Gå til innhold

6 ulemper med iPhone 6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

multitaskinga til Samsung er jo en gimmick, utenom det så er jeg enig, 1080p burde også vært med da det sikkert ikke hadde påvirket batteriet noe så merkbart. Apple har hatt en sånn "godt nok" prinsipp når det kommer til oppløsning og heller forkusert på andre deler av hva som gjør en skjerm god, dem har sikkert tapt noen sjeler på grunn av det.

Endret av toffensko
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Som Android-bruker får du muligheten til å legge opp hjem-skjermen akkurat som du måtte ønske. Da kan du for eksempel ha de 5-6 appene du bruker mest på den første siden, og utporsjonere de øvrige på de neste sidene.

Og det kan du ikke på iOS?

Apple har historie med å gjøre det vanskelig med springboard layout og bakgrunn. På Android kan du f.eks. Endre på måten du blar mellom de ulike sidene.feks 3D mm.

Lenke til kommentar

Ser det er mye diskusjon rundt brukervennlighet her. Virker som om det er mange her som tenker hva brukervennlighet er, i forhold til seg selv og sine egne erfaringer. Jeg tror det blir litt feil, spesielt siden de aller fleste som leser og har bruker her inne under tek.no paraplyen er hakket mer teknisk anlagt enn "Ola Nordmann". Dere har litt andre interesser og behov enn hva Apple sikter til med sitt iOS.

Det er fryktelig lett å si at Android har mange flere muligheter og åpenhet enn hva iOS har, og dermed avgjøre ut i fra det at Android er best. For veldig mange gjør ekstra muligheter og tilpasning at alt bare blir mye mer komplisert enn det trenger å være for dem, og jeg tror at de folkene er i et greit overtall enn folk som oss her på forumet.

iOS handler ikke om specs og muligheter, det handler (som det alltid har gjort) om å gjøre de viktigste funksjonene/tingene, best mulig, for flest mulig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har blitt en (u)vane å si at ios er brukervennlig. Om det er faktum er noe helt annet.

 

Det er fryktelig lett å si at Android har mange flere muligheter og åpenhet enn hva iOS har, og dermed avgjøre ut i fra det at Android er best.

 

Det er nemlig fryktelig lett å si at ios er mye enklere å bruke, og dermed hevde at det er best ut fra en påstand som ikke helt har grobunn i virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Vi skrev innledningsvis at Apple fortsatt har et lite overtak på Android når det gjelder utvalg av apper. Derimot har app-utviklerne langt større spillerom på Android-plattformen enn iOS-plattformen. Det innebærer for eksempel at du kan få apper som 1881 til å slå opp nummeret automatisk når det ringer, eller at apper kan integreres på andre måter med grensesnittet.

 

 

Dette var vel et ekstremt dårlig eksempel ettersom iPhone 6 / 6+ slippes med iOS 8 og "Extensions" som faktisk legger opp til at ting som det som blir beskrevet her skal bli mulig med nye APIer.

 

 

Vet du spesifikt at de nye mulighetene i iOS8 med extensions muliggjør automatisk oppslag av telefonnummer med f. eks. 1881? Det hadde isåfall vært genialt. En av få ting jeg savner i iOS.

Lenke til kommentar

Det ER merkelig at ikke iOS enda har kommet med en funksjonell hjemskjerm - widgets og direkteknapper. Det sorterer definitivt under enkelhet og brukervennlighet for folk flest å kunne se værmeldingen, de to siste epostene eller skru på lommelykten direkte fra startskjermen.

Lommelykten er alltid tilgjengelig, bare dra den opp fra bunnen av skjermen...

 

sammen med stoppeklokke, kalkulator, kamera, musikk+++

Endret av johnohod
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg syns det er prakisk at dersom man får en meldig om noe i hjemskjermen i iOS, f.eks. en melding, ett sjakktrekk e.l. så legger man bare tommelen på hjem-knappen og kan respondere direkte.

 

Værmeldingen, epost og andre varslinger et kan man dra ned fra toppen av skjermen

Endret av johnohod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg syns det er prakisk at dersom man får en meldig om noe i hjemskjermen i iOS, f.eks. en melding, ett sjakktrekk e.l. så legger man bare tommelen på hjem-knappen og kan respondere direkte.

 

Værmeldingen kan man dra ned fra toppen av skjermen, men eg liker å sjå ut vinduet :)

Hadde man bare kunne se hva som kommer til å bli, samt IR-syn for temperaturvisning. ^^

Uanset, det blir vel ikke så alt for annerledes med Android?

Får du melding i f.eks Android så kan du gå direkte fra låseskjerm til meldingen med ett sveip. Er du inne i mobilen så finnes det litt forskjellige måter, men det meste krever vel som regel bare ett tastatrykk.

 

 

Det ER merkelig at ikke iOS enda har kommet med en funksjonell hjemskjerm - widgets og direkteknapper. Det sorterer definitivt under enkelhet og brukervennlighet for folk flest å kunne se værmeldingen, de to siste epostene eller skru på lommelykten direkte fra startskjermen.

Lommelykten er alltid tilgjengelig, bare dra den opp fra bunnen av skjermen...

 

sammen med stoppeklokke, kalkulator, kamera, musikk+++

Flere sveip/trykk for å skru av/på, eller for å pause/skifte sang. Det er fortsatt ganske tungvint å gjøre tre ganger så mange operasjoner/tre ganger så lang tid på å gjøre alle små ting. På samme som jeg synes det er svært slitsomt å bruke en maskin som skal bruke tre ganger så lang tid som man er vant med.

 

Kan også stoppe musikken fra låseskjermen, så sparer den oppgaven også.

 

Det hjelper ikke at det ofte er en klønette situasjon, in the first place når jeg trenger lommelykt, eller at du raskt må skru av musikken, eller at jeg bare ønsker å kjapt bytte til en sang der jeg går, og ikke har lyst å fikle med mobilen (gitt ikke handsfree).

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eg syns det er prakisk at dersom man får en meldig om noe i hjemskjermen i iOS, f.eks. en melding, ett sjakktrekk e.l. så legger man bare tommelen på hjem-knappen og kan respondere direkte.

 

Værmeldingen kan man dra ned fra toppen av skjermen, men eg liker å sjå ut vinduet :)

Hadde man bare kunne se hva som kommer til å bli, samt IR-syn for temperaturvisning. ^^

Uanset, det blir vel ikke så alt for annerledes med Android?

Får du melding i f.eks Android så kan du gå direkte fra låseskjerm til meldingen med ett sveip. Er du inne i mobilen så finnes det litt forskjellige måter, men det meste krever vel som regel bare ett tastatrykk.

 

 

 

Android funker fint det. iOS også. Det meste som du trenger å bruke telefonen til kan løses fort og greitt på begge plattformer, men dersom man skal si noe om funksjoner og brukervennlighet på den plattformen man ikkje bruker til vanlig, så er det en fordel om man har det aller minst peiliing på kva man snakker om, i motsetning til en del i denne tråden....

Endret av johnohod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

men dersom man skal si noe om funksjoner og brukervennlighet på den plattformen man ikkje bruker til vanlig, så er det en fordel om man har det aller minst peiliing på kva man snakker om, i motsetning til en del i denne tråden....

:rofl: personangrep, eller i det minste anklager om å ikke vite hva jeg snakker om, allerede? Virkelig? Det må være et stolt øyeblikk for en hater.

 

Jeg skrev da ikke noe om iOS der. Jeg stilte et spørsmål, og deretter nevnte jeg eksempel på android at man også kan komme seg rett inn i melding. Om man kan gjøre det på en apple-maskin kan godt hende.

 

Det er heller du som prøver å rasjonalisere eller bortforklare nødvendigheten av noe. Hvis man er så enkel at "både android og iOS kan løse oppgaver greit", vell da er man ikke spesielt kritisk. Men er kanskje bare en bortforklaring for å dytte diskusjonen over på noe annet?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

 

men dersom man skal si noe om funksjoner og brukervennlighet på den plattformen man ikkje bruker til vanlig, så er det en fordel om man har det aller minst peiliing på kva man snakker om, i motsetning til en del i denne tråden....

:rofl: personangrep, eller i det minste anklager om å ikke vite hva jeg snakker om, allerede? Virkelig? Det må være et stolt øyeblikk for en hater.

 

Jeg skrev da ikke noe om iOS der. Jeg stilte et spørsmål, og deretter nevnte jeg eksempel på android at man også kan komme seg rett inn i melding. Om man kan gjøre det på en apple-maskin kan godt hende.

 

Det er heller du som prøver å rasjonalisere eller bortforklare nødvendigheten av noe. Hvis man er så enkel at "både android og iOS kan løse oppgaver greit", vell da er man ikke spesielt kritisk. Men er kanskje bare en bortforklaring for å dytte diskusjonen over på noe annet?

 

 

Beklager, eg sikta ikkje til deg, eg refererte til de brukerene som får seg til å sammeligne Android med en PC og iOS med en skrivemaskin. Eller skriver at det ikke er mulig å skru på lommelykten eller se værmelding fra låseskjermen.

 

Tror ikke du trenger å være spesielt enkel for å mene at iOS og Android løser de fleste oppgaver greitt, det virker i alle fall ikke til å være ett særlig vanlig synspunkt :) Men det virker som om det er realiteten, og så finns det nyanser av funksjonalitet og GUI, og hva man liker og ikke. Men om man foretrekker det ene eller det andre handler ofte om andre ting enn f.eks. teknisk innsikt. i min omgangkrets er det typisk "fru Olsen" som har Android, og som typisk må ha hjelp til å sette opp telefonen...

Endret av johnohod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ahh, slik å forstå ja. :)

 

 

 

Men om man foretrekker det ene eller det andre handler ofte om andre ting enn f.eks. teknisk innsikt. i min ongangkrets er det typisk "fru Olsen" som har Android, og som typisk må ha hjelp til å sette opp telefonen...

Du har vel typisk to brukere av android (om man skal skille litt grovt).

- De som ikke trenger toppmodellen eller så dyr mobiltelefon (ofte er eneste kravet smarttelefon), og dermed må de enten velge mellom Windows Phone eller android, da Apple ikke har noen i det rimeligste segmentet.

- Og de mer erfarne brukerene som villig kjøper en toppmodell med android fordi de liker OSet, og som også kan bruke mobilen.

 

På ingeniørstudiet og i ingeniørbedriften min så er det nesten overraskende hvor få iPhoner det florerer. Så i min omgangskrets så er det gjerne Apple som brukes av bla. venninner til kjæresten som nok mest bruker det mer som en mote-sak.

 

Mens mor og svigermor typisk glir inn i den "fru olsen" sammenligningen, som da bruker android, men som trenger en del teknisk hjelp. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ahh, slik å forstå ja. :)

 

 

 

Men om man foretrekker det ene eller det andre handler ofte om andre ting enn f.eks. teknisk innsikt. i min ongangkrets er det typisk "fru Olsen" som har Android, og som typisk må ha hjelp til å sette opp telefonen...

Du har vel typisk to brukere av android (om man skal skille litt grovt). De som ikke trenger toppmodellen eller så dyr mobiltelefon (ofte er eneste kravet smarttelefon), og dermed må de enten velge mellom Windows Phone eller android, da Apple ikke har noen i det rimeligere segmentet. Og de mer erfarne brukerene som villig kjøper en toppmodell med android fordi de liker OSet, og som også kan bruke mobilen.

 

På ingeniørstudiet og i ingeniørbedriften min så er det nesten overraskende hvor lite iPhoner det florerer. Så i min omgangskrets så er det gjerne Apple som brukes av litt ymse venninner til kjæresten som nok mest bruker det mer som en mote-sak.

 

Mens mor og svigermor typisk glir inn i den "fru olsen" sammenligningen, som da bruker android, men som trenger en del teknisk hjelp. :)

I min erfaring blir faktisk fru Olsen nærmest påtvunget iPhone av barn eller barnebarn, med begrunnelsen "du kommer til å elske den, alt er så enkelt!" - hvorpå det går et par måneder og de fortsatt savner sin gamle, usmarte nokia.

Lenke til kommentar

 

Med 64 eller 128 GB minne i en eneste stor bank, slipper man problemet med fullt internminne og masing med å flytte apper og data fra internminne til minnekort.

 

Ok. For det å velge SD-kort som standard lagringsplass er sååå vanskelig.

Apple kan ikke ha minnekort fordi de ikke gir deg som bruker tilgang til filsystemet. Du kan derfor ikke kopiere og flytte filer rundt der du vil ha dem. Problemet med Apple er at de bestemmer hva du for lov til å gjøre og ikke gjøre med mobilen din. For meg har iPhone alltid vært som en tvangstrøye. iPhone er meget brukervennlig og passer perfekt for de aller fleste, men det burde ha vært mulighet for å slå på mer avanserte muligheter for de brukere som ønsker det. Makan til mer proprietært selskap enn Apple skal du lete lenge etter, sære løsninger som applepay og spesielle porter og apper som bare fungerer mellom iPhone (f.eks facetime) Alt er laget for å låse deg inn i et økosystem som kun har en gud. Jeg digger Apple sitt design og teknologi men ikke politikken de fører. Den dagen de gir brukeren bestemmelsesrett på den telefon som de faktisk eier, kan jeg også bli en iPhone eier :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er enda en artikkel som er vinklet negativ til iPhone/Apple, Android hylekoret jubler. Vel det må de gjerne gjøre, Jeg foretrekker iPhone.

 

Flere av disse nettsidene serverer samme negative artiklene skrevet av de samme skribentene og sorterer under TEK.NO paraplyen.

 

Men, vi kan lese at "I dag får man ny iPhone", her siktes det til IOS 8. Kan Android leiren si det samme når ny utgave av Android kommer? Nei, for det er opp til den enkelte produsent og der er oppdateringer høyest variabelt.

 

Du har muligheten til det og i en Android-telefon. Nexus.

Man kan velge: Vil man ha en OEM-customized android-versjon med treigt utrullende oppdateringer (noen foretrekker faktisk touch-wiz over vanille android fks), eller vil man ha nyeste android hele tiden, uten all bloatware?

 

Valgmuligheter. Smak på den. Det har ikke Apple-brukere.

 

Evt. kjøp en telefon som er godt støttet av cyanogenmod og andre 3rd party ROM-utviklere. Da får man nyeste android ganske raskt etter lansering. Jeg mener at argumenter som "Kan Android leiren si det samme når ny utgave av Android kommer?" ikke er et argument. Android-brukere kan nemlig si det samme når ny utgave av Android kommer, bare man har valgt en modell (Nexus) der man får det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...