Gå til innhold

Overklokking og modding av Duron1400 266FSB!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er derre Hydor pumpa di til 200spenn noe bra??

 

har hørt litt forskjellig om den?

 

vil du anbefale den?

Helt grei den pumpa.. har ikke hatt noen problemer enda.. :xmas:

 

Men det er jo mange som er bedre da.. :cool:

Lenke til kommentar

Har testet litt og kjører nå på:

 

1833Mhz

FSB 166

Multiplier 11

1,65 V

CPU IDLE 36,5 grader

Sisoft sandra Dhrystone ALU 7000 MIPS

sisoft sandra Whetstone FPU 2893 MFLOPS

 

Har forsøkt å kjøre 166 x 11,5 = 1912 Mhz men får den ikke stabil med 1,8V (har ikke turt å kjøre høyere volt ennå)

 

NB! Disse testene er gjort med en 120 kroners Coolermaster kjøler påmontert en kraftig Sunon vifte (fra Shuttle). Dette ble slengt på uten at jeg la på egen goop (lå litt på kjøleren).

 

Spørsmålet blir hvor høy volt jeg kan kjøre uten å risikere at CPU tar kvelden?

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Siden du har et "gammelt" 266 kort vet jeg ikke om det støtter en multiplayere på opp mot 200 og over.

 

Dersom prosessoren din er multiplayer låst kan det være et problem at du starter på 10.5 i stede for 12 (duron 1600.)

 

 

Jeg hadde betalt et par lapper mer for å få en prosessor som jeg viste ikke var multiplayer låst. Min er låst (duron 1600 uke 42), men den svirrer da rundt på 2150 mHZ.

Lenke til kommentar

Da var min Duron 1600 ankommet, og kan ikke si annet at den foreløpelig har skuffet meg.

 

DHD1600DLV1C MIXIB0337TPMW Z331645261633

 

200x11 = 2200 MHz - 1,75v = PASS

200x11.5 = 2300 MHz - 1,85v = FAIL

200x12 = 2400 MHz - 1,85v = FAIL

200x12.5 = 2500 MHz - 2,1v = FAIL

 

Høyeste jeg fikk den til å boote på var 2,5 GHz, høyeste som var stabilt var 2,2 GHz og 1,775v i BIOS. Prime 95 torture test ble kjørt i 10 timer på 2,2 GHz, noe som overbeviste meg nok om at den var stabil :)

 

Må nevne at jeg gjorde en L12 Mod, som faktisk fungerte.. L2 mod fungerte ikke og dermed gidda jeg ikke å prakke noe mer med det..

Ny PCB type (Grønn), vanskelig å modde.

 

Testbench :p :

Abit NF7-S V2.0

TwinMOS Winbond BH-5 (2-2-2-10 2,6v)

Sapphire Radeon 9800 Atlantis

Chieftec 360w PSU :( - Snart Enermax 350w

 

Kjøling:

AC Cuplex

AC Twinplex (GPU)

Hydor L20, Blackice m/120mm PAPST (38db)

 

Konklusjon: Bah, neste gang blir det en Duron 1400 :p *Hive cpu'n her i broderns pc*

Lenke til kommentar
Har hørt om denne CPU'n, har vurdert den selv, men har sett at det er en på 1.6ghz også.. hvordan er denne i klokking? er det noen som har testet den ut og kan si noe om det? er fersk i klokking og lurer også på hvordan abit NF-s 2.0 liker klokking. (er dette et bra HK?)

nice klokking :thumbup:
Lenke til kommentar
Har hørt om denne CPU'n, har vurdert den selv, men har sett at det er en på 1.6ghz også.. hvordan er denne i klokking? er det noen som har testet den ut og kan si noe om det? er fersk i klokking og lurer også på hvordan abit NF-s 2.0 liker klokking. (er dette et bra HK?)

 

nice klokking :thumbup:

Min 1400 klokka fint og de fleste andre.. Og ja, NF7 er et flott hovedkort :xmas:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte tre stk duron 1400 (grønn pcb) stepping DHD1400DLV1C MIVGA0337MPM (batchnr 181, 644 og 645)

 

moddet først batch 644 og 645.

L2 bro 1 og 4 var brutt. Moddet disse med superlim (i hullet), skrapet litt på punktene og la bakrutefix. Prosessorene ble da detektert som unknown cpu type XP1600+ på MSi K7D Master L (dualkort) som skulle tilsi at L2 modden fungerte.

 

Lukket så L12 bro nr 4 for å enable SMP støtte. Dette fungerte. Her måtte jeg legge bakrutefix slik at den både fikk kontakt med de to punktene, men også jordingspunktet i bunnen av "lasercut" hullet. (L12 modden må gå til jord).

 

Prosessorene ble nå detektert som "unknown cpu type MP1600+". Kjørte opp multiplieren til 12,5 og fikk dermed detektert dem som MP2000+.

 

Kjører nå dual maskinen med de to duron cpuene som MP2000+.

 

Har i ettertid sjekket om L2 cachen fungerte, noe det virker som om den ikke gjør. Hverken sisoft sandra, CPU-Z, aida32 eller andre programmer detekterer annet enn "duron cachen". Vet ikke hva som gjør dette. Det er også på mine prosessorer sammenfallende punkter på L9 og L2. Vet ikke om dette kan ha noe å si?

 

Jeg lurer på hvordan jeg får åpnet multipliere over 12,5. Jeg vil så gjerne få ut av disse prosessorene det de kan gi...

 

Skal nå begynne en MEGET nøye mod av 181 batch cpuen og teste denne på et nf7-s v2.

 

DrErling

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte tre stk duron 1400 (grønn pcb) stepping DHD1400DLV1C MIVGA0337MPM (batchnr 181, 644 og 645)

 

moddet først batch 644 og 645.

L2 bro 1 og 4 var brutt. Moddet disse med superlim (i hullet), skrapet litt på punktene og la bakrutefix. Prosessorene ble da detektert som unknown cpu type XP1600+ på MSi K7D Master L (dualkort) som skulle tilsi at L2 modden fungerte.

 

Lukket så L12 bro nr 4 for å enable SMP støtte. Dette fungerte. Her måtte jeg legge bakrutefix slik at den både fikk kontakt med de to punktene, men også jordingspunktet i bunnen av "lasercut" hullet. (L12 modden må gå til jord).

 

Prosessorene ble nå detektert som "unknown cpu type MP1600+". Kjørte opp multiplieren til 12,5 og fikk dermed detektert dem som MP2000+.

 

Kjører nå dual maskinen med de to duron cpuene som MP2000+.

 

Har i ettertid sjekket om L2 cachen fungerte, noe det virker som om den ikke gjør. Hverken sisoft sandra, CPU-Z, aida32 eller andre programmer detekterer annet enn "duron cachen". Vet ikke hva som gjør dette. Det er også på mine prosessorer sammenfallende punkter på L9 og L2. Vet ikke om dette kan ha noe å si?

 

Jeg lurer på hvordan jeg får åpnet multipliere over 12,5. Jeg vil så gjerne få ut av disse prosessorene det de kan gi...

 

Skal nå begynne en MEGET nøye mod av 181 batch cpuen og teste denne på et nf7-s v2.

 

DrErling

Fete modder :dribble:

 

hmmm :dontgetit:

Hvis cpuene blir detected som "XP" av noe form så er cachen enablet.. det skal uansett komme opp "256KB" i WCPUID o.l programmer.

 

 

God Jul :xmas:

Lenke til kommentar
Fete modder :dribble:

 

hmmm :dontgetit:

Hvis cpuene blir detected som "XP" av noe form så er cachen enablet.. det skal uansett komme opp "256KB" i WCPUID o.l programmer.

 

 

God Jul :xmas:

Kommer ikke opp 256KB noen plasser såvidt jeg har fått med meg, men den er kjapp til rendring i bryce3d, så om det nå ikke er enablet, så går det fort alikevel.

 

Dog skulle jeg gjerne ha enablet multipliere over 12,5 for å få utnytta de skikkelig.

 

God jul ja! :xmas:

Lenke til kommentar

Har lest igjennom denne posten nå og ble litt fasinert av denne Duronen, kansje jeg skal kjøpe meg en som jeg kan ha det litt morro med... :p men kansje noen av dere kunne svart meg på noen spm først :

For å enable 256kb cache så er det bare å koble sammen alle L2 broene ?

Hvis jeg kjøper Abit NF7 v. 2.0 blir multiplieren opplåst eller må det en liten mod til det også ?

Er Duronene som de selger på Komplett overklokkings vennlige, tenkte spesielt på 1.6 GHz ... ?

Og til slutt, er det noe forskjell på Abit sitt NF7 og NF7-S sitt kort ?

 

:xmas: God Jul :xmas:

Lenke til kommentar
Har lest igjennom denne posten nå og ble litt fasinert av denne Duronen, kansje jeg skal kjøpe meg en som jeg kan ha det litt morro med... :p men kansje noen av dere kunne svart meg på noen spm først :

For å enable 256kb cache så er det bare å koble sammen alle L2 broene ?

Hvis jeg kjøper Abit NF7 v. 2.0 blir multiplieren opplåst eller må det en liten mod til det også ?

Er Duronene som de selger på Komplett overklokkings vennlige, tenkte spesielt på 1.6 GHz ... ?

Og til slutt, er det noe forskjell på Abit sitt NF7 og NF7-S sitt kort ?

 

:xmas: God Jul :xmas:

Hvis du kjøper et Abit NF7 så får du alle multiplier valgene fra 6 til 22 eller noe :thumbup:

 

For og enable cachen kobler du sammen 1 bro, se her:

modduron1400.jpg

Lenke til kommentar
For å enable 256kb cache så er det bare å koble sammen alle L2 broene ?

 

Nei, kun den siste (dvs de to punktene sist på rekka)

 

Hvis jeg kjøper Abit NF7 v. 2.0 blir multiplieren opplåst eller må det en liten mod til det også ?

 

Du trenger ingen mod, det er laget så det låser opp multiplieren automatisk

 

Og til slutt, er det noe forskjell på Abit sitt NF7 og NF7-S sitt kort ?

 

Jupp NF7-S har S-ATA kotroller innebygd. Derav S-en til slutt på navnet

 

:xmas: God Jul :xmas:

les svarene i quote'n

Lenke til kommentar
For og enable cachen kobler du sammen 1 bro, se her:

http://home.c2i.net/madOC/img/pics_mods/modduron1400.jpg

wtf?

 

Jeg koblet både L2 bro nr2 og L2 bro nr 4 sammen. Skulle det bare være den fjerde og siste???

 

dæven døtte hvis jeg har bæsja på leggen når jeg koblet L2 bro nr 2.... :thumbdown:

 

Hvis det er feilen derimot, og at jeg får enablet full cache ved å kutte denne koblingen igjen, så er jeg jo plutselig happy :dribble:

 

Kom igjen! fortell meg!

 

DrErling

 

btw, du som spurte om bilder av modden på PM. jeg holder på!

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...