Gå til innhold

Jolla telefon


Rambukk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jalla jolla jalla..

Hva er spesielt med denne? At det er et nytt firma uten erfaring med telefoner på et ukjent og ubrukelig operativsystem? Har jeg set dette før mon tro? :ermm:

Sailfish, operativsystemet, er basert på noe nokia-jalla med dritt-UI laget i Qt, QML og HTML5, som gjør telefonen treig og ubrukelig.

Min mening: Ikke kjøp dersom du ikke er reviewer og har lite å gjøre på. Basert på at jeg har hatt telefoner med Symbian og touch.

Om ikke annet så er appmarkedet (hvis eksisterende) tomt.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Det med 1Gb ram og problem, spørs vel litt hva man skal bruke den til.

 

Både MeeGo fra Nokia N9, og Sailfish har fått gode tilbakemeldinger i tester, så helt stusselig er det vel ikke.

 

Er det noen som har prøvd den litt over tid, og kan bidra med noe mer enn bare synsing?

 

 

Lenke til kommentar

Ingen som har testet her altså.

Den får jo bra testresultater, så må kanskje bare kjøpe en å prøve.

 

Jolla og Sailfish er jo laget av gamle Nokia folk, og har et softspot for våre naboer i øst!

Og moro med underdogs!

 

Android er jo nå der hvor microsoft er på data, og for meg er det god nok grunn til å gå for noe annet....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jeg er helt enig med deg! Kunne godt tenkt meg å teste Jolla og Sailfish. Har selv en Nokia som jeg er veldig glad i.

 

Ville bare uttrykke meg slik maaaange Androidentusiaster gjør nå for tiden i min forrige post.

 

Folk er vel redde for å innrømme at de har noe annet for da kommer Androidbøllene og begynner skittkastingen sin med en gang. Som litt lenger opp i tråden din her....

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Jolla/Sailfish ligner mest på Nokia N900 og Nokia N9, som IKKE brukte Symbian OS, men Maemo.

Jeg har alle 3 selv og er meget fornøyd.

Liker du (Debian) linux og åpne OS, er det vel det beste du kan velge.

Valg av telefon er veldig avhengig av hva du skal bruke telefonen til, hva du er vant til og hvilke applikasjoner du trenger/bruker.

Lenke til kommentar

Kan du ikke kjøre Android-apper på Sailfish/Jolla? Mener jeg leste noe om det. Hadde vært artig å prøve en sånn en gang, men ikke så mye at jeg kjøper en bare for å prøve.

Jo, det stemmer.

Har dog ikke Google Play per default, men e.g. 1Mobile Market, Yandex og Aptiode, eller man kan laste ned og kopiere til telefon selv.

De fleste applikasjonene jeg bruker er mye er native Sailfish OS.

Lenke til kommentar

Jolla telefonen funker bra, jeg opplever den ikke som treg (har en Samsung Galaxy S5 også). Android apper (de fleste) funker fint.

Den er litt annerledes og bruke enn Android telefoner (har ikke hatt Apple-telefon, så kan ikke uttale meg om det). Hvis du likte Nokia N9 så vil du sannsynligvis like Jolla også.

Endret av tingo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg har faktisk en strøken Jolla jeg tenkte å selge! Må ærlig innrømme at jeg ikke har brukt den noe særlig. Liker den egentlig veldig godt. Synes heller ikke den er treig, men er for godt grodd inn i iPhone til å gi noe annet en sjanse.

Jeg har også, som andre skriver her, sansen for at andre enn de store prøver seg med noe nytt.
Jolla har vært ute en stund nå, og som jeg har forstått det, så er de i utvikling.

 

Er i gang med å lage annonse på finn.. Men rop ut om det er interesse!

Følger med et blått deksel i tillegg til det hvite, samt 32GB minnekort

Lenke til kommentar

Hvis du har interesse,så ser jeg ingen grunn til ikke å prøve den ut.

Takket være hyppige oppdateringer (hver måned)har det skjedd mye siden den kom,og den fungerer helt fint på det meste nå.

Noen ankepunkter er det dog. Det jeg kommer på i farta er at jeg ikke får bankid på mob. til å funke. Den kobler til telefonanlegget i bilen,men laster ikke kontakter. Også dette med apps da. Den kjører android apps,men ikke alle,så jeg har et par stk. jeg ikke får brukt.

Ellers en god tlf med meget god samtalekvalitet. Ikke treg hvis den brukes som den er ment..det vil først og fremst si,ikke lukk aplikasjoner du vet du kommer til å bruke. Når de ligger i bakgrunnen starter de uten forsinkelse overhodet.Os og måten å bruke den på krever kansje litt tilvenning.Hos meg gikk det rett inn,og etter noen dager virker det meste annet bare gammeldags ;-)

Lykke til hvis du kjøper. Blir spennende å høre hva du synes..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet ikke om det har betydning, men jeg bruker telenor og har ikke sånne problemer. Du kan kansje låne et telenor sim og teste?

Når det gjelder android apps så har jeg problem med de som trenger wifi eller gps for å funke skikkelig. Det gjør at f.eks.apper som Sports Tracker og EOS Remote(canon) ikke funker.

Egentlig ingen katastrofe for meg,men irriterer når den først skal kjøre android apper.

Endret av Brew
Lenke til kommentar

Vet ikke om det har betydning, men jeg bruker telenor og har ikke sånne problemer. Du kan kansje låne et telenor sim og teste?

Når det gjelder android apps så har jeg problem med de som trenger wifi eller gps for å funke skikkelig. Det gjør at f.eks.apper som Sports Tracker og EOS Remote(canon) ikke funker.

Egentlig ingen katastrofe for meg,men irriterer når den først skal kjøre android apper.

 

 

Jeg har kjøpt et kontantkort fra Telenor, skal sjekke det ikveld. Takk for hjelpen! Jeg har vært i kontakt med Jolla og fikk bare beskjed om at det var en bug de holdt på å utbedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...