Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Forstår egentlig ikke helt meningen med 1,3 og 1,6 "crop" muligheten heller jeg for min del, så lenge en har 50 MP å ta av etter ryktene å dømme......

 

Mindre filer kan være en fordel, spesielt hvis man må redigere på en liten enhet "nettbrett" og overføre bilder relativt fort etter fotograferingen uten og forringe kvaliteten.

 

Det har du helt rett i, jeg tenkte mer på at en i grunnen kunne ta den beskjæringen i etterbehandlingen selv.

 

Når det blir så store filer, så står en vel overfor litt flere utfordringer også vil jeg tro, som f.eks. overføringshastigheten til minnekortet ved seriefotografering.

Ligger kanskje noen begrensninger i enkelte minnekort her....

 

En annen ting er jo også en så høyoppløst bildebrikke, vil jo kunne "avsløre" ganske mange optiske svakheter på enkelte objektiver, nesten litt spent på hvilke objektiver Canon har i dag som er gode nok til å takle det?

 

Da tenker jeg i første omgang på vidvinkel objektivene, men også på enkelte andre zoomobjektiver....

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hva man ser i søkeren når man bruker sånn cropmodus som dere snakker om her.

 

Nikons kameraer har markeringer i søkeren for cropmodus, Canon får sikkert det samme, muligens kombinert med litt gårere bilde utenfor det som kommer med.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg lurer litt på hva man ser i søkeren når man bruker sånn cropmodus som dere snakker om her.

 

Nikons kameraer har markeringer i søkeren for cropmodus, Canon får sikkert det samme, muligens kombinert med litt gårere bildet utenfor det som kommer med.

 

Man får bare ikke håpe at man bare "ser" modusen i liveview.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EF-S-linser kan neppe brukes da de kan stikke så langt inn i kameraet at et fullformatsspeil vil slå mot bakenden av linsen. Vet ikke om det gjelder alle EF-S, men det betyr at EF-S ikke kan brukes på det nye kameraet.

 

 

 

Kan man bruke EF-S så er det faktisk en nyhet siden registeravstanden har vært en hindring før, men tror det heller er at man bruker en mindre del av sensoren så utsnittet tilsvarer x1.3/x1.6.

 

Edit: en fordel som jeg kan se sånn umiddelbart er 3parts EF-S objektiver som ikke er for dyp i bakenden. kunne bruke min Tokina 11-16 f/2.8 uten og få vignettering.

 

 

 

Tvilsomt, EF-S objektivene har en helt annen konstruksjon enn EF objektivene, og er mye "dypere" i bakkant av objektivet, og kan kollidere med speilet når det beveger seg. Så det kan rett og slett ødelegge en del av kameraet.

 

Forstår egentlig ikke helt meningen med 1,3 og 1,6 "crop" muligheten heller jeg for min del, så lenge en har 50 MP å ta av etter ryktene å dømme......

 

Jeg forstår i ettertid at kommentaren jeg hadde i parantes om EF-S var "tåpelig", men hvis jeg forstår det korrekt så er dette en fullformatsensor som har muligheten til å fungere som en cropsensor (to nivå), selvsagt da med EF-objektiver og eventuelt enkelte cropobjektiver produsert av en 3.-part.

Lenke til kommentar

 

Forstår egentlig ikke helt meningen med 1,3 og 1,6 "crop" muligheten heller jeg for min del, så lenge en har 50 MP å ta av etter ryktene å dømme......

Mindre filer kan være en fordel, spesielt hvis man må redigere på en liten enhet "nettbrett" og overføre bilder relativt fort etter fotograferingen uten og forringe kvaliteten.

 

1.3x og 1.6x crop kan nok være en fordel dersom det gir tilsvarende økning i framerate, hvis man en gang i blant vil ta lange serier av (fokal-lengde-begrenset) fugler på avstand eller lignende.

 

Hvis man er en proff pressefotograf som trenger å redigere og sende inn bilder fra fotballkamper så ser jeg ikke helt hvorfor man skulle kjøpe 5Ds. Vil ikke 7Dmk2 være et mye bedre (og antagelig mer økonomisk) valg, evt et kamera med bedre video-muligheter?

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: ser ut som grunnen for bare ISO 6400 er for å få mer nøyaktige farger.

Det kan godt tenkes at et slikt kamera har farge-filtre som er mer selektiv, eller mer generelt optimaliserer farge-registrering på bekostning av luminans-støy. Det ville være "in character" for et megapixel-monster som prøver å bølle med mellomformat til landskap og studio.

 

Jeg kjøper ikke helt at max oppgitt ISO er noe slags mål på kameraets kvalitet, noe mindre enn jeg kjøper at en titt på speedometeret sier noe særlig om hvor fort en bil kan gå ("håh... speedometeret går helt til 250km/t, så dette må være en racerbil"). Hvis man tar bilder i raw så er det skjelden noen grunn til å gå over ISO1600/ISO3200 uansett, jeg tviler på at det forandrer seg med dette kameraet.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det første jeg legger merke til er forbedret grep og intern blits, det kan tyde på at man kanskje kan bruke ekstern elektronisk søker.

 

Med riktig spec kan det bli en fin oppgradering til dagens Eos M, men ser ikke ut til å være et alternativ for de som ønsker en litt mer avansert modell som kan konkurrere mot A6000, GX7/GM5 eller E-M10.

Lenke til kommentar

Burde vel minimum ha samme sensor som i 70D med ca. 20mp og Dual Pixel teknologien og en digic 5+ prosessor.

 

Tror at Canon vil forøke objektivparken til EOS- M noe mer før vi ser en hi-end utgave, det er nok en av kriteriene før hobbyfotografer investerer tungt i dette systemet.

 

Edit: ser ut som M3 blir kompatibel med Canon’s EVF-DC1

 

Edit2: blir også interessant og se om 750D får toppskjerm så som ryktene/bildene har indikert den siste tiden.

 

m3qgu1n.jpg

 

m3_backx2zuo.jpg

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror at Canon vil forøke objektivparken til EOS- M noe mer før vi ser en hi-end utgave, det er nok en av kriteriene før hobbyfotografer investerer tungt i dette systemet.

 

Tenkte ikke akkurat på high end i forrige innlegg, mer low/mid med søker. Men hvis ekstern søker kan brukes og skjermen er vippbar blir M3 i hvert fall et mer anvendelig kamera enn første generasjon. Også spent på autofokusen.

Lenke til kommentar

 

Også spent på autofokusen.

 

Blir det Dual Pixel så burde fokuset være mer en godt nok hvis vi bruker 7DmkII som referanse, men tror prosessoren/minne kan bli akilleshælen hvis den ikke blir rask/stor nok. Det hele munner nok uti hva Canon anser som en akseptabel oppgradering, tviler på at de gir full gass.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
.... tviler på at de gir full gass.

 

Nei, ser ikke slik ut på designet. Virker som de fortsatt holder igjen for å ikke ta kjøpere fra speilreflekssiden, men lar meg gjerne overraske. Topp AF og 4K video ville gjort kameraet konkurransedyktig mot de nyeste fra Panasonic og Samsung. Forbedret kompatibilitet (AF) med vanlige EF/EF-S linser ville også være et bra salgsargument.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...