Gå til innhold

Burde man kunne tvangsinnlegge pasienter i evig tid, når de er en fare for seg selv?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er fortiden innlagt på et mentalsykehus på grunn av en rusutløst psykose. For min del kommer jeg meg snart ut (mest sannsynligvis 1. oktober). Men det er jo folk her som har vært her i 20 år, og det kun fordi vedkommende er en fare for seg selv. Er dette rett? Jeg tror faren er at han begynner å bli en heroinmisbruker, men kjenner ikke til historien.

 

Det er så tilfeldig hvem som blir plukket opp av systemet, og jeg er jo glad jeg ble det, men samtidig synes jeg det burde være en limit på hvor lenge man kan holde noen mot sin vilje når de kun er en fare for seg selv.

 

Det virker som om samfunnet er redd psykotiske folk, for hele eksistensen er ganske absurd, og med en gang noe ikke er A4 tror jeg enkelte ikke liker det helt, og dermed blir folk innlagt. Bare noe jeg tror forsåvidt.

 

Så, burde man kunne holde noen på tvang i evig tid, kun fordi vedkommende er en fare for seg selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vedkommende har vært under tvangsvedtak i 20 år, så er det sannsynligvis mer alvorlig enn vedkommende sier her og nå, og du har inntrykk av. Det skal veldig mye til for å holde noen på tvang i 20 år.

 

Ville trodd det var nærmest umulig, for hvis personen hadde gjort noe så alvorlig ville personen enten vært død eller på forvaring.

Kanskje personen er på forvaring? Men i tilfelle burde vel ikke personen fritt omgås tilfeldige pasienter.

Lenke til kommentar

Tvang vil alltid være omdiskutert. Jeg synes det er et sunnhetstegn, for om det ikke hadde vært det er det noe feil. Når man er psykotisk blir man tatt vare på vel så mye for sin egen del som for andre sin del. Som en pleier sa det; denne døren er ikke bare for at du ikke skal slippe ut, den er der like mye for at ikke andre skal komme inn, og når vedkommende var friskmeldt; håper vi aldri ser deg igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville trodd det var nærmest umulig, for hvis personen hadde gjort noe så alvorlig ville personen enten vært død eller på forvaring.

Kanskje personen er på forvaring? Men i tilfelle burde vel ikke personen fritt omgås tilfeldige pasienter.

Vet egentlig ikke så mye om dette, men noen personer er jo rett og slett veldig, veldig dårlige/syke. Det finnes noen som aldri kommer ut av psykose.

Lenke til kommentar

er det ingen som snakker om psykopater som jobber i psykiatrien? De er minst like skadelige som psykisk syke.

Psykisk helsevernloven (som omhandler dette med tvang innen psykisk helsevern) dreier seg om nettopp helsevern, den omfatter ikke vern mot kriminalitet... det er en sak for Politiet.

 

Desverre for mange kan man ikke fengsle psykopater før de gjør noe.

Lenke til kommentar

Men det er jo folk her som har vært her i 20 år, og det kun fordi vedkommende er en fare for seg selv.

Det at han har vært der i 20 år betyr ikke at han har vært der på tvang i 20 år.

 

Er dette rett? Jeg tror faren er at han begynner å bli en heroinmisbruker, men kjenner ikke til historien.

Nei, det hørtes helt usannsynlig ut som eneste årsak.
Lenke til kommentar

Tvang er egentlig noe dritt. Det er utrolig mye som kan og vil gå galt under tvang. Det fins mye bedre metoder å behandle psykisk syke på enn å bruke tvang og sterke medisiner.

Du har nok rett der. Psykiatrien har blitt mer og mer fengsel og overgrep over årene. Derfor det er så stort fokus på brukermedvirkning nå for tiden.

Man skal selvfølgelig ikke skjære alt over en kam. Mange som kan takke psykiatrien for sin tilfriskning. Det er stor forskjell på klientellet også og hvor mottakelig dem er for hjelp.

Lenke til kommentar

Du har nok rett der. Psykiatrien har blitt mer og mer fengsel og overgrep over årene. Derfor det er så stort fokus på brukermedvirkning nå for tiden.

Man skal selvfølgelig ikke skjære alt over en kam. Mange som kan takke psykiatrien for sin tilfriskning. Det er stor forskjell på klientellet også og hvor mottakelig dem er for hjelp.

 

Øh, javel... den uttalelsen der syns jeg var en helt latterlig oppvisning av historiekunnskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva ligger det i å være "en fare for seg selv"?

Det handler om selvmordsfare.

 

Kriteriet for tvangsvedtak er psykose og/eller stor selvmordsfare.

 

EDIT

 

Øh, glemte noe. Fare for andres liv og helse.

 

Skremmende. Tilværelsen er så grusom at pasienten, gitt muligheten, vil ta sitt eget liv. Dette forhindrer man ved å holde pasienten i dette helvete inntil pasienten dør av seg selv. Ikke rart at pasienten virker - gal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...