Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva syns du om Segway og andre små elektriske kjøretøy?


Symbian_Pro

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på et forskningsprosjekt på UiO der vi ønsker å kartlegge nordmenns holdninger til små elektriske kjøretøy som Segway, elsykkel, elektrisk sparkesykkel osv. Dette er spesielt interessant nå som selvbalanserende kjøretøy nettopp har blitt lovlig her til lands.

 

Vi har en kort spørreundersøkelse vi hadde blitt kjempeglad hvis folk vil svare på. :)

Delta i vår spørreundersøkelse! (Tar maks 3 min)

 

I tillegg vil jeg gjerne spørre dere her i tråden hva dere synes om denne typen transportmidler. Hva skal til for at du hadde byttet ut f.eks. bilen til fordel for Segwayen over korte distanser? Hvilke behov er viktigst for deg hvis du skulle kjøpt et slikt kjøretøy?

 

Studien vil resultere i en prototype eller et designforslag til en ny device, så kom også gjerne med innspill relatert til design, styring, størrelse, vekt, osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som mange er av samme oppfattning som meg her. Takk for alle innspill så langt, og ikke minst alle som har svart på undersøkelsen! Gøy å se at så mange har svart allerede! :)

 

Når det er lov med segway, er det da lov med elektriske sparkesykkler også?

I utgangspunktet er det ikke lov, nei. Lovendringen tillater kun selvbalanserende kjøretøy. Dette innebærer også at selv om segway har en 1000w motor, så er elsykler fortsatt begrenset til 250w som før. Temmelig idiotisk og vanskelig å skjønne det på noen annen måte enn at politikerne bare ønsket et smutthull for å gjøre segway lov, men ikke bryr seg om andre lignende kjøretøy uten selvbalansering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva synes dere om billigere alternativer da? F.eks. Airwheel er en selvbalanserende enhjulssykkel til ca 5000kr. Elektriske sparkesykkler kan også fås i den prisklassen.

Tror ikke Airwheel er lov. De må ha front- og baklys samt ringeklokke eller horn.

 

Elektriske sparkesykler er lov så lenge de ikke går fortere enn <sett inn riktig hastighet>. Omtrent gangfart.

Lenke til kommentar

Lys og ringeklokke er en smal sak å fikse.

 

Ulempen for min del er at VET at balansen min er i den nedre del av skalaen, vurderer derfor et litt enklere alternativ som f.eks el-sparkesykkel.

Så hvis dere skal utvikle et produkt så er brukervennlighet (mindre fare for 'egenforskyldt' knall&fall) for meg veldig viktig.

 

Edit: Funksjon for bremsing og regenerering av energi også en viktig faktor, men den fordyrer produksjon litt.

Endret av uGn
Lenke til kommentar

Har sett nok eksempler på nybegynnere som mister balansen på Segway og faller, deretter fortsetter Segway'en å kjøre, enten på deg selv, andre folk eller på ting som f.eks. biler; av den grunn vil jeg helst ikke ha noen kjørende på Segway blant folk og ting av den minste betydning.

 

Selv om det kan være gode grunner til at folk ikke vil eller kan bruke sine bein selv om de kan stå, har jeg vansker med å se på Segway som vidunderkjøretøyet det later som å være. Hadde jeg i tillegg begynt å se en vekst av overvektige personer på Segway akkurat som i USA, hadde jeg nok tvilt enda med på kjøretøyet.

 

Elektrisk sykkel har jeg planer om å skaffe når jeg finner rette modell og pris. En slik vil passe bra når man skal handle litt på butikken, og kanskje til og fra jobb uten bli altfor svett.

 

Elektrisk sparkesykkel (voksen størrelse) tror jeg vil være praktisk dersom den kan holde litt god fart og kan legges sammen. Kan se for meg å ta den med på tur eller bruke den når jeg skal ut noen snarturer.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Tusen takk alle sammen :) Dette er gull verdt!

 

Så hvis dere skal utvikle et produkt så er brukervennlighet (mindre fare for 'egenforskyldt' knall&fall) for meg veldig viktig.

Morsomt at du nevner dette fordi brukervennlighet er noen av tingene vi ser ektra nøye på. Blant annet at devicen skal skjønne når ting går galt og gjøre forhåndsregler for å forhindre skade.

Lenke til kommentar

Da regner jeg med at dere har sett på både airwheel (Q3, dobbelt sett med hjul) og solowheel allerede. Å skjønne når ting har gått galt er en smal sak, når man snakker om gyro-kjøretøy.

Personlig er jeg mye mer åpen for å kjøpe en el-sykkel, både fordi pris, brukervennlighet, andrehåndsverdi og bruksområder (vei, skog, sti osv) er større slik jeg kan se det. Ja gyro-dingser har vært mye i media, men hvor brukervennlige er de egentlig? Hvor stort marked er det egentlig for disse? Det er et ganske snevert marked i forhold til f.eks folk som kan være interessert i å kjøpe el-sykkel (lykke til med å få noen på 60 til å kjøpe airwheel, men el-sykkel er kanskje mulig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...