Gå til innhold

Star Citizen får kjæledyr dersom prosjektet når 64 millioner dollar


Anbefalte innlegg

Uansett, at spillet får så mye støtte som det får tror jeg har hovesakelig tre årsaker.

 

Fansen er mildt sagt sulteforet på gode spill i denne genren, har vel ikke vært utgitt noe rimelig vellykket siden "Freelancer", og det hadde langt fra den kompleksiteten vi snakker om i "Star Citizen". I tillegg tror jeg at space-sim-folket er en gruppe ekstremt dedikerte, voksne og ofte velbeslåtte spillere.

 

Den siste faktoren som gjør dette til en magnet på Kickstarter, er Roberts. Jeg mener han har en så høy status, at det blir som om Paul McCartney laget en kickstarterkampanje på at Beatles ville gjenforenes om de fikk nok penger(selvfølgelig fortutsatt at alle fire medlemmene fortsatt levde).

 

Jeg mener folk som Sid Meier, Peter Molynaux og andre store helter blir små ved siden av Roberts, spesielt fordi han har vært relativt stille i så mange år, og markedet er absolutt sulteforet på det han er mesteren på, Spacesims.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sid Meier, den andre personen som vart teken med i Academy of Interactive Arts & Sciences sin Hall of Fame, etter Shigero Miyamoto, står etter mi meining langt over Chris Roberts. Det samme vil eg faktisk seie for Molyneux, som trass mange feilsteg, fortsatt må reknast som ein ekstremt viktig spelutviklar. Han er den ein reknar som opphavet til gudespelsjangeren på PC, og han har vore med på å skape utruleg mange nyskapande og gode spel som sjef for Bullfrog og Lionhead.

 

Å seie at desse blir små ved sidane av Roberts, verkar for meg litt merkeleg, men som ei subjektiv vurdering er det sjølvsagt lov å meine det. Utifrå ei meir objektiv vurdering av prestasjonar (t.d. talet på innflytelsesrike spel, utmerkingar og prisar), trur eg ikkje Roberts kjem opp i heilt samme klasse som dei største. Det kan hende Star Citizen vil bidra til å forandre det, men det gjenstår å sjå.

 

Men uansett kven som er involvert, er tusenvis av kroner sinnsjukt mykje å bruke på eit spel. Særleg når vi ikkje eingong veit om det blir bra.

 

Kay

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror det er endel her som har misforstått hvordan pengene brukes og hva "Stretch goals" nå faktisk er. Håper dette kan gi litt klarhet i akkurat det:

 

"We are constantly asked where the additional money goes. Surely new mocap hardware or a new starship design doesn’t cost a million dollars. The answer is that the stretch goals are an example: one big thing we will be doing with some of the money. Every additional million means that we’re hiring additional artists and programmers, equipping the team with better development tools and increasing the size of the talented outsource groups being trusted with aspects of Star Citizen’s development. It means more actors and time for mocap studios, more reference for designers, greater variety in game characters, more options in clothing and armor and a large array of ship items and weapons."

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/13382-Letter-From-The-Chairman-28-Million

 

Og følger på med dette senere (de som har støttet prosjektet har akkurat stemt på 1 nytt romskip for hver million som ble nådd (5 totalt), nå skal det stemmes på 5 nye (sol)systemer (1 pr million)):

"Remember: the system, like the new ships, is simply symbolic of what’s being added to Star Citizen with the additional money. Each stretch goal system represents additional artists, tools, programmers and new technologies that will make the finished project even better!"

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/13400-Letter-From-The-Chairman-33-Million

 

 

 


Er på tide de dropper det å legge inn mer innhold og heller begynner å ferdigstille spillet!

Du er langt fra alene om å tenke slik. I skrivende stund er det 6 personer som liker innlegget ditt. “Feature creep” er noe flere av de som har backet spillet også har vært skeptiske til. Her kan du lese litt om tankegangen til sjefen selv om akkurat dette:

 

"There has been some concern about “feature creep” with the additional stretch goals. You should all know that we carefully consider the goals we announce. Typically the stretch goals fall into two categories;

The first are goals that involve features we already have planned or have implemented, but we couldn’t create content because of budgetary constraints. The first person combat on select planets is a great example of this type of goal. We already have FPS combat as part of the game in ship boarding, and we already have most of this already functional thanks to CryEngine, as we essentially have Crysis3 functionality out of the box. But creating all the environments and assets to fill them is a huge task, so we were planning on not doing any planetside combat initially, simply because of its cost, with the idea that we would slowly roll it out once the game is live. But with the additional funds we can now afford to create some of this content earlier rather than later.

The facial capture system is an example of the second type, where we identify technology and equipment that will make the game better and allow us to be more nimble and economically efficient in continually creating content for the ongoing universe that we are aiming to support. The motion capture system and sound studio were goals that feel into this category.

But both types of goals are carefully considered — we don’t commit to adding features that would hold up the game’s ability to go “live” in a fully functional state. Also remember that this is not like a typical retail boxed product — there is no rule that all features and content have to come online at the same time! As you can see from the Hangar Module we plan to make functionality and content come on line as it’s ready, so you should look at the stretch goals as a window into the future of functionality and content additions we plan for the live game."

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/13284-Letter-From-The-Chairman-20-Million

 

Ellers kan denne anbefales: https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/14184-Letter-From-The-Chairman

Endret av Zlinga
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Rett skal være rett, Cloud Imperium Games ønsket å avvikle delmål for en tid siden, men ble nedstemt av fansen. De har også vært tydelige på at disse delmålene er elementer vi kanskje hadde fått i spillene uansett. I de tilfellene hvor kundene får stemme på delmål, virker det som om det mest er en måte for CGI å måle interessen slik at de kan prioritere utvikling i riktig rekkefølge.

 

Det er ikke vanskelig å være enig i at det er latterlig med digitale skip til et uferdig spill til $2500, men den begrensede mengden skip ble revet bort umiddelbart. De benyttet også anledningen til å selge 5000 utgaver av spillet til rabattert pris (også revet bort). Og det uttalte målet var at de dyre slagskipene skulle finnansiere de rabatterte pakkene. Nå kan man selvsagt stille spørsmålstegn ved om det er reelt å tenke slik når CGI utmerket godt kunne solgt noen spillpakker billig uansett.

 

Ellers har vel CGI skjerpet seg litt i det siste, det virker som de prøver å være tydeligere på at det ikke er nødvendig å kjøpe skipene nå. De har kjørt artikler om utvalgte skip denne uka, og trykker følgende godt synlig på samtlige:

 

"Do I need to buy a <Ship Name>?

 

NO! Remember: we are offering these pledge ships to help fund Star Citizen?s development and because of player demand. All of these ships will be available for in-game credits in the final universe, and they are not required to start the game. The design goal is to make additional ships available that give players a different experience rather than a particular advantage when the persistent universe launches. Every sale supports expanding Star Citizen?s overall development, but none are required to gain full enjoyment from the game."

 

Jeg føler vel at den største trusselen mot prosjektet er de skyhøye forventningene. De prøver å lage kanskje tidenes mest ambisiøse spill, og fansen forventer at de innfrir. Fans som hele tiden har blitt fortalt at det ikke vil gi dem særlig fordel å kjøpe skip nå, velger likevel å putte hundrevis av dollar i det. Det sier litt om hvor ekstatiske mange er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

<snip..>et spill som skulle koste 2 millioner dollar

Disse to millionene som de i utgangspunktet la seg på kickstarter for var ikke kostnaden av spillet. Disse millionene var et mål de måtte oppnå for å overbevise investorer om at det fantes et marked for spillet der ute. Om jeg husker det rett så var det ved 20 millioner at kostnadene for spillet var dekket i den grad at CIG kunne produsere spillet uten investorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er i utgangspunktet snakk om en felles server, men mulig de vil dele opp litt pga ping (Europa/Amerika/Asia etc). Det blir imidlertid instansiert, så selv om spillerne deler samme univers vil ikke alle se alle samtidig. De mener også at det skal bli ca. 10:1 i forhold mellom AI og spillere, så det blir ikke like spillerstyrt som EVE. Det ser ut til å bli et veldig annerledes spill enn EVE, det er nok mye mer sammenlignbart med Star Commander, Freelancer osv.

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar

Sid Meier, den andre personen som vart teken med i Academy of Interactive Arts & Sciences sin Hall of Fame, etter Shigero Miyamoto, står etter mi meining langt over Chris Roberts. Det samme vil eg faktisk seie for Molyneux, som trass mange feilsteg, fortsatt må reknast som ein ekstremt viktig spelutviklar. Han er den ein reknar som opphavet til gudespelsjangeren på PC, og han har vore med på å skape utruleg mange nyskapande og gode spel som sjef for Bullfrog og Lionhead.

 

Å seie at desse blir små ved sidane av Roberts, verkar for meg litt merkeleg, men som ei subjektiv vurdering er det sjølvsagt lov å meine det. Utifrå ei meir objektiv vurdering av prestasjonar (t.d. talet på innflytelsesrike spel, utmerkingar og prisar), trur eg ikkje Roberts kjem opp i heilt samme klasse som dei største. Det kan hende Star Citizen vil bidra til å forandre det, men det gjenstår å sjå.

 

Men uansett kven som er involvert, er tusenvis av kroner sinnsjukt mykje å bruke på eit spel. Særleg når vi ikkje eingong veit om det blir bra.

 

Kay

 

Ok, innrømmer at det er min subjektive mening, men jeg tror jeg har en del spacesimbuffs på min side. Sid Meier er jo de seneste årene blitt et stort gjesp, han bare repeterer seg selv, og Molyneux har alltid vært litt for sær, etter min smak. Når du sier at de har en rekke spill bak seg, så er ikke det positivt i min bok, det som teller er hvor ofte de leverer mesterverk i forhold til sin totale utgivelseskatalog. Jeg synes Roberts alltid har levert, jeg kan ikke si det samme om de to andre jeg nevner.

 

Selvfølgelig blir det litt voldsomt å si at de er små i sammenligning, men jeg kan vel kanskje heller si daffe og gråhårede, det tror jeg ikke Roberts er enda.

 

Jeg prøvde bare å gi min forklaring på hvorfor de har så mange som er villige til å spytte mye penger i prosjektet. Vi er sultefora på den Space sims, og vi har tro på Roberts.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig blir det litt voldsomt å si at de er små i sammenligning, men jeg kan vel kanskje heller si daffe og gråhårede, det tror jeg ikke Roberts er enda.

 

Jeg prøvde bare å gi min forklaring på hvorfor de har så mange som er villige til å spytte mye penger i prosjektet. Vi er sultefora på den Space sims, og vi har tro på Roberts.

 

 

Vel, å seie at dei er blitt daffe blir straks litt enklare å ha forståing for, sjølv om eg personleg synast Sid Meier har levert ganske bra mesteparten av tida. Det er rett nok lenge sidan han har gjort noko verkeleg revolusjonerande, og den ambisjonen ser eg heilt klart i Space Citizen.

 

Eg er ellers einig i forklaringane dine, det er nok slik mange tenker. Når eg sjølv støtta dette prosjektet, er det fordi eg lenge har ønska meg ein skikkeleg romsim sjølv, utan nokon gong å ha funne noko som tilfredsstiller. Draumen for meg hadde vore eit spel der ein fekk vere med eit større romskip, og gjorde andre ting enn berre å gå frå oppdrag til oppdrag og skyte ting, og flytte rundt på tal. Eit spel der ein reiste rundt i verdsrommet som ein ville, og kunne utforske fritt (men ikkje nødvendigvis utan konsekvensar).

 

Faktisk, når eg tenker på det, var kanskje Sid Meier på sporet av noko litt liknande i 1987, når han ga ut "Pirates!". Det var rett nok ikkje satt i verdsrommet, og var sjølvsagt på ein heilt annan skala, men det var eit tidleg eksempel på eit spel der du reiste fritt rundt i ei dynamisk verd som vart påverka av handlingane dine, og gjorde varierte oppgåver som du sjølv valgte. For nokre veker sidan såg eg ein interessant liten artikkel om speldesignet i Pirates. Der er kanskje nokre parallellar til Star Citizen og liknande spel.

 

Kay

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at det er utrolig mye skepsis mot dette spillet fra folk som ikke har satt seg ordentlig inn i hva dette prosjektet faktisk dreier seg om. Selv artikkelforfatteren forvirrer Star Citizen med Wing Commander.

Og til artikkelforfatter vil jeg si: Star Citizen er IKKE Wing Commander, Squadron 42 er den åndelige oppfølgeren til WC.

 

Til resten av forumet som ikke har satt seg inn i prosjektet, og som bare ser et dyrt romskip til 2500 dollar, og tenker P2W (PS! Dette romskipet er en destroyer på 350m! Vet du hvor lang tid det tar å lage et sånt skip med det detaljnivået de sikter etter?! Og det vil ikke være en "I win button"...)

Eller folk som tenker "feauture creep" fordi utviklerne er "tvunget" til å alltid legge til flere stretch goals med nye dingser etc. for hver nye million (som forumet/backerne stemte for med stort flertall, og disse nye tingene vil også bli lagt til post-launch, altså så vil det ikke utsette slippdatoen som er satt til slutten av 2016), BØR virkelig slutte å skrike når de i grunn ikke har peiling. Fordi den skepsisen sprer seg til andre folk, som kanskje vil likt det de så hadde de bare gitt det en sjanse!

 

Vær så snill! Sett dere inn i hva dette prosjektet handler om og hvilket ambisjonsnivå Chris Roberts og CIG har satt for seg, for merk mine ord, ingen har noensinne prøvd å lage et spill, et univers med denne skalaen! Star Citizen er ikke ett spill, det er fem! Og med et slikt ambisjonsnivå tar det tid å lage et levende univers som spillere kan fordype seg i på en god og gjennomført måte.

 

Hvis man ikke ønsker å støtte spillet, greit nok. Det er ingen som tvinger meg, deg eller noen andre til å donere penger til prosjektet (skipene er et tegn på takknemlighet for at man har donert noen dollar, ergo å donere kvalifiserer ikke som et kjøp!).

Men for de av oss som tror på Chris Roberts og CIG, og tror at dette prosjektet virkelig prøver å gjøre noe nytt, i et stagnert spillmedium med utgivere med altfor stor makt, vil donere penger for å se vår og utviklernes drøm gå i oppfyllelse.

Vi tar imot nye folk med åpne armer, og alle som støtter Star Citizen eller tror på prosjektet er velkommen til forumet for å prate med andre spillere som er entusiastiske for dette enestående prosjektet. Alle må huske at dette er et crowdfunded spill i en helt annen liga, og med et skyhøyt ambisjonsnivå, som ikke ville vært mulig uten giverglade spillere som har troen. Chris Roberts har selv sagt at alle pengene som de får inn går til spillutviklingen, og det tror jeg på fordi Chris Roberts har selv en utrolig glød for dette prosjektet. Star Citizen er hans hjertebarn, og han vil mer enn noen andre at dette prosjektet skal lykkes, som han har planlagt helt siden Wing Commander!

 

Noen vil kanskje lese dette lange innlegget og tenke at jeg er hjernevasket som alle andre som støtter dette spillet med store summer, men før du bare avfeier Star Citizen uten videre så vil jeg bønnfalle deg om å ta deg en tur til robertsspaceindustries.com, og les litt om ambisjonsnivået, hvor langt vi har kommet så langt (ikke pengemessig men kvalitetsmessig), og se et par videoer av Chris Roberts som snakker om prosjektet, så vil du se hvilken glød han også har for dette! Kanskje bestemmer du deg ikke for å støtte, men det siste dette prosjektet trenger er at folk bare nedskyter det og sprer sin skepsis til folk, som til slutt bare ødelegger for alle. Et crowdfunded spill vil alltid trenge flere givere og de vil vi hjertelig ønske velkommen!

 

Star Citizen er ikke bare ett spill. Det er et univers, en opplevelse. Og jeg vil med glede ta del i den opplevelsen. Vil du?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jammen ikke dårlig KayAU, men nå opplever jeg noe så sjeldent som at to personer, som er tilsynelatende uenige, blir enige på et forum uten å ty til flaming! Respekt! :-)

 

Ser uten tvil ut som at vi ønsker oss omtrent det samme spillet, og om Roberts lykkes, så kan vi få tidenes space sim om ca. 2 år. Jeg tror jeg aner et spill, som ikke bare blir et spill, men en livsstil, omtrent slik WOW har vært for mange de siste 10 årene.

 

Jeg gleder meg iallefall veldig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvordan Star Citizen sitt community blir i forhold til EvE Online. Vet vi hvordan serverstrukturen blir? Regner kanskje ikke med at det blir en megaserver som i EvE?

 

Det er tre nivåer av servere - en sentral server i USA som inneholder alle brukerkontoene og lignende; flere regionale servere med launcher og matchmaking; og lokale servere som behandler data til og fra klienten og spillet. CIG bruker Google Compute-plattformen for de lokale spillserverne. Muligens også for de regionale serverne, jeg vet ikke sikkert.

 

Når du fyrer opp spillet på din PC vil det kople seg til en regional server (i ditt tilfelle et sted i Europa) som så vil spørre den sentrale serveren i USA om mer info om deg og dine spillinnstillnger, hvor du bor i verden, osv. Deretter vil det sendes en request til Google Compute om å kjøre spillet på en Google server nær deg, sammen med de som bor i samme geografiske området, eller dem du ØNSKER å spille sammen med.

 

Du er altså vanligvis sammen med nordmenn, svensker, dansker, tyskere, o.l. i samme spillinstans. På den måten skiller Star Citizen seg fra Eve Online, som har én stor felles server hvor alle er i samme instans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

<snip..>et spill som skulle koste 2 millioner dollar

Disse to millionene som de i utgangspunktet la seg på kickstarter for var ikke kostnaden av spillet. Disse millionene var et mål de måtte oppnå for å overbevise investorer om at det fantes et marked for spillet der ute. Om jeg husker det rett så var det ved 20 millioner at kostnadene for spillet var dekket i den grad at CIG kunne produsere spillet uten investorer.

 

 

Da må jeg nok innrømme at jeg ikke har satt meg helt inn i målsetningen til CIG med crowdfundingen. Jeg hadde inntrykket av at det var to millioner som trengtes for å få halt dette i land. Men når du sier det, så høres 20 millioner ut som en mer realistisk sum for et slikt prosjekt.

 

 

Dog er det nok ikke slik at jeg ikke ønsker at spillet ikke skal se livets lys. Jeg syns det er et spennende konsept. Og jeg akter å kjøpe spillet når det kommer ut. Men noen forhåndsbetaling/finansiering ønsker jeg ikke å være delaktig i, da jeg rett og slett frykter at den hesten dem har satt seg på kommer til å bli ekstremt høy å falle ned fra om dem ikke skulle innfri på et eller flere områder.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Da må jeg nok innrømme at jeg ikke har satt meg helt inn i målsetningen til CIG med crowdfundingen. Jeg hadde inntrykket av at det var to millioner som trengtes for å få halt dette i land. Men når du sier det, så høres 20 millioner ut som en mer realistisk sum for et slikt prosjekt.

Det var det jeg regnet med. :)

 

Dog er det nok ikke slik at jeg ikke ønsker at spillet ikke skal se livets lys. Jeg syns det er et spennende konsept. Og jeg akter å kjøpe spillet når det kommer ut. Men noen forhåndsbetaling/finansiering ønsker jeg ikke å være delaktig i, da jeg rett og slett frykter at den hesten dem har satt seg på kommer til å bli ekstremt høy å falle ned fra om dem ikke skulle innfri på et eller flere områder.

Et fall vil det nok bli for noen siden det er så mange som har vært med på å støtte opp under dette. Jeg har mine sterke tvil på at CIG greier å treffe spikeren på hodet for alle mann siden vi alle er forskjellige.

Så slik sett skjønner jeg godt hvorfor noen velger å ikke donere penger i det hele tatt og heller velge å vente til spillet er ute.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig en ærlig sak å ikke ville sjanse med pengene sine på et uferdig spill.

 

For egen del føler jeg det er en vel så trygg investering å støtte slike spill som å kjøpe blockbustere fra store utgivere. Begge deler kan være bomkjøp, men her går i alle fall pengene mine til noen som prøver på noe litt mer enn å kopiere forrige kassasuksess. Eller for å si det på en annen måte: Jeg synes det er bitrere å gi 500,- for et spill det viser seg at jeg ikke liker til EA eller Ubisoft enn det er å bruke dem på å støtte noen som prøver på noe friskt og annerledes.

Endret av Aasgaard
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I tillegg er man i mange tilfeller og med på å styre hvilken retning spillet skal ta og man kan, slik som i dette tilfelle, sørge for at utviklerstudioer ikke trenger investorer for å utvikle spillet hvilket vil si at inntektene som kommer inn i senere tid går i all hovedsak kun til disse som da forhåpentligvis går til å videreutvikle eksisterende spill eller lage nye.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en våt drøm om slike spill som dette. Store krigsskip styrt av større grupper spillere, alle med sine roller å utfylle for å holde skipet vedlike, i tillegg har de tilgang til fighters som sendes ut i kamp. Offiserer som leder fra broen.

 

Ja, det er nok umulig, men faen man har da lov å drømme!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...