Gå til innhold

To australske butikkjeder fjerner Grand Theft Auto V fra hyllene


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg elsker GTA 5, men jeg ser også hvordan kvinner blir fremstilt i dette spillet. De blir fremstilt som dumme, uinteressante objekter, som er til for å knulles og/eller skytes. Det har ingen interessante kvinnelige karakterer. For meg personlig påvirker ikke spillet mine holdninger, jeg er oppmerksom på det, og har derfor mulighet til å ta avstand.

 

Spørsmålet er om en 15-åring blir påviket eller ikke...

Ja for all del, i GTA er det helt greit å utføre terrorangrep, bankran, bildrap osv . bare ikke kødd med likestillingen til kvinner ... lol :roll:

 

 

 

 

Jeg elsker GTA 5, men jeg ser også hvordan kvinner blir fremstilt i dette spillet. De blir fremstilt som dumme, uinteressante objekter, som er til for å knulles og/eller skytes. Det har ingen interessante kvinnelige karakterer. For meg personlig påvirker ikke spillet mine holdninger, jeg er oppmerksom på det, og har derfor mulighet til å ta avstand.

 

Spørsmålet er om en 15-åring blir påviket eller ikke...

 

Omtrent alle figurene i spillene er karikerte stereotyper, og de aller fleste er menn. Kvinner kommer på ingen måte dårligere ut av det enn menn i denne sammenhengen. Gjennom historien i spillet støter du på en del kvinner, men naturlig nok er de fleste menn, gitt at du stort sett handler med "gangstere" og CIA/FBI-derivater.

 

GTA spillene gjør narr av så å si alle grupperinger i samfunnet og de fleste av oss vil i en gjennomspilling drepe mange flere menn enn kvinner i spillet. Likevel er det som vanlig feministene som skriker høyest.

 

 

Ja,faktisk. Jeg tror fremstillingen av kjønn er det som vil påvirke spilleren, mens feks torturscenen er så fjernt at det i grunnnen ikke gir så stort inntrykk.

Når jeg mener dårlig fremstilt, mener jeg at de blir fremstilt som objekter som er dumme og uinteressante, og kun eksisterer i spillet for å være horer eller skyteskiver. Om det er flest "menn" som blir skutt har jo ingenting å si i denne sammenhengen. At kvinner blir fremstilt dårlig i GTA5 er udiskutabelt.

 

 

Historien har en del forskjellige kvinnelige subjekter også, men det er en kjensgjerning at i et sandkassespill av denne typen vil den overveldende majoriteten av NPCer være objekter.

 

At mennesker blir fremstilt dårlig i GTA 5 er en bedre beskrivelse. Det store flertallet av figurer du møter i spillet er karikerte stereotyper, og dette inkluderer kvinnene som er med i spillet. At flertallet av de negative stereotypene er menn, og at spillet i all hovedsak skildrer grusomheter mot menn har alt å si når man ser på grunnlaget for denne kampanjen. De fleste andre forstår at dette er parodier. Feministene som driver denne kampanjen er blant unntakene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har norske feminister hevet seg på, vet ikke om man skal le eller gråte:

http://www.pressfire.no/nyheter/XboxOne/9191/den-norske-kvinnefronten-krever-at-butikker-fjerne-gta-v-fra-hyllene

 

Videre heter det at «å vite at kvinner blir framstilt som noen som fortjener å bli seksuelt brukt av menn og potensielt myrdet for lek og nytelse, er kvalmende og rystende.»

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror nok veldig mange av de som har hevet seg på denne kampanjen ikke aner hva spillet handler om. Utifra hva feministene selv skriver fremstår det jo som om spillet handler om å mishandle og drepe kvinner og at dette er en mekanikk spillet oppmuntrer til.

 

GTA V oppmuntrer spillerne til å myrde kvinner som underholdning. Dette foregår på den måten at hvis man utfører seksuell vold mot kvinner, og deretter misbruker eller dreper dem , får man «health points»! Etter å ha utført ulike seksuelle handlinger, får spillerne valget om å drepe kvinnen ved å slå henne bevisstløs eller drepe henne med machete, balltre eller et annet våpen for å få pengene sine tilbake.

 

 

Jeg synes i allefall ikke det er noen god beskrivelse av spillet.

Lenke til kommentar

GTA er et spill hvor man spiller en kriminell forbryter.

 

Tyveri, massedrap, utpressing, tortur og råkjøring er selvsagte deler av spillet, man er ikke en snill fyr, man er en slem, kald og følelsesløs fyr som tenker på egen vinning. Seksuell vold mot kvinner er noe som skjer i den kriminelle verden, det skulle bare mangle at det også var med i GTA. Voldtekter skulle også vært mulig å utføre, hvorvidt det er mulig vet jeg ikke da jeg ikke har prøvd det nyeste.

Lenke til kommentar

Både Target og Kmart sikter mot en eldre målgruppe og familier (ikke glem at en vanlig oppfatning fortsatt er at spill kun er for yngre, single menn), og de legger liten vekt på spill. De har ingen grunn til å tviholde på et produkt som ikke er viktig for dem, spesielt hvis det er mye oppstyr og kritikk rettet mot akkurat det produktet. Til syvende og sist er det opp til dem hva de ønsker å selge i butikkene sine.

Problemet er beslutningen er særdeles hyklersk da de fortsatt selger andre spill der du kan utøve vold mot kvinner, samt filmer og bøker som inneholder vold mot kvinner. Samtidig har de åpnet døren for at flere vil klage på selv den minste ting, og de som klager vil alltid forvente medhold for klagen sin.

Lenke til kommentar

Det er et oppdrag for han filmstudio fyren, hvor du skal redde manuskriptet fra å bli "borte". Da må du følge etter sekretæren til Weston (eller hva han nå heter) til flyplassen. Men i stedet for at du faktisk gjør noe mot henne, blir hun sugd inn i en flymotor... Ganske sikker på at du ikke rekker å skyte henne heller, enten er bilen skuddsikker, eller så har jeg bare hatt uflaks/dårlig til å sikte.

Lenke til kommentar

 

 

Husker når GTA San Andreas kom. Kristin Halvorsen ønsket GTA vekk fra hyllene. Dette kom på nyhetene og dagen etter var alle butikkene utsolgt for GTA San Andreas

Kilde?

 

Ellers, hva er det egentlig de sikter til i sin klage? Får man helsepoeng av å banke damer i GTA5 osv?

 

AtW

Du får muligens tilbake noe helath av å ha sex, men det gjøres mye enklere ved å kjøpe en brus eller ta en blund. Ellers kan du jo drepe hvem som helst i spillet og ta pengene deres, kvinner inkludert.

Lenke til kommentar

 

Det finnes faktisk gode argument i denne saken.

 

AtW

Og de er...?

 

 

Med forbehold om at jeg ikke har spilt nummer 5, så ville jeg tatt fram ting som at vold om kvinner spesifikt ikke framheves, at det ikke er hensiktsmessig å ta vekk produkter fra butikkhyller bare fordi de er ubehagelige (ihvertfall innenfor "rimelighetens grenser") osv.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Husker når GTA San Andreas kom. Kristin Halvorsen ønsket GTA vekk fra hyllene. Dette kom på nyhetene og dagen etter var alle butikkene utsolgt for GTA San Andreas

Kilde?

 

Ellers, hva er det egentlig de sikter til i sin klage? Får man helsepoeng av å banke damer i GTA5 osv?

 

AtW

Du får muligens tilbake noe helath av å ha sex, men det gjøres mye enklere ved å kjøpe en brus eller ta en blund. Ellers kan du jo drepe hvem som helst i spillet og ta pengene deres, kvinner inkludert.

 

 

Ok, mente å ha hørt at de klaget over at man fikk helse for å utøve vold mot kvinner, men må ha husket feil, beklager.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette kan sammenliknes med at du ikke finner GTA V i spillhyllene på Brio eller Toys 'R Us (antar jeg), og jeg tviler Target taper så mye på de manglende salgene at de ikke tar det inn igjen på å kunne pleie et image som "family-friendly".

Ingen av de store butikk-kjedene i USA tar inn spill eller film med AO-rating fra ESRB (18+), som er grunnen til at ESRB-ratingen M/17+ finnes, og i Australia har de klasket noe tilsvarende en AO-rating på spillet - noe PEGI forsåvidt også har gjort her, uten at vi trenger å bekymre oss.

Lenke til kommentar

 

 

Ok, mente å ha hørt at de klaget over at man fikk helse for å utøve vold mot kvinner, men må ha husket feil, beklager.

 

AtW

 

 

Du husket ikke feil. "Den norske kvinnefronten" skrev dette i sin "Dette foregår på den måten at hvis man utfører seksuell vold mot kvinner, og deretter misbruker eller dreper dem, får man «health points»"

 

Hva som er tilfelle vet ikke jeg, det får noen andre svare på.

 

Ellers synes jeg gi og for seg dette er et legitimt spørsmål å ta opp. Hvor langt skal man kunne dra det? Personlig mener jeg likevel at vold mot prostituerte ikke er noe verre enn blind vold (mot blant annet uteliggere), ekstrem råkjøring eller massakrering på åpen gate. Alle aktiviteter som er mulige å utføre i GTA (samt en rekke andre spill). Om "Den norske kvinnefronten" velger å mene at en draps/voldsepisode er verre enn en annen, får det være deres sak. Jeg synes det er en litt ekkel tanke og skulle spille "favoritter" på den måten.

Lenke til kommentar

I bunn og grunn så er dette et spill.. akkurat som at jeg ikke går rundt å skyter mennesker på gaten så går jeg heller ikke rundt å ser ned på kvinner. Du torturerer en mann i GTA for christ sake..

 

Saken er dratt ut av proporsjoner, skulle tro vi var tilbake i 2002 da gta 3 ble lansert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...