Gå til innhold

Innfri boliglånet eller ikke?


tommy18

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag et boliglån på 1.700.000 som jeg vurderer å betale ned. Har aksjer og enkeltfond for ca 1.400.000 samt ca 2.500.000 i banken. Noen som kan gi meg noen gode råd for om jeg bør innfri lånet eller ikke? Kunne jo satt alt inn i fond, men med ustabiliteten i markedet er jeg litt skeptisk, også siden jeg allerede har en del penger i fond.

Avkastning skattes med 27%, og renter på lån gir fradrag på 27% på skatten. Hvordan slår dette ut om man er i jobb/ikke i jobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en annen sak som må vurderes.

Bolig verdisettes i ligningen til 30% av markedsverdi. Aksjer og innskudd verdsettes 100%.

Har du en bolig til 3 mill er den "verdt" ca en mill på selvangivelsen. Har du da et restlån på 1,7 mill er du 700K i minus. Så da får du mindre formueskatt :)

 

Kjekk prosent å ta med seg.

 

Ellers tipper jeg du har ganske gode rentebetingelser iogmed at du har god sikkerhet. Så innskuddsrente er vel i nærheten av lånerente vil jeg anta?

Så kommer filosofien om aksjemarkedet skal opp eller ned i fremtiden...

Lenke til kommentar

Det er nesten alltid høyere rente på lån enn på innskudd. Hvis det stemmer i dette tilfellet så er det bare å innfri lånet. Du kan alltids velge å reversere prosessen senere ved å ta opp nytt lån med sikkerhet i boligen, altså boliglån.

 

Men jeg anbefaler deg å finregne på formueskatt, rentefradrag på skatten, skatt på renteinntekter og hvordan dette påvirkes av inflasjon.

 

Skattefradrag får du bare dersom betaler skatt.

Lenke til kommentar

Helt umulig å svare på dette uten å faktisk ha mer info. Generelt er det en risikovurdering.

 

Verdien av boligen kontra penger, bestemmes av markedet. Taksten på huset ditt er basert på hvor mye penger noen ønsker å bytte mot huset ditt. Hvis penger blir mer ettertraktet (økt rente, endring i boligtilbud etc.) vil du få mindre penger for huset ditt. Om penger fortsetter å være billig, vil huset bli verdt mer. I tillegg kommer selvsagt vurderingen av teknisk verdi på boligen, og hvordan den står i forhold til takst.

 

Uansett, skal du tjene penger, må du vedde mot markedet. Det er sjelden man vinner.

Lenke til kommentar

Du har en annen sak som må vurderes.

Bolig verdisettes i ligningen til 30% av markedsverdi. Aksjer og innskudd verdsettes 100%.

Har du en bolig til 3 mill er den "verdt" ca en mill på selvangivelsen. Har du da et restlån på 1,7 mill er du 700K i minus. Så da får du mindre formueskatt :)

 

Kjekk prosent å ta med seg.

 

 

??? Mindre formueskatt enn når??

 

TS har jo boligen uansett, så om han betaler ned eller beholder lånet påvirker ikke formueskatten.

 

Velger han å kjøpe en bolig til blir det en annen sak.

 

Ellers er det ingen vits i å be om råd om dette uten å angi renta på lånet som vurderes nedbetalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du har en annen sak som må vurderes.

Bolig verdisettes i ligningen til 30% av markedsverdi. Aksjer og innskudd verdsettes 100%.

Har du en bolig til 3 mill er den "verdt" ca en mill på selvangivelsen. Har du da et restlån på 1,7 mill er du 700K i minus. Så da får du mindre formueskatt :)

 

Kjekk prosent å ta med seg.

 

 

??? Mindre formueskatt enn når??

 

TS har jo boligen uansett, så om han betaler ned eller beholder lånet påvirker ikke formueskatten.

 

Velger han å kjøpe en bolig til blir det en annen sak.

 

Ellers er det ingen vits i å be om råd om dette uten å angi renta på lånet som vurderes nedbetalt.

 

 

Leste du innlegget... eks. 3 millioner i banken er 3 millioner i formue, 3 millioner i bolig er ca 1 million i formue.

Lenke til kommentar

 

 

Du har en annen sak som må vurderes.

Bolig verdisettes i ligningen til 30% av markedsverdi. Aksjer og innskudd verdsettes 100%.

Har du en bolig til 3 mill er den "verdt" ca en mill på selvangivelsen. Har du da et restlån på 1,7 mill er du 700K i minus. Så da får du mindre formueskatt :)

 

Kjekk prosent å ta med seg.

 

 

??? Mindre formueskatt enn når??

 

TS har jo boligen uansett, så om han betaler ned eller beholder lånet påvirker ikke formueskatten.

 

Velger han å kjøpe en bolig til blir det en annen sak.

 

Ellers er det ingen vits i å be om råd om dette uten å angi renta på lånet som vurderes nedbetalt.

 

 

Leste du innlegget... eks. 3 millioner i banken er 3 millioner i formue, 3 millioner i bolig er ca 1 million i formue.

 

Ja det vet jo de fleste.

 

Men det har absolutt ingen relevans til spørsmålet om TS bør betale ned et boliglån.

 

Boligen har han jo uansett, han spør IKKE om det lønner seg å kjøpe bolig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Renten på boliglånet mitt er vel 3,6%, så årlige renteutgifter blir 61000kr, 44676kk etter skattefradrag.

 

Til sammenligning om jeg klarer, la oss si 6% årlig avkastning ved å sette dem i et fond, vil brutto avkastning i kr være 102000kr og netto 74460kr.

 

Noe mere jeg må tenkte på i denne sammenheng? Risikoen ved å heller sette pengene i fond anser jeg som betraktelig i dagens markedssituasjon.

Lenke til kommentar

Merkelig at ingen snakker om månedsbeløpet man hver måned betaler til banken på lån man har.

Dette er jo penger man slipper å betale til banken om man ikke her noe gjeld.

Fordi de har sitt motstykke i pengene du får fra banken for å ha penger stående på konto. Dette er omtalt i første svar i tråden.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Renten på boliglånet mitt er vel 3,6%, så årlige renteutgifter blir 61000kr, 44676kk etter skattefradrag.

 

Til sammenligning om jeg klarer, la oss si 6% årlig avkastning ved å sette dem i et fond, vil brutto avkastning i kr være 102000kr og netto 74460kr.

 

Noe mere jeg må tenkte på i denne sammenheng? Risikoen ved å heller sette pengene i fond anser jeg som betraktelig i dagens markedssituasjon.

Fond, gitt at det er snakk om aksjefond, skattes kun hvis/når du realiserer en gevinst. Utsatt skatt gir altså høyere renters rente. I tillegg kommer skjermingsfradrag. Så nettotallet ditt blir feil.

Endret av Sheasy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leste du innlegget... eks. 3 millioner i banken er 3 millioner i formue, 3 millioner i bolig er ca 1 million i formue.

 

(...) aksjer og enkeltfond for ca 1.400.000 samt ca 2.500.000 i banken.

 

 

Boligen til 3 millioner (det var forøvrig newman221 sitt beløp, ikke trådstarters), med ligningsverdi på 1 million har han allerede, spørsmålet hans er om han skal betale ned lån med bankinnskudd, og det påvirker overhodet ikke nettoformuen, verken i virkeligheten eller på selvangivelsen. (formue og gjeld, eller aktiva og passiva, blir redusert med samme beløp...)

 

Og newman221; om man har bolig til 1 million (på papiret, og 3 millioner i real life), et restlån på 1,7 millioner, samtidig som man har 1,4 mill i fond og 2,5mill i bank, så er man ikke 700k i minus. ;)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...