Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ukelønn til 12-åring, forslag?


Anbefalte innlegg

Vi prøver å bli enig om en passende sum, så jeg lurer på hva andre tenker.

 

Ukelønnen (evt mndlønn?) skal dekke aktiviteter med venner, som for eksempel kino og pizza, kontantkort (han bruker ca ett i mnd foreløpig) og ting han evt vil spare til.

 

Han bruker ganske lite penger, så mesteparten vil bli spart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Sitter litt i samme gata selv. Min er litt yngre. Her går det ikke på pris, men hva skal en forvente at en 10 åring gjør for ukepengene sine? Skal han bare få disse, eller må han gjøre en innsats for de? Tanker?

Lenke til kommentar

Dersom jeg skal gi penger til mine fremtidige barn, må de virkelig gjøre seg fortjent til det. Når det er sagt, er det heller ikke en selvfølge at man skal bli belønnet når man gjør en jobb. Noen ganger blir man faktisk belønnet med noe annet enn penger, f.eks. å glede foreldre som har gjort alt for barna siden de ble født.

 

Jeg synes ikke at man skal belønne husarbeid som tømming av søpla eller sette inn i oppvaskmaskinen med penger. Dette er noe alle som kan i familien bør gjøre slik at alle trives (en anelse av belønning her?). Bruker de kopper og kar, får de skylle og sette inn i oppvaskmaskinen selv. De bruker også familiens felles søppelkasse, ikke sant? Da får de også tømme den som andre. La oss tenke oss en familie på 5 hvor alle roter og griser til tingene de bruker; bør ikke alle sammen hjelpe til? :)

 

Dersom barnet f.eks. ikke er kan drives av en indre motivasjon for å gjøre det bra på skolen, kan man kanskje bruke en form for bestikkelse, og belønne gode karakterer (4 til 6) på skoleprøver. Penger bør kanskje ikke være førstevalget, men det kommer an på hva barnet drives av. Redigert: Jeg har endret det jeg opprinnelig skrev og forklart litt bedre hva jeg mente. Se gjerne mine andre poster i tillegg. Dersom folk fortsatt er uenig, kan jeg forstå (uten at jeg har et bedre forslag), og det er i hvert fall på korrekt grunnlag i så fall.

 

Hvis man likevel skal gi penger med et fast intervall (hver uke eller måned), bør det være en balanse slik at de er nødt til å være forsiktig med pengebruken. Jo sjeldnere de får penger, jo mer forsiktig må de være, og de må planlegge bruken. Tar de smarte avgjørelser som f.eks. å spare, er det en belønning i seg selv senere når de trenger de oppsparte pengene.

Endret av ahw_
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi ga aldri noe for at barna hjalp til med dagligdagse ting i huset. Alle skal hjelpe til i en familie, uten at de skal ha penger for alt som egentlig er en selvfølge å hjelpe til med. Personlig mener jeg det er en uting.

 

Men det er også naturlig at foreldre hjelper til med noen kr i uka/mnd, men det er altså kun for det og ev hvis det er ekstraordinære ting som man hjelper til med

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror at jeg fikk 75 kroner i uka. Det vil si 93,66 kroner i dag hvis man regner med en årlig inflasjon på 2,5 %. Jeg betalte dog ikke den beskjedne mobilbruken min selv.

 

Det kan f.eks. være en god idé å belønne gode karakterer (4 til 6) på skoleprøver, fordi skole er gørr kjedelig, og jeg synes det bør være noe som motiverer barna til å bli flinke.

 

I henhold til forskning, er det ikke en god idé. Det skaper en ytre motivasjon på bekostning av den indre motivasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Gi hva man føler for og hva poden trenger. Må jo ta hensyn til hva ungen faktisk betaler selv, tenker på klær, mobil og abonnement osv... Xito har gode forhåndsbetalte abonnement!

 

Selv synes jeg det var greit å få godt med penger for så å administrere de selv. Pengeforbruket avhenger jo av hvilke venner man henger sammen med, kollektivtransport, hobbyer osv.

 

Mine "ukepenger" gikk til røyk og snop og unyttige ting, men sparte også en god del. Nødvendigheter som klær og slikt gikk utenom.

 

Jeg vil anbefale å gi godt med penger slik at de lærer og spare og administrere etter beste evne så tidlig som mulig. Foreldre kan heller følge litt med og kreve at "noe" blir spart eller å ha en løpende dialog om hva man har brukt penger på uten at man driver med spionasje og praktiserer forhørsteknikker.

 

Når det gjelder husarbeid så synes jeg det holder med å holde rommet ryddig. Blir fort dårlig stemning ellers, så kan man ta litt ettersom det passer.

Lenke til kommentar

 

Det kan f.eks. være en god idé å belønne gode karakterer (4 til 6) på skoleprøver, fordi skole er gørr kjedelig, og jeg synes det bør være noe som motiverer barna til å bli flinke.

 

I henhold til forskning, er det ikke en god idé. Det skaper en ytre motivasjon på bekostning av den indre motivasjonen.

Jeg er faktisk ganske enig, så lenge det faktisk er mulig at motivasjonen drives av det indre, at man selv ønsker å gjøre det bra, kanskje til og med best. Jeg hadde f.eks. ingen interesse av å lære det jeg ikke følte at jeg hadde bruk for (noe jeg delvis angrer på uten at det påvirker meg i særlig stor grad). Selv i dag kunne jeg ikke tenke meg å gå gjennom skolen på nytt selv mot belønning (penger eller noe annet). Det kommer nok litt an på om jeg er nødt for å kunne leve til neste dag eller arbeide med det jeg liker og er flink til.

 

Noen barn er smarte nok til at de ikke trenger å gå på vanlig skole for å lykkes senere i livet, men slik verden fungerer er det dessverre bedre å ha papirer på fullført utdanning. Hvis mine fremtidige barn ikke blir såpass smarte, vil jeg i det minste ha en reserveplan dersom de sliter med motivasjonen uansett hva jeg gjør for å hjelpe. Kanskje ikke slik belønning/bestikkelse er den beste løsningen, men kom gjerne med forslag. :)

Lenke til kommentar

For en 12 åring vil jeg starte på 100kr i uken og øke med la oss si 50kr per år?

100kr, er selvfølgelig ikke mye dersom ungen skal på kino, ta buss og kjøpe godteri. etc.

Men slike utgifter spanderes på i bytte mot god oppførsel, hjelp til hus og hagearbeid, rydde rommet sitt. etc.

Endret av ntls
Lenke til kommentar

Vi prøver å bli enig om en passende sum, så jeg lurer på hva andre tenker.

 

Ukelønnen (evt mndlønn?) skal dekke aktiviteter med venner, som for eksempel kino og pizza, kontantkort (han bruker ca ett i mnd foreløpig) og ting han evt vil spare til.

 

Han bruker ganske lite penger, så mesteparten vil bli spart.

 

Kall det ikke lønn i hvert fall. Lønn får man for utført arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom jeg skal gi penger til mine fremtidige barn, må de virkelig gjøre seg fortjent til det. Når det er sagt, er det heller ikke en selvfølge at man skal bli belønnet når man gjør en jobb. Noen ganger blir man faktisk belønnet med noe annet enn penger, f.eks. å glede foreldre som har gjort alt for barna siden de ble født.

 

Jeg synes ikke at man skal belønne husarbeid som tømming av søpla eller sette inn i oppvaskmaskinen med penger. Dette er noe alle som kan i familien bør gjøre slik at alle trives (en anelse av belønning her?). Bruker de kopper og kar, får de skylle og sette inn i oppvaskmaskinen selv. De bruker også familiens felles søppelkasse, ikke sant? Da får de også tømme den som andre. La oss tenke oss en familie på 5 hvor alle roter og griser til tingene de bruker; bør ikke alle sammen hjelpe til? :)

 

Det kan f.eks. være en god idé å belønne gode karakterer (4 til 6) på skoleprøver, fordi skole er gørr kjedelig, og jeg synes det bør være noe som motiverer barna til å bli flinke.

 

Hvis man likevel skal gi penger med et fast intervall (hver uke eller måned), bør det være en balanse slik at de er nødt til å være forsiktig med pengebruken. Jo sjeldnere de får penger, jo mer forsiktig må de være, og de må planlegge bruken. Tar de smarte avgjørelser som f.eks. å spare, er det en belønning i seg selv senere når de trenger de oppsparte pengene.

 

Flott, fornuftig innlegg! Jeg er enig i det meste. Selv ville jeg ikke gi betaling for gode karakterer. Det må være et indre ønske om å gjøre det bra på skolen, ikke med penger i horisonten som et lokkemiddel.

Endret av hermosa
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

[...] Det kan f.eks. være en god idé å belønne gode karakterer (4 til 6) på skoleprøver, fordi skole er gørr kjedelig, og jeg synes det bør være noe som motiverer barna til å bli flinke. [...]

 

Flott, fornuftig innlegg! Jeg er enig i det meste. Selv ville jeg ikke gi betaling for gode karakterer. Det må være et indre ønske om å gjøre det bra på skolen, ikke med penger i horisonten som et lokkemiddel.

 

Takk! Det forstår jeg godt, og jeg er enig. Etter innlegget mitt forklarte jeg nærmere hva jeg mente om akkurat dette. Det var ment som en et forslag dersom det ikke er mulig å drives av en indre motivasjon. Grunnen til at jeg sa det i det hele tatt var at hjernen min blandet inn fraværende motivasjon på skolen uten at noen hadde nevnt det først. Noen bestikkes med goder av en eller annen form; nøyaktig hva det er kan også diskuteres, men penger synes jeg i hvert fall ikke bør være hovedgrunnen til å gjøre det bra på skolen. Det kommer også an på hva som driver avkommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...