Gå til innhold

TEST: Nettsky-tjenester (Ekstra)


Anbefalte innlegg

 

Dette på tross av at de definerer bruk som er "vesentlig høyere enn gjennomsnittsbrukeren" som overdreven bruk og dekket under en klausul om misbruk. Akkurat hvor grensen går, virker det som om de ikke vil si, men de oppgir som eksempel at 10TB er overdreven lagring.

 

Laster du opp 15TB med familiebilder\filmer blir du ikke utestengt, eller andre 'lovlige' ting.

 

Laster du opp 15TB med piratkopierte ting (filmer ol), så blir du det.

 

 

Som en annen poengterer ville dette hvis det er slik det er håndhevet være enda verre at de screener hva du laster opp. Når det er sagt er det hyggelig at du sier at man ikke blir utestengt, og fint at en annen bruker har 45TB der, men det er egentlig ikke så interessant når man skal velge en leverandør. Da bør man forholde seg til hva de faktisk lover, og i dette tilfellet er det diffust, men de har faktisk oppgitt 10TB som en et eksempel på hva man ikke kan forvente å ha der, uten noe forbehold om innhold:

 

https://www.jottacloud.com/terms-and-conditions/

 

"15. FAIR AND ACCEPTABLE USE"

...

Individual Users with an unlimited subscription plan may use the Service for normal individual usage. Although Jotta does not limit bandwidth or storage on Unlimited Subscription plans, we reserve the right to limit excessive abuse. The Users total storage and network usage may be deemed excessive if your usage greatly exceeds the average usage of Jotta customers. As an example, we would define storage consumption over 10 TB as excessive and beyond the scope of normal usage.

 

 

Man kan slenge rundt individuelle oppfatninger og erfaringer, men det ER faktisk ikke ubegrenset lagring de selger da.

 

Edit: og som en kommentar til den oppdaterte artikkelteksten er 10TB ikke "nærmest ubegrenset" heller, det er 1.5 harddisk i forbrukersegmentet i disse dager... Men det er bedre enn "ubegrenset"

 

Crashplan, for eksempel, har faktisk ubegrenset plass - selv om treg opplastingshastighet naturlig begrenser hvor mye du får lastet opp over en gitt periode. De har for øvrig muligheten for at du kan definere din egen krypteringsnøkkel som du bare har lokalt. Det er riktignok mer en ren backup tjeneste enn en dropbox-lignende tjeneste.

Endret av TomasF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det hw.no BURDE lagt vekt på ende-til-ende kryptering. Jotta krypterer bare når filene først har havnet på server, og man får ikke velge egen nøkkel.

Enig. Kall meg paranoid, men jeg vil ikke laste opp mine private filer, dokumenter, filmer, bilder og mer til en nettbasert tjeneste uten at alt krypteres før det forlater maskinen min.

Ja hvem er det som egentlig tilbyr dette?

Vet ikke om noen av cloud leverandørene som gjør dette, utenom crashplan, men det er ikke sånn sett en cloud løsning.

Lenke til kommentar

Ja hvem er det som egentlig tilbyr dette?

Vet ikke om noen av cloud leverandørene som gjør dette, utenom crashplan, men det er ikke sånn sett en cloud løsning.

Jeg har ikke funnet noen som tilbyr det jeg vil ha til en rimelig penge (jeg er villig til å betale, men ikke til enhver pris). Derfor bruker jeg en egen løsning blant annet med BitTorrent Sync. Filer synkroniseres direkte mellom enheter (telefon, laptop og server hjemme), filene havner aldri hos tredjeparter, og all trafikk mellom enhetene er kryptert.

Lenke til kommentar

 

Ja hvem er det som egentlig tilbyr dette?

Vet ikke om noen av cloud leverandørene som gjør dette, utenom crashplan, men det er ikke sånn sett en cloud løsning.

Jeg har ikke funnet noen som tilbyr det jeg vil ha til en rimelig penge (jeg er villig til å betale, men ikke til enhver pris). Derfor bruker jeg en egen løsning blant annet med BitTorrent Sync. Filer synkroniseres direkte mellom enheter (telefon, laptop og server hjemme), filene havner aldri hos tredjeparter, og all trafikk mellom enhetene er kryptert.

Ikke prøvd, men fant ut at det var ikke en veldig enkel måte å få det til å fungere på min Syno.

Bruker selv Syno DSCloud, men har ikke noen offsite på det enda.

Lenke til kommentar

Selv om det ikke er direkte relatert til nøyaktig denne saken/artikkelen, så har jeg lest flere tilsvarende tester der de har informert om Microsoft Office365 sine ordninger. Ved å betale 66,50 pr mnd på årsbasis (799,-) så får man:

 

- Fullstendig installasjon av Office pakken

- Office på opptil 5 PC/MAC + 5 nettbrett

- 1 TB pr bruker for opptil 5 brukere !! Det er 5 TB totalt det.

- 60 ringeminutter pr mnd i Skype til mer enn 60 land

- Alltid oppdatert

- Teknisk kundestøtte

 

Kilde: http://office.microsoft.com/nb-no/products/kjop-office-365-home-FX102853961.aspx

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For dere som etterspør flere leverandører med lokal kryptering med egen nøkkel så er det en veldig enkel grunn til at de fleste leverandører unngår dette. Om man tilbyr denne funksjonaliteten som standard eller ved å gjøre det svært enkelt å bruke den vil lagringskostnadene øke drastisk. Da er det nemlig umulig å finne dupliserte filer. For de største leverandørene vil dette være forskjellen mellom å lagre en kopi av en fil ved hvert datasenter og å lagre ubegrenset mange kopier av samme fil, en for hver bruker som har lastet den opp. Dette er spesielt ille for leverandørene med tanke på at de filene som ofte er duplikater, altså mediafiler som musikk, bilder og film, samt system- og programfiler for de som bruker skylagring som full backup, er de tyngste filtypene. Om man ikke finner duplikater på dokumenter og andre filer der brukeren sannsynligvis er opphavsmannen er ikke det noen krise siden dette er relativt lette filer.

Lenke til kommentar

Sondre K: Er vel egentlig ikke noe vanskeligere enn å tilby en slik tjeneste mot at man betaler litt ekstra. mener å ha lest et sted at Google vurderer en slik tjeneste.

 

Jeg har flere ganger vurdert om Jotta var en mulighet for feks familie eller diverse kunder, men jeg trenger bare å se på forumet deres for å se at de ser ut til å drite i de litt mere avanserte kundene. Det å få folk til å ha private/firma-filer i sky som sikkerhet er vanskelig nok som det er (lover, regler og personvern), legge de på en server i utlandet er enda verre.

 

Så jeg har håpet, sikkert som mange andre at Jotta ville lage en utgave der man kan synce feks en liten NAS mot de. Folk har spurt på forumet deres fra 2009 om et API og fra 2011 om noe så enkelt som RSYNC, om det generelle svaret har vært "vi skal kikke på det", og så ingen oppdateringer, endringer eller svar eller "nei". Linux ser også ut til å være utelukket om enn de hevder at de skal lage en klient. Har ikke de helt store forhåpningene der.

 

Neida, der må man ha en kjørende windows eller mac.

Lenke til kommentar

Kjøpte ubegrenset lagring hos jotta før jeg leste 10TB, da blir dette for lite til backup av film samlingen.

Å remuxe en bluray tar jo sin plass, og da er det faktisk bedre å sette opp en ekstra server i rackskapet for meg. Familiebilder og video kan da lagres på jotta og andre leverandører med de gratis tjenestene.

 

Kostnadene er jo hdd`s i raidz, de vil heller ikke stå på 24/7 så strømutgiftene blir nok ikke astronomiske.

Lenke til kommentar

 

 

Det hw.no BURDE lagt vekt på ende-til-ende kryptering. Jotta krypterer bare når filene først har havnet på server, og man får ikke velge egen nøkkel.

Enig. Kall meg paranoid, men jeg vil ikke laste opp mine private filer, dokumenter, filmer, bilder og mer til en nettbasert tjeneste uten at alt krypteres før det forlater maskinen min.

Ja hvem er det som egentlig tilbyr dette?

Vet ikke om noen av cloud leverandørene som gjør dette, utenom crashplan, men det er ikke sånn sett en cloud løsning.

 

Tresorit

 

https://tresorit.com/?security1111&gclid=CjwKEAjw14mhBRC0vdSNkI2l7CASJAC8OFS0hJ0-9ryMipBmhn5LiYEY5TWvrd_HOcGpTWm-8nNY3xoCUGjw_wcB

Lenke til kommentar

"Det er for eksempel ingen lett måte å bruke OneDrive som en fullverdig backup-løsning, da filer bare blir synkronisert i OneDrive-mappen."

 

Selv har jeg alle filene mine plassert i undermapper i Onedrive-mappen, og da har jeg en fullverdig backupløsning. Kan ikke se at dette er noe mer tungvint enn å bruke den forhåndsoppsatte mappestrukturen i Windows 7.

 

Jeg har et Office 365 Personal-abonnement. Dette gir meg 1 TB ekstra lagringsplass på Onedrive, tilgang til å åpne og redigere alt jeg har av dokumenter på alle enheter (PC, mobil, nettbrett), samt alltid nyeste versjon av Office-pakken. Dette koster 46 kroner i måneden. Synes dette er en meget god deal.

 

For arkivering av større mengder data er Jottacloud suverent. Jeg bruker Jottacloud til backup av Onedrive-mappen min. Dermed blir alle endringer jeg gjør på PC-en umiddelbart lastet opp til to ulike nettskyer. Føler meg relativt trygg med den løsningen.

Lenke til kommentar

Jeg har definitivt et problem med at Jotta ikke leverer det de selger.

Tidligere betalte jeg 50kr. mnd pr. pc jeg tok backup av (altså totalt disse 43 TB'ene).

Nå betaler jeg 50 kr. for alle sammen, altså de tjener vesentlig mindre på meg nå enn hva de gjorde før.

Dette er en praksis de har lagt opp til selv! Jeg kan godt betale mer pr. måned for ubegrenset lagring, HVIS DET ER UBEGRENSET LAGRING.

 

Hva som er "unødvendig mye" er vel strengt tatt opp til meg som kunde å avgjøre. Det er min sak.

 

Om de tar kontakt ang. mye data på kontoen min, så får de evt. bare gjøre det. Men hvis de begynner å legge seg borti HVA jeg har der, da snakker vi avissak og snart konkurs for Jottacloud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjøpte ubegrenset lagring hos jotta før jeg leste 10TB, da blir dette for lite til backup av film samlingen.

Jeg har godt over 10 TB med egen filmsamling (ikke pirat) i Jottacloud. De har bekreftet over for meg og andre at mer enn 10 TB er ok så lenge det er lovlig materiale. Dessverre er vilkårene deres forvirrende og klønete formulert.

 

Og hvordan skal de kunne håndheve dette? Snoking? Hvis det kommer fram tilfeller av dette er det kroken på døra for Jottacloud rimelig kjapt, da INGEN kan føle seg trygge på at de ikke snoker i dataen de har lagret.

Lenke til kommentar

Jeg hadde for øvrig nylig en disk med 2TB data som gikk føyken og fikk restora dette fra Jotta.

Det eneste problemet jeg hadde var at når disken var defekt, ble dette markert som "slettet" hos Jotta, og da lå de i "arkiv/papirkurv" og ble automatisk slettet etter så og så mange dager. Jeg var innenfor denne tidsgrensen, så det gikk fint.

 

Men det slår meg .... er ikke dette litt fjernt når tjenesten man stoler på har backup liggende, sletter dataen din hvis disken din ryker?

 

I utgangspunktet synes jeg Jotta er bra. De leverer veldig gode hastigheter, men finner jeg noe tilsvarende, vurderer jeg å bytte. Det er litt for mange "men", her.

 

Har testa crashplan, men slet i flere år med ustabil klient og ELEEENDIG båndbredde, så det gav jeg opp

Lenke til kommentar

I sammenligningstabellen står det at Google drive har selektiv mappesynk, mens Jotta ikke har det.

I teksten under ulemper Google Drive står det:

"Det største problemet til Google Disk er at du ikke kan velge hvilken mappe på datamaskinen din du vil synkronisere med. Vil du for eksempel sikkerhetskopiere filene du har lagret i «Mine Bilder»-mappen, må du hele tiden dra de over til Google Drive-mappen slik at de blir lastet opp. Dette er imidlertid ikke noe særegent for Google Disk"

 

Jeg bruker selv Jottacload og kan bekrefte at man fritt kan velge mapper som skal synkroniseres.

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri i verden benyttet Jotta. Om du ripper hele bluray-samling di og tar backup av denne via deres "ubegrensede" tjeneste vil du nok ganske raskt bli stemplet som en pirat. Har fått beskjed av dem (skriftlig) at de kommer til å sjekke filnavn på filene dine om du overstiger "grensen" på 10 tb. Og om de da ser en stor filmsamling er det nok ikke lenge til at kontoen din blir sperret, til tross for at du kun har lastet opp lovlig materiale (egen filmsamling).

 

Det at de i det hele tatt har mulighet til (og er villige til å benytte seg av) å se på filnavnene på dine private filer synes jeg er svært forstyrrende.

Endret av Pug
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...