Gå til innhold

Overklokking og modding av Duron1400 266FSB!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, men ****** da :no:

 

Hva gjør jeg galt? Dette er den fjerde duron1400 jeg modder, uten å få enablet full L2 cache. (tar L2 modden med lim i hullet i midten)

 

Jeg har gjort hver mod mere og mere nøyaktig, og de to jeg gjorde i kveld var supersupernøytaktig, med lupe og høyfjellssol. Bruker AIDA32. Prosessoren detecteres som "Duron XP, 1400mhz" med 64KB l2 cache. Under Boot på Shuttle SN41G2 detecteres prosessoren som "unknown cpu type 1400mhz", hvilket jo skulle tyde på at NOE hadde skjedd... Er det AIDA som rett og slett ikke takler å finne full L2 cache på en duron?

 

Er det noe jeg har gått ufattelig hardt og brutalt glipp av eller???

Merkelig nok så har den andre modden jeg gjorde på de to første prosessorene fungert, altså åpnet dem for SMP. De funker i dual.

 

DrErling

"unknown cpu type" kommer av at biosen din ikke kjenner igjen cpuer med 64kb chache som kjører 266fsb og ikke 200 som duron var før... etter min mod så fikk jeg opp "Athlon XP1600" men se etter med WCPUID eller CPUZ for å være sikker.

 

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Må si meg fornøyd  :love:

Hei! :)

Jeg går og venter på en Duron1800!

Har du skikkelig bilde over blyant mod?

Hvor mye skal jeg tør å kjøre volten på Vcore?

Har vannkjøling ;)

Håper å kunne gå over 2,5 GHz :cool:

 

Mine nye deler som er på vei:

Abit AN7 Hovedkort Socket A

Corsair TWINX512-3700 512MB Platinum Kit w/two matched CMX256-3700 DIMMs

AMD Duron 1.8 GHz / 266MHz DHD1800DLV1C Socket A

Lenke til kommentar
"unknown cpu type" kommer av at biosen din ikke kjenner igjen cpuer med 64kb chache som kjører 266fsb og ikke 200 som duron var før... etter min mod så fikk jeg opp "Athlon XP1600" men se etter med WCPUID eller CPUZ for å være sikker.

 

:dontgetit:

Har nå oppdatert BIOS og det ser ut som om det er L2 modden som ikke fungerer. Begge cpuene detekteres som duron 1400 nå i BOOT.

 

CPU-Z, WCPUID og AIDA32 detekterer 64KB L2 cache.

 

Jeg har altså moddet den broen som er lengst mot høyre av L2 broene (når du holder cpu slik at "L2" er rette veien). L2-broene deler det ene punktet med L9 på alle de 4 duronene jeg har moddet. (har dette noe å si?)

 

Det er 4 broer på L2. Den første er åpen, den andre er lukket, den tredje er lukket og den siste er åpen (har prøvd å lukke nettopp denne)

 

Jeg har hatt lim i hullet mellom punktene, slik at det ikke skal få kontakt.

Har brukt Granville electro connector, eller "bakrutevarmetrådfix" fra clas ohlson.

 

Ser du noen feil i det jeg har gjort?

 

DrErling

Lenke til kommentar

Det er greencore alle fire jeg har moddet. Prøvde pinmod i dag på shuttle SN41G2 med nyeste bios.

 

Satte pinmod slik at multiplier skulle bli 14*133=1866mhz.

 

Duron DHD1400DLV1C MIVGA0337MPM

Detektert som duron 1400 --> pinmod ikke ok.

 

Duron DHD1400DLV1C MIVGA0346UPMW

Detektert som duron 1400 --> pinmod ikke ok.

 

XP2200+ (1800mhz)

Detektert som XP 1866mhz --> pinmod ok

 

Jeg gir herved opp disse 4 prosessorene. Det virker som om de er superlocked i alle retninger. Det eneste jeg får til er å SMP enable dem. Greit nok at uke46 cpuen er locked, men jeg hadde håpt at uke37 cpuen ikke var låst. De to jeg har gående i dual kortet lot seg heller ikke L2 enables, så jeg må bare innse at jeg har fått noen vanskelige prosessorer...

 

XP2200+ som jeg nå tester med er det åpen multiplier, og pinmodden funker på denne. Fulgte den pin-modden det har blitt referert til før i denne tråden, og som sagt så fungerer den på XP2200+ prosessoren.

 

Jeg får bare prøve meg frem på XP2200+`en. Det er godt mulig at den går opp til 2200/2300mhz stabilt på shuttle`n, og da har jeg nå hvertfall fått klokket den! (Shuttle`n har ikke multiplier-stille-mulighet i BIOS meg bekjent, så pinmod er jo en grei løsning her)

 

En ting jeg får prøve når jeg gidder er å gå veien om Mobile-modden for i det minste å få åpnet multiplieren på duron chippene. Jeg har litt lyst å klokke de to som står i dual kortet mere enn til 1660 som de står på nå.

 

DrErling

Lenke til kommentar
Duron DHD1400DLV1C MIVGA0337MPM

Detektert som duron 1400 --> pinmod ikke ok.

 

Duron DHD1400DLV1C MIVGA0346UPMW

Detektert som duron 1400 --> pinmod ikke ok.

 

hm, grunnen til at du ikke får til cache modden er kanskje fordi du har T-bred A kjerner.. Det er min eneste gode teori for tiden ;)

Lenke til kommentar

Duron 1400 @ 1795MHz (10.5*171) høyeste stabile hastighet ved 1.7v, vannkjølt.

Er rimelig skuffa. :(

 

Steppinga er DHD1400DLV1C MIVGA0337MPH , kjøpt fra komplett rett etter nyttår. Bro-mod ikke fikset pga laser-grop. Det blir nok til at jeg kjører XP2200'en min heller ja. :(

 

Edit: Og jeg hadde såvidt skrevet ferdig denne posten , og fyrt i gang 3dmark før hele sulamitten låste seg. :(

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar
Hva er egentlig stepping?

Det beste norske ordet for stepping er "versjon nummer". Tenk på analogien til bilproduksjon. En toyota corolla 85 modell har kanskje "barnesykdommer" som 86 modellen ikke har. 87 modellen er enda bedre, men fortsatt en corolla... forstår du?

 

Hvis f.eks amd lager 1.000.000 av Tbred-a kjernen, men oppdager at den ikke skalerer så bra, så derfor gjør de en endring på kjernen (Tbred-b) slik at "feilen" forsvinner.

 

Tbred-b er da en nyere stepping enn Tbred-a. Det finnes også mange forskjellige steppinger av Tbred-a og b. Mindre revisjoner/forandringer av kjernen gjør at bokstavkodene (steppingen) endres.

 

DrErling

Lenke til kommentar
Noen som vet om en guide for å opplåse en duron 1.8?

Hei!

Har akkurat fått min duron 1800! Er litt i samme båt..

 

Den er og svidd en del broer på, men multiplier er her ulåst, kjører med 15x160, å den booter på 2,4GHz 2,10V (Luft kjøling@55grader.. Ikke max temp)

Men jeg får heller ikke modda L2 broa! Noen råd?

Har ikke sjekka Stepping.. Står den på Prosessoren, eller? :blush:

Tenkte å sjekke når jeg monterer vannkjølingen! ( I tilfelle..) :roll:

Får ikke kjørt FSB over 166MHz!! :wallbash:

 

Råd? Får heller ikke overklokka rammen..

Noen som kan å klokke med Dette HK? Er litt grønn på klokking enda.. Volt på rammen og andre triks som skal gjøres!

 

Abit AN7 Hovedkort Socket A

Corsair TWINX512-3700 512MB Platinum Kit w/two matched CMX256-3700 DIMMs

VGA-Card ColourPower Radeon 9600 128MB AGP

AMD Duron 1.8 GHz / 266MHz DHD1800DLV1C Socket A

Lenke til kommentar
Noen som vet om en guide for å opplåse en duron 1.8?

Hei!

Har akkurat fått min duron 1800! Er litt i samme båt..

 

Den er og svidd en del broer på, men multiplier er her ulåst, kjører med 15x160, å den booter på 2,4GHz 2,10V (Luft kjøling@55grader.. Ikke max temp)

Men jeg får heller ikke modda L2 broa! Noen råd?

Har ikke sjekka Stepping.. Står den på Prosessoren, eller? :blush:

Tenkte å sjekke når jeg monterer vannkjølingen! ( I tilfelle..) :roll:

Får ikke kjørt FSB over 166MHz!! :wallbash:

 

Råd? Får heller ikke overklokka rammen..

Noen som kan å klokke med Dette HK? Er litt grønn på klokking enda.. Volt på rammen og andre triks som skal gjøres!

 

Abit AN7 Hovedkort Socket A

Corsair TWINX512-3700 512MB Platinum Kit w/two matched CMX256-3700 DIMMs

VGA-Card ColourPower Radeon 9600 128MB AGP

AMD Duron 1.8 GHz / 266MHz DHD1800DLV1C Socket A

Ehh Nå er vel 15x160=2400? Er du sikker på at du får stilt MP? Har du sjekket det i f.eks CPU-Z eller lignende? Både hk og ram burde støtte fsb over 200.

Lenke til kommentar
Det er greencore alle fire jeg har moddet. Prøvde pinmod i dag på shuttle SN41G2 med nyeste bios.

 

Satte pinmod slik at multiplier skulle bli 14*133=1866mhz.

 

Duron DHD1400DLV1C MIVGA0337MPM

Detektert som duron 1400 --> pinmod ikke ok.

 

Duron DHD1400DLV1C MIVGA0346UPMW

Detektert som duron 1400 --> pinmod ikke ok.

 

XP2200+ (1800mhz)

Detektert som XP 1866mhz --> pinmod ok

 

Jeg gir herved opp disse 4 prosessorene. Det virker som om de er superlocked i alle retninger. Det eneste jeg får til er å SMP enable dem. Greit nok at uke46 cpuen er locked, men jeg hadde håpt at uke37 cpuen ikke var låst. De to jeg har gående i dual kortet lot seg heller ikke L2 enables, så jeg må bare innse at jeg har fått noen vanskelige prosessorer...

 

XP2200+ som jeg nå tester med er det åpen multiplier, og pinmodden funker på denne. Fulgte den pin-modden det har blitt referert til før i denne tråden, og som sagt så fungerer den på XP2200+ prosessoren.

 

Jeg får bare prøve meg frem på XP2200+`en. Det er godt mulig at den går opp til 2200/2300mhz stabilt på shuttle`n, og da har jeg nå hvertfall fått klokket den! (Shuttle`n har ikke multiplier-stille-mulighet i BIOS meg bekjent, så pinmod er jo en grei løsning her)

 

En ting jeg får prøve når jeg gidder er å gå veien om Mobile-modden for i det minste å få åpnet multiplieren på duron chippene. Jeg har litt lyst å klokke de to som står i dual kortet mere enn til 1660 som de står på nå.

 

DrErling

Hei!

 

Jeg har en Duron1800, Greencore, som jeg har fått aktivert L2 broa på!

Kun et enkelt triks som kun tar 2-3minutter, før jeg teikna med blyant.

Kjører fjell stabilt 1800@2,3GHz Athlon. Luft-46grader max,1,9volt

Kan forresten stille fritt multiplier og FSB. :cool:

Virker som en ok cpu for 350kr! :p

 

mvh

Lenke til kommentar
Noen som vet om en guide for å opplåse en duron 1.8?

Hei!

Har akkurat fått min duron 1800! Er litt i samme båt..

 

Den er og svidd en del broer på, men multiplier er her ulåst, kjører med 15x160, å den booter på 2,4GHz 2,10V (Luft kjøling@55grader.. Ikke max temp)

Men jeg får heller ikke modda L2 broa! Noen råd?

Har ikke sjekka Stepping.. Står den på Prosessoren, eller? :blush:

Tenkte å sjekke når jeg monterer vannkjølingen! ( I tilfelle..) :roll:

Får ikke kjørt FSB over 166MHz!! :wallbash:

 

Råd? Får heller ikke overklokka rammen..

Noen som kan å klokke med Dette HK? Er litt grønn på klokking enda.. Volt på rammen og andre triks som skal gjøres!

 

Abit AN7 Hovedkort Socket A

Corsair TWINX512-3700 512MB Platinum Kit w/two matched CMX256-3700 DIMMs

VGA-Card ColourPower Radeon 9600 128MB AGP

AMD Duron 1.8 GHz / 266MHz DHD1800DLV1C Socket A

Ehh Nå er vel 15x160=2400? Er du sikker på at du får stilt MP? Har du sjekket det i f.eks CPU-Z eller lignende? Både hk og ram burde støtte fsb over 200.

L2 modd aktivert! :dribble:

 

Som Duron boota ikke windows over 2,0Ghz, men når jeg fikk aktivert L2 cache`n, har jeg kjørt klokkestabilt på Duron1800@2,3GHzAthlon, cpu test 15min=46grader.

Ja, har sjekka, står forresten i oppstarten på maskina! L2 -256kb ;)

 

MEN.. Hvilke innstillinger skal jeg ha på rammen?

Den blir helt ustabil når jeg prøver med over 330MHz på rammen! :no:

Den skal vere 466????

står DDR400 i oppstarten.. Kjører 5-3-3-2.0, om noen kan forklare hva det betyr?

:ermm:

 

Hva volt kan jeg kjøre på de forskjellige komponenter?

 

mvh

Lenke til kommentar
Jeg har en Duron1800, Greencore, som jeg har fått aktivert L2 broa på!

Kun et enkelt triks som kun tar 2-3minutter, før jeg teikna med blyant.

Kjører fjell stabilt 1800@2,3GHz Athlon. Luft-46grader max,1,9volt

Kan forresten stille fritt multiplier og FSB. :cool:

Virker som en ok cpu for 350kr! :p

 

mvh

er det laser grop på den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...