Gå til innhold

[Løst] Hvor dyr bil?


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

7,99 pr liter koster det her.

Bensinforbruket på en H2 er ca 2 liter så vidt jeg kan se, med vanlig kjøring.

 

så, gassforbruket blir da ca 2,4 liter pr mil.

Dette gir en pris pr mil på 19,176kr mot ca 30kr for bensin.

 

Om jeg kjører med gass vil det prismessig tilsvare prisen på en bil som bruker 1,26l pr mil, ~dobbling av det en vanlig personbil gjerne bruker...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Vær også oppmerksom på at den H2en er lastebil, og at det da er tre ganger så mye å betale i bompenger..

Inn i Oslo vil det si noe sånt som rett under hundrelappen pr. passering.

 

1,26 er da ikke noen dobling av det en vanlig personbil bruker, med mindre du glemmer at de fleste også kjører litt småkjøring :)

Stasjonsvogna mi bruker 1,42 i snitt (målt over 6000km, så absolutt blandet kjøring.), og har omtrentlig samme effekt som den H2en, samt 4x4 og automat.

 

 

Jeg har kun 2 ganger det siste året betalt over 13,- pr. liter for bensin.

Lenke til kommentar

Om det ikke var økonomi inn i bildet hadde jeg heller kjørt en Focus enn en H2. Det kommer nok an på smak. For trådstarter må han vel vurdere hva han blir gladest av - mer penger og en god bil, eller mindre penger på konto og en meget flott bil. Mitt råd til TS er å gjøre det han tror han blir gladest av :)

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for noe slikt (Mazda 5, 2009, 62000km, kr 169000). Siden du ikke bruker bilen så mye til jobb blir det fritidskjøring det går i. Da er det greit å ha en litt stor bil som har tatt værste verditapet og som er relativ billig å ha på service.

Siden du tjener ca 600.000 i året er det en avveining om du vil betale ned gjeld, bruke det på bil eller reise på opplevelser (har vert der selv). Leasing er greit når du har stabil familiesituasjon. Det er ofte svindyrt å levere de inn igjen.

 

Kjøp en bil med forventede lite problemer. Med mye småkjøring er bensin å foretrekke pga diesel partikkelfilter går fort tett hvis ikke du kjører endel.

 

Kjøpte selv en 2 år gammel E220 2.2 170hk aut som kosta meg j***lig mye penger på 18mnd - både i form av reparasjoner (9000,- for å fikse lås i bakluka). Likte godt bilen men den blei vel dyr.

Lenke til kommentar

Bil til en årslønn er vel ikke ille. Spesielt ikke om man klarer seg med omtrent halvparten i lån og resten kontakt. Med din ok lønn og ingen å forsørge + billig leilighet kan det ikke være et problem?

Men det har med interesse å gjøre. Interesserer bil null, er det sikkert like greit å kjøpe seg en Yaris med 60hk til noen titusener... (jeg døde litt innvendig bare av å si slikt).

Lenke til kommentar

Jeg mener TS stiller et vanskelig spørsmål, siden det ikke er forbundet konkrete problemer til problemstillingen. Med det mener jeg, at et bilkjøp (innen rimelighetens grenser), ikke påvirker huskjøp nevneverdig. Som TS selv skriver, skal han kjøpe et hus til ca 2Mil, og kan stille med 500EK, som er godt innenfor EK-kravet på ca 260K.

 

Som jeg leser TS, er det en underliggende bilintersse, samt et ørlite behov for at noen bare skal si at han skal "smelle til". Jeg kan være litt slik selv noen ganger. Så jeg sier det du ønsker å høre:

 

Kjøp deg en BMW 320, Audi A5, eller Lexus 200ct. whatever ticks your buttons! Kjøp en 12-18 måneder gammel bil med garantier etc på plass.

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...