Gå til innhold

[Løst] Farge på valpene


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en svart/hvit staffetispe som jeg ønsker å få valper på hvis resultatene fra HD og AD ser fine ut.

 

Det jeg lurer på er hvis hun pares med en rød (brun) hannhund, vil de fleste valpene bli brindle?

Eller må jeg se mer på foreldredyrene sine farger for å få en noelunne indikasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er opptatt av farge og mener ad og HD er alt som må sjekkes vil jeg foreslå at du stopper alle slike planer umiddelbart.

 

Jeg kjenner rasen godt, og synes det er trist med slike saker som dette

hmm da får jeg vel meddele at hun har vært på utsilling (beste i sin klasse), er øyelyst og er L2-hga og HC clear. Så ja, du trenger ikke komme med sånne spydige kommentarer her.. Slutt å anta at dette er "en slik trist sak"...

Lenke til kommentar

 

Hvis du er opptatt av farge og mener ad og HD er alt som må sjekkes vil jeg foreslå at du stopper alle slike planer umiddelbart.

 

Jeg kjenner rasen godt, og synes det er trist med slike saker som dette

hmm da får jeg vel meddele at hun har vært på utsilling (beste i sin klasse), er øyelyst og er L2-hga og HC clear. Så ja, du trenger ikke komme med sånne spydige kommentarer her.. Slutt å anta at dette er "en slik trist sak"...

 

 

Det er helt naturlig å anta at dette er en trist sak når du spør om hvilke farger du må kombinere for å få en bestemt farge. Over halvparten av all hundeavl er kritikkverdig og da kan/kunne det være tilfelle her også.

 

Jeg får ikke inntrykk av at du har forhørt deg så mye med andre i rasemiljøet, men mulig at jeg tar feil :)

 

Hva er årsaken til at du vil/burde avle?

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du er opptatt av farge og mener ad og HD er alt som må sjekkes vil jeg foreslå at du stopper alle slike planer umiddelbart.

 

Jeg kjenner rasen godt, og synes det er trist med slike saker som dette

hmm da får jeg vel meddele at hun har vært på utsilling (beste i sin klasse), er øyelyst og er L2-hga og HC clear. Så ja, du trenger ikke komme med sånne spydige kommentarer her.. Slutt å anta at dette er "en slik trist sak"...

 

 

Det er helt naturlig å anta at dette er en trist sak når du spør om hvilke farger du må kombinere for å få en bestemt farge. Over halvparten av all hundeavl er kritikkverdig og da kan/kunne det være tilfelle her også.

 

Jeg får ikke inntrykk av at du har forhørt deg så mye med andre i rasemiljøet, men mulig at jeg tar feil :)

 

Hva er årsaken til at du vil/burde avle?

 

Jeg har kontakt med oppdretter. På terriertreffet vi er på har jeg fått tilbakemeldinger om at jeg burde avle på henne. Dessuten er dette noe jeg vil selv også :)

Lenke til kommentar

hmm da får jeg vel meddele at hun har vært på utsilling (beste i sin klasse), er øyelyst og er L2-hga og HC clear. Så ja, du trenger ikke komme med sånne spydige kommentarer her.. Slutt å anta at dette er "en slik trist sak"...

Utstilling sier egentlig ikke så mye, det er faktisk bare en vurdering av hvordan hunden din tok seg ut i ringen.

Fikk hun CK? CERT?

 

Ut fra hva du innledningsvis startet med er det grunn til å anse det som et trist tilfelle..

Du bør heller se etter hvilke linjer du bør kombinere med tispa di for å få de rette egenskapene enn hvilken farge du må bruke..

 

 

 

Jeg har kontakt med oppdretter. På terriertreffet vi er på har jeg fått tilbakemeldinger om at jeg burde avle på henne. Dessuten er dette noe jeg vil selv også :)

Hvem er oppdretter da? Og hva er stamtavlenavnet på tispa?

 

Oppdretter har vel sikkert noen tanker om hvilke linjer du bør kombinere henne med for å få et rasetypisk mentalt sterkt resultat?

 

At man selv ønsker å avle på hunden betyr bare at man bør være enda mer kritisk til dette.

 

 

 

Det vet jeg. Har skrevet det tidligere. Hun er øyelyst, L2-hga og HC clear, ingen allergier og bra gemytt. :green:

At hun er øyelyst, L2, og HC-fri er bra.

Ingen allergier også, og bra gemytt..

 

Men hva legger du i bra gemytt? Har hun vært gjennom MH eller FA?

 

Hvordan er bruksegenskapene til hunden? Det er først og fremst det man bør sørge for å avle på i staffen, siden bruksegenskapene henger sammen gemytt mm.

Og gemyttet i de fleste staffene jeg ser er rett og slett ikke noe å skryte av slik jeg ser det..

 

 

Et tiltakende problem i den norske bestanden om dagen er manglende mental styrke, det begynner å bli en del som er skuddredde, og noen som rett og slett er svært pinglete.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...