Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om arbeidstid og jobbmail


Potestas

Anbefalte innlegg

Tror ikke jeg misforstår! Hun ber deg bare se gjennom jobb mailen utenfor arbeidstid??

 

Jeg lurer fremdeles på hva som kan forårsake en slik vrangvilje på din side.

Om du trenger å lese to ganger: "Jeg får rundt 60-80 mail per dag og det er alltid noe som skal besvares eller som må gjøres. Derfor har det heller vært at ved krise så tar man kontakt på telefon."

 


 

Jeg har i lengre tid nå jobbet med en slik ordning at dersom jeg blir tilkalt til jobb (henvendelse over telefoner, besvarelse av mailer og remote-desktoping ansees som å være tilkalt til jobb!), har jeg krav på å innfri arbeidsmengde på inntil tre timer. Jeg kan selvsagt velge å frakalle det og gå hjem (eller klokke ut) etter det nødvendige arbeidet er utført - isåfall klokkes kun de timene jeg er i arbeid. Er det overtid, klokkes overtid. Dette er i enighet med fagforening og bedrift; det jobbes ikke gratis!

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke jeg misforstår! Hun ber deg bare se gjennom jobb mailen utenfor arbeidstid??

 

Jeg lurer fremdeles på hva som kan forårsake en slik vrangvilje på din side.

 

 

Kan godt være at det er jeg som er vrang her. Men i min verden så betaler de for min tid på jobb. Mens jeg er på jobb (8-16) så bestemmer jobben hva jeg skal gjøre. Om jeg blir bedt om å sortere ark eller se i veggen så gjør jeg det.

 

Men når jeg går for dagen så forlater jeg jobben. Da kan jobben prøve å ta kontakt med meg hvis det er et akutt behov for meg. Hvis jeg er enig i at behovet er noe som må gjøres noe med så tar jeg noen timer overtid.

Poenget er at alt unntatt 8-16 går på mine vilkår da jeg ikke har lovt meg bort noe mer enn det. Jeg gidder ikke å bruke min egen fritid på å lese gjennom mail som kommer inn hele tiden. (Jeg får minst 5-7 mail per time døgnet rundt)

 

Jeg kan forstå at for noen arbeidsgivere så vil ikke dette fungere da arbeidets natur er mindre forutsigbart. Men så har jeg nå engang ikke valgt en slik jobb. Sitter også såpass godt inne i stillingen min at det blir nok hun som forsvinner lenge får de begynner å tenke tanken på å fjerne meg. (Omtrent alt vi har av systemer har jeg vært med på å sette opp og nå som alle andre er borte så er det kun jeg som sitter igjen med kunnskapen)

 

Men for å ikke gå helt av tråden her:

 

Det har alltid vært slikt at man ringer her på huset når der skjer noe. Det at hun blir ringt av noen også velger å sende meg en mail istedenfor å ringe meg får være hennes problem.

 

 

Endret av Potestas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror ikke jeg misforstår! Hun ber deg bare se gjennom jobb mailen utenfor arbeidstid??

 

Jeg lurer fremdeles på hva som kan forårsake en slik vrangvilje på din side.

Om du trenger å lese to ganger: "Jeg får rundt 60-80 mail per dag og det er alltid noe som skal besvares eller som må gjøres. Derfor har det heller vært at ved krise så tar man kontakt på telefon."

 


 

Jeg har i lengre tid nå jobbet med en slik ordning at dersom jeg blir tilkalt til jobb (henvendelse over telefoner, besvarelse av mailer og remote-desktoping ansees som å være tilkalt til jobb!), har jeg krav på å innfri arbeidsmengde på inntil tre timer. Jeg kan selvsagt velge å frakalle det og gå hjem (eller klokke ut) etter det nødvendige arbeidet er utført - isåfall klokkes kun de timene jeg er i arbeid. Er det overtid, klokkes overtid. Dette er i enighet med fagforening og bedrift; det jobbes ikke gratis!

 

Jeg kan ikke se noe sted du har skrevet at "hun" ber deg annet enn SE gjennom mailen din. Dersom du må foreta deg noe som resultat av en mail, så får du jo overtids betalt.

 

Kanskje du bør lese gjennom det du selv skriver.

Lenke til kommentar

Dette blir en form for reversert fleksitid. Der ordinær fleksitid innebærer at hele eller deler av arbeidet kan utføres når det passer arbeidstaker er det du blir bedt om å utføre arbeid når det passer for arbeidsgiver.

 

Mest sannsynlig vil en slik policy også stride mot arbeidsmiljølovens bestemmelser om hviletid.

 

Og hvis arbeidsoppgaven er av så bagatellmessig art at den ikke er noe å krangle på så gjelder det begge veier - er den så bagatellmessig at arbeidstaker ikke bør krangle på den er den så bagatellmessig at arbeidsgiver ikke bør be om eller pålegge den. Er den viktig for arbeidsgiver er den viktig nok til å betale for.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Tror ikke jeg misforstår! Hun ber deg bare se gjennom jobb mailen utenfor arbeidstid??

 

Jeg lurer fremdeles på hva som kan forårsake en slik vrangvilje på din side.

 

 

Kan godt være at det er jeg som er vrang her. Men i min verden så betaler de for min tid på jobb. Mens jeg er på jobb (8-16) så bestemmer jobben hva jeg skal gjøre. Om jeg blir bedt om å sortere ark eller se i veggen så gjør jeg det.

 

Men når jeg går for dagen så forlater jeg jobben. Da kan jobben prøve å ta kontakt med meg hvis det er et akutt behov for meg. Hvis jeg er enig i at behovet er noe som må gjøres noe med så tar jeg noen timer overtid.

Poenget er at alt unntatt 8-16 går på mine vilkår da jeg ikke har lovt meg bort noe mer enn det. Jeg gidder ikke å bruke min egen fritid på å lese gjennom mail som kommer inn hele tiden. (Jeg får minst 5-7 mail per time døgnet rundt)

 

Jeg kan forstå at for noen arbeidsgivere så vil ikke dette fungere da arbeidets natur er mindre forutsigbart. Men så har jeg nå engang ikke valgt en slik jobb. Sitter også såpass godt inne i stillingen min at det blir nok hun som forsvinner lenge får de begynner å tenke tanken på å fjerne meg. (Omtrent alt vi har av systemer har jeg vært med på å sette opp og nå som alle andre er borte så er det kun jeg som sitter igjen med kunnskapen)

 

Men for å ikke gå helt av tråden her:

 

Det har alltid vært slikt at man ringer her på huset når der skjer noe. Det at hun blir ringt av noen også velger å sende meg en mail istedenfor å ringe meg får være hennes problem.

 

 

 

Du er ikke vrang i det hele tatt.

Hva du sier her er helt i henhold til din rett som arbeidstaker.

 

En roterende vaktordning er noe helt annet. Da forventes det at sånne ting sjekkes, man får kompensert for det og man er i tillegg inneforstått med at arbeid kan (og ofte vil) forekomme utenom ordinær arbeidstid i perioden det gjelder.

 

Fritid er og blir fritid. Fagforeningene og Arbeidsmiljøloven er ganske klinkende klare på det.

Endret av Gurglemuffin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er IKKE greit å KREVE at ansatte skal sitte og lese mail hvert 2.minutt utenfor arbeidstid. Er det noe ekstraordinært som haster så SKAL det RINGES. Ferdig med den saken. hva om han er på kino i 3 timer?

 

mail har aldri og kommer aldri til å være noe akutt informasjonstjeneste. Her handler det om at den nye sjefen din ikke gidder måtte ringe selv og vil kunne la systemet jobbe for henne. Helt urimelig å kreve så hyppig sjekking av mail.

Lenke til kommentar

Oppdatering i saken:

 

Jeg ba om et ekstra møte med sjefen hvor jeg sa det ganske greit at jeg ikke kom til å lese mail utenfor arbeidstid og hvis det skjer noe kritisk så er telefonen måten å nå meg på.

 

Beskjeden fra henne var at slikt var det ikke på hennes avdeling (Stemningen i rommet var "god", hun tok det veldig fint at jeg var uenig med henne) Så jeg svarte at da må vi nok få inn en tredjepart da jeg står på mitt. Daglig leder og en fra HR ble da tilkalt til møte senere på dagen.

 

Dette møtet ble ikke særlig spennende. Daglig leder måtte ta seg av noe annet så ble bare oss 2 + HR. Her forklarte vi situasjonen og HR var veldig klar på at de på ingen måte kan kreve at jeg skal lese mail utenfor arbeidstid. Og at man heller fikk gjenopplive den gamle vakt ordningen hvis det var behov.

 

Det var enden på den visa. Virker ikke som om sjefen er sur heller da jeg ikke har merket noen endring i forholdet mellom oss :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott å høre. :)

Du har jo hatt rett hele veien, litt synd at det måtte gå så langt som til HR, men nå er det ihvertfall oppe og avgjort en gang for alle.

 

Det riktige er, som dere selv konkluderte med, at dersom det kreves av bedriften at noen skal være tilgjengelig utover normal arbeidstid så skal dette gå i en vaktordning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...