Gå til innhold

TEST: Gainward GeForce GTX 970 Phantom


Anbefalte innlegg

 

Om folk syntes dette er fint? Er jo det styggeste skjermkortet jeg har sett!

Ja, det er helt forferdelig. Hehe.

 

Syner sammenligningen din faller litt gjennom, Apple går for de stilrene. Når det kommer til phatnom gainward kortene dette noe av det mest stilrene innen skjermkort (selv om det jo er for mye bulker\skruer\plastikk for Apple design å regne). De fleste skjermkort design er jo blodharry med Drager og Flammer osv gjerne med neon lys, dette ar Absolutt Ikke noe Apple hadde sluppet. Men er man ung er dette kult selvsagt, for min del er jeg for gammel noe som betyr at man ofte går over på det stilrene (Lian-li osv), da ser ikke Phantom designet fra Gainward så aller værst ut.

 

Men stort sett så bryr jeg meg ite om hvordan et skjermkort ser ut, men skjermkort skal være litt harry :) så artig me dlitt bling og neon (hadde jeg brydd meg å laget PC helt etter min smak, hadde det som nevnt blitt stilrent, gjerne med dette Phanom designet på skjermkort, men jeg bryr meg ikke så da gjør det lite om det flyter over på Harry, skal vær litt sånn med PC). Referanse kjøleren til 980 gtx var jo helt knall, 680 gtx som jeg byttet ut så ut som jalla plast i forhold :).

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3000 kroner billig??

Alt er Relattivt, her i gården ---- men Ja, ganske (får den for 2 800 dog)

https://www.komplett.no/asus-geforce-gtx-titan-z-12gb-physx/814883

 

Videre står det "" i artikkelen, noe som nettopp antyder at alt er relativt.

 

 

 

edit: fikser ikke å legge til bilder her lenger :), gir opp. Tydeligvis hatt en for lang forum pause...

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Er 3k billig for et skjermkort?! Billige skjermkort ligger i prisklassen 900-1600 kr, mellomklassen fra 1600-2500 kr, og over det er det high end .

 

Det står billig med sitattegn ("Dette «billige» skjermkortet ..."), det betyr at begrepet ikke skal tolkes bokstavelig, men heller i relativ forstand. For kortet er relativt billig dersom du sammenligner ytelsen og hva man får for pengene sammenlignet med andre dyrere skjermkort (som f.eks. R290, eller til og med R290X). 970 er blitt betegnet som et røverkjøp i mange andre omtaler, og dette er noe jeg vil si meg helt enig i.

 

Prisnivåene for de ulike segmentene kan diskuteres, og jeg synes du bommer når du sier at high-end segmentet starter rundt 2.500 kr: High-end representerer noe av det beste/raskeste på markedet, og prisene på disse kortene ligger som regel nærmere 4.000 kr eller mer.

 

Jeg synes f.eks. at Tom's Hardware har en mer fornuftig segmentering (du kan multiplisere med rundt 10 for norske priser):

 

Entry-level: opptil $140

Mid-range: $145-$200

Enthusiast: $210-$390

High-End: $400-$800

Extreme: $800 og over

Lenke til kommentar

 

 

Om folk syntes dette er fint? Er jo det styggeste skjermkortet jeg har sett!

Blir passe geek å begynne å diskutere om hvordan kortet ser ut! Trøkk det i maskina og fyr opp favorittspillet. Det er på skjermen det skal se fint ut.

 

 

Ja, men så er vi da ganske mange geeks på dette forumet også.

Jeg synes estetikk er helt relevant når det kommer til komponenter, og denne "legoklossen" var langt fra vakker.

 

 

Relevant, til en viss grad? Tja. Mer relevant enn hvor bra kortet presterer? Definitivt ikke :) (ikke for mitt vedkommende ihvertfall).

 

Estetikk er dessuten ganske subjektivt: Vi er nok enige i at kortet ikke fortjener noen skjønnhetspris, men for meg ser det ihvertfall penere ut enn alle de kortene der innmaten synes like under viftene.

Lenke til kommentar

Ingen skikkelig støytest på dette kortet heller.. skuffende! Har f.eks dette kortet en av løsningene som gjør at viftene stopper helt opp ved temperaturer under 50C, som ASUS og MSI har?

 

Og den elektriske støyen (coil whine) det nevnes såvidt noe om, virker ikke lovende det heller.

Lenke til kommentar

Ingen skikkelig støytest på dette kortet heller.. skuffende! Har f.eks dette kortet en av løsningene som gjør at viftene stopper helt opp ved temperaturer under 50C, som ASUS og MSI har?

 

Og den elektriske støyen (coil whine) det nevnes såvidt noe om, virker ikke lovende det heller.

 

Finnes mange tester der støynivået er målt (støynivået er meget lavt, selv under last), men er helt enig i at en støynivåtest bør være inkludert i en omtale av skjermkort.

 

Når det gjelder coil whine: Dette kan være knyttet til det ene eksemplaret, eller alle/de fleste 970-kort fra en bestemt produsent. Det kan være lurt å Google litt og lese andre omtaler. Såvidt jeg kan se (utifra noen av de andre omtalene jeg har lest) er ikke coil whine noe generelt problem med 970-kortene.

Lenke til kommentar

Nesten så man kan begynne synes synd på AMD. Ikke klarte de henge med Intel på CPU fronten og man kan nå tydelig se at Nvidia har en mye bedre arkitektur på sine skjermkort som AMD skal slite hardt med å kopiere.

Tja. Nå har ikke AMD kommet med sitt svar på de nye Nvidia skjermkortene, så det gjenstår å se. Vi får veldig sannsynlig se AMD priskutt i nær fremtid.

De har klart å ha en god pris/ytelse på både skjermkort og CPU, selvom de ikke henger helt med på skikkelig high end CPUer de senere årene.

 

Selvom de ikke alltid henger med på den heftigste ytelsen, så klarer de som regel å gjøre produktene sine aktuelle med riktige priser.

 

Jeg ønsker ikke å se det monopolet Intel hadde for en del år siden og ønsker ikke at Nvidia heller skal oppnå monopol. Derfor kjøper jeg AMD, og inntill nylig har skjermkortene deres holdt seg godt med tanke på pris/ytelse.

 

Jeg kjøpte et Asus 290X DirectCUII OC for ikke så lenge siden til 4000,- og det hadde tilnermet 780Ti ytelse som kostet 1000kr mer.

Måtte jeg kjøpe skjermkorti dag, hadde jeg trolig kjøpt et 970, men i morgen, eller neste uke kan det godt hende vi får se konkurransedyktige priser(/ytelse) og AMD blir aktuelt igjen.

 

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Jeg er litt ute av denne dansen, men må kjøpe en ny rigg nå. Hvordan er ytelsen på SLI oppsett med to av disse kortene fremfor toppkortet?

 

antar at "toppkortet" du mener er 980 ? i saa fall vil 2 av disse gruse det. 970 er ikke saa langt unna i 980 i ytelse. er nesten saann som det var med 670 kontra 680, saa lenge 670 fantes saa var det liten vits aa kjöpe 680. samma er det nesten med 970 og 980.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...