Gå til innhold

Denne norske ferjen er verdens første med null utslipp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på hvor lang tid det tar før den kjører i kaia i Stavanger :p

 

Skal vel en rimelig stor feilnavigering til for at det skjer..
  • Liker 2
Skrevet

 

Lurer på hvor lang tid det tar før den kjører i kaia i Stavanger :p

 

Skal vel en rimelig stor feilnavigering til for at det skjer..

Tror det var det som skjedde de to forrige gangene det skjedde også.

 

Men uansett - kult at den er norsk ihvertfall :-)

Skrevet

Pussig at ingen nevner at det står en heftig Volvo Penta ombord - denne har som oppgave å lade batterier. Kanskje er det ikke riktig å karakterisere denne fergen som et "nullutslipp" fartøy?

Skrevet

 

 

Lurer på hvor lang tid det tar før den kjører i kaia i Stavanger :p

 

Skal vel en rimelig stor feilnavigering til for at det skjer..
Tror det var det som skjedde de to forrige gangene det skjedde også.

 

Men uansett - kult at den er norsk ihvertfall :-)

Jeg tror det han mente var at mulighetene for å kjøre i kaia i Stavanger er relativt liten med tanke på at ferja skal gå i rute i Sogn og Fjordane :-)

  • Liker 3
Skrevet

10 tonn med Lithium Ion for å flytte en båt i 20minutter. Snakk om tragiskt. Skal like å vite hva karbonavtrykket til de 10 tonnene med batterier er ved produksjon og destruksjon.

Skrevet

10 tonn med Lithium Ion for å flytte en båt i 20minutter. Snakk om tragiskt. Skal like å vite hva karbonavtrykket til de 10 tonnene med batterier er ved produksjon og destruksjon.

 

Så fergen skal bare brukes i 20 minutter totalt?

Skrevet (endret)

10 tonn med Lithium Ion for å flytte en båt i 20minutter. Snakk om tragiskt. Skal like å vite hva karbonavtrykket til de 10 tonnene med batterier er ved produksjon og destruksjon.

Det er et interessant spørsmål som vil avhenge mye av hvor og hvordan batteriene blir produsert, men det må uansett veies opp mot et årlig forbruk på rundt 1 million liter diesel som batteriene kommer i stedet for...

Endret av Newton
  • Liker 2
Skrevet (endret)

 

10 tonn med Lithium Ion for å flytte en båt i 20minutter. Snakk om tragiskt. Skal like å vite hva karbonavtrykket til de 10 tonnene med batterier er ved produksjon og destruksjon.

Det er et interessant spørsmål som vil avhenge mye av hvor og hvordan batteriene blir produsert, men det må uansett veies opp mot et årlig forbruk på rundt 1 million liter diesel som batteriene kommer i stedet for...

 

Akkurat. Og tar man det regnestykket fra f.eks en Prius så kommer ikke den spesielt godt ut kontra en vanlig bil. Derfor hadde det vært interessant å visst mørketallene for den kolossale mengden med batterier.

Endret av Revox
Skrevet

Akkurat. Og tar man det regnestykket fra f.eks en Prius så kommer ikke den spesielt godt ut kontra en vanlig bil. Derfor hadde det vært interessant å visst mørketallene for den kolossale mengden med batterier.

 

Så skal vi bare drite i det å gå for bensin/diesel til det er tomt og ikke prøve å utvikle batteri teknologien videre i det hele tatt? Jeg selv håper bare at denne fergen fungerer bedre en de gassfergene oppe i Lofoten som har tekniske problemer minst 3 ganger i uken.

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...