Gå til innhold

6 ulemper med iPhone 6


Anbefalte innlegg

Her er enda en artikkel som er vinklet negativ til iPhone/Apple, Android hylekoret jubler. Vel det må de gjerne gjøre, Jeg foretrekker iPhone.

 

Flere av disse nettsidene serverer samme negative artiklene skrevet av de samme skribentene og sorterer under TEK.NO paraplyen.

 

Men, vi kan lese at "I dag får man ny iPhone", her siktes det til IOS 8. Kan Android leiren si det samme når ny utgave av Android kommer? Nei, for det er opp til den enkelte produsent og der er oppdateringer høyest variabelt.

 

Helt enig. Man kjøper en ny BAAARE iPhone på grunn av iOS8.

:)))) (.......)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Som Android-bruker får du muligheten til å legge opp hjem-skjermen akkurat som du måtte ønske. Da kan du for eksempel ha de 5-6 appene du bruker mest på den første siden, og utporsjonere de øvrige på de neste sidene.

Og det kan du ikke på iOS?

Nei, det kan du ikke. Jeg kan plassere ikoner i midten av skjermen på en Android telefon. Dette fungerer ikke på iOS, da ikonet vil fly opp til venstre hjørnet. Altså, Android har en "åpen grid" mens iOS er låst.

 

 

Jeg er klar over at du kan gjøre mye rart på Android som du ikke kan på iOS, men eksempelet (og den generelle beskrivelsen) var at på Android kan du legge bare noen apps på første siden. Noe du også har kunnet på iOS så lenge den har hatt sider, så fra iOS 2.

Endret av Jaybug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er enda en artikkel som er vinklet negativ til iPhone/Apple, Android hylekoret jubler. Vel det må de gjerne gjøre, Jeg foretrekker iPhone.

 

Flere av disse nettsidene serverer samme negative artiklene skrevet av de samme skribentene og sorterer under TEK.NO paraplyen.

 

Men, vi kan lese at "I dag får man ny iPhone", her siktes det til IOS 8. Kan Android leiren si det samme når ny utgave av Android kommer? Nei, for det er opp til den enkelte produsent og der er oppdateringer høyest variabelt.

Flott at du har funnet en telefon du er fornøyd med!

 

At Apple lanserer en ny telefon, med samme og dårligere specs enn billigere Android telefoner er vel det "hylekoret" reagerer på.

 

Kilder:

http://www.phonearen...hones/8346,8323

 

http://www.prisjakt....t.php?p=2794262

 

http://www.prisjakt....t.php?p=2520842

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her sammenligner du jo fugl og fisk da, maskinvare kan sjeldent sammenlignes øye for øye på tvers av programvareplattformer, men det er noe som ser ut til å gå folk et hus forbi hvert eneste år. At Sony Xperia Z2 har bedre maskinvare jevnt over er jo et definisjonsspørsmål i seg selv, også var det jo dette hvorvidt maskinvaren på papiret eller den faktisk brukeropplevelsen i praksis er det som skal vektlegges da.

 

Men for all del, er det kun hva som står i spesifikasjonsslisten den eneste som betyr noe for deg, så er jo valget enkelt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at så lenge operativsystemet er så enkelt at telefonens HW ikke behøver å være premium så er det helt greit at telefonen koster det samme som premiumtelefoner med mye mer påkostet hardware?

 

Mange av dem det refereres til som "hylekoret" mener dette er lureri, og fra et klassisk ståsted må jeg gi dem rett i det.

 

Selv om en 486DX2 66MHz kjører Windws 3.1 helt greit betyr det ikke at den dermed er "like bra som en Core i7".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne logikken din slår store sprekker, når du drar sammenligningen din såpass på viddene. Poenget er at et godt optimalisert system fint kan kjøre like flott på en god Intel Core i5, mens et dårligere optimalisert system ikke nødvendigvis kjører bedre selv på en Intel Core i7.

 

Poenget er at en Apple A8 har en single, og dual-thread ytelse som faktisk er fult på høyde, og ja faktisk overgår selv Snapdragon 805 og i og med at 99% av alle mobilapps kjører en eller to tråder så er dette en stor fordel, du legger det opp til at Apple sin SoC faktisk er underlegen teknologi sammenlignet med Qualcomm-Snapdragon og det er regelrett feil.

 

Problemet er nå folk tenker utelukkende klokkefrekvens og antallet kjerner, helt uten å legge tanker rundt prosessorarkitektur og optimalisering til grunn. Med din logikk så ville du jo foretrekke en Intel Pentium 4 3,4GHz fremfor en Intel Core i5 ULV på 1,4GHz selv om sistnevnte yter bedre på samtlige områder, bare fordi "tallene ser bedre ut".

 

 

Ingen av oss vet noe som helst om ressurser som går ned på utvikling og forskning rundt Apple sine SoCs kontra Qualcomm sine Snapdragon SoCs så det blir jo ren synsing fra din side. Poenget er at det å lese seg total blind på spesifikasjoner, spesielt spesifikasjoner hvor folk er dumme nok til å basere alt på rene tall uten å sette de i perspektiv og kontekst er regelrett hjernedødt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vegard Haugen skrev: "Vår Tek.no-kollega Varg Aamo var for eksempel ikke spesielt imponert over det Apple hadde å by på under sin forrige lansering."

 

Din kollega Varg Aamo funderte mye av argumentasjonen sin på tull som ikke stemmer, eksempelvis at nye iPhone6 har en pixeltetthet som er dårligere enn Samsung Galaxy S4, når virkeligheten er motsatt; Galaxy S4 har en pixeltetthet som er dårligere enn det mye eldre produktet iPhone4. Et annet eksempel er hans påstand om at folk "biter på" det han som insinuerer er en løgn; at Apples maskiner er i øverste klasse mht brukeropplevelse. Dermed avfeier han arrogant all verdens tester i uavhengige nettaviser i alle år som har gitt Apples maskiner kun femmere og seksere.

Kutter man vekk alle påstandene til din kollega som mangler gode begrunnelser, eller rett og slett er løgn, så er det ikke mange linjene av hans artikkel som gjenstår.

Jeg skrev en lengre innlegg om denne tydelige og dårlige funderte bias hos din kollega, og det kan man se her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1627174&page=9&do=findComment&comment=21961520

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vegard Haugen skrev: "Vår Tek.no-kollega Varg Aamo var for eksempel ikke spesielt imponert over det Apple hadde å by på under sin forrige lansering."

 

Din kollega Varg Aamo funderte mye av argumentasjonen sin på tull som ikke stemmer, eksempelvis at nye iPhone6 har en pixeltetthet som er dårligere enn Samsung Galaxy S4, når virkeligheten er motsatt; Galaxy S4 har en pixeltetthet som er dårligere enn det mye eldre produktet iPhone4.

 

Du bør kanskje være litt mer kritisk til hva du skriver, her er fakta:

 

iphone 4: 330ppi

iphone 6: 326ppi

Galaxy S4: 441ppi

 

Enten har du ikke sjekket, eller så lyver du. Eller kanskje du forsøker å diskvalifisere halvparten av pixlene på S4 fordi du har funnet en eller annen kreativ regnemåte for å underbygge din egen argumentasjon?

 

Når det gjelder ytelsestester så må du ikke blande det å bla i app-boksen med telefonens ytelse. Det er først når du kjører tyngre applikasjoner, og spesielt når du hopper mellom dem, at man ser hva multicore prosessorer har for seg. På HTC M8 for eksempel kan man skifte mellom ulike applikasjoner omtrent 3-5 ganger på den tiden det tar å gå fra en app til hjemmeskjermen på en iphone 5s.

 

Denne forskjellen i opplevd hastighet når man blar mellom skjermbilder, og når man gjør prosessorkrevende oppgaver skyldes at ios og Android er bygget opp forskjellig. Mens ios prioriterer skjermbilde foran det aller meste prioriterer Android skjermbilde langt lavere. Det betyr at når skjermbildet er på plass på begge så er bakgrunnsprosessene i Android for det meste ferdig, mens på ios er det ikke tilfellet. Derfor vil man ofte oppleve at ios responderer raskt, helt til man går videre til neste funksjon, da henger systemet ofte. Dette var spesielt tydelig med iphone 5 som ble lansert med apple maps. Programmet åpnet seg raskt, og man var raskt inne i kartet, men det tok vinter og vår før man kunne gjøre noe mer, og trykket man på noe ville man etter 20-30 sekunder få et ras av hendelser som hadde hopet seg opp... på en HELT ny telefon.

 

Min påstand er dermed at apple rent teknisk sikter på en målgruppe som definitivt ikke bruker tid på noe nettforum fordi slik moderne teknologi er ikke noe for dem. Imidlertid priser de seg mot en, etter egen oppfatning, teknisk kompetent målgruppe som svelger "man får det man betaler for"-argumentasjon rått. Kanskje på tide å reflektere over hvorfor apple tjener flere hundre prosent mer pr solgte telefon enn alle andre?

Lenke til kommentar

Denne logikken din slår store sprekker, når du drar sammenligningen din såpass på viddene. Poenget er at et godt optimalisert system fint kan kjøre like flott på en god Intel Core i5, mens et dårligere optimalisert system ikke nødvendigvis kjører bedre selv på en Intel Core i7.

 

Poenget er at en Apple A8 har en single, og dual-thread ytelse som faktisk er fult på høyde, og ja faktisk overgår selv Snapdragon 805 og i og med at 99% av alle mobilapps kjører en eller to tråder så er dette en stor fordel, du legger det opp til at Apple sin SoC faktisk er underlegen teknologi sammenlignet med Qualcomm-Snapdragon og det er regelrett feil.

 

Problemet er nå folk tenker utelukkende klokkefrekvens og antallet kjerner, helt uten å legge tanker rundt prosessorarkitektur og optimalisering til grunn. Med din logikk så ville du jo foretrekke en Intel Pentium 4 3,4GHz fremfor en Intel Core i5 ULV på 1,4GHz selv om sistnevnte yter bedre på samtlige områder, bare fordi "tallene ser bedre ut".

 

 

Ingen av oss vet noe som helst om ressurser som går ned på utvikling og forskning rundt Apple sine SoCs kontra Qualcomm sine Snapdragon SoCs så det blir jo ren synsing fra din side. Poenget er at det å lese seg total blind på spesifikasjoner, spesielt spesifikasjoner hvor folk er dumme nok til å basere alt på rene tall uten å sette de i perspektiv og kontekst er regelrett hjernedødt.

 

Logikken fungerte åpenbart såpass godt at du forstod den i det minste.

 

Når det gjelder faktisk ytelse, se mitt forrige innlegg i denne tråden.

Lenke til kommentar

 

... så lenge operativsystemet er så enkelt at telefonens HW ikke behøver å være premium så er det helt greit at telefonen koster det samme som premiumtelefoner med mye mer påkostet hardware?

 

Eh, ja! Ihvertfall når de har den samme kvalitetsfølelsen som det iPhone har.

 

 

I såfall burde de beste Android-telefonene koste oppunder 10 000kr...

Lenke til kommentar

Den følelsen man snakker om innen Apple er vel nettopp det, en følelse, hvor mye er skapt av et fantastisk PR-organ, smarte sitater og en fast hånd som bla. ikke aksepterer å lansere rimelige enheter. Da er det klart man får rykte på seg til å alltid ha høy kvalitetsfølelse. Og det stemmer jo, apple sine enheter ER som regel bare av tåelig høy kvalitet.

 

Ikke at det sier noe om konkurransen. Der får du alt fra stål, glass og mer eksotiske materialer som gir en vell så bra kvalitetsfølelse. Men for all del, kvalitetsfølelse kan også være så meget.

 

F.eks En del (bla. her inne) at de synes iPhone gir et noe enkelt inntrykk, og litt for enkel utforming. Blir det ikke riktig å si at dette trekker ned kvalitetsinntrykket? F.eks Du forventer jo ikke en leketøy, og om man ender opp med å se på det som ett, må da dette trekke ned kvalitetsinntrykket man får?

 

På den andre siden så setter jeg pris på godt bygde kvalitetsleketøy (typisk eldre i metall), så det er heller ikke det samme. Lurer bare på hva dere definerer kvalitetsinntrykket. Kun hvordan den fysisk kjennes ut, eller annet?

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at så lenge operativsystemet er så enkelt at telefonens HW ikke behøver å være premium så er det helt greit at telefonen koster det samme som premiumtelefoner med mye mer påkostet hardware?

 

Mange av dem det refereres til som "hylekoret" mener dette er lureri, og fra et klassisk ståsted må jeg gi dem rett i det.

 

Selv om en 486DX2 66MHz kjører Windws 3.1 helt greit betyr det ikke at den dermed er "like bra som en Core i7".

A7 er vel ikke fullt så ille som 486DX2 vel?

 

http://gizmodo.com/iphone-a7-chip-benchmarks-forget-the-specs-it-blows-e-1350717023

Lenke til kommentar

 

Så du mener at så lenge operativsystemet er så enkelt at telefonens HW ikke behøver å være premium så er det helt greit at telefonen koster det samme som premiumtelefoner med mye mer påkostet hardware?

 

Mange av dem det refereres til som "hylekoret" mener dette er lureri, og fra et klassisk ståsted må jeg gi dem rett i det.

 

Selv om en 486DX2 66MHz kjører Windws 3.1 helt greit betyr det ikke at den dermed er "like bra som en Core i7".

A7 er vel ikke fullt så ille som 486DX2 vel?

 

http://gizmodo.com/iphone-a7-chip-benchmarks-forget-the-specs-it-blows-e-1350717023

 

Nå må du for Guds skyld ikke bringe fakta inn i nerdegjengens feber fantasier: Tar du løgnen fra disse, så tar du fra dem livet. :wee:

 

Og til snickers'en: Les deg opp litt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vegard Haugen skrev: "Vår Tek.no-kollega Varg Aamo var for eksempel ikke spesielt imponert over det Apple hadde å by på under sin forrige lansering."

 

Din kollega Varg Aamo funderte mye av argumentasjonen sin på tull som ikke stemmer, eksempelvis at nye iPhone6 har en pixeltetthet som er dårligere enn Samsung Galaxy S4, når virkeligheten er motsatt; Galaxy S4 har en pixeltetthet som er dårligere enn det mye eldre produktet iPhone4.

Du bør kanskje være litt mer kritisk til hva du skriver, her er fakta:

 

iphone 4: 330ppi

iphone 6: 326ppi

Galaxy S4: 441ppi

 

Enten har du ikke sjekket, eller så lyver du. Eller kanskje du forsøker å diskvalifisere halvparten av pixlene på S4 fordi du har funnet en eller annen kreativ regnemåte for å underbygge din egen argumentasjon?

 

Når det gjelder ytelsestester så må du ikke blande det å bla i app-boksen med telefonens ytelse. Det er først når du kjører tyngre applikasjoner, og spesielt når du hopper mellom dem, at man ser hva multicore prosessorer har for seg. På HTC M8 for eksempel kan man skifte mellom ulike applikasjoner omtrent 3-5 ganger på den tiden det tar å gå fra en app til hjemmeskjermen på en iphone 5s.

 

Denne forskjellen i opplevd hastighet når man blar mellom skjermbilder, og når man gjør prosessorkrevende oppgaver skyldes at ios og Android er bygget opp forskjellig. Mens ios prioriterer skjermbilde foran det aller meste prioriterer Android skjermbilde langt lavere. Det betyr at når skjermbildet er på plass på begge så er bakgrunnsprosessene i Android for det meste ferdig, mens på ios er det ikke tilfellet. Derfor vil man ofte oppleve at ios responderer raskt, helt til man går videre til neste funksjon, da henger systemet ofte. Dette var spesielt tydelig med iphone 5 som ble lansert med apple maps. Programmet åpnet seg raskt, og man var raskt inne i kartet, men det tok vinter og vår før man kunne gjøre noe mer, og trykket man på noe ville man etter 20-30 sekunder få et ras av hendelser som hadde hopet seg opp... på en HELT ny telefon.

 

Min påstand er dermed at apple rent teknisk sikter på en målgruppe som definitivt ikke bruker tid på noe nettforum fordi slik moderne teknologi er ikke noe for dem. Imidlertid priser de seg mot en, etter egen oppfatning, teknisk kompetent målgruppe som svelger "man får det man betaler for"-argumentasjon rått. Kanskje på tide å reflektere over hvorfor apple tjener flere hundre prosent mer pr solgte telefon enn alle andre?

Si meg hvilken del av følgende du IKKE skjønte:

Samsung Galaxy S4 har LAVERE pixeltetthet enn både iPhone 6, 5, 5S, 4S og selv det fire år gamle produktet iPhone 4. Samsungen har en pixeltetthet på kun 312 ppi for både røde og blå pixler, mens iPhone 4 har en pixeltetteht på 326 ppi for SAMTLIGE av fargene rødt, grønt og blått (og ikke 330 slik du feilaktig påstår). Det er kun de grønne pixlene som Samsungen slår iPhone 4 på, med 441 PPI. Et fargebildes pixeltetthet (og kvalitet) blir ikke bedre enn den laveste pixeltettheten som tilordnes en av fargene; har man f.eks et bilde hvor rødt dominerer og grønt er omtrent fraværende, så blir åpenbart ikke bildet mer oppløst av å øke pixeltettheten for grønt.

http://www.displaymate.com/Galaxy_S4_ShootOut_1.htm

 

Så den som sjekket fakta dårlig er ingen andre enn deg sjøl. Og attpåtil så er du så arrogant at du kaller løgnene dine for fakta.

 

Når det gjelder ytelsestester så stoler jeg på den dokumentasjonen i form av komparative benchmarktester jeg lenket til og som er produsert av uavhengige IT-relaterte nettaviser (se nedenfor), og ikke din fullstendig udokumenterte synsing og teoretisering. Legg frem dokumentasjon på våset ditt, DA kan vi snakkes.

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2410034,00.asp

http://www.anandtech.com/show/6324/the-iphone-5-performance-preview

Endret av RadonReady
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På den andre siden så setter jeg pris på godt bygde kvalitetsleketøy (typisk eldre i metall), så det er heller ikke det samme. Lurer bare på hva dere definerer kvalitetsinntrykket. Kun hvordan den fysisk kjennes ut, eller annet?

Tja, det handler vel blant annet om "fit&finish". At produktene oppleves som om de er produsert og satt sammen med større presisjon enn andre produsenter. At materialene er av høy kvalitet og at at designet er gjennomtenkt og bygger opp under funksjonaliteten. Men nå høres jeg ut som en gal pr-mann :)

 

For min del handler det om noen enkeltstående opplevelser når jeg gikk fra Windows-maskiner til Mac og når jeg fikk min første iPhone. Hvor usannsynlig mye bedre trackpadden på MacBooken var enn alt annet, hvordan det for første gang var mulig å bruke telefonen til noe nyttig uten at det tok mye tid. Hvor bra unibody-designet til laptoppene er. Nå finns det nok alternative produkter som er like bra, og det er bra det, alle burde glede seg over konkurranse!

Endret av johnohod_InnleggNO
  • Liker 3
Lenke til kommentar

multitaskinga til Samsung er jo en gimmick, utenom det så er jeg enig, 1080p burde også vært med da det sikkert ikke hadde påvirket batteriet noe så merkbart. Apple har hatt en sånn "godt nok" prinsipp når det kommer til oppløsning og heller forkusert på andre deler av hva som gjør en skjerm god, dem har sikkert tapt noen sjeler på grunn av det.

 

Jeg er ikke helt enig med deg der, har note 3 og jeg bruker ofte 2 programmer samtidig, som YouTube og nettleser og skriver denne samtidig som videoen med lyd går helt greit. Men det er ikke alle programmer som virker, bare de som Google eller samsung vil. Men det virker.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...