Gå til innhold

Hackintosh?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det nå mulig å bygge seg en Hackintosh som er like stabil som en orginal Mac, eller vil dette bare skape hodebry og hele tiden feilretting?

Nå er det vel slik at OSX er gratis, i alle fall for oss som har mac fra før og at lissensen er registrert via Appstore?

 

Før jeg legger for mye tanker i dette prosjektet og eventuelt plager dere med mange spørsmål vil jeg gjerne bringe på det rene at en slik selvbygd maskin faktisk blir like ”stabil” som orginalen?

 

Uten at jeg kan for mye av dette, så kan en vel sette i sammen kompatible deler lik en orginal Mac, men i vanlig pc kabinett. Om en da kan innstalere orginal programvare burde vel dette bli like bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom man ikke har anbefalt maskinvare må man regne med å få problemer som f.eks. at installasjonen ikke starter opp, eller at OS'et ikke starter opp etter installasjon. Selv om OS'et startet opp er det heller ikke gitt at alt (nettverk, lyd, grafikk, ++) fungerer perfekt eller i det hele tatt.

 

Et alternativ er å kjøre OSX i en VM (virtuell maskin). Jeg har selv brukt et ferdiglaget image til VMware.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

 

Et alternativ er å kjøre OSX i en VM (virtuell maskin). Jeg har selv brukt et ferdiglaget image til VMware.

Vet du om det er mye ytelse som forsvinner når man virtualiserer i VMware ?

 

Man vil nok merke noe ytelsestap, men jeg tror kanskje det kan ha noe å si hvilken versjon av OS X det er og konfigurasjonen. Spesielt merker jeg at vindusanimasjoner tegnes litt tregt eller oppleves som hakkete. Ellers vil jeg ikke si at ytelsen er direkte dårlig i mitt tilfelle, og det kan være akseptabelt hvis man ikke skal bruke VM til alt mulig.

 

3D-akselerasjon finnes ikke, så dette er ikke noe man bruker om man spiller mye. Jeg får bare lyd når jeg spiller av filmer med alternative avspillere som VLC og MPlayerX; med QuickTime får jeg spilt av video ordentlig, men den støtter ikke alle de vanligste formatene slik andre avspillere gjør.

 

Skjermdump:

post-224066-0-12942600-1410581720_thumb.png

 

Her har jeg OS X 10.9.2 som kjører under VMware Player 10 (gratis) på Windows 8.1. YouTube (720p HTML5-video) spilles av i Safari, og en 4K-video (2160p) spilles av i QuickTime fra en Windows-maskin via SMB.

 

Når YouTube-videoen spilles av i VM er CPU-bruken på mamma-maskinen ca 20%, og jeg merker ikke noe ekstra ytelsestap. Den samme videoen i Firefox på mamma-maskinen bruker ca. 22% (utrolig nok). Når 4K-videoen kjøres i VM er CPU-bruken på mamma-maskinen 100%, og det merkes godt inni VM. Spiller jeg av 4K-videoen i mamma-maskinen er CPU-bruken på ca. 75%.

 

CPU'en er en Intel i5-2500K klokket til 4.2 GHz (ikke 4.01). Har tildelt alle 4 CPU-kjerner og 4 (av 16) GB minne.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...