Gå til innhold

Hvor på veggen plasseres stikk-kontakter i Indonesia?


ærligøs

Anbefalte innlegg

"Houses in Indonesia sometimes have their electrical outlets in the middle of

the wall rather than at floor level. Why? A beginning of an explanation is that

flooding is a danger in the Netherlands" (Sinnott-Armstrong & Fogelin:Understanding Arguments (2010), s. 9)

 

Forklaringen som gis er at nederlenderne tok med seg sine tradisjoner da de hadde Indonesia som koloni, selv om det ikke var samme fare for flom i Indonesia.

 

Det jeg lurer på, er om det faktisk er sant at stikk-kontakter plasseres midt på veggene i Indonesia?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok flere steder hvor stikkontaktene sitter litt forskjellig. I Russland virker det som at mye er satt helt random. Noen er nede, men ikke i samme høyde fra gulvet enda det er i samme rom, andre kan være midt på veggen.

 

Jeg spør mest fordi jeg syntes dette var et godt eksempel på hvordan tradisjon og vanetenkning styrer oss til å gjøre ting på måter som kunne (burde?) vært annerledes. Samtidig vil jeg gjerne vite at det er sant som boka jeg referer til hevder.

 

Men selvfølgelig er plassering av stikk-kontakter er interessant tema i seg selv, og det du skriver om Russland er jo litt morsomt. Alt er liksom litt hulter til bulter der kan en få inntrykk av.

Lenke til kommentar

Koster selvfølgelig noen kroner, men du kan fint be en elektriker om å flytte, eller montere noen nye ekstra i den høyden som passer deg. Våtrom er vel et eget kapittel, men der vil vel stikkontakter komme i konflikt omtrent uansett høyde du monterer dem? Men, selvsagt blir det litt mindre sprut høyere oppe, men det fjerner ikke eksisterende IP-soner, eller hva de kaller det.

Lenke til kommentar

Koster selvfølgelig noen kroner, men du kan fint be en elektriker om å flytte, eller montere noen nye ekstra i den høyden som passer deg. Våtrom er vel et eget kapittel, men der vil vel stikkontakter komme i konflikt omtrent uansett høyde du monterer dem? Men, selvsagt blir det litt mindre sprut høyere oppe, men det fjerner ikke eksisterende IP-soner, eller hva de kaller det.

 

 

Tja... kontaktene flytter jeg fint på egen hånd om jeg en da skulle få tid og ork til å gjøre det.

 

På badet kan du montere hva pokker du vil og hvor du vil så lenge det er utenfor ca en armlengdes avstand fra dusj og badekar. Det er det våtromssonene er; Hva du kan rekke borti mens du er våt og overgangsmotstanden i huden din er ekstra lav slik at spenninger som normalt gir deg en kavring istedenfor kan sende deg rett i graven.

 

IP er noe annet. Det er "ingress protection", altså hvor tett en komponent er mot vann- og støvinntrengning.

 

 

http://www.lysbutikken.no/ip-klassifiering

Lenke til kommentar

 

Koster selvfølgelig noen kroner, men du kan fint be en elektriker om å flytte, eller montere noen nye ekstra i den høyden som passer deg. Våtrom er vel et eget kapittel, men der vil vel stikkontakter komme i konflikt omtrent uansett høyde du monterer dem? Men, selvsagt blir det litt mindre sprut høyere oppe, men det fjerner ikke eksisterende IP-soner, eller hva de kaller det.

 

 

Tja... kontaktene flytter jeg fint på egen hånd om jeg en da skulle få tid og ork til å gjøre det.

 

På badet kan du montere hva pokker du vil og hvor du vil så lenge det er utenfor ca en armlengdes avstand fra dusj og badekar. Det er det våtromssonene er; Hva du kan rekke borti mens du er våt og overgangsmotstanden i huden din er ekstra lav slik at spenninger som normalt gir deg en kavring istedenfor kan sende deg rett i graven.

 

IP er noe annet. Det er "ingress protection", altså hvor tett en komponent er mot vann- og støvinntrengning.

 

 

http://www.lysbutikken.no/ip-klassifiering

 

Joda, men det er jo forskjellige IP-krav til de ulike sonene, så helt galt blir det ikke å snakke om IP-soner.

Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen. Det er ikke alltid "nøtta" fungerer like raskt, presist (effektivt).

 

Regner nesten med at dere så bisetningen jeg opprinnelig lagde:

"... IP-soner, eller hva de kaller det."

 

 

Tja... kontaktene flytter jeg fint på egen hånd om jeg en da skulle få tid og ork til å gjøre det.

 

Du er gjerne elektriker du da?

 

Ja, du kan gjerne flytte på stikkontaktene selv, og jeg regner nesten med at de fleste ikke ville ha koblet det fra først i stikkontakten (gjøre det selv). Dilemmaet blir når kabelen blir for kort. Hvordan skal den skjøtes? Det er vel her problemet for de fleste oppstår? Da er det tryggest og gjerne ofte best at elektriker gjør jobben..

 

Samt, at det er "den lovlige måten" å gjøre det på. Så kan vi sitte her og krangle om hva som er lovlig og ulovlig. :p

 

Jeg ville nok "spandert på" litt ekstra trekk med skrutrekkeren etter å ha flyttet på det, "var jeg deg". Selv om det gjerne kan gå bra uten, så risikerer man at ledningen løsner opp fra koblingsskruen med disse påkjenningene av å bli tvungen i en ny stilling.

 

Den kjennes kanskje ikke løs fra koblingsskruen, men dårlig kontakt gir gjerne varmgang, og varmgang er noe av det værste man har i en elektrisk innstallasjon.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...