Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Heisann!

Kjøpte en motorsykkel i sommer hvor der var problemer som selger ikke nevnte. Kort sagt, etter mye krangling, gikk han med på å betale meg summen som forhandler ga for å bytte/fikse det som ikke var som det skulle.

 

Nå kom siste delen hjem fra overhaling, men prisen på den var dobbelt så mye som var oppgitt. Når lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre. Delen ble sent i postoppkrav til meg, så jeg må hente den ut i løpet av 2 uker. Summen er betydelig mye større enn de de nevnte, flere tusenlapper.

 

Har jeg fremdeles krav på at selger skal betale meg enda mer, slik at han har dekket alle manglene, eller er det forhandleren jeg skal krangle med, siden prisen de gav meg er betydelig mye større enn det de gav meg?

 

Som sagt er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre...

 

(Jeg har alle meldinger fra både forhandler om pris o.l og alle samtaler mellom meg og selger. Når jeg kjøpte sykkelen hadde jeg en god sak, siden jeg dokumenterte alle skadene med bilder, som ble sendt både til selger og forhandler. Forhandleren fortalte hva som måtte gjøres. Jeg har og i kontrakten at der er ingen mangler på disse områdene (dempere) og ingenting ble informert før kjøp)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ca 2500 for meg betyr absolutt ikke "ca dobbelt så mye". Hadde det vært meg kunne jeg godtatt opp til 3200,-, men her virker det som om verkstedet ikke har kontroll på prisoverslag i det hele tatt.

 

Ihvertfall ikke om den prisen inkluderer både arbeid og deler.

 

 

Dere burde heller avtalt at verkstedet sendte regningen til ham så han fikk ta krangelen, men det er kanskje litt sent å tenke på nå ..

 

 

Klag på det, hvis de syter, meld de til forbrukerrådet.

Da er mail sendt hvor jeg spør om en forklaring på dette prisavviket. Sendte samtidig over kopi av mailene, hvor jeg spurte om pris og svaret jeg fikk.

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Svaret avhenger av innholdet i avtalene du har inngått, noe du ikke sier så mye om.

Når et gjelder erstatning og/eller prisavslag fra selger blir spørsmålet (kort sagt) om dere har inngått et forlik/avtale som avslutter saken dere i mellom. Hvis ja, ligger du dårlig an der.

 

Når det gjelder prisen fra verkstedet vil dette så vidt jeg kan se dekkes av håndtverkertjenesteloven § 32 (2) . "Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent." Men igjen kommer det an på nøyaktig hva som er avtalt.

 

(Edit: Liten klargjøring.)

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

 

Ca 2500 for meg betyr absolutt ikke "ca dobbelt så mye". Hadde det vært meg kunne jeg godtatt opp til 3200,-, men her virker det som om verkstedet ikke har kontroll på prisoverslag i det hele tatt.

 

Ihvertfall ikke om den prisen inkluderer både arbeid og deler.

 

Dere burde heller avtalt at verkstedet sendte regningen til ham så han fikk ta krangelen, men det er kanskje litt sent å tenke på nå ..

 

Klag på det, hvis de syter, meld de til forbrukerrådet.

Da er mail sendt hvor jeg spør om en forklaring på dette prisavviket. Sendte samtidig over kopi av mailene, hvor jeg spurte om pris og svaret jeg fikk.

 

Takk for alle svar!

 

 

 

De har ikke lov å gå mer enn 15% over uten å konsultere deg.

 

Håndtverkerloven:

Kapittel VI. Forbrukerens ytelse (betaling, medvirkning).

 

§ 32.Fastsetting av prisen.

(1) I den utstrekning prisen ikke følger av avtalen, skal den reknes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom ikke denne prisen er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, skal forbrukeren betale det som er rimelig etter tjenestens art, omfang og utføring og tilhøva ellers.

(2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33

Lenke til kommentar

Svaret avhenger av innholdet i avtalene du har inngått, noe du ikke sier så mye om.

 

Når et gjelder erstatning og/eller prisavslag fra selger blir spørsmålet (kort sagt) om dere har inngått et forlik som avslutter saken dere i mellom. Hvis ja, ligger du dårlig an der.

 

Når det gjelder prisen fra verkstedet vil dette så vidt jeg kan se dekkes av håndtverkertjenesteloven § 32 (2) . "Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent." Men igjen kommer det an på nøyaktig hva som er avtalt.

Usikker på når man har inngått et forlik, men regner med jeg har gjort det når han til slutt gikk med på å betale meg summen av prisen som forhandleren gav oss?

 

 

 

Ca 2500 for meg betyr absolutt ikke "ca dobbelt så mye". Hadde det vært meg kunne jeg godtatt opp til 3200,-, men her virker det som om verkstedet ikke har kontroll på prisoverslag i det hele tatt.

 

Ihvertfall ikke om den prisen inkluderer både arbeid og deler.

 

Dere burde heller avtalt at verkstedet sendte regningen til ham så han fikk ta krangelen, men det er kanskje litt sent å tenke på nå ..

 

Klag på det, hvis de syter, meld de til forbrukerrådet.

Da er mail sendt hvor jeg spør om en forklaring på dette prisavviket. Sendte samtidig over kopi av mailene, hvor jeg spurte om pris og svaret jeg fikk.

 

Takk for alle svar!

 

 

 

De har ikke lov å gå mer enn 15% over uten å konsultere deg.

 

Håndtverkerloven:

Kapittel VI. Forbrukerens ytelse (betaling, medvirkning).

 

§ 32.Fastsetting av prisen.

(1) I den utstrekning prisen ikke følger av avtalen, skal den reknes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom ikke denne prisen er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, skal forbrukeren betale det som er rimelig etter tjenestens art, omfang og utføring og tilhøva ellers.

(2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33

 

Har ikke blitt konsulert. Han kun sendt en forespørsel tidligere om hvordan ting gikk med demperen og fikk et lite "frekt" svar om at de hadde "godsnakket" med en som endelig ville ta på seg jobben, og måtte smøre meg med tolmodighet, om jeg ikke ville kjøpe ny demper til kr 13 000

Lenke til kommentar

jeg leverte bilen min til verksted en gang og fikk beskjed om at det ville koste mellom 4-6.000 kroner. noe jeg sa var greit og de sendte meg alt av avtaler osv på mail siden bilen måtte stå der i ca 7 dager.

 

Da jeg skulle hente bilen så sa de at jeg måtte betale nesten 11.000 kroner. Jeg dro frem mailen på telefonen hvor det sto at prisen skulle havne på mellom 4-6.000 kroner og de sa at de måtte gjøre mer en forventet uten og ha varslet meg. Og de forklarte meg at om jeg ikke betaler så taper bedriften penger. Jeg ringte til min tante som er advokat når det kommer til forsikring og trafikk og hun sendte en mail til dem som viste nettopp den loven som en over skriver og jeg betalte 6.000 kroner og fikk bilen tilbake.



Anonymous poster hash: df9c1...7bb
Lenke til kommentar

Kan du gjengi kommunikasjonen du har hatt med dem? Sensurer navnet på bedriften, så kan vi se nøyaktig hva de har sagt til deg :-)

Tenkte å gjøre det! kommer i neste innlegg :)

 

 

jeg leverte bilen min til verksted en gang og fikk beskjed om at det ville koste mellom 4-6.000 kroner. noe jeg sa var greit og de sendte meg alt av avtaler osv på mail siden bilen måtte stå der i ca 7 dager.

 

Da jeg skulle hente bilen så sa de at jeg måtte betale nesten 11.000 kroner. Jeg dro frem mailen på telefonen hvor det sto at prisen skulle havne på mellom 4-6.000 kroner og de sa at de måtte gjøre mer en forventet uten og ha varslet meg. Og de forklarte meg at om jeg ikke betaler så taper bedriften penger. Jeg ringte til min tante som er advokat når det kommer til forsikring og trafikk og hun sendte en mail til dem som viste nettopp den loven som en over skriver og jeg betalte 6.000 kroner og fikk bilen tilbake.

 

Anonymous poster hash: df9c1...7bb

 

De sa og at de kommer til å tape penger på meg om de går ned i pris, noe som jeg bryr meg fint lite om. Vise de loven, men de sier den ikke gjelder siden de gav meg en "ca. pris", noe som jeg er uenig i..

Lenke til kommentar

Her er kopi av de relevante mailene. Nyeste øverst :) Har ikke svart på den nyeste mailen. Får vente å høre på hva de kommer fram til. Pakken blir ikke hentet ut i fra postkontoret før dette blir ordnet opp i, siden jeg må betale prisen for overhalingen ved uthenting (sendt i postoppkrav). Kommer til å melde det til Forbrukerrådet om det ikke blir ordnet opp i :)

 

FRA FORHANDLER:

Vi burde vell kansje visst det, me du fikk en ca pris. Det er også sånn att vi bruker mye tid på pakking sending og fakturering. Må vi gå ned 10% på denne prisen, vil vi gå i tap på dette. Skal kontakte ESP 1 TECK om vi kan få en ny faktura med rabatt. Vi prøver altid å hjelpe våre kunder med det billigste alternativet. Det viser seg i ettertid at det blir for tidkrevende, å det blir ikke noe igjenn. Som sagt ble dette det billigste alternativ kontra en ny til over 13000.

Vi får vente på svar fra (REPRATØR), å ta det derfra. Pakken er sikkert snart på ditt postkontor. Om du velger å hente den ut nå, eller avvente, får du avgjøre selv.

Den blir ikke sendt tilbake før om 14 dager.

 

MVH

FORHANDLER

 

Fra: KVALHEIM1
Sendt: 27. november 2014 14:15
Til: <FORHANDLER>
Emne: Re: Overhaling av bekdemper

 

Heisann!

Nå sendte jeg en mail først og spurte etter pris på hva det ville koste meg å overhale demperen. Priven jeg fikk var ca. 2500 som sagt. Jeg ble ikke opplyst om da at prisene hadde steget, noe som dere burde visst som ..... forhandler(?)

 

Arbeidet deres blir regulert av Håndtverkerloven og i håndtverkertjenesteloven §32 (2) står det at:

 

 

(2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.
(www.lovdata.no)

Jeg ble ikke opplyst før nå at prisen kom over det dobbelte enn opplyst.

Hva dere vil gjøre med dette er opp til dere, men det blir ikke aktuelt for meg å betale over det dobbelte enn prisen jeg ble gitt av dere

Hører fra dere.

KVALHEIM 1

 


 

27. nov. 2014 kl. 11.52 skrev <FORHANDLER>:

 

Hei. Beklager dette, Jeg gikk ut fra pris jeg betalte når jeg selv fikk overhalt min crossdemper. Timesprisene og deleprisene er nok godt opp siden den tid. Vi hadde også 15% rabatt på dette firmaet før. En demper kostet komplett ny 8500 kr da, men koster nå 13-14 000.

Beklager dette på det sterkeste. Ble litt sjokkert selv når jeg så prisenL

Ellers så blir demperen som ny, å det er ett rimelig alternativ i forhold til en ny.

 

MVH

FORHANDLER

 

Fra: KVALHEIM1
Sendt: 26. november 2014 16:09
Til: <FORHANDLER>
Emne: Re: Overhaling av bekdemper

 

Heisann!

Godt å høre at demperen er ferdig.

Jeg fikk en ca. pris hos dere i høst, hvor det ble sagt at overhaling av demperen kom på ca. 2500 kr (sjekk kopi av mail). Synes det er veldig rart at denne prisen nå er fordoblet nå som demperen er ferdig???

 

Ber om en forklaring på det store prisavviket.

 

Mvh KVALHEIM1

 

14. aug. 2014 kl. 14.10 skrev FORHANDLER:

 

Hei. Overhaling av demper ca 2500. bytte en simring på ett gaffelbein ca 1time arbei+ olje og simring ca1300. kommer også litt an på hvilken forfatning gaffelen er i.

 

MVH FORHANDLER

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: KVALHEIM1

Sendt: 13. august 2014 21:04

Til: <FORHANDLER>

Emne: Pris på bytte av simmering på framgaffel og overhaling av bakdemper

 

Heisann!

Snakket med dere tidligere i dag ang. lekkasjer på venstre framdemper og bakdemper. Med litt snakking med en ansatt hos dere kom vi fram til at lekkasjen framme kan stoppes med bytte av simmering, mens bakdemperen må overhales. Selger har sagt seg ja til å dekke disse utgiftene og ønsker derfor en totalpris på hva det vil bli. Er det mulig å få?

 

Mvh KVALHEIM1

 

26. nov. 2014 kl. 15.05 skrev FORHANDLER:

 

Hei. Da er demperen ferdig. Den kom på 5035 kr. Blir sendt på postoppkrav i dag.


MVH

FORHANDLER



-----Opprinnelig melding-----

Fra: KVALHEIM1

Sendt: 12. november 2014 13:54

Til: <FORHANDLER>

Emne: Re: SV: Overhaling av bekdemper


Høres godt ut
:)
ville bare skjekke status. Bedre å vente på overhaling enn å kjøpe ny


Med vennlig hilsen

KVALHEIM1



Den 12. nov. 2014 kl. 13.50 skrev <FORHANDLER>:


Den er vidresendt til ... for overhaling. Han har egentlig begynt å trappe ned, men vi godsnakket med han. Kommer vel tilbake til oss snart. Ble en del venting, men alternativet er en ny demper til 13000


MVH

FORHANDLER

Lenke til kommentar

1 - Uansett hva du velger så har de IKKE rett til å holde tilbake pakken. Det er din del, og de skal ikke sende den i postoppkrav, men som pakke med vedlagt faktura.

 

2 - Ring Posten slik at den ikke sendes tilbake. Forklar at det er en pågående klagesak.

 

3 - Om forhandler går med tap er ikke din feil. Det må de dekke selv. Hadde de fulgt loven og ringt deg eller sendt mail hadde de ikke tapt noe.

Lenke til kommentar

Du kunne også nevne at hvis de nekter å gi deg delen din vurderer du å kjøpe den et annet sted og sende dem regningen, minus de avtalte 2500 (+15%). Og at det kan bli aktuelt med andre erstatningskrav på grunn av forsinkelsen.

 

Hvis de derimot lar deg hente delen for 2500 (+15%) så vil tvisten være begrenset til om du skal betale det resterende eller ikke.

 

(Jeg vet ikke om det er praktisk mulig å endre prisen ved postoppkrav. De kunne eventuelt overføre mellomlegget til deg først.)

Lenke til kommentar

1 - Uansett hva du velger så har de IKKE rett til å holde tilbake pakken. Det er din del, og de skal ikke sende den i postoppkrav, men som pakke med vedlagt faktura.

 

2 - Ring Posten slik at den ikke sendes tilbake. Forklar at det er en pågående klagesak.

 

3 - Om forhandler går med tap er ikke din feil. Det må de dekke selv. Hadde de fulgt loven og ringt deg eller sendt mail hadde de ikke tapt noe.

Skal ringe Posten og se hva som er mulig å gjøre, eventuelt få forhandler til å ordne det slik at jeg får hentet ut pakken og kun betale frakta og deretter be de sende faktura og velge beløpet selv så tar jeg det derifra.

 

Du kunne også nevne at hvis de nekter å gi deg delen din vurderer du å kjøpe den et annet sted og sende dem regningen, minus de avtalte 2500 (+15%). Og at det kan bli aktuelt med andre erstatningskrav på grunn av forsinkelsen.

 

Hvis de derimot lar deg hente delen for 2500 (+15%) så vil tvisten være begrenset til om du skal betale det resterende eller ikke.

 

(Jeg vet ikke om det er praktisk mulig å endre prisen ved postoppkrav. De kunne eventuelt overføre mellomlegget til deg først.)

Takk for svar! skal kontakte de videre, og går de ikke med på kravet mitt, garantera eg at ditta blir nevnt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...