Gå til innhold

TEST: iPhone 6 Plus


Anbefalte innlegg

I tillegg til det Pedant nevner, har Note 3 også en (etter min mening) elendig softwareløsning for å legge til rette for at man når alle elementene på skjermen med én hånd, sammenliknet med iPhone 6 Plus sin reachability-løsning.

 

Angående softwareløsningen, så blir jo det selvsagt en smaksak, men da sier det seg jo også selv at det vil variere fra person til person hvordan de opplever disse løsningene, og det vil selvsagt også påvirke hvorvidt man synes størrelsen på telefonen fungerer greit i praksis eller ikke.

 

Slai: Note 3 er ca 17 % tykkere, og også noe bredere. Da vil jeg ikke si de er «ekstremt like» i størrelse, med tanke på hvordan telefonene kjennes ut i hånden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men at 6 plus er 0,7 centimeter!! høyere, hopper du elegant bukk over i din bortforklaring. LOL. På tide å gi seg nå? Og amobil klarer faktisk å gi den toppkarrakter på byggekvalitet, enda skjermen knuses lett (se på vg.no) og den bøyes rimelig lett. Hehe... ? Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke tror at Samsung alltid blir rettferdig behandlet i alle tester, og man finner garantert tester som er overdrevne positive til Samsung. Men, det som er påfallende, er hvor lett det er å arrestere tester der appleprodukter blir hauset opp i skyene. Og vi vet at apple er temmelig nazi når det kommer til hvem som får være med å leke og hvem som ikke får. Amobil lever av å skrive om mobiltelefoner, så selvfølgelig er det alfa omega at de ikke blir tilsidesatt ved neste lansering av et i produkt... pengene styrer alt, dessverre....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vektfordeling er også viktig. Men nei, det er ikke så stor forskjell at de ikke kan kalles ekstremt like i størrelse.

 

 

Men at 6 plus er 0,7 centimeter!! høyere, hopper du elegant bukk over i din bortforklaring. LOL. På tide å gi seg nå? Og amobil klarer faktisk å gi den toppkarrakter på byggekvalitet, enda skjermen knuses lett (se på vg.no) og den bøyes rimelig lett. Hehe... Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke tror at Samsung alltid blir rettferdig behandlet i alle tester, og man finner garantert tester som er overdrevne positive til Samsung. Men, det som er påfallende, er hvor lett det er å arrestere tester der appleprodukter blir hauset opp i skyene. Og vi vet at apple er temmelig nazi når det kommer til hvem som får være med å leke og hvem som ikke får. Amobil lever av å skrive om mobiltelefoner, så selvfølgelig er det alfa omega at de ikke blir tilsidesatt ved neste lansering av et i produkt... pengene styrer alt, dessverre....

 

Høyde har selvsagt også noe å si, men for journalisten som faktisk testet denne telefonen, var ikke det like viktig som de andre målene. Løy han? Kanskje. Vet vi at han løy? Nei. Note 3 er ca. 17 % tykkere.

 

Som du ser, er innholdet i sitatet også ulikt. Hvor god telefonen er å HOLDE med en hånd og hvor god telefonen er å BRUKE med en hånd, er to forskjellige ting.

 

Og den bøyes rimelig lett, sier du? http://gizmodo.com/consumer-reports-bend-test-pits-iphone-6-plus-against-t-1639756245

Lenke til kommentar

Nei men det gir mat til de som lever i den tro at iphone er totalt overlegen andre telefoner, noe normale oppegående mennesker vet ikke er tilfelle... Men Apple lykkes med sitt budskap. Og de selger samme telefon, i en annen innpakning år etter år etter år.... no forøvrig andre også gjør, men der blir man straffet hardt hvis den nye modellen ikke har forventede nyvinninger. Å må jeg minne om en samlet presse som omfavnet rykte rundt safirglass i ip6? Kom det? Nei. Og nfc? Kom det. Tjanei, egentlig ikke. Kan du bytte batteri på din iphone? Nei. Har den støtte for minnekort? Nei. Da ligger den garantert i tet når det kommer til oppløsning på skjermen... nei ikke det heller. Men den lille i-en sørger for en 6-er på terningen.... ?

Lenke til kommentar

 

 

-- Kan bare synkroniseres via iTunes

 

-- Ikke minnekortstøtte

 

-- Proprietær kabel

 

-- Svært dårlig byggekvalitet

 

-- Ikke fullverdig Bluetooth

 

-- Ikke NFC-lading

¨

-- Bare 1,2 Megapiksel frontkamera

 

-- Kamera som stikker ut

 

-- Får lett riper på deksel

 

-- Latterlig høy pris: 8500!

 

Hva får den?

 

9/10

 

Dette stadfester hvor uberegnelig og tendensiøs du er, Finn Jarle, og hvor useriøst disse iPhone-anmeldelsene til Amobil må tas. Anmeld en Android-telefon med alle de overnevnte egenskapene, og de får sin fortjente 6 eller 7/10. Men siden det er iPhone som vurderes, får den automatisk 9/10. Ikke er den imponerende. Ikke har den god byggekvalitet. Ikke er den realistisk priset. Ikke har den noen revolusjonerende funksjoner (tvert imot) og ikke har den alle de funksjoner (både hardware- og designmessig og i OSet) som er blitt standard hos konkurrentene. Men likevel får den en karakter som tilsvarer en svak sekser på terningen. Du trekker andre mobiler for, for eks."Middels formatstøtte for video", som med Samsung Galaxy S5, mens iPhone-modellene som har betydelig verre formatstøtte for video (og støtte for det meste ellers) enn noen annen Android-telefon, får aldri trekk for dette.

 

Og det er helt utrolig, Finn Jarle, at du for halvannen år siden anmeldte HTC One Max (M7): en telefon som, til tross for sin alder, har de samme spesifikasjonene som iPhone 6 Plus først kommer med nå. Men likevel kritiserte du den telefonen for å ha altfor høy pris (6100,-) og altfor dårlig byggekvalitet (som jeg tror vi alle kan enes om ikke kan være dårligere enn Bend-it-iPhone 6 Plus), og ellers spesifikasjoner som ikke var noen oppgradering fra HTC One (men likevel spesifikasjoner som fortsatt er like god som iPhone 6 Plus i dag!). Du endte med å gi den 4/10.

 

Du har med disse to iPhone-anmeldelsene mistet din troverdighet som anmelder, Finn Jarle.

-- Kan bare synkroniseres via iTunes

Den kan synkroniseres via iCloud og flere andre skytjenester. iTunes er forøvrig er vesentlig bedre og mer gjennomarbeidet program enn det konkurrentene leverer til sine enheter. Om du absolutt ikek vil bruke iTunes kan du bruke MediaMonkey, WinAmp, SharePod osv...

-- Ikke minnekortstøtte

 

-- Proprietær kabel

Apple introduserte Lightning kabelen i 2012, en kabel med muligheter langt utover vanlig USB. USB implementerer mye av det samme med C-standarden.

-- Svært dårlig byggekvalitet

Her må du nok sjekke opp litt nøyere. Apple har en materialvalg, detaljgad og sammenføringsgrad langt over konkurrentene.

Vitenskapelige tester viser bra styrke:

http://blogs.wsj.com/personal-technology/2014/09/22/iphone-6-is-the-most-durable-iphone-yet-says-insurer/

Bøyingen er blåst helt ut av proporsjoner. Her har du en vitenskapelig test som utsetter telefonen for 45 kg trykk:

http://www.ubreakifix.com/blog/iphone-6-plus-scientific-bend-test/

-- Ikke fullverdig Bluetooth

Her må du nesten spesifisere. iPhone 6 har nyeste Bluetooth standard og støtter den fullt ut.

-- Ikke NFC-lading

Ingen telefoner lader via NFC. Noen telefoner har induktiv lading. Det krever uansett at telefonen må plasseres på et gitt område.

-- Bare 1,2 Megapiksel frontkamera

Hva så? Er det bare MPx som teller?

-- Kamera som stikker ut

Det har også Note 3. Den her heller ikke safirglass som beskyttelse.

-- Får lett riper på deksel

Kilder på det? Min iPhone 5 og 5s fikk ikke lett riper.

-- Latterlig høy pris: 8500!

Og her bruker du selvfølgelig høyeste tiljengelige pris som sammenlikning for å illustrere poenget ditt! Useriøst.

Utrolig at du tør å legge ut slike beskyldninger av redaksjonen med så liten teknisk innsikt. Du har jo tydeligvis ingen teknisk bakgrunn for å vurdere spesifikasjoner, da hadde du visst bedre! Det ligger nemlig litt mer bak en spesifikasjon enn tallverdien...

iPhone har topp ytelse, kamera og skjerm:

http://www.anandtech.com/show/...

http://www.displaymate.com/iPh...

http://mblog.gsmarena.com/appl...

Dessuten er Applekunder blandt de mest fornøyde.

Så flott at du tok deg tid til å svare på den der. Det var så mye feil at jeg gadd rett og slett ikke.

Personlig mener jeg at med mindre man har brukserfaring med en OSX og iOS og det økosystemet det innebefatter, så går man glipp av veldig mye av det som "er" iPhone. Og da skjønner man det rett og slett ikke. Da kan man sitte og lese spec-sheets natta lang og fremdeles ikke skjønne det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mottok iphone 6 i dag,og må bare innrømme,jeg ble skuffet, den er stor,hjemknappen virker veldig hard vis a vis 5. Fikk ikke samme gode følelsen med denne som med 5. Så det blir retur, betaler ikke nesten 7000 for en tlf som gir meg en dårlig magefølelse, for stor,og er ikke enig med de som må ha den for enhver pris,det er den ikke verd.

Lenke til kommentar

Mottok iphone 6 i dag,og må bare innrømme,jeg ble skuffet, den er stor,hjemknappen virker veldig hard vis a vis 5. Fikk ikke samme gode følelsen med denne som med 5. Så det blir retur, betaler ikke nesten 7000 for en tlf som gir meg en dårlig magefølelse, for stor,og er ikke enig med de som må ha den for enhver pris,det er den ikke verd.

 

Man vet vel på forhånd sånn ca hvor stor den er... at hjemknappen er hard ser jeg bare på som positivt. Generelt liker jeg ting er hardt, tungt, etc da det gir en god følelse for meg, å bruke litt krefter er for menn vettu :)

Lenke til kommentar

 

Mottok iphone 6 i dag,og må bare innrømme,jeg ble skuffet, den er stor,hjemknappen virker veldig hard vis a vis 5. Fikk ikke samme gode følelsen med denne som med 5. Så det blir retur, betaler ikke nesten 7000 for en tlf som gir meg en dårlig magefølelse, for stor,og er ikke enig med de som må ha den for enhver pris,det er den ikke verd.

 

Man vet vel på forhånd sånn ca hvor stor den er... at hjemknappen er hard ser jeg bare på som positivt. Generelt liker jeg ting er hardt, tungt, etc da det gir en god følelse for meg, å bruke litt krefter er for menn vettu :)

 

Mottok iphone 6 i dag,og må bare innrømme,jeg ble skuffet, den er stor,hjemknappen virker veldig hard vis a vis 5. Fikk ikke samme gode følelsen med denne som med 5. Så det blir retur, betaler ikke nesten 7000 for en tlf som gir meg en dårlig magefølelse, for stor,og er ikke enig med de som må ha den for enhver pris,det er den ikke verd.

 

Man vet vel på forhånd sånn ca hvor stor den er... at hjemknappen er hard ser jeg bare på som positivt. Generelt liker jeg ting er hardt, tungt, etc da det gir en god følelse for meg, å bruke litt krefter er for menn vettu :)

Tull, hold deg til saken,
Lenke til kommentar

 

 

Mottok iphone 6 i dag,og må bare innrømme,jeg ble skuffet, den er stor,hjemknappen virker veldig hard vis a vis 5. Fikk ikke samme gode følelsen med denne som med 5. Så det blir retur, betaler ikke nesten 7000 for en tlf som gir meg en dårlig magefølelse, for stor,og er ikke enig med de som må ha den for enhver pris,det er den ikke verd.

 

Man vet vel på forhånd sånn ca hvor stor den er... at hjemknappen er hard ser jeg bare på som positivt. Generelt liker jeg ting er hardt, tungt, etc da det gir en god følelse for meg, å bruke litt krefter er for menn vettu :)

 

Mottok iphone 6 i dag,og må bare innrømme,jeg ble skuffet, den er stor,hjemknappen virker veldig hard vis a vis 5. Fikk ikke samme gode følelsen med denne som med 5. Så det blir retur, betaler ikke nesten 7000 for en tlf som gir meg en dårlig magefølelse, for stor,og er ikke enig med de som må ha den for enhver pris,det er den ikke verd.

 

Man vet vel på forhånd sånn ca hvor stor den er... at hjemknappen er hard ser jeg bare på som positivt. Generelt liker jeg ting er hardt, tungt, etc da det gir en god følelse for meg, å bruke litt krefter er for menn vettu :)

Tull, hold deg til saken,

Uten om den lille bisetningen på slutten, så gjorde han jo egentlig det.

Lenke til kommentar

 

Uten om den lille bisetningen på slutten, så gjorde han jo egentlig det.

 

 

Det er enkelte her skjønner du som hater iPhone så mye at de blendes og ikke klarer å trekke essensen ut fra en enkel liten tekst eller for den del skjønner noe noen tuller litt.

 

Ganske utrolig egentlig!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

 

 

Uten om den lille bisetningen på slutten, så gjorde han jo egentlig det.

 

Det er enkelte her skjønner du som hater iPhone så mye at de blendes og ikke klarer å trekke essensen ut fra en enkel liten tekst eller for den del skjønner noe noen tuller litt.

 

Ganske utrolig egentlig!!

Uhm, han alfa duden kan neppe hate iphone når han for det første kjøpte en iphone6 for så å kommentere at han ikke syntes den var noe særlig kontra en 5, som jeg da regner med er en iphone 5, så egentlig så snakker du nedlatende om en fellow iphone venn.

 

Kan forøvrig melde om at min S2, som da er ifra 2011, kan låse skjermen mens lommelykt er på slått og den fortsetter å lyse, inntil jeg velger å låse skjermen opp igjen å slå av lyset.

Lenke til kommentar

Noen som har kjøpt seg iPhone 6 Plus ennå? Jeg venter på min i posten. Blir forhåpentligvis på mandag.

 

Jeg fikk dessuten testet en Plus hos en kollega som fikk sin på Lefdal fredag morgen. Den ga ikke antydning til flex når man prøvde å bøye den.

 

Ellers virket den veldig nais. Føltes god i hånda, og 16:9 gjør at den ikke er for bred. Gleder meg til å få den i hus og prøve ut om en så stor telefon er noe for meg.

Lenke til kommentar

 

Uten om den lille bisetningen på slutten, så gjorde han jo egentlig det.

 

Det er enkelte her skjønner du som hater iPhone så mye at de blendes og ikke klarer å trekke essensen ut fra en enkel liten tekst eller for den del skjønner noe noen tuller litt.

 

Ganske utrolig egentlig!!

Utrolig at de gidder fortsette å komme med små spisskommentarer,

Jeg skrev at jeg har iphone,og har hatt siden lansering,,,,,,,men likte ikke 6. Stor,klumsete,uhåndterlig,osv,bare kjøp dere som MÅ ha.;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...