Gå til innhold

TEST: Gainward GeForce GTX 970 Phantom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående effektforbruket, finner jeg dette i en annen test:

"Gainward GeForce GTX 980 board comes with 4096MB memory, gives you twice the performance of previous-generation cards (GTX 680). And Gainward GeForce GTX 970 series leads by GTX 970 Phantom 4GB, which is factory over-clocked at 1152MHz base clock (1304MHz boost clock) and 3500MHz memory clock speed, Gainward GTX 970 Phantom 4GB performs up to 9% more than NV's GTX 970 reference clock speed under games and benchmark score. "

 

Her står det jo vitterlig at den er overklokket fra fabrikk og yter 9% mer enn et standard gtx970.

 

Referansedesignet fra Nvidia tilsier jo også det:

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-970/specifications

 

dvs. referanseclock er 1050mhz og boost på 1178, mot phantom som skal ha 1152mhz og boost på 1304mhz.

 

Det står også:

"The Gainward GeForce GTX 970 series come with Gainward superior hardware design:

1)High quality components - solid capacitors, high quality Ferrite core chokes and DrMOS for longer lifespan, great reliability, lower power loss and generating less heat

2)Five display ports - provides flexible configuration for multiple-monitor application

3)Five display ports located in-a-row leaves enough space on top for hot air to flow out. All the connectors are metal-shielding for EMI shielding and dustproof."

 

Komponentene skal altså være bedre egnet for clocking, Man kan helt sikkert clocke en referansedesign gtx970 til samme clock, men da vil man nok også få mer støy og kanskje kortere levetid (spekulasjoner). Det kan være at phantom og andre "Non reference" design kan clockes litt mer, men uansett så er jo saken den at de allerede er clocket :-) (så du slipper å tukle med det, hvis det ikke er helt din greie).

 

Du slipper jo da også å bruke 7-800kr på ny kjøler, for å holde støynivået nede.

Lenke til kommentar

Bestilte akkurat dette sammen med en ROG Swift monitor. Gleder meg til å pensjonere mitt passivkjølte 6850 og min relativt svake acer FullHD 5ms 60hz skjerm. Spent på lydnivået. Har bare digre og praktisk talt lydløse noctua-vifter i kabinettet. Skulle gjerne gått for MSI Twin Frozr eller ASUS Strix, men begge er for høye for mitt (liggende) kabinett.

 

Registrerer også at jeg trolig må sykle meg en tur på datakjeden og kjøpe MiniDP-DP-adapter.

Lenke til kommentar

er en ting jeg savner på HW.no å det er et arkiv eller en måte og kunne sammenligne spesifikke oppgraderte kort mot foreksempel dette korte her. har gigabyte gtx 780 ti gigahertz edition og måtte faktisk sammenligne manuelt bare for og se. som jeg kan se kommer 780 en fortsat bedre ut. det koster jo 2k mere da men d er ikke verd og bytte liksom. er ikke mye forskjell til 980en heller. slår det faktisk på en del pungter.. bruker 50 mere watt men ka betyr vell det om man ikje e opptat av at d skal vær musestille nor de "fleste" gamera sett med headsett og masse lyd å spælla uansett...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og hva skjedde med 8xx serien ?? Den haappet de bare over some om det var ett ulykkes tall eller noe ?

 

8 serie navnet er brukt før av nVidia. Skulle finne frem en link men fant ikke noe i farten, for se om jeg finner senere ..

 

Her var det litt ang 8800 gt:

http://ixbtlabs.com/articles2/video/g92-part2-page1.html

 

8800 gtx

http://ixbtlabs.com/articles2/video/g80-9-page1.html

 

Mulig de ikke ønsket å bruke lignende produkt navn igjen....Forøvrig en annen knall god nVidia periode der de tok innersvingen på Ati skikkelig ...

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

 

 

Om folk syntes dette er fint? Er jo det styggeste skjermkortet jeg har sett!

Blir passe geek å begynne å diskutere om hvordan kortet ser ut! Trøkk det i maskina og fyr opp favorittspillet. Det er på skjermen det skal se fint ut.

Ja, men så er vi da ganske mange geeks på dette forumet også.

Jeg synes estetikk er helt relevant når det kommer til komponenter, og denne "legoklossen" var langt fra vakker.

da kjøper du gigabyte sin versjon av samme kortet, litt overklokket og mye penere! Bedre vifter også tror jeg!

Lenke til kommentar

 

 

Nesten så man kan begynne synes synd på AMD. Ikke klarte de henge med Intel på CPU fronten og man kan nå tydelig se at Nvidia har en mye bedre arkitektur på sine skjermkort som AMD skal slite hardt med å kopiere.

Tja. Nå har ikke AMD kommet med sitt svar på de nye Nvidia skjermkortene, så det gjenstår å se. Vi får veldig sannsynlig se AMD priskutt i nær fremtid.

De har klart å ha en god pris/ytelse på både skjermkort og CPU, selvom de ikke henger helt med på skikkelig high end CPUer de senere årene.

 

Selvom de ikke alltid henger med på den heftigste ytelsen, så klarer de som regel å gjøre produktene sine aktuelle med riktige priser.

 

Jeg ønsker ikke å se det monopolet Intel hadde for en del år siden og ønsker ikke at Nvidia heller skal oppnå monopol. Derfor kjøper jeg AMD, og inntill nylig har skjermkortene deres holdt seg godt med tanke på pris/ytelse.

 

Jeg kjøpte et Asus 290X DirectCUII OC for ikke så lenge siden til 4000,- og det hadde tilnermet 780Ti ytelse som kostet 1000kr mer.

Måtte jeg kjøpe skjermkorti dag, hadde jeg trolig kjøpt et 970, men i morgen, eller neste uke kan det godt hende vi får se konkurransedyktige priser(/ytelse) og AMD blir aktuelt igjen.

 

Problemet er at for å ha lavere ytelse enn et 970 rekker 290x 350 watt, altså dobbelt så mye strøm for lavere ytelse. Dette er rett og slett sykt fordi det betyr at nvidia har dobbelt så.bra ytelse per watt.

 

Hvis amd løser denne generasjonen på samme måte så er de ute tror jeg. Nå må de slutte å ha superinneffektive varmeovnkort og heller prøve ny teknologi.

Lenke til kommentar

Det er ikke sykt. Dersom du sammenligner generasjon mot generasjon, atlså 780ti mot 290x, så er ikke forskjellen så stor som den du påpeker. Den er faktisk bare rund 30 watt mer på r9 290x under load. 372 vs 405 i følge anandtech sin test 7 november 2013.

 

Med det vi har sett fra r9 285 kan vi forvente mer effektive AMD kort i neste generasjon (som forøvrig bør komme snart!).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...