AfterGlow Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 El-ferjen «Ampere» ble nylig døpt i Hardangerfjorden.Denne norske ferjen er verdens første med null utslipp
g@bb@ Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Lurer på hvor mye utslipp som gikk med på å lage de batteriene til ferja... 5
Populært innlegg MajestyDT Skrevet 24. oktober 2014 Populært innlegg Skrevet 24. oktober 2014 Lurer på hvor mye utslipp som gikk med på å lage de batteriene til ferja... Den elektriske kraften benyttet under produksjonen kan jo komme fra fornybare kilder som vann-, sol- eller vindkraft. F.eks. er batteriene i BMW i3 (og i8) produsert i Tyskland på BMWs egen fabrikk. Denne produksjonslinja er KUN drevet av energi fra eget sol- og vindkraftverk. Dermed står man igjen med utslippene som er forbundet med utvinningen av råstoffene. Vet ikke hvordan det er med batteriene i denne ferga, men om man summerer alt tror jeg man kommer langt under utslippene fra en tilsvarende ferge med diesel- eller LNG-fremdrift. 17
xClaymanx Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Lurer på hvor mye utslipp som gikk med på å lage de batteriene til ferja... Batterier lages i hopetall med eller uten elmotor.
g@bb@ Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Lurer på hvor lang tid det tar før den kjører i kaia i Stavanger 2
Daron Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Lurer på hvor lang tid det tar før den kjører i kaia i Stavanger Skal vel en rimelig stor feilnavigering til for at det skjer.. 2
g@bb@ Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Lurer på hvor lang tid det tar før den kjører i kaia i Stavanger Skal vel en rimelig stor feilnavigering til for at det skjer.. Tror det var det som skjedde de to forrige gangene det skjedde også. Men uansett - kult at den er norsk ihvertfall :-)
kil Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Pussig at ingen nevner at det står en heftig Volvo Penta ombord - denne har som oppgave å lade batterier. Kanskje er det ikke riktig å karakterisere denne fergen som et "nullutslipp" fartøy?
rankine Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Den generatoren skal ikke brukes under vanlig drift. Vanligvis er det kun batterier, og dermed nullutslipp 1
haakonmt Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Lurer på hvor lang tid det tar før den kjører i kaia i Stavanger Skal vel en rimelig stor feilnavigering til for at det skjer..Tror det var det som skjedde de to forrige gangene det skjedde også. Men uansett - kult at den er norsk ihvertfall :-) Jeg tror det han mente var at mulighetene for å kjøre i kaia i Stavanger er relativt liten med tanke på at ferja skal gå i rute i Sogn og Fjordane :-) 3
g@bb@ Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Hehe, skjønte hva han mente så ble en dårlig formulert vits fra meg der
Populært innlegg Gabri3L Skrevet 24. oktober 2014 Populært innlegg Skrevet 24. oktober 2014 noe som skal gjøre det til verdens første nullutslippsskip. Jeg er redd den faktisk ble slått ganske på målstreken med et par... Tusen år. 15
Revox Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 10 tonn med Lithium Ion for å flytte en båt i 20minutter. Snakk om tragiskt. Skal like å vite hva karbonavtrykket til de 10 tonnene med batterier er ved produksjon og destruksjon.
del_diablo Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Kunne da ha valgt et bilde med mindre perspektivforskyving. 1
aram Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 10 tonn med Lithium Ion for å flytte en båt i 20minutter. Snakk om tragiskt. Skal like å vite hva karbonavtrykket til de 10 tonnene med batterier er ved produksjon og destruksjon. Så fergen skal bare brukes i 20 minutter totalt?
Newton Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 (endret) 10 tonn med Lithium Ion for å flytte en båt i 20minutter. Snakk om tragiskt. Skal like å vite hva karbonavtrykket til de 10 tonnene med batterier er ved produksjon og destruksjon. Det er et interessant spørsmål som vil avhenge mye av hvor og hvordan batteriene blir produsert, men det må uansett veies opp mot et årlig forbruk på rundt 1 million liter diesel som batteriene kommer i stedet for... Endret 24. oktober 2014 av Newton 2
Revox Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 (endret) 10 tonn med Lithium Ion for å flytte en båt i 20minutter. Snakk om tragiskt. Skal like å vite hva karbonavtrykket til de 10 tonnene med batterier er ved produksjon og destruksjon. Det er et interessant spørsmål som vil avhenge mye av hvor og hvordan batteriene blir produsert, men det må uansett veies opp mot et årlig forbruk på rundt 1 million liter diesel som batteriene kommer i stedet for... Akkurat. Og tar man det regnestykket fra f.eks en Prius så kommer ikke den spesielt godt ut kontra en vanlig bil. Derfor hadde det vært interessant å visst mørketallene for den kolossale mengden med batterier. Endret 24. oktober 2014 av Revox
Gromle Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Hvorfor kommer det så mye artikler om ferger, tog og sånt tullball på hardware egentlig?
SirTerning Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Akkurat. Og tar man det regnestykket fra f.eks en Prius så kommer ikke den spesielt godt ut kontra en vanlig bil. Derfor hadde det vært interessant å visst mørketallene for den kolossale mengden med batterier. Så skal vi bare drite i det å gå for bensin/diesel til det er tomt og ikke prøve å utvikle batteri teknologien videre i det hele tatt? Jeg selv håper bare at denne fergen fungerer bedre en de gassfergene oppe i Lofoten som har tekniske problemer minst 3 ganger i uken. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå