Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier er helt forferdelig...hjelp?!


TeyanaJoy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og en venninne leier hvert vårt rom i en annen sin bolig. Utleier har også et eget rom her. Vi leietakere har hver vår kontrakt, men de er helt like.

 

Utleier presiserte ved innflytt at hun ville bo et annet sted og ville være minimalt til stede og involvert kun i form av å klippe plen og vanne blomster. Den første halve måneden var alt på topp og vi var veldig fornøyde, men da utleier etterhver begynte å dukke opp oftere og oftere, og begynte å blande seg mye mere inn så fattet vi litt mistanke om at ordningen vi tidligere hadde inngått ikke var like grei likevel. Utleier sa ved innflytt at vi skulle føle oss som hjemme og leve livene våre som vi ellers gjorde, men dette er noe hun tydeligvis ikke mener.

 

For eksempel, hun kom innom i går og vasket hele leiligheten noe som i og for seg er greit, men problemet er at hun tidligere har send oss mailer og meldinger om at standarden vår når det gjelder renhold er "sjokkerende". Dette har vi altså dokumentert at kun gjelder noen smuler på kjøkkengulvet, en genser som hang på en stol og noe flatpakket papp i gangen som skulle taes med ut. Nå, da hun kom inn for å vaske, har vi holdt det så ryddig og vaska som overhodet mulig, mye renere enn et normalt hjem. Hun demonstrerte å bytte vann flere ganger, selv om vannet i bøtten var så og si helt gjennomsiktig og rent.

I tillegg til vaskingen, hadde huseier tatt ALLE tingene våre og plassert de i trappen for at vi skal ta de med opp på rommene våre. Dette inkluderer pledd og pynteputer i sofaen, våre egne blomster og planter og KJØKKENUTSTYR (+ mat) som vi plutselig ikke får lov til å ha nede lenger. I tillegg var all shampo og såpe fra dusjen, samt sminkepungene våre og annet på badet lagt i en pose i hjørnet. Dusjforhenget vi har anskaffet (det var ingenting der da vi flyttet inn så alt vannet rant utover hele badet) og magasinene våre har også blitt lagt til side.

Min første reaksjon var å legge alt tilbake, hun hadde jo sagt at vi skulle føle oss som hjemme. Men dama, på nesten 50 år, kom og sa at "jeg vil bare at mine puter skal ligge i sofaen, og dusjen er for alles bruk". Etterhvert som vi diskuterte mer, presterte hun å si at pleddet mitt var "skittent". Altså, "Jeg vil ikke ha det skitne pleddet ditt i sofaen min". Jeg gir meg ikke på dette punktet og legger både pleddet og putene tilbake på plass så snart jeg ser at hun har flyttet det.

Nå har hun også tydeligvis besluttet å flytte inn her på heltid. Forholdet mellom oss og huseier har blitt så vanskelig at vi flykter fra huset så snart vi ser bilen hennes komme rundt hjørnet. Vi gjemmer oss på rommet eller i bilen utenfor, enten til hun drar eller til hun legger seg. Det verste er at hun ALDRI er her alene, men har alltid med en venninne fordi huseier er redd for meg. Jeg er en sånn type person som sier ifra når jeg blir overtrampa og det blir jeg virkelig nå.

 

Det er ikke bare alt det fysiske i boforholdet, men nå nekter hun meg å ha overnatting også. Bare meg, venninna mi får ha overnatting så mye hun vil. Dette har med depositum å gjøre. Huseier og jeg hadde en muntlig avtale om at jeg betaler depositum når jeg får penger fra lånekassa for første gang. Dette har ENDA ikke skjedd, så vi inngikk en ny avtale om at bare hun jeg leier med betaler depositum og at jeg da går "under" det depositumet frem til jeg får ordnet meg et eget. Men siden dette enda ikke er gjort, så sier hun at hun ringer politiet dersom jeg har overnatting.

Det er så ille at hverken jeg eller venninna mi orker å være hjemme. Vi gjemmer oss ute fra tidlig om morgenen til langt ut på natten, og dette går utover studiene, jobb og sosialt liv.

 

Det som er det virkelige problemet, er at hun har vært virkelig lur i kontrakten. Der står det at vi kun leier et rom, altså ikke stue/kjøkken/bad og derfor har hun all rett til å komme og gå og styre som hun vil. Selv om vår muntlige avtale er helt det motsatte. I tillegg så står det at overnatting skjer etter avtale. Ved dette punktet spesifiserte hun muntlig at dette gjald på sovesofaen i stuen. Hele veien gnir hun det inn at jeg kun leier soverommet. Vil det si at jeg kan ha overnatting på rommet? Etter all denne diskusjonen har hun sagt at jeg kan gjøre hva jeg vil, så lenge det er på rommet.

 

I den opprinnelige kontrakten står det at oppsigelsestiden er på 3 mnd, men vi har klart å diskutere det ned til 1 mnd. Dette var derimot fra første kalendermånede etter oppsigelse - altså må vi bo her ut hele oktober. Dette er rett og slett ulevelig.

Er det noe vi kan gjøre? Det er umulig å holde en normal samtale med henne, da hun blir fullstendig usaklig. Hun begynner å rope og fortelle ting som ikke har noe med saken å gjøre overhodet. Blant annet at jeg konstant lyver og ath un vil fortelle fremtidige huseiere om hvor grusom jeg er og hvordan jeg ikke har betalt depositum eller leie. Leien er ikke et problem, der har jeg kontoutskrift for å bevise at jeg har betalt. Men kan hun gå til vår neste huseier og fortelle sånt? er det lovlig? Jeg har jo selvfølgelig ikke lyvd om noe som helst, og når jeg spør henne om konkrete eksempler har hun ingenting å komme med annet enn "jeg har mine kontakter".

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke bo der i oktober. Du trenger bare betale for oktober. Ikke gi fra deg nøkkel selv om du flytter i dag. Da kan ho leie ut rommet til noen andre og få dobbelt betalt.

 

edit: Hvordan kan ho kontakte ny huseier om ho ikke vet hvem denne er før dere har meldt flytting til folkeregisteret?

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

Du har lært noe til neste gang -- hvis den skriftlige og den muntlige avtalen avviker, spør deg selv hvorfor de gjør det.

 

Ut over det er det relativt lite å tilføye til det som allerede er sagt. En utleiers leievirksomhet er ikke "privat" i personopplysingslovens forstand, og utleier kan derfor ikke uten videre spre opplysninger om kontraktsforholdet uten å få problemer med Datatilsynet.

 

Utleiere snakker dog sammen, og særlig på mindre steder er dårlige leietakere beryktet. Evig eies kun et dårlig rykte.

Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende; flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt.

 

I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging&section=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Vi har funnet en leilighet, men ettersom den avtalen vi inngikk hvor det ble 1 mnd i stedet for 3 mnd var såpass grei fant vi en som ikke er ferdig før 1. november. Den er helt ny og ikke innflytningsklar før den tid, noe som er ganske vanskelig. Det verste er ikke alt det vanskelige som skjer/blir sagt, men det at det er såpass lenge til vi kan komme oss ut.

 

Nye huseiere har derimot sagt at dersom den blir levelig (altså alt er på plass bortsett fra evt lister osv) så kan vi flytte inn tidligere, dog kun med veldig lite møbler. Likevel så håper jeg at det er en ordning.

 

Jeg tenker å ha overnatting av typen uansett, men da inne på selve rommet. Hun kan vel ikke ringe politiet når jeg har overnatting inne på det rommet som i følge kontrakten er "mitt"?

Lenke til kommentar

Jeg tenker å ha overnatting av typen uansett, men da inne på selve rommet. Hun kan vel ikke ringe politiet når jeg har overnatting inne på det rommet som i følge kontrakten er "mitt"?

 

Selvsagt kan hun ringe politiet, men hva skal politiet gjøre? - Antagelig vil de lure på om hun kanskje ikke er helt på nett og be henne komme ned å anmelde saken i morgen ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tenker å ha overnatting av typen uansett, men da inne på selve rommet. Hun kan vel ikke ringe politiet når jeg har overnatting inne på det rommet som i følge kontrakten er "mitt"?

 

Jeg har minimal juridisk kunnskap, men det jeg har opplevd med mine kontrakter angående gjester er at overnattingsgjester er absolutt tillatt, men ikke over lengre tid. Andre kontrakter jeg har hatt har ikke spesifisert noe i det hele tatt (type den som jeg har nå). Så invitert gjerne kjæresten din - og få romkameraten din til å invitere en gjest også!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...