Gå til innhold

Overklokking og modding av Duron1400 266FSB!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kjøpt meg en Duron 1600 til den nette sum av 372 kroner.

 

Den er grønn og har stepping MIXIB 0342 WPM..

 

Mitt forrige overklokking prosjekt gikk veldig dårlig (XP 1800). Jeg greide noen få Hertz og temperaturen var nærmere 50 grader idle.

 

Nå har jeg brukt samme riggen. Dvs. KT400 MSI Ultra og samme kjøler. Bare litt mer defekt. Skulle selvfølgelig vaske Zalman butterfly kjøleren og syntes det tokk veldig lang tid og tørke den. Så jeg holdt frem den ene hånden og slo med den andre med kjøleren i hånden (for å riste av vannet). Det viste seg at masse ganger fart lett havner nede på gulvet litt deformert. (Det går forresten ann å stoppe en vifte som går for fullt med bare en finger...) (Hvordan hele prosessoren ble full av Artic silver greier dere sikkert å gjette dere til, først ingenting så ingenting så ekstremt mye.)

 

Det virker ikke som hovedkortet støtter alt for høy FSB så jeg skal prøve og unlocke multiplayeren (noen som har en link). Valgte jeg f.eks. 14x i bios så låste alt seg og jeg måtte resette hovedkortet.

 

Uannsett har jeg fått 12*175= 2100 mhz på 1.5V

Dessverre støtter ikke hovedkortet mer enn 1.6V så jeg må vel fikse litt med CPUen.

 

I tortur tester (nettleser med 3 vinduer opp + Outlook) har jeg greid å få CPU temperaturen over 30 grader bare 2 grader over hovedkortet!!

 

I sandra fikk jeg ALU 8027 og FPU 3311 på CPU testen. Det tilsvarer en XP 2800+, men jeg får sikkert litt hjelp av høy FSB.

 

 

Skal prøve å låse opp Cashen om noen dager, men vil prøve å øke volten og løse ut multiplayeren (viss mulig) først.

 

 

 

Hvor høy FSB har dere fått på gamle KT400 kort?

 

 

 

 

 

:love: Tror jeg har mye å gå på :love:

Lenke til kommentar

Man trenger ikke å skrape lakk nei.. Men husk og bruk en blytype som leder bra feks. BH .. og ikke vær beskeden, tegn på ganske mye men pass selvfølgelig på å ikke komme borti noen andre broer.

 

Nydelige resultat gutter.. Få noen screens da, og noen max klokker. :cool:

Lenke til kommentar

:shrug: Nå skjønner jeg ikke stort.

Jeg har testet litt og prøvd alle multiplayerne i biosen og maskinen nekter og starte medmindre jeg velger 11.5, 12 eller 12.5/13. På disse tallene settes den automatisk til 12.

 

Men i dag når jeg skrudde på maskinen fikk jeg et lite sjokk. Biosen hadde overnatten funnet ut at den skulle sette seg på 10.5!!! Måtte selvfølgelig teste diverse innstillinger før jeg låste alt på 200mhz*10.5 på default volt. (prøvde et hopp på 140mhz :lol: )

Når jeg nå har resatt hovedkortet har det igjen funnet ut at multiplayeren skal være 12.

 

Noen som kan forklare hva som har skjedd (litt av en autodetekt).

 

 

Vil vente noen dager før jeg gjør noe mer med overklokkingen. Vet enda ikke om min uke 42 prosessor (MIXIB 0342WPMW) er låst eller ikke, men har sjekket noen forum og de ha nå ganske bra grunnlag til ca. uke 42. Tror jeg trenger å øke volten.

 

2150mhz volt 1.6 temperatur load 35 grader (mainboard 32)

2100mhz volt 1.5 temperatur load 32 grader (mainboard 30)

 

Super PI 56s

 

 

Har prøvd blyanttrikset på cashen, men det fungerte ikke etter første forsøk. Skal nå kjøpe en ordentlig blyant(brukte en gul med glitter på).

 

 

 

 

Hovedkort MSI kt400 ultra duron 1600

Lenke til kommentar

Noen som vet om man kan skade CPUen hvis man gjør wire tricks på en låst prosessor (ledninger under CPUen). Eller er det værste som kan skje at man ikke får noen virkning?

 

 

bridje1.jpg

Slik burde L2 broene mine sett ut.

Da hadde sikkert blyantrikset virket.

Tror jeg må fylle laser hullet siden jeg ikke tror jeg har 2 punkter som skal festes.

 

 

 

19-104-159-01.JPG

Her ser det ut som L9 og L2 har samme punkt. Eller er dette en fake overflate?

 

Har innsett at jeg må fylle hullet med noe som leder strøm. Satser på å kjøpe bakrute-rep kit for biler ( Electronic connector (rød-)lakk) på clas O i morgen. Eller skal jeg gå for conductive ink ?

 

Synes det blir litt dyrt, prisen av 0.5 CPU. Kan jeg bruke noe annet som er billigere? Tenkte på Artiv Silver 3, men den leder dessverre bare varme og ikke strøm :shrug:

Lenke til kommentar

Om man får en Duron som laget etter uke 0329 så blir moddingen litt vrien siden disse bruker den nye PCB´n.. man må da skrape av det laget som over broene før man kan modde, og dette er ikke lett å gjøre uten å skade det som er under. Får man i tillegg en som er produsert etter uke 0339(40) så er den mest sannsynlig multiplierlåst også.

Lenke til kommentar
Om man får en Duron som laget etter uke 0329 så blir moddingen litt vrien siden disse bruker den nye PCB´n.. man må da skrape av det laget som over broene før man kan modde, og dette er ikke lett å gjøre uten å skade det som er under. Får man i tillegg en som er produsert etter uke 0339(40) så er den mest sannsynlig multiplierlåst også.

Kan dere poste ytelsen på duron`ene deres ? Lurer fælt på yteslen på de i forhold t il eks. BARTON`er. Så kjør en Sisandra :)

Lenke til kommentar
Om man får en Duron som laget etter uke 0329 så blir moddingen litt vrien siden disse bruker den nye PCB´n.. man må da skrape av det laget som over broene før man kan modde, og dette er ikke lett å gjøre uten å skade det som er under. Får man i tillegg en som er produsert etter uke 0339(40) så er den mest sannsynlig multiplierlåst også.

Jeg skrapet ikke av noe lakk og fikk kontakt ved første forsøk.. Men det er litt vrient å få kontakt sikkert.. dumme nye pcb :(

Lenke til kommentar
ORAK har du samme prosessor som meg? Se lenger opp i tråden.

 

Jeg har bare 3 festepunkter der jeg skulle hatt 4 på L2 og L9 broen til sammen.

Så hvis du har 4 har du vel neppe den nye innpakningen og det forklarer hvorfor du slipper å skrape lakk.

Det er det helt nye PCBet som du postet litt lengere oppe(duron1600bildet).

akkurat samme..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...