Gå til innhold

The Evil Within - diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Det er det samme på PC, console-kommandoene for å "fjerne" letterboxen gjør det bare på den gamle, dumme måte, nemlig å fjerne innhold fra sidene og blåse opp bildet. Om ikke noen har fikset det. Uansett jævlig at brukerne nå om dagen må fikse spillene som blir utgitt.

Hvilken annen måte skulle det vært gjort på? Strekke bildet i høyderetningen? Da blir jo alle proporsjoner helt gale.

Fjernet letterboxen?

Lenke til kommentar

Fjernet letterboxen?

 

Det er ikke to svarte streker som legges på bildet oppe og nede. Bildet er den formen. Den eneste måten å fylle hele skjermen på er å enten strekke det i høyderetningen men miste proporsjonene, eller beholde proporsjonene men forstørre bildet og dermed kutte på sidene.

 

På samme måte som når du så 16:9 filmer på eldgamle 4:3 TVer.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Hvorfor dra det inn i spill :( Er jo ikke som at flesteparten av spillene der ute kjører denne løsningen. Men ok.

 

Fordi spesielt i spill som skal være litt klaustrofobiske og actionpregede gir det mening at man har masse romfølelse horisontalt (man ser lettere ting som beveger seg i kanten av synsfeltet så det er lettere å freake en ut ved å hive inn masse creepy crawlies i utkanten av skjermen) men at man er relativt begrenset vertikalt (det gir en følelse av at en ikke helt har oversikt, samt at det blir hakket mer klaustrofobisk).

Lenke til kommentar

 

Fjernet letterboxen?

 

Det er ikke to svarte streker som legges på bildet oppe og nede. Bildet er den formen. Den eneste måten å fylle hele skjermen på er å enten strekke det i høyderetningen men miste proporsjonene, eller beholde proporsjonene men forstørre bildet og dermed kutte på sidene.

 

På samme måte som når du så 16:9 filmer på eldgamle 4:3 TVer.

 

Et ekte 3D-spill hvor alt rendres i sanntid er ikke begrenset til et bestemt format. Utviklerne kan når som helst bestemme seg for et annet format uten å miste noe bilde-informasjon. Når en skifter til 16:9 på PC-versjonen av The evil within kutter av en eller annen grunn kantene av bildet, men de kunne like gjerne ha lagt til informasjon der de svarte feltene er, og dermed ikke mistet kantene av bildet. Ikke noe behov for å strekke eller kutte bildet.

 

Dette er ikke film hvor man låses til det formatet kamera kan filme i, og må beskjære for å få andre format.

 

Nå synes jeg ikke de svarte kantene er spesielt plagsomme, det venner en raskt til seg med mindre man begynner å henge seg opp i det. Da er det verre med den nokså patetiske ytelsen. Jeg har ikke fått PS4 opp på nettet enda, og har derfor ikke fått lastet ned noen eventuell patch/oppdatering, men herregud spillet kan umulig kjøre med mer enn rundt 20-25 fps (og da er jeg snill, med lykta på virker det mer som 15fps).

 

MEN fortsatt er gøy spill da. Fin surrealistisk stemning og spennende gameplay. Synd den tekniske siden er såpass svak (og bare å klargjøre, da snakker jeg om ytelsen, ikke letterboxen)

 

Edit: fant ut at det er en Patch på PS4 som visstnok øker ytelsen bra, så forhåpentligvis er det ikke så ille.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Et ekte 3D-spill hvor alt rendres i sanntid er ikke begrenset til et bestemt format. Utviklerne kan når som helst bestemme seg for et annet format uten å miste noe bilde-informasjon. Når en skifter til 16:9 på PC-versjonen av The evil within kutter av en eller annen grunn kantene av bildet, men de kunne like gjerne ha lagt til informasjon der de svarte feltene er, og dermed ikke mistet kantene av bildet. Ikke noe behov for å strekke eller kutte bildet.

Dette har du selvsagt helt rett i. :blush: Jeg begynner visst å bli gammel, for det er så lenge siden jeg puslet med 3D-motor konsepter at jeg rett og slett ikke tenkte over at det er snakk om viewports.

Lenke til kommentar

Ikke så aller verst spill dette synes jeg.
Litt som en mer slurven versjon av Resident Evil 4.

Kontrollene føles noe upresise og de svære sorte strekene gjør også at en mister litt av oversikten, f.eks lett å gå glipp av items på bakken pga det.

Starten av spillet var veldig svak da synes jeg, tvungen laber sniking i et spill som ikke er laget for det er ikke morro overhodet.
Det tok seg opp når en fikk litt mer våpen og spillet blir litt mer actiony for skytingen er ikke så ille den.

Storyen er litt interessant, men samtidig blir en liksom litt distansert til det hele når absolutt alt kan skje, fremdeles spent på å se hvor det hele ender opp da.

Guffen stemning har det ihvertfall, blir litt stresset av det så må ta noen pauser :p

Endret av Santar
Lenke til kommentar

Rundet det nå og ble visst drept 72 ganger i løpet av spillet. Tipper halvparten av dem var av feller :p

 

Skrudde ned til casual på brett 10 eller 11 eller hva det var. Var nesten rene actionbrett og jeg gikk tom for ammo. Dessverre var det ikke mulig å skru opp igjen, noe som var veldig surt da de neste brettene gikk tilbake til survival horror igjen. Jaja, godt fornøyd med spillet uansett.

Lenke til kommentar

Spillet er fantastisk. Herlig, guffen stemning, med mye oppriktig forstyrrende innhold. Litt uvant at det er letterbox, men personlig tok det meg fem minutter så la jeg ikke merke til det lengre.

 

I følge spillet døde jeg totalt 64 ganger. Jeg trodde ærlig talt det var mye mer, for det er mye "learning by failing" her, med feller, fiender som dreper deg med et treff og bosskamper som er lite tilgivende om du tabber deg ut.

 

Jeg brukte litt over 15 timer totalt, noe jeg syns er en passe lengde, og da tok jeg meg god tid med å utforske alle områder etter ammunisjon og andre gjenstander.

 

Det er noen svake områder i løpet av spillet. Et par ganger følte jeg meg fanget i en utvannet utgave av Resident Evil 5, mens andre var bare svake i design generelt. Men, når spillet skinner på sitt beste, så er det virkelig overlegent. Hvis jeg skulle gitt The Evil Within en karakter, ville det blitt en sterk 8/10.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er jeg godt i gang Med the Evil within. Kapittel 7, ca 6 timer inn.

 

Må si førsteinntrykket var helt elendig. Frameraten var så på trynet dårlig fra første sekund, at det grenset mot uspillelig (ps4). Stemmeskuespill flatt og uinspirerende. Handlingen helt usammenhengende. Gameplay lite gøy pga framerate. Animasjoner rimelig røffe i kantene, kontroller ikke spesielt bra, til tider veldig vanskelig bare å plukke opp ting.

 

Skuffelsen var stor, så for meg at dette var penger rett ut av vinduet. Hadde hørt at day one patchen fikset framerate, men om dette var den forbedrede versonen tør jeg ikke tenke på hvordan det var før patch.

 

Men heldigvis har jeg tvunget meg videre. For hvert minutt jeg har spilt har bare likte spillet bedre og bedre. Nå rett og slett elsker jeg det! Frameraten har også blitt betraktelig bedre. Veldig usikker på hvorfor. Enten hadde ikke effekten av patchen trådd i effekt de første gangene jeg spilte... men det er lite trolig. Den andre forklaringen, er at områdene i spillet bare har blitt jobba bedre med og er bedre opptimalisert enn de første områdene... (litt rart det også...)

 

Selv om historien er rimelig på trynet. Har jeg begynt å sette pris på surealismen over det hele. Spillet er til tider faktisk ganske pent. Gameplayet ble mye bedre da fps forbedret seg. Spillet kaster meg hele tiden inn i nye situasjoner og områder, så føler variasjonen har vært veldig bra så langt. Liker godt oppgraderingssytemet.

 

Paralellen til resident evil 4 er selfølgelig veldig sterk. RE4 var mye bedre for sin tid da det kom, ett nyskapende og blankpolert spill. Men nostalgi satt til siden, i en direkte sammenligning i dag, kommer TEW faktisk ikke så ille ut av det.

 

Gleder meg til å spille det ferdig :)

Lenke til kommentar

 

Nårtid var historien i Resident Evil god ?

 

Dette er hva alle har mast om etter Resident Evil 4, lets enjoy it while we can,

 

Hmm... meg du sikter til? Lest gjennom det jeg skrev, har ikke skrevet noe sted at re4 har bra historie. Når folk skryter av RE4, er det stort sett andre ting folk skryter av enn historien :)

 

Forstår ingenting av det du sier, først er spillet elendig, så blir det plutslig perfekt etter 1 patch.

 

Tror du har problemer med konsentrasjon.

 

(((Selv om historien er rimelig på trynet))) som du skrev selv ???

 

Alt jeg leser fra inlegget ditt er en gammel mann dør om 1 år.

 

Spillet er bra, var det så vanskelig og si ?

Lenke til kommentar

 

 

Nårtid var historien i Resident Evil god ?

 

Dette er hva alle har mast om etter Resident Evil 4, lets enjoy it while we can,

 

Hmm... meg du sikter til? Lest gjennom det jeg skrev, har ikke skrevet noe sted at re4 har bra historie. Når folk skryter av RE4, er det stort sett andre ting folk skryter av enn historien :)

 

Forstår ingenting av det du sier, først er spillet elendig, så blir det plutslig perfekt etter 1 patch.

 

Tror du har problemer med konsentrasjon.

 

(((Selv om historien er rimelig på trynet))) som du skrev selv ???

 

Alt jeg leser fra inlegget ditt er en gammel mann dør om 1 år.

 

Spillet er bra, var det så vanskelig og si ?

 

 

Hvorstår ikke hva du blir provosert av. Jeg finner tonen på posten din både frekk og lite konstruktiv.

 

Du forstår ingen ting av hva jeg sier? Fordi jeg først synes spillet var elendig, så bra? Vel det var faktisk poenget med posten min. Dette var bare en inntrykks post fra min side. Hvor jeg beskrev hvordan jeg oppfattet spillet etter noen timer. Jeg beskriver hvordan førsteinntrykket var dårlig. Men ettersom jeg spilte likte jeg det bedre og bedre. Var det vanskelig å forstå?

 

Spillet er bra, var det så vanskelig og si ? Ja. for det gikk imot hele poenget med posten. Men vet at innlegget mitt ble litt langt, så ikke sikkert du fikk det med deg?

 

Alt jeg leser fra inlegget ditt er en gammel mann dør om 1 år. Jeg forstår ikke hva du prøver å si her. Er jeg en gammel mann som dør om ett år? Leste du ut i fra posten min at jeg er så gammel, at du er redd jeg kommer til å dø? Eller truer du meg? Nei da, jeg tror ikke du gjør det. Men du skriver så usammenhengende og rart at det er ikke greit å vite.

 

 

Realzi, jeg har ingen ting i mot deg. Synes altid det er litt gøy å se hva du skriver her på forumet, for du er mitt motsatt menneske. Du mener nesten altid det stikk motsatte av meg om alt, jeg finner det fasinerendes. Men måten du skriver på, slår meg noen ganger som litt frekk. Tenk på det i fremtiden, så ser jeg frem til å diskutere med deg igjen på ett senre tidspunkt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...