Gå til innhold

Denne norske ferjen er verdens første med null utslipp


Anbefalte innlegg

Javel, da får du henvise til noe som helst dokument eller studie som kan forklare hvordan man presser ut 12000 (!!!) sykluser ut av dagens batterier. Jeg henviste til et tabell på wiki som sier annerledes, du og alle andre er velkommen til å argumentere med fakta i tillegg til personlige meninger.

Det kunne altså ikke falle deg inn at batterier ment til industriell bruk har bittelitt høyere standardkrav enn laptopbatterier? Nei? Og jøss for en kilde. Wikipedia da gitt! Stoler ørlite gran mer på produsentens spesifikasjoner enn en wikipediaartikkel som omhandler alle typer batterier. Sorry.

 

Men for all del... fortsett å tro på konspirasjonsteoriene dine om at elektrifisering av all verdens transport egentlig er miljøfientlig og at alle klimapanel tar feil med sine anbefalinger. Jeg for min del er enig meg sikotryne. Oppgulp fra ende til annen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Javel, da får du henvise til noe som helst dokument eller studie som kan forklare hvordan man presser ut 12000 (!!!) sykluser ut av dagens batterier. Jeg henviste til et tabell på wiki som sier annerledes, du og alle andre er velkommen til å argumentere med fakta i tillegg til personlige meninger.

Det kunne altså ikke falle deg inn at batterier ment til industriell bruk har bittelitt høyere standardkrav enn laptopbatterier? Nei? Og jøss for en kilde. Wikipedia da gitt! Stoler ørlite gran mer på produsentens spesifikasjoner enn en wikipediaartikkel som omhandler alle typer batterier. Sorry.

 

Men for all del... fortsett å tro på konspirasjonsteoriene dine om at elektrifisering av all verdens transport egentlig er miljøfientlig og at alle klimapanel tar feil med sine anbefalinger. Jeg for min del er enig meg sikotryne. Oppgulp fra ende til annen.

12000 *oppgitte* sykluser ved 20-80% er ikke det samme som ladesykluser målt på konvensjonell måte med 0-100%. Samt er dette skyhøye tallet ikke forenelig med praksis pga da er batteriene ladet ut og lade opp på den aller gunstigste og skånsomme måten.

Angående wiki så er du velkommen til kildekritikk, men da heller enn wiki kritisere selve kildene som i tilfellet li-po-ion er en hel haug, men regner med for din del er det enklere å avfeie det med en tidlig 2000-talls kommentar a-la "men det er jo wikipedia oxoxoxo"

Konspirasjonsteorier og oppgulp er ikke jeg som startet med, for jeg sa aldri at det er feil å elektrifisere det jeg sa er at teknologien er umoden, 0-karbonavtrykk finnes ikke i praksis, og fossile brensler bør heller brennes her i landet under kontrollerte og strengt regulerte forhold og ikke i langtvekkistan hvor krav til effektivitet, co2 og NOX utslipp er per definisjon ikke sett på som noe prioritet.

Lenke til kommentar

Hvorfor denne debatten? Enten så funker ferja eller så funker den ikke. Time vil show., som de sa i Flåklypa. Kall meg gjerne naiv, men jeg er så dum at jeg faktisk tror på at en eller to ingeniører har regnet litt på dette og kommet frem til et positivt svar angående batterilevetid før de spyttet millionene inn i prosjektet. Både hos verftet og hos batteriprodusenten.

 

Skryter Corvus av at batteriene deres "lasts for decades" så tror jeg på det. Mulig at det er å tro på julenissen. Men i så fall blir det vel en god dag for advokatene når batteriene tar kvelden samtidig som en laptop av samme årsmodell som ferja.

 

Uansett om man hater alt elektrisk brukt til transport eller synes det er det beste siden skjært brød så er det irrelevant. Ferja er bygget og vil komme i drift uansett hvor mange sinte innlegg man skriver om at dette vil aldri gå. Da ser man fort om den lønner seg, havarerer eller om den må inn til batteribytte etter et par år.

 

Folk må ha lykke til enten de er med på korstoget mot elektrifisering eller er med i hallelujakoret for elektrifisering. Utviklingen vil gå sin gang uansett om man liker det eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12000 *oppgitte* sykluser ved 20-80% er ikke det samme som ladesykluser målt på konvensjonell måte med 0-100%. Samt er dette skyhøye tallet ikke forenelig med praksis pga da er batteriene ladet ut og lade opp på den aller gunstigste og skånsomme måten.

80% DoD er den konvensjonelle måten. Hvorfor innrømmer du ikke bare at du tar feil i stedet for å tviholde på ideen om at fergebatteriet heeelt sikkert har 1000 sykluser ved 100% DoD og 12 ganger så mye ved 80%? Og hva får deg til å tro at batteriet ikke holdes innenfor 80-20 rammene ved normal drift? Skyhøyt er tallet heller ikke. Det finnes en rekke andre industrielle batterier med tilsvarende levetid. F.eks. Toshiba SCiB med 10000 sykluser ved 100% DoD.

 

Det spiller uansett ingen rolle når levetiden til batteriet er på opptil 20 år. Ikke 0.25 år som du tidligere påstod.

Konspirasjonsteorier og oppgulp er ikke jeg som startet med, for jeg sa aldri at det er feil å elektrifisere det jeg sa er at teknologien er umoden, 0-karbonavtrykk finnes ikke i praksis, og fossile brensler bør heller brennes her i landet under kontrollerte og strengt regulerte forhold og ikke i langtvekkistan hvor krav til effektivitet, co2 og NOX utslipp er per definisjon ikke sett på som noe prioritet.

Feil. Teknologien er slett ikke umoden og gir 0 utslipp ved drift. Selv om batteriproduksjonen ikke er uten utslipp er det som natt og dag sammenlignet med dagens ferger som slipper ut 400 000 tonn CO2 hvert eneste år.

Endret av Symbian_Pro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er prisen per bil eller tonn den frakter over? Rekner med at den er dyrere i innkjøp enn en konvensjonell ferge, men den tjener kanskje det inn igjen i løpet av sinn levetid ved å gå på strøm.

Om den ikke tjener det inn med det første - så baner den muligens vei for andre aktører som også begynner å snuse på teknologien og lager bedre utgaver etc og man ender da tilslutt om med en ferje som er rimeligere i produksjons kostnad, bedre batterier etc og et bedre miljø tilslutt.

Lenke til kommentar

 

Hva er prisen per bil eller tonn den frakter over? Rekner med at den er dyrere i innkjøp enn en konvensjonell ferge, men den tjener kanskje det inn igjen i løpet av sinn levetid ved å gå på strøm.

Om den ikke tjener det inn med det første - så baner den muligens vei for andre aktører som også begynner å snuse på teknologien og lager bedre utgaver etc og man ender da tilslutt om med en ferje som er rimeligere i produksjons kostnad, bedre batterier etc og et bedre miljø tilslutt.

 

 

Selvfølgelig. Men det koster penger å subsidiere en slik teknologi. Om det ikke kan konkurrere med diesel eller gassfergene i et fritt marked, uansett produksjonskostnader, så betyr det at det ikke har livets rett.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye utslipp som gikk med på å lage de batteriene til ferja...

 

Det kan man lure på, men gamle lithium-batterier kan gjenvinnes og brukes i nye batterier. Dessverre er det viktigere med et billig produkt, enn et bærekraftig produkt. Det kreves politisk engasjement, og stor viljestyrke for å gå imot store industrier med krav om mindre miljø-utslipp.

Lenke til kommentar

Hva er prisen per bil eller tonn den frakter over? Rekner med at den er dyrere i innkjøp enn en konvensjonell ferge, men den tjener kanskje det inn igjen i løpet av sinn levetid ved å gå på strøm.

 

Deltok i et planleggingsmøte om et tilsvarende fergeprojekt i Danmark, der er planen å i tillegg bruke karbonfiber som skrog, noe som er enda lettere enn aluminium. Der har de laget en "life cycle cost analyse" hvor de konkluderer med at det er besparelse på grunn av lavere utgifter på drivstoff, men investeringen er selvfølgelig mye større. Selvfølgelig er det også miljøbesparelser her, så det veldig spennende at det blir flere slike el-ferger.

Problemet med karbonfiber er at det ikke ennå tilfredsstiller krav til brannsikkerhet, men det er et spennende materiale til skrog, så håper man finner en løsning.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-271921

Ser jo livsfarlig ut. Lurer på hvordan denne oppfører seg i storm og kuling? Ser ut til at den skal synke hvert øyeblikk. Fikk ikke nevneverdig lyst til å kjøre med denne i ruskevær.

Lenke til kommentar

Ser jo livsfarlig ut. Lurer på hvordan denne oppfører seg i storm og kuling? Ser ut til at den skal synke hvert øyeblikk. Fikk ikke nevneverdig lyst til å kjøre med denne i ruskevær.

Det "bildet" er jo bare en datarendering, som attpåtil er ganske så middelmådig. Håper den ligger litt høyere i sjøen i praksis :) Nå skal den jo bare krysse Sognefjorden da, så noen havseiler skal den uansett ikke være.

Lenke til kommentar

Hvorfor denne debatten? Enten så funker ferja eller så funker den ikke. Time vil show., som de sa i Flåklypa. Kall meg gjerne naiv, men jeg er så dum at jeg faktisk tror på at en eller to ingeniører har regnet litt på dette og kommet frem til et positivt svar angående batterilevetid før de spyttet millionene inn i prosjektet. Både hos verftet og hos batteriprodusenten.

 

Skryter Corvus av at batteriene deres "lasts for decades" så tror jeg på det. Mulig at det er å tro på julenissen. Men i så fall blir det vel en god dag for advokatene når batteriene tar kvelden samtidig som en laptop av samme årsmodell som ferja.

 

Uansett om man hater alt elektrisk brukt til transport eller synes det er det beste siden skjært brød så er det irrelevant. Ferja er bygget og vil komme i drift uansett hvor mange sinte innlegg man skriver om at dette vil aldri gå. Da ser man fort om den lønner seg, havarerer eller om den må inn til batteribytte etter et par år.

 

Folk må ha lykke til enten de er med på korstoget mot elektrifisering eller er med i hallelujakoret for elektrifisering. Utviklingen vil gå sin gang uansett om man liker det eller ei.

 

Jeg er på ingen måte med i hallelujakoret for elektrisk, tidligere så var jeg antielektrisk bare på grunnlag av at jeg var påvirket av alle kommentarfelt der en kunne lese at batteriene til elbiler ble sendt flere ganger rundt jorda, at de forurenset noe forferdelig under produksjon, hadde levetid som et laptopbatteri og var giftavfall av verste sort etterpå. Så satte jeg meg faktisk litt mer inn i ting, og har sett at allerede nå er elektrisk et veldig godt alternativ, og det vil jo logisk sett bare blir bedre og bedre etterhvert som teknologien utvikles. Det en oftest ser er jo sammenligningen med laptopbatterier, og det er jo ikke helt fjernt siden både laptopbatterier, elbilbatterier og fergebatterier omtales som li-ion. En må huske på at forutsetningene er HELT forskjellige. Et laptopbatteri skal være lite og lett, samt inneholde mest mulig energi. En kan trygt gå ut fra en begrenset levetid, siden det lett og billig kan byttes, samt at produktet det står i har også begrenset levetid. En bil derimot, har andre forutsetninger, der er levetid en mye viktigere faktor, mens f.eks. vekt ikke er SÅ kritisk. Laptopbatteri og telefonbatteri har en veldig ugunstig brukssyklus i forhold til levetid, de brukes fra full til tom, de blir ofte varmet veldig mye opp, samt at de kan stå plugget i 100% oppladet over lengre tid. Det er de 3 faktorene som har størst betydning for levetid (i negativ betydning).

 

I likhet med deg er jeg litt i stuss over hele debatten siden jeg også regner med at både økonomene og ingeniørene mener dette er et levedyktig prosjekt. Jeg er også i stuss over at så mange er så negative til elbiler, mulig det handler om skepsis til teknologi en ikke kjenner, men samtidig kan gjerne de samme menneskene forfekte hydrogenbiler som fremtidens frelse innen transport, så det er jo litt rart.

 

Vil råde nessuno og andre skeptikere til å sette seg inn i batteristyring og konstruksjon i elbiler, i stedet for å dra paralleller til datamaskinen de bruker. Det er faktisk 2 vidt forskjellige ting. Og teknologien i en elbil er nok mye mer sammenlignbar for denne fergen enn en laptop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Javel, da får du henvise til noe som helst dokument eller studie som kan forklare hvordan man presser ut 12000 (!!!) sykluser ut av dagens batterier. Jeg henviste til et tabell på wiki som sier annerledes, du og alle andre er velkommen til å argumentere med fakta i tillegg til personlige meninger.

Det kunne altså ikke falle deg inn at batterier ment til industriell bruk har bittelitt høyere standardkrav enn laptopbatterier? Nei? Og jøss for en kilde. Wikipedia da gitt! Stoler ørlite gran mer på produsentens spesifikasjoner enn en wikipediaartikkel som omhandler alle typer batterier. Sorry.

 

Men for all del... fortsett å tro på konspirasjonsteoriene dine om at elektrifisering av all verdens transport egentlig er miljøfientlig og at alle klimapanel tar feil med sine anbefalinger. Jeg for min del er enig meg sikotryne. Oppgulp fra ende til annen.

12000 *oppgitte* sykluser ved 20-80% er ikke det samme som ladesykluser målt på konvensjonell måte med 0-100%. Samt er dette skyhøye tallet ikke forenelig med praksis pga da er batteriene ladet ut og lade opp på den aller gunstigste og skånsomme måten.

Angående wiki så er du velkommen til kildekritikk, men da heller enn wiki kritisere selve kildene som i tilfellet li-po-ion er en hel haug, men regner med for din del er det enklere å avfeie det med en tidlig 2000-talls kommentar a-la "men det er jo wikipedia oxoxoxo"

Konspirasjonsteorier og oppgulp er ikke jeg som startet med, for jeg sa aldri at det er feil å elektrifisere det jeg sa er at teknologien er umoden, 0-karbonavtrykk finnes ikke i praksis, og fossile brensler bør heller brennes her i landet under kontrollerte og strengt regulerte forhold og ikke i langtvekkistan hvor krav til effektivitet, co2 og NOX utslipp er per definisjon ikke sett på som noe prioritet.

 

 

Det er jo du som er på fullstendig villspor her, kan du forklare hvorfor de skal kjøre batteriene 0 til 100% når det er MYE mer skånsomt å bruke de 20 til 80% ? Som det står i produsentens produktark vil det altså gi 12000 sykluser, noe som du tidligere i tråden påstår er umulig. Tror du virkelig ikke konstruktørene vet dette ? og at de har tatt høyde for det ? Dvs. at det IKKE kjører batteriene 100% til null for hver overfart på 20 minutter ?

Lenke til kommentar

10 tonn med Lithium Ion for å flytte en båt i 20minutter. Snakk om tragiskt. Skal like å vite hva karbonavtrykket til de 10 tonnene med batterier er ved produksjon og destruksjon.

 

I samanlikning har tesla model s ca 500 kg med batteri. Batteriet på denne ferja er då tilsvarande 20 teslaer for å frakte 120 biler.

Lenke til kommentar

Då batteriene ikkje er gode nok til bruk lenger på ferja skal dei verte brukt som strømlagring med vindmøller (då det ikkje gjer noko med daudvekt der) slik at når det ikkje er nok vind bruker ein strømreservane på batteriene. Så batteria er ikkje heilt ubrukelege etter dei er for dårlege for ferja :) Eg trur Nissan og har ein sånn avtale om Leaf batteria deira.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...