Gå til innhold

Skjermkort fra bruktmarkedet


seda

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer å handle et skjermkort fra bruktmarkedet her og tenker å bruke ca. 1500 kroner.

 

Mitt oppsett per idag er:

 

Gigabyte GA-P55 USB3

Corsair XMS3 6GB RAM

Intel i7 3770K

ASUS Radeon 6950

Noctua NH-D14 CPU kjøler

ASUS PB278Q

 

Dette funker helt fint til den spillingen jeg får tid til når jeg ikke er på jobb eller på skolen. Jeg spiller ikke mye, og venter gjerne 6 måneder til et år før jeg kjøper spill fordi det er da jeg stort sett har tid (i ferier etc).

 

Sist jeg spilte begynte jeg på en ny playthrough i Skyrim, men jeg moddet spillet ganske mye først. Før hadde jeg det meste på high og ultra, med mye AA/AF. Etter visuelle oppgraderinger ble det skummelt lav fps og selv etter at jeg har skrudd av AA/AF (ned på 2x) og justert innstillinger til kun high/medium får jeg fortsatt litt slep og treghet ved spilling. Hvis jeg ser "opp" i himmelen er bildet glatt, mens hvis jeg ser på vegetasjon/gress/vann får jeg mer slep i bildet.

 

Hvilket skjermkort fra bruktmarkedet vil gi meg mest back for the buck? Og er det skjermkortet som er den største flaskehalsen i mitt oppsett?

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips, alltid be om å få selger til å sende i oppkrav. Når pakken da ankommer postkontoret ditt, be om å få åpne pakke å se om det er det du kjøpte som faktisk ligger oppi før du kvitterer pakken ut. På den måten er den eneste som blir straffet for å prøve å lure deg, selgeren ;) Be i tillegg om å få med kvitteringen, slik at du ikke står der med skjegget i postkassa om det skulle være noe med kortet.

 

Utover det er det som nevnt å se etter 780 eller 770. Jeg vill valgt nvidia kort, da AMD ikke bestandig har like gode drivere som nvidia(Finnes selvsagt unntak). Dersom du følger tipsene over, så blir du nok fornøyd med kjøpet ;)

ALDRI kjøp kort uten å få med kvittering.

Lenke til kommentar

Tips, alltid be om å få selger til å sende i oppkrav. Når pakken da ankommer postkontoret ditt, be om å få åpne pakke å se om det er det du kjøpte som faktisk ligger oppi før du kvitterer pakken ut. På den måten er den eneste som blir straffet for å prøve å lure deg, selgeren ;) Be i tillegg om å få med kvitteringen, slik at du ikke står der med skjegget i postkassa om det skulle være noe med kortet.

 

Utover det er det som nevnt å se etter 780 eller 770. Jeg vill valgt nvidia kort, da AMD ikke bestandig har like gode drivere som nvidia(Finnes selvsagt unntak). Dersom du følger tipsene over, så blir du nok fornøyd med kjøpet ;)

ALDRI kjøp kort uten å få med kvittering.

 

sende i oppkrav har siden baksider for selger også. Hentes ikkje pakken så..... Ja det suger. 3 uker uten varen og nærmere 400kr rett i dass.

 

Få tilsendt kvittering på mail først som bevis. Det er genialt. De aller fleste har kvittering på mail ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg vill valgt nvidia kort, da AMD ikke bestandig har like gode drivere som nvidia(Finnes selvsagt unntak).

 

YMMV etc.

 

Har hatt flere problemer med mine 980 enn med 7970 jeg hadde før det. Skal dog sies mye av skylden ligger på eldre spill som ikke nødvendigvis er oppdaterte mtp nye kort etc. *host* Rome 2*host*

 

Ellers er jeg helt enig. Uaktuelt for min del ihvertfall å kjøpe brukt med mindre jeg henter det eller tar det på oppkrav.

 

sende i oppkrav har siden baksider for selger også. Hentes ikkje pakken så..... Ja det suger. 3 uker uten varen og nærmere 400kr rett i dass.

 

Få tilsendt kvittering på mail først som bevis. Det er genialt. De aller fleste har kvittering på mail ;)

 

 

Det er selvfølgelig kjipt for selger, men du har også helt fint muligheten til å selge til en som kan hente osv.

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke lov å åpne pakken før en betaler postoppkravet, om dette blir gjort er det faktisk et lovbrudd. Postoppkrav er bare tull og gir ingen større sikkerhet enn å forhåndsbetale hele beløpet, er bare et fordyrende mellomledd. Driver å kjøper og seller diverse ting brukt, spesielt stereo og headphone relatert utstyr, gang på gang får jeg spørsmål om å ta det på postoppkrav, noe jeg tvert nekter da det ikke gir kjøperen noe mer sikkerhet og jeg kan fort bli sittende med skjegget i postkassa å måtte betale frakten om motager ikke henter pakken.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vill valgt nvidia kort, da AMD ikke bestandig har like gode drivere som nvidia(Finnes selvsagt unntak).

 

har hatt mer problemer med Nvidia driverne enn AMD sine.. men Nvidia har vel en del kort som er mer stillegående og kaldere enn AMD.

 

Hadde vertfall hold meg unna AMD sitt 280x da mange (ikke alle) av de kortene har blitt brukt til mining.

Lenke til kommentar

Her er det mange som glatt overseer det faktum at TS modder spillet en god del, dette kan innebære at man har behov for en større minnemengde...

 

Enkelt og greit, kjøp et skjermkort som har minst 3Gb med minne i enten Amd 290 serien eller Nvidia 9xx serien , noen modifikasjoner spiser videominne som bare det og da har man ikke så mange alternativ , 290 8Gb kan være aktuelt da.

Lenke til kommentar

Her er det mange som glatt overseer det faktum at TS modder spillet en god del, dette kan innebære at man har behov for en større minnemengde...

 

Enkelt og greit, kjøp et skjermkort som har minst 3Gb med minne i enten Amd 290 serien eller Nvidia 9xx serien , noen modifikasjoner spiser videominne som bare det og da har man ikke så mange alternativ , 290 8Gb kan være aktuelt da.

Ingen spill bruker 8GB internminne, og dersom du finner et spill som gjør det, har ikke minnet så mye å si, da skjermkortet på langt nær er kraftig nok til å drive spillet med de innstillingene som krever 8GB uansett. Kjøp er kort med 4Gb, det holder i massevis til 1 skjerm, og sikkert enda flere.

 

Oppkrav er bare tull??? Ja det er jo fryktelig dumt å forsikre seg om at man får pakken. Jeg ville aldri forhåndsbetalt penger for et produkt hos en person jeg aldri har møtt. Da ber man jo om at man blir svindlet. Hvorfor er det lovbrudd å få kikke oppi pakken om man viser legitimasjon at den er til deg? Det er din sikkerhet om at produktet ikke er skadet under frakt, og at du faktisk får det du har kjøpt.

Ja det har en bakside for selger om kjøper ikke henter pakken. Det er umulig for begge parter å unngå baksiden ved bruktkjøp, med mindre man møtes face to face.

Lenke til kommentar

Det er ikke lov å åpne en pakke på postkontoret før man betaler den ut. Så enkelt er det med den saken. Hvis du får lov til dette er det fordi du kjenner dem som jobber der, og de driter i reglene.

 

Ved salg av bruktvarer tilstreber jeg alltid å møte kjøper i person: Vare overleveres og cash i hånd.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

70% av hardwaren jeg har hatt, har jeg solgt til folk her på forumet eller venner/familie. Spør kjøperen om oppkrav, så vil kjøperen ikkje ha varen nok. Dermed selger jeg den til en annen en som vil overføre. Det er svært lite jeg ikkje har fått solgt.

 

Hente varen selv var veldig greitt når jeg bodde i Oslo, men markedet er ikkje like stort her i Molde, så da blir det å sende i posten.

 

Min påstand er at det er flere idioter av kjøpere enn selgere her, iallefall de som lurker på bruktmarkedet på hw.no.

Lenke til kommentar

 

 

Oppkrav er bare tull??? Ja det er jo fryktelig dumt å forsikre seg om at man får pakken. Jeg ville aldri forhåndsbetalt penger for et produkt hos en person jeg aldri har møtt. Da ber man jo om at man blir svindlet. Hvorfor er det lovbrudd å få kikke oppi pakken om man viser legitimasjon at den er til deg? Det er din sikkerhet om at produktet ikke er skadet under frakt, og at du faktisk får det du har kjøpt.

Ja det har en bakside for selger om kjøper ikke henter pakken. Det er umulig for begge parter å unngå baksiden ved bruktkjøp, med mindre man møtes face to face.

 

 

Ja det er bare tull, om en selger er ute etter å svindle deg så er det ikke større problem for han enn å pakke ned noe verdiøst som stein i en pakke som passer ca med størrelsen og oppgi falsk personalia til et eventuelt ukjent postkontor (det er svært få postkontor som spørr etter legitimasjon for avsender). Og da står du igjen med akkuratt samme utgangspunktet som om du forhåndsbetalte beløpet, nemmelig et kontonummer som politiet kansje klarer å spore frem til en bestemt person, men det er allitds muligheter å komme seg rundt dette og.

 

Hvorfor det ikke er lov å åpne pakken før en betaler må du ikke spørre meg om, men det er slik rutinenne til posten er og har alltid vært. Litt av cluet med det er nok at du ikke per definisjon eier pakken før du faktisk har betalt den, og den er dermed ikke din eiendom så du kan ikke gjøre en dritt med den før du har betalt. Har flere bekjente som jobbet på posten på et stadie og de sier akkuratt det samme, postoppkrav er og blir bare tull for begge parter, mye bedre å bruke tjenester som paypal der du kan om du har bevis på at du ble svindlet få tilbake pengenne.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

 

Her er det mange som glatt overseer det faktum at TS modder spillet en god del, dette kan innebære at man har behov for en større minnemengde...

 

Enkelt og greit, kjøp et skjermkort som har minst 3Gb med minne i enten Amd 290 serien eller Nvidia 9xx serien , noen modifikasjoner spiser videominne som bare det og da har man ikke så mange alternativ , 290 8Gb kan være aktuelt da.

Ingen spill bruker 8GB internminne, og dersom du finner et spill som gjør det, har ikke minnet så mye å si, da skjermkortet på langt nær er kraftig nok til å drive spillet med de innstillingene som krever 8GB uansett. Kjøp er kort med 4Gb, det holder i massevis til 1 skjerm, og sikkert enda flere.

 

 

Hvor sier jeg at han "'SKAL" kjøpe seg et med 8Gb minne? Jeg sa at avhengig av modifikasjonene kan det være aktuelt med et skjermkort med mer minne som feks 8Gb , det betyr ikke at han kommer til å kunne utnytte hele denne mengden.

 

Nå er det en god stund siden jeg moddet skyrim , men med noen texturpakker og andre visuelle forbedringer slet til og med kortet mitt med 3Gb minne , nyere spill ser også ut til å bruke videominnet på en annen måte , men det gjenstår å se om det blir på samme måte som unified memory som på PS4 / Xbox.

Lenke til kommentar

70% av hardwaren jeg har hatt, har jeg solgt til folk her på forumet eller venner/familie. Spør kjøperen om oppkrav, så vil kjøperen ikkje ha varen nok. Dermed selger jeg den til en annen en som vil overføre. Det er svært lite jeg ikkje har fått solgt.

 

Hente varen selv var veldig greitt når jeg bodde i Oslo, men markedet er ikkje like stort her i Molde, så da blir det å sende i posten.

 

Min påstand er at det er flere idioter av kjøpere enn selgere her, iallefall de som lurker på bruktmarkedet på hw.no.

Har faktisk ikke kjøpt noe på HW bruktmarkedet, men det høres jo ikke bra ut at der er useriøse folk der i det hele tatt.

 

Det er ikke det at alle selgere prøver å svindle, personlig ville jeg aldri svindlet noen, men det kan jo ikke de vite. Om man overfører penger til en vilt fremmed person, så kan han bare putte pengene i lommen. Er det som var poenget

Lenke til kommentar

Kommer ann på hvem du kjøper av, Jeg har kjøpt fra folk på forumet nå noen ganger, ikke noe problem.

Du må ha en viss tilit for å stole å sende pakken eller pengene (Hva en skal være) Men ikke møtt på problemer så langt, tviler på jeg gjør ;)

Det virker som de aktive forumbrukerene er 100% å stole på. De som bare er innom bruktmarkedet er ofte kleine greier. Jeg vil alltid prioritere navn jeg har sett her. Er en grunn for at jeg er her mye. Utrolig mange hyggelige folk ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye bra tips å få her heldigvis! Det virker som om det som vil passe best for mitt behov er et kort med minimum 3GB og da helst et GTX 770 eller 780 med tanke på det som ble nevnt om temperatur på referansekjøler.

 

Jeg kommer uansett til å demontere kortet, blåse reint, vaske alt med rødsprit, påføre kliss ny kjølepasta og skru sammen og kortet skal stå i et Lian Li med minimalt av kabler heldigvis.

 

Utfordringen blir kanskje å finne et slikt kort innenfor mitt budsjett på 1500ish kroner. Må kanskje øke det litt, eller vente på januarsalget med mindre det finnes gode alternativer til 770/780 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...