørt hvis de ikke hadde blitt dytta i veikanten. Han la vekt på at det var en HÅND ikke vinden, som TOK TAK i han.

 

Hva sier dere? Kan dette forklares? Dette er skikkelig spennende og interessant!! Spent på hva dere svarer;)

 

Enkleste måten å forklare det på, og ikke BORTforklare det på, er at historiene er fabrikerte/laget for å passe situasjonen/personen.

 

Selv er jeg en agnostisk ateist, og engler og mirakler er like sant som tannfeen, nøkken, julenissen, Nosferatu, varulver, vampyrer, etc. Jeg kan selvfølgelig ikke bevise at de IKKE eksisterer, men dere kan heller ikke bevise for at de faktisk eksisterer heller. All den informasjonen vi faktisk HAR TILGJENGELIG sier at de IKKE eksisterer, og jeg skal faen meg skifte mening hvis det er faktiske bevis for disse tingene. Men bevis for en ting er ikke bevis for en annen. Og dere har ikke klart å vise så mye som et FNUGG at faktiske bevis/informasjon som er verifisert.

 

Hvis englene tvert imot kom til meg direkte og VISTE meg at de er en engel og kunne lage mirakler, da ville jeg skiftet mening om engler og mirakler. Men, disse englene ser ut til å kun vise seg til ekstremt sterkt troende ser det ut som, og har ingen planer om å "konvertere" oss ikke-troende. Men nå tror jeg engler, mirakler og undre er bullshit i første omgang. De ser ikke ut til å være interesserte i det hele tatt i folk som ikke tilhører dems religion.

 

Hadde egentlig forstått hvis de hjalp alle og enhver, uansett religion/synspunkt. Men ut ifra disse historiene, foretrekker de kun hvite folk, i rike land, og med gode familier, og det ikke er krig/sult/hungersnød/sykdom eller andre problemer. Og ikke bare det, men er bare noen ekstremt få mennesker de ser ut til å velge i kun spesielle situasjoner folkene ikke klarer å forklare/bevise for.

 

Også, når det gjelder lastebil historien: En lastebil er ikke vanskelig å høre eller se/se lyset til hvis dere faktisk følger med på veien hvor dere går, selv om dere ser den bare 30-50 meter unna. Du sa de hørte vinden? Blåste det kraftig, eller var det bare svak vind? Når skjedde dette? Hvor skjedde dette? Og med hvem skjedde dette? Med mindre du kommer med klar informasjon og definitive bevis på at dette skjedde, tror jeg neppe du vil klare å overbevise noen som helst.

 

Personlig tror jeg på verken nisser, julenissen, nøkken, vampyrer, engler, mirakler eller undre.

 

Mirakler og undre kunne blitt bevist hadde vi hatt informasjonen om det. og det er det vi mangler; Informasjon. Hadde vi hatt den ville det ikke vært noe problem å bevise for at alle tingene som er nevnt ovenfor ikke eksisterer.

 

"Gud elsker alle". Noe av det dummeste jeg har hørt. Han/hun/det ser ut til å plukke ut noen ekstremt veldig få mennesker i spesielle situasjoner som kun tilhører hans/huns/dets religion. Hvis guden deres virkelig elsket alle ville han elsket alle, uansett farge, religion, bakgrunn, synspunkt, hobbier, etc.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kom over denne tråden og kjemte at jeg måtte svare, både den som spurte og de svarte, selv om den er gammel. Men jeg skal ta det sakte og forklare alt, for jeg vet godt at ateister trenger å få absolutt alt inn med teskje og VELDIG nøye forklaringer, ellers kan de ikke tro på noe av det jeg sier.

 

Forklaringene til de som ikke tror på Gud er at alt er oppfunnet eller innbilt. Stakkars den ateisten som en dag opplever et mirakel, blir overbevist om at det er ekte, og når han/hun skal fortelle det til sine venner vil han/hun bare bli tatt for å innbille seg det, eller bli anklaga for å ha funnet det opp. Av sine egne venner, for det KAN jo ikke være sant.

 

Jeg syns flere av dere benytter denne tråden til å anklage kristendommen istedenfor å bare gi et svar på det han/hun lurer på. Derfor må jeg påta meg ansvaret å svare, merker jeg. For eksempel hvordan man kan tro på en gud som lar det være så mye nød i verden uten å løfte en finger for å hjelpe, og hvor egoistisk det er. De kan faktisk holde kjeft. Skal jeg si hvorfor? Dere kan få litt mer bakgrunnsinformasjon før dere kommer med sånne anklager. I bibelen står det om at Gud har gitt OSS fri vilje. Som betyr at det er VI som lar denne elendigheten skje, ikke Gud. Jeg kan det ikke helt ordrett, men det står også i bibelen at de som lider skal få det godt til slutt og at de onde havner... Ja, i helvete.

 

Til slutt vil jeg bare legge til noe en venn av meg sa til noen ateister da hun var liten jente: uansett hvor dumme ateister mener vi kristne er, så er det de kristne som vinner, til slutt. For hvis det er sånn som DERE tror når man dør, da skjer det jo med kristne også, at man blir bare borte, men hvis det er slik VI tror, da kommer jo de kristne til himmelen... Uansett så får de kristne det ganske greit etter døden?

Lenke til kommentar

Er det ille å ikke føle noe, ikke tenke noe, ikke noen ting? Du er jo "ingenting mer" når du er død i følge ateister, du tenker ikke og vet ikke at det finnes noe. Så det høres jo ikke så ille ut? Vanskelig å forklare, men for meg høres ikke den døden ut som noe ille ut.

Og er kristendommen sann, da blir det bra for gode kristne, tror du ikke??

Lenke til kommentar

Det er nettopp derfor... Det er vinn-vinn, skjøøøønner du? Wow, dere MÅ virkelig få alt inn med teskje.

Hvis du gjør masse ondt, med tanken i hodet: "Gud tilgir alt" og dør i bilulykke før du rekker å be om tilgivelse, hva da? Da rekker jo ikke Gud å gi deg sin tilgivelse?

Og jeg har forstått såpass at du må mene det om du vil bli tilgitt også.

Lenke til kommentar

Jeg vil nå som ateist påstå at man dør og blir borte, uavhengig av om man tror på Gud, Allah, Budda, de andre religionene eller ingenting, og uavhengig om man ber om tilgivelse eller hva annet man gjør.

 

Derfor syntes jeg det er mer interessant å høre hva en kristen mener skjer, vinklet fra en kristen sitt synspunkt. Ateisme er ganske enkelt sånn sett...

Jeg kommer ikke til å be om noe som helst når jeg dør, for det er uansett likegyldig hva man gjør.

Det var ikke ett forsøk på å vri meg unna noe som helst, for svaret er egentlig selvforklarende for min del.

 

 

Men, hva skjer om en kristen som har syndet plutselig dør uten å ha blitt tilgitt sine synder?

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kom over denne tråden og kjemte at jeg måtte svare, både den som spurte og de svarte, selv om den er gammel. Men jeg skal ta det sakte og forklare alt, for jeg vet godt at ateister trenger å få absolutt alt inn med teskje og VELDIG nøye forklaringer, ellers kan de ikke tro på noe av det jeg sier.

 

Forklaringene til de som ikke tror på Gud er at alt er oppfunnet eller innbilt. Stakkars den ateisten som en dag opplever et mirakel, blir overbevist om at det er ekte, og når han/hun skal fortelle det til sine venner vil han/hun bare bli tatt for å innbille seg det, eller bli anklaga for å ha funnet det opp. Av sine egne venner, for det KAN jo ikke være sant.

 

Jeg syns flere av dere benytter denne tråden til å anklage kristendommen istedenfor å bare gi et svar på det han/hun lurer på. Derfor må jeg påta meg ansvaret å svare, merker jeg. For eksempel hvordan man kan tro på en gud som lar det være så mye nød i verden uten å løfte en finger for å hjelpe, og hvor egoistisk det er. De kan faktisk holde kjeft. Skal jeg si hvorfor? Dere kan få litt mer bakgrunnsinformasjon før dere kommer med sånne anklager. I bibelen står det om at Gud har gitt OSS fri vilje. Som betyr at det er VI som lar denne elendigheten skje, ikke Gud. Jeg kan det ikke helt ordrett, men det står også i bibelen at de som lider skal få det godt til slutt og at de onde havner... Ja, i helvete.

 

Til slutt vil jeg bare legge til noe en venn av meg sa til noen ateister da hun var liten jente: uansett hvor dumme ateister mener vi kristne er, så er det de kristne som vinner, til slutt. For hvis det er sånn som DERE tror når man dør, da skjer det jo med kristne også, at man blir bare borte, men hvis det er slik VI tror, da kommer jo de kristne til himmelen... Uansett så får de kristne det ganske greit etter døden

Den ateisten som opplever et virkelig mirakel vil selvfølgelig tro på mirakelet. Han/hun vil likevel ikke forvente at andre ateister vil tro på mirakelet,kun basert på hans/hennes gjenfortelling, men ateisten vet at andre ateister vil ta hans/hennes beretning på stort alvor.

I motsetning til hva vi tror om dårer som som tror på hva som helst, så lenge det stemmer med deres overbevisning, og av prinsipp ikke tror på noe av det som strider med den.

 

Når det gjelder hvem som har skyld for for all elendighet, så må jeg minne deg på at du tror din gud er allmektig, allvitende og allesteds værende. Jeg foreslår at du leser litt i bibelen i tilfelle du har glemt hva du tror på.

Dette med at de siste skal bli de første er ren markedføring. Hadde noen annen enn kirken kommet med en slik påstand - hadde de fått forbrukerrådet på nakken.

 

Det siste du skriver er en dum variant på Pascals veddemål. Dersom vi har rett blir alle behandlet likt. Det er kun dersom dere har rett at dere vinner.

 

Sånn i all hast:)

Endret av Thonord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...