Gå til innhold

Denne norske ferjen er verdens første med null utslipp


Anbefalte innlegg

 

Lurer på hvor mye utslipp som gikk med på å lage de batteriene til ferja...

Den elektriske kraften benyttet under produksjonen kan jo komme fra fornybare kilder som vann-, sol- eller vindkraft. F.eks. er batteriene i BMW i3 (og i8) produsert i Tyskland på BMWs egen fabrikk. Denne produksjonslinja er KUN drevet av energi fra eget sol- og vindkraftverk. Dermed står man igjen med utslippene som er forbundet med utvinningen av råstoffene. Vet ikke hvordan det er med batteriene i denne ferga, men om man summerer alt tror jeg man kommer langt under utslippene fra en tilsvarende ferge med diesel- eller LNG-fremdrift.

Svada.

Slike feelgood forklaringer er desverre totale bortforklaringer.

Alle moderne batterier bruker sjeldne mineraler, og de (i likhet med alle råstoffer) må graves frem, raffineres, smeltes om, behandles etc. Det finnes ingenting som heter "0 utslipp" i denne verden der alt er forbundet.

 

Og angående batterier spesifikt: alle batterier har et begrenset antall opp/utladesykluser. De fleste (alle lithium-baserte) er på ca 1000. Det finnes metoder til å øke denne ytelsen, men de gir forholdsvis marginale resultater. Den eneste batteritypen idag som tåler vannvittig mye er den trykksatte eksotiske gassbatterien i bruk på satellitter, som er totalt utilgjengelig til annet bruk pga pris. Så denne "vidunderferjen" vil i løpet av en antatt vanlig arbeidsdag ha 24 ladesykluser basert på 12 timers drift. Det vil si hver 83 dag må batteriene byttes, antatt at de tåler totalt 1000 sykluser som er egentlig mer enn gjennomsnittet.

 

Den dagen da vi får et skikkelig teknologisk gjennombrudd da vi kan måle batterienes levetid i TITUSENER av sykluser, spesifikk energitetthet vil overstige ca 5000wh/kg (dette er relatert til energien i fossilt brensel, og virkningsgrad i forbrenningsmotorer) og samtidig være så sikker at de ikke tar fyr om de blir utsatt for slitasje/punktering/skade som forventes under normal drift og ved forutsette uhell ... det blir dagen vi kan snakke om "nesten 0 utslipp" og konkurransedyktighet på alle områder.

 

Edit:

Med tanke på at alle slike prosjekter har lave utslipp og erstatning av fossilt brensel som mål må man også poengtere at det er ADSKILLIG BEDRE at den samme fueloljen som vil eller bli eksportert til utlandet, og brennes på "planet utland" som har selvfølgelig en egen atmosfære - ironi slutt - så er det adskillig bedre at våre fartøy bruker vårt fossilt brensel så lenge som mulig. Grunnen er at vi har utslippskrav, effektivitetskrav, etc. Krav som er adskillig høyere enn i mange land som den samme brenselen skal esksporteres til. Mens noen her i landet skal klappe seg selv på skulderen og si "mission accomplished" så vil vi i praksis benytte umoden el. teknologi mens den samme fueloljen som en vanlig ferge kunne gått på her i landet, med moderne motor, katalysator etc vil gå til en rekke gamle slitte 2-taks diesler på båter helt fra 40-tallet i ett eller annet 3-verdens land, og sote i vei. Beklager men den store elefanten finnes virkelig og man burde heller innrømme at feelgood-prosjekter som dette er bare PR stunt på nasjonal nivå.

Endret av nessuno
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utslippskravene til Norske ferjer er ikke værre enn at en god del diesel slukere fra 50 og 60 tallet fortsatt trafikkerer ferjerutene flere plasser i Norge. De er verken lette eller hydro/aero-dynamiske. Bedre at dieselen vår brennes opp i japanske katamaran ferjer som har moderne motorer.

Lenke til kommentar

 

 



Og angående batterier spesifikt: alle batterier har et begrenset antall opp/utladesykluser. De fleste (alle lithium-baserte) er på ca 1000. Det finnes metoder til å øke denne ytelsen, men de gir forholdsvis marginale resultater. Den eneste batteritypen idag som tåler vannvittig mye er den trykksatte eksotiske gassbatterien i bruk på satellitter, som er totalt utilgjengelig til annet bruk pga pris. Så denne "vidunderferjen" vil i løpet av en antatt vanlig arbeidsdag ha 24 ladesykluser basert på 12 timers drift. Det vil si hver 83 dag må batteriene byttes, antatt at de tåler totalt 1000 sykluser som er egentlig mer enn gjennomsnittet.

Den dagen da vi får et skikkelig teknologisk gjennombrudd da vi kan måle batterienes levetid i TITUSENER av sykluser, spesifikk energitetthet vil overstige ca 5000wh/kg (dette er relatert til energien i fossilt brensel, og virkningsgrad i forbrenningsmotorer) og samtidig være så sikker at de ikke tar fyr om de blir utsatt for slitasje/punktering/skade som forventes under normal drift og ved forutsette uhell ... det blir dagen vi kan snakke om "nesten 0 utslipp" og konkurransedyktighet på alle områder.


Standard PC -batteri har en ladesyklus på rundt 3000 oppladninger.

Og visst du skal ha like mye energi i ett batteri som i en hel tank med bensin så må du ha ett batteri på rundt 50 kg, ser ikke for meg at noe batteri kommer til å bli så lett... Endret av Hårek
Rot med sitater
Lenke til kommentar

Så denne "vidunderferjen" vil i løpet av en antatt vanlig arbeidsdag ha 24 ladesykluser basert på 12 timers drift. Det vil si hver 83 dag må batteriene byttes, antatt at de tåler totalt 1000 sykluser som er egentlig mer enn gjennomsnittet.

Dette er selvfølgelig fullstendig feil og nesten komisk at du helt oppriktig tror hele batteripakken til denne fergen må byttes ut hvert kvartal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så denne "vidunderferjen" vil i løpet av en antatt vanlig arbeidsdag ha 24 ladesykluser basert på 12 timers drift. Det vil si hver 83 dag må batteriene byttes, antatt at de tåler totalt 1000 sykluser som er egentlig mer enn gjennomsnittet.

Dette er selvfølgelig fullstendig feil og nesten komisk at du helt oppriktig tror hele batteripakken til denne fergen må byttes ut hvert kvartal.

 

Så hvor ofte må den byttes ut da? Vis nessuno sine påstanden stemmer, så må batteriet fortsatt byttes ut, en om kanskje per år eller hvert andre år.
Lenke til kommentar

 

Lurer på hvor mye utslipp som gikk med på å lage de batteriene til ferja...

Den elektriske kraften benyttet under produksjonen kan jo komme fra fornybare kilder som vann-, sol- eller vindkraft. F.eks. er batteriene i BMW i3 (og i8) produsert i Tyskland på BMWs egen fabrikk. Denne produksjonslinja er KUN drevet av energi fra eget sol- og vindkraftverk. Dermed står man igjen med utslippene som er forbundet med utvinningen av råstoffene. Vet ikke hvordan det er med batteriene i denne ferga, men om man summerer alt tror jeg man kommer langt under utslippene fra en tilsvarende ferge med diesel- eller LNG-fremdrift.

 

Feil. Battericellene i BMWs i-biler produseres av Samsung i Korea. Deretter pakkes de inn i en aluminiumskasse som passer i bilens ramme i Tyskland.

 

Jeg har selv vært på i3-fabrikken i Leipzig, og det stemmer at fabrikken drives av fornybar energi, men batteriene produseres like fullt av Samsung. Karbonfibermaterialet som brukes i i3 og i8 er for øvrig produsert i USA, på en fabrikk forsynt med vannkraft, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

 

 



Standard PC -batteri har en ladesyklus på rundt 3000 oppladninger.

Og visst du skal ha like mye energi i ett batteri som i en hel tank med bensin så må du ha ett batteri på rundt 50 kg, ser ikke for meg at noe batteri kommer til å bli så lett...


Dine kalkuleringer går ut i fra at ferjen er 100% oppladet ved avgang og 0% rest power ved ankomst! Det går jeg ut i fra at ikke stemmer! Sammen med mye annet du skriver. Endret av Hårek
Rot med sitering
Lenke til kommentar

Jøye meg, har var det mye rare påstander i kommentarfeltet. Ser for meg at en del av dere frekventerer kommentarfeltene under artikler om elbiler for å si det slik. Om dere ikke skriver der, men bare leser så kan jeg tipse dere om at det er helt lov å utvise litt kritisk sans med hensyn til alt det oppgulpet en leser om forurensende batterier og elkraft. Hvis det var så forbanna mye mer miljøvennlig med fossilt brensel så burde vel alle boliger hatt sitt eget aggregat da eller ? Og nei, et elbilbatteri er ikke ubrukelig etter 3 år, og det sier seg selv at å bytte en batteripakke på 10 tonn hvert år heller ikke har noe økonomi i seg. Jeg tror faktisk ingeniørene på Fjellstand har mye mer peiling på dette en dere kommentarfelthelter. Dette er et kjempeprosjekt som vi kan være stolte av, og som garantert vil gi masse nyttige erfaringer videre fremover. Som en kuriositet kan jeg nevne at når E39 Molde-Vestens gikk over til gass fra fuel så sa Fjord1 (som driftet sambandet) at ble utslippene redusert tilsvarende at alle bilene i Molde by stoppet. Nå er jo gass også en begrenset ressurs, så at andre alternativer må utvikles er jo innlysende for de fleste oppegående mennesker.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Så denne "vidunderferjen" vil i løpet av en antatt vanlig arbeidsdag ha 24 ladesykluser basert på 12 timers drift. Det vil si hver 83 dag må batteriene byttes, antatt at de tåler totalt 1000 sykluser som er egentlig mer enn gjennomsnittet.

Dette er selvfølgelig fullstendig feil og nesten komisk at du helt oppriktig tror hele batteripakken til denne fergen må byttes ut hvert kvartal.

 

Så hvor ofte må den byttes ut da? Vis nessuno sine påstanden stemmer, så må batteriet fortsatt byttes ut, en om kanskje per år eller hvert andre år.

 

Påstandene hans stemmer ikke. Han aner ikke hva han snakker om eller hvordan batterier fungerer. Bare i det lille sitatet fant jeg følgende feil:

1. Han antar at batteriet er helt tomt etter hver overfart (20 minutter), noe som selvfølgelig ville vært tullete. Sannsynligvis kan det kjøre i godt over en time.

2. Man bruker selvfølgelig ikke en hel ladesyklus det øyeblikket laderen kobles til. Holder man seg utenfor ytterpunktene 100%-80% og 20%-0% kan batteriet vare betydelig lenger. Jeg tipper denne fergen bruker maks 3-4 sykluser per dag.

3. Corvus systemet fergen bruker har ikke 1000 sykluser, men 12000. Levetid på systemer de leverer er på minimum 7 år og opptil 20 år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Så denne "vidunderferjen" vil i løpet av en antatt vanlig arbeidsdag ha 24 ladesykluser basert på 12 timers drift. Det vil si hver 83 dag må batteriene byttes, antatt at de tåler totalt 1000 sykluser som er egentlig mer enn gjennomsnittet.

Dette er selvfølgelig fullstendig feil og nesten komisk at du helt oppriktig tror hele batteripakken til denne fergen må byttes ut hvert kvartal.

Så hvor ofte må den byttes ut da? Vis nessuno sine påstanden stemmer, så må batteriet fortsatt byttes ut, en om kanskje per år eller hvert andre år.

Påstandene hans stemmer ikke. Han aner ikke hva han snakker om eller hvordan batterier fungerer. Bare i det lille sitatet fant jeg følgende feil:

1. Han antar at batteriet er helt tomt etter hver overfart (20 minutter), noe som selvfølgelig ville vært tullete. Sannsynligvis kan det kjøre i godt over en time.

2. Man bruker selvfølgelig ikke en hel ladesyklus det øyeblikket laderen kobles til. Holder man seg utenfor ytterpunktene 100%-80% og 20%-0% kan batteriet vare betydelig lenger. Jeg tipper denne fergen bruker maks 3-4 sykluser per dag.

3. Corvus systemet fergen bruker har ikke 1000 sykluser, men 12000. Levetid på systemer de leverer er på minimum 7 år og opptil 20 år.

Javel, da får du henvise til noe som helst dokument eller studie som kan forklare hvordan man presser ut 12000 (!!!) sykluser ut av dagens batterier. Jeg henviste til et tabell på wiki som sier annerledes, du og alle andre er velkommen til å argumentere med fakta i tillegg til personlige meninger.

Og ytterligere angående batterier og bruk: jeg skriver dette fra en 2012 MBP. Jeg har "klokket" ca 300 fulle sykluser og masse sykluser som ikke er i nærheten av 0-100%. Batterikapasiteten er resudert til 85% nå og faller. En annen sak er at "slitasjen" i batteriene er ikke linær, desto nærmere slutten av praktisk brukbar resterende kapasitet desto mer drastisk faller kapasiteten for hver syklus, selv ved uforandret bruk. Som jeg skrev tidligere finnes det teknologier som hjelper å forlenge levetiden, deriblandt ikke bare marginer for opp og utlading men også måten batteriene lades og vedlikeholdes på, men å hoppe fra 1000 til 12000 kan man nok i fantasiverden ikke i virkeligheten. Eller i alle fall ikke før thin film li-po eller karbonrør batterier kommer på banen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøye meg, har var det mye rare påstander i kommentarfeltet. Ser for meg at en del av dere frekventerer kommentarfeltene under artikler om elbiler for å si det slik. Om dere ikke skriver der, men bare leser så kan jeg tipse dere om at det er helt lov å utvise litt kritisk sans med hensyn til alt det oppgulpet en leser om forurensende batterier og elkraft. Hvis det var så forbanna mye mer miljøvennlig med fossilt brensel så burde vel alle boliger hatt sitt eget aggregat da eller ? Og nei, et elbilbatteri er ikke ubrukelig etter 3 år, og det sier seg selv at å bytte en batteripakke på 10 tonn hvert år heller ikke har noe økonomi i seg. Jeg tror faktisk ingeniørene på Fjellstand har mye mer peiling på dette en dere kommentarfelthelter. Dette er et kjempeprosjekt som vi kan være stolte av, og som garantert vil gi masse nyttige erfaringer videre fremover. Som en kuriositet kan jeg nevne at når E39 Molde-Vestens gikk over til gass fra fuel så sa Fjord1 (som driftet sambandet) at ble utslippene redusert tilsvarende at alle bilene i Molde by stoppet. Nå er jo gass også en begrenset ressurs, så at andre alternativer må utvikles er jo innlysende for de fleste oppegående mennesker.

Jøye deg ja, men jeg operer ikke med rare påstander men med fakta, deriblandt siden med tabelloversikten over batteritypene med oppgitt gjennomsnittlig levetid, kapasitet, etc.

Det jeg skrev om fossilt brensel og bruken av det.... hvis du ikke klarte å lese og forstå hva jeg prøvde å forklare første gangen skal jeg heller ikke belaste meg med å gjenta det en gang til.

Du er velkommen til å henvise til andre kilder, tekniske dokumenter etc. Jeg er ingen kommentarfelt-helt, men jeg skal heller ikke blande meg opp i hva folk "tror" og operere med det som utgangspunkt. Vi er ikke i kirken her. Gloser som "oppgulp" kan du spare meg for, trollmating har jeg heller ikke tid til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og ytterligere angående batterier og bruk: jeg skriver dette fra en 2012 MBP. Jeg har "klokket" ca 300 fulle sykluser og masse sykluser som ikke er i nærheten av 0-100%. Batterikapasiteten er resudert til 85% nå og faller. .

 

Jeg sitter på en 2012 Thinkpad. Der er batteriet like fint. Har hatt på automatisk stopp i ladingen ved 80% og avskruing ved 20%. Litt det samme som elbiler og ferjer har. Macbook kjører vel full pupp på batteriet hele tiden akuratt som en mobiltelefon.

 

Og mens vi er inne på Wikipedia: "This means that batteries of mobile phones, or other hand-held devices in daily use, are not expected to last longer than three years. But it is also quite possible to obtain lithium-ion batteries based on carbon anodes with more than 10.000 cycles.[89]"

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

Lenke til kommentar

http://www.corvus-energy.com/energy_module.html, om det han andre sa om at det var corvus batterier i ferja :)

 

De ene plassen står det "10 times better" angående ladesyktluser mot "vanlige" (jeg antar bly-svovelsyre) batterier, en annen plass hvor andre li-po batterier blir tatt som utgangspunkt sies det de har 300 og 2000 ved 80% utlading, mens Corvus har "unsurpassed". Jammen meg mye data, som man kan selvfølgelig spekulere frem til 12000 sykluser på ett eller annet mirakuløst måte.

Skal være helt ærlig her; hvis Corvus er bedre enn 2000 så antar jeg rett og slett 3000 ved 80%, og under 1000 ved 100-0%. Så får andre komme med noe annet data for at jeg skal tro annerledes.

 

 

"Og mens vi er inne på Wikipedia: "This means that batteries of mobile phones, or other hand-held devices in daily use, are not expected to last longer than three years. But it is also quite possible to obtain lithium-ion batteries based on carbon anodes with more than 10.000 cycles.[89]"

 

Og kilde nr 89 på den siden er en studie av univeristetet i Ulm som handler om det samme jeg snakket om - karbonrør eller andre matriser av karbon i bruk i li-po batterier (eller thin-film) SOM KOMMER I FREMTIDEN. DE FINNES IKKE PÅ MARKEDET ENDA.

 

Beholde sitert tekst i kontekst - learn it!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...