Gå til innhold

Beviser mot måneferdene?


Delvis

Anbefalte innlegg

Bare fordi du vender om på argumentet betyr ikke at det har en effekt. Gullfolien er et billig varmeskjold. Hjelmen til Astronauter har andre, trolig mer robuste måter å beskytte mot infrarød- og mikrobølge-stråling.

Hva slags effekt snakker vi om?  Gjennomsiktig tykkelse med gullfolie....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags effekt snakker vi om?  Gjennomsiktig tykkelse med gullfolie....

 

Effekt? Effekten er beskyttelse mot infrarød- og mikrobølge-stråling, som jeg nevnte. Tykkelse spiller liten rolle. Fysikken tilsier at varme ikke sprer seg spesielt godt i et vakuum, så folie er nok for isolere mot hundrevis av grader.

Lenke til kommentar

Effekt? Effekten er beskyttelse mot infrarød- og mikrobølge-stråling, som jeg nevnte. Tykkelse spiller liten rolle. Fysikken tilsier at varme ikke sprer seg spesielt godt i et vakuum, så folie er nok for isolere mot hundrevis av grader.

Javel.  Hva med 200 kuldegrader. Hva skjer med den "vannavkjølte" romdrakta da?

Er det ikke bly som beskytter best mot stråling?

Endret av keelling
Lenke til kommentar

Javel.  Hva med 200 kuldegrader. Hva skjer med den "vannavkjølte" romdrakta da?

Problemet er at du antakelig tenker på varmeledningen og varmekapasiteten som vi har i luft. Med -200oC i luft ville vannet fort frosset, men i vakuum er det kun varmestråling som er av betydning. Dette gjør at varmen transporteres bort mye mindre effektivt. Hvis astronauten ikke er eksponert for sollys vil hun likevel kjøles ned over tid så da trengs det en varmekilde, men ikke i nærheten av så stor som ved tilsvarende temperatur i atmosfæren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at du antakelig tenker på varmeledningen og varmekapasiteten som vi har i luft. Med -200oC i luft ville vannet fort frosset, men i vakuum er det kun varmestråling som er av betydning. Dette gjør at varmen transporteres bort mye mindre effektivt. Hvis astronauten ikke er eksponert for sollys vil hun likevel kjøles ned over tid så da trengs det en varmekilde, men ikke i nærheten av så stor som ved tilsvarende temperatur i atmosfæren.

Det kalles pseudo-vitenskap.

Lenke til kommentar

Prøver du å være morsom?

Nei, jeg prøver å få svar ut av deg, men det virker ikke som du er interresert i å komme med noen.

 

Edit: Så for å summere opp så mener du at folie-isolering er pseudovitenskap uten rot i virkeligheten. Den allment annerkjente loven om termodynamikk er altså tull. Men du nekter å forklare hva som er feil med den. Har jeg forstått deg rett?

Endret av L4r5
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei, jeg prøver å få svar ut av deg, men det virker ikke som du er interresert i å komme med noen.

 

Edit: Så for å summere opp så mener du at folie-isolering er pseudovitenskap uten rot i virkeligheten. Den allment annerkjente loven om termodynamikk er altså tull. Men du nekter å forklare hva som er feil med den. Har jeg forstått deg rett?

Du har ikke forstått meg rett.  Hva handler denne tråden om?

Endret av keelling
Lenke til kommentar

Det har vi fastslått to ganger nå. Så igjen, hva mener du er pseudovitenskap? Og hva er det du mener er galt med denne vitenskapen?

Har det vært mennesker på månen eller i verdensrommet? Jeg mener , nei.

"The root to all superstition is that man observes when a thing hits, not when it misses."   -Bacon

Endret av keelling
Lenke til kommentar

Du har ikke forstått meg rett.  Hva handler denne tråden om?

Jeg bemerket for en del dager siden at du kun kommer med relativt kunnskapsløse spørsmål og påstander helt uten argumenter. Det var mest en konstatering av fakta, og ikke en oppfordring til å trekke dette helt ut i det absurde.  :)

 

Har det vært mennesker på månen eller i verdensrommet? Jeg mener , nei.

... og det må du for all del mene. Men når du flagger meningen din her på et diskusjonsforum, er det forventet at du klarer å begrunne og argumentere for meningen din.

Endret av theNiceOne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...