Gå til innhold

KOMMENTAR: - Den nye momsgrensen er ingen reell økning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overskriften står ikke i stil til innholdet, som i min erfaring maler det rette bildet, nemlig at det er en økning, men den er liten. Men hvordan håndheves dette? Står jo vanligvis bare vareverdi på utsiden?

 

Har sjekket på pakkene jeg har fått de siste månedene, og på pakkene fra Amazon USA står det bare vareverdien utenpå, mens fra Amazon UK står det både vareverdi og fraktpris.

 

Men, hvordan håndteres dette i dag? Koster pakken over 200,- skal det jo betales moms av frakten også. Hvordan finner de ut hva denne er hvis det ikke står utenpå pakken?

Lenke til kommentar

For øvrig er jeg litt imponert over hvor mye alle som handler på nett pleier å betale i frakt. Jeg har aldri vært klar over at det er helt normalt å betale bortimot 150,- i frakt for småpakker. Fra Amazon har jeg vært vant til å betale ca. femtilappen, så for meg representerer den nye grensen en økning på ca. 50%, noe jeg mener er en ganske signifikant økning.

 

Hadde jeg blitt enda mer fornøyd med en grense på 500,- eller 1000,-? Selvfølgelig. Jo høyere grensen settes, jo mer vil jeg handle fra utlandet. Ingen tvil om det. Men, 350,-, selv inkludert frakt, kommer godt med.

Endret av trondmm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men, hvordan håndteres dette i dag? Koster pakken over 200,- skal det jo betales moms av frakten også. Hvordan finner de ut hva denne er hvis det ikke står utenpå pakken?

 

 

a) de åpner pakken og finner spesifisert faktura

b) du får brev og blir bedt om å dokumentere detaljene (f.eks. Paypal kopi

 

Forøvrig blir det muligens tregere pakkesortering fremover, idag slenger man kr.199 pakken (eller lavere) rett i "tollfri" haugen, men fra nyttår er det ikke like opplagt at kr. 349 blir håndtert like raskt, siden det er usikkerhet om frakt er oppgitt.

 

Sånn sett hadde det vært mer fordelaktig (iallefall for staten) at regjeringsforliket heller hadde landet på ren 300 kr grense f.eks., og ikke blandet "fraktkostnad" inn i bildet.

Lenke til kommentar

Må si at framfor det forslaget som kom, ville jeg klart foretrukket MVA fra første krone på varens verdi, uten fortollingsgebyr. Det skjer jo ingen fortolling heller ;p

 

De nye reglene rammer hardt på tunge billige varer og brukte varer, mens mye ny småelektronikk typisk vil komme under grensa nå. Og ja, det vil favoritisere Kina over Europa.

Lenke til kommentar

Artikkelen gir inntrykk av at frakt tidligere har vært unntatt moms, men det tror jeg ikke noe på. De leveransene jeg har mottatt fra utlandet de siste årene har vært langt over frigrensa, men momsen har da vitterlig alltid blitt beregnet ut fra summen av vare-kost og frakt.

 

Ja, hvis du passerer grensa på 200 kroner blir momsen beregnet ut fra prisen på varen + fraktkostnader. Men grensen på 200 kroner har vært uten frakt, dvs at dersom du bestilte noe til 199 kroner og betalte 170 kroner i frakt ville du ikke måtte betale NOE moms.

 

Med den nye 350 kroners-grensa INKLUDERT frakt ville det samme eksempelet blitt 369 kroner totalt, som du måtte ha betalt moms av hele beløpet. Altså må du betalte moms der du tidligere ikke har måttet det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men betyr det at det er KrF som har fått mest gjennomslag på dette punktet, egentlig?

Slik jeg forstod det:

KrF ønsket å fortsette som i dag, 200 kr uten frakt.

Venstre ønsket 350 kr, uten frakt

Og regjeringen ønsket 500 kr inkl frakt.

 

Det aller beste hadde vel vært å bare gå for Venstre sitt forslag, og ferdig med det, som en god mellomting.

Lenke til kommentar

De har vel alle sammen programfestet økning, men Venstre i sitt budsjettforslag sa vel 350 utenom frakt, for å se hvilken effekt det ville ha, for så å kunne evaluere om det kunne økes til 500 uten frakt, eller om det burde stå, eller igjen senkes.

 

Venstre sa i sitt program til Stortingsvalget 2013:

 

Venstre vil: (...)

* Øke grensen for momsplikt ved innførsel av varer til Norge til 500 kroner.

 

Dette står under punkt 7.3, på side 48.

 

Nå skal det sies at ved å "se hvilken effekt det vil ha", så kan man både unngå å levere etter løftene, og i ettertid lage en rapport som sier at man ikke bør levere etter løftene, sånn at å bryte valgløftet kan selges som et ansvarlig valg.

Lenke til kommentar

Tja... Det er kanskje ikke noe vits å spørre, men tror du virkelig at det er SÅ korrupt, at selv en slik sak, vil produsere rapporter som ikke stemmer overens med virkeligheten, fordi de har en større interesse av å bryte løftet sitt, og holde dagens nivå, enn å faktisk få en genuin rapport, som kanskje til og med kan vise at de faktisk kan oppfylle løftet sitt? Jeg skjønner ikke en gang logikken. Joda, det er sikkert press fra noen bedrifter, men man må jo ha NOE tiltro til at de faktisk ønsker det beste for Norge. Og dersom det påvirker bedrifter i liten grad (altså det er overdrevet fra bedriftene), men det norske folk er storfornøyde, så er det vel ingen grunn til å ikke følge opp.

Lenke til kommentar

Tja... Det er kanskje ikke noe vits å spørre, men tror du virkelig at det er SÅ korrupt, at selv en slik sak, vil produsere rapporter som ikke stemmer overens med virkeligheten, fordi de har en større interesse av å bryte løftet sitt, og holde dagens nivå, enn å faktisk få en genuin rapport, som kanskje til og med kan vise at de faktisk kan oppfylle løftet sitt? Jeg skjønner ikke en gang logikken. Joda, det er sikkert press fra noen bedrifter, men man må jo ha NOE tiltro til at de faktisk ønsker det beste for Norge. Og dersom det påvirker bedrifter i liten grad (altså det er overdrevet fra bedriftene), men det norske folk er storfornøyde, så er det vel ingen grunn til å ikke følge opp.

 

Korrupsjon har ingenting med saken å gjøre.

 

På den ene siden har man inntekter til statskassa, indirekte inntekter gjennom norske arbeidsplasser, og en bransje som er gode på lobbyvirksomhet og har alt å tjene på å si ifra om hva de mener konsekvensene er.

 

På den andre siden har man et lettvint og tydelig valgløfte som virker positivt på en stor pott med unge nettbrukere når de skal ha inn stemmer. Men som ikke skaper det minste trøbbel for den allerede valgte regjeringen om de ikke oppfyller det, spesielt siden de har flere år igjen av stortingsperioden før de "må" ha oppfylt valgløftene. Og de kan teknisk vise til at de har levert etter valgløftet, den nye grensa er høyere, 350 over 200, hvis man ser bort fra detaljene. Når i tillegg ingen med gjennomslagskraft har interesse av å lage bråk av dette.

 

Rapporten vil stemme kjempegodt overens med virkeligheten, i alle fall den virkeligheten man undersøker. Rapportene viser bare det man spør etter. Spør man hvor mye taper man i varehandelen i Norge, så får man et estimat i kroner og øre. Spør man hvor mye MVA-inntekt man taper, får man et der også.

 

Vektskåla blir veldig skjevt belastet. Penger på ene siden, en neglisjerbar ripe i lakken på andre siden.

 

Trenger ingen korrupsjonsteori for å se hvor vektskåla faller ned. Det norske folk kommer aldri til å bli storfornøyde uansett.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...