Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ukelønn til 12-åring, forslag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror at jeg fikk 75 kroner i uka. Det vil si 93,66 kroner i dag hvis man regner med en årlig inflasjon på 2,5 %. Jeg betalte dog ikke den beskjedne mobilbruken min selv.

 

Det kan f.eks. være en god idé å belønne gode karakterer (4 til 6) på skoleprøver, fordi skole er gørr kjedelig, og jeg synes det bør være noe som motiverer barna til å bli flinke.

 

I henhold til forskning, er det ikke en god idé. Det skaper en ytre motivasjon på bekostning av den indre motivasjonen.

Jeg har erfaring med en klassekamerat på ungdomsskolen som hadde det sånn. Som du sier, handlet det bare om gryna. Usikker på om han gikk på vgs etterpå...

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med en klassekamerat på ungdomsskolen som hadde det sånn. Som du sier, handlet det bare om gryna. Usikker på om han gikk på vgs etterpå...

Jeg har erfaring med en person som heldigvis var motivert til å gjøre det bra på skolen uansett, og pengene var ren bonus. Så vidt jeg vet ble disse pengene spart, og aldri brukt på ting som vennskap, godteri, osv. Jeg kan ikke si at idéen var like dårlig i dette tilfellet.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Nå er det noen år siden jeg var på den alderen, men jeg husker at jeg fikk en timelønn for diverse arbeid jeg gjorde. Lønnen var langt fra høy, men det var mulighet for å tjene noen kroner. I stedet for penger kunne jeg velge å utvide den tiden jeg fikk være på nett. Dette var på tellerskrittenes tid, så det kostet så og så mye pr. minutt, og mor i huset satte foten ned da regningene begynte å passere tusenlappen. Jeg fikk én time pr. dag, men kunne da velge å få utbetalt lønn i form av ekstra tid. Det er skummelt hvor mye av det som ble til ekstra tid på nett, men med tanke på at jeg endte opp med å ta universitetsutdannelse innen IT er det kanskje ikke så rart. Det skal sies at jeg mente det var utrolig kjipt på den tiden, men jeg betalte jo kun det tellerskrittene kostet og lærte med det litt om pengenes verdi. Samtidig ble «lørdagsgodt» og diverse aktiviteter dekket, så jeg hadde ikke noe reelt behov for mer penger.

 

Konklusjonen er at jeg mener barn bør (og skal) få dekket det mest nødvendige, men jeg synes ikke at de bør få ukepenger uten å gjøre noe for det. De bør få noen oppgaver som skal gjøres, og hvis de ikke gjør jobben sin så får de ikke lønn. Så må de gjerne få bruke pengene til å «oppgradere» livsstilen litt. For eksempel kan dere tilby å betale for helt greie klær, men om de vil ha noe dyrt så får de selv dekke mellomlegget i forhold til prisen på det dere tenker er mer fornuftig prisklasse. Det blir vel egentlig noe av det samme som «borgerlønn», som tidvis diskuteres av politikerne.

Lenke til kommentar

Jeg tror at jeg fikk 75 kroner i uka. Det vil si 93,66 kroner i dag hvis man regner med en årlig inflasjon på 2,5 %. Jeg betalte dog ikke den beskjedne mobilbruken min selv.

 

Det kan f.eks. være en god idé å belønne gode karakterer (4 til 6) på skoleprøver, fordi skole er gørr kjedelig, og jeg synes det bør være noe som motiverer barna til å bli flinke.

 

I henhold til forskning, er det ikke en god idé. Det skaper en ytre motivasjon på bekostning av den indre motivasjonen.

 

Ytre og indre motivasjon høres ekstremt teoretisk ut, forskningen stemmer nok til en begrenset modell, men det er viktig å anerkjenne at en har bare en begrenset tidsperiode på å tilpasse ungene til å tilegne seg de ferdigheter og karakterer de trenger for å senere kan bli produktive, hvis den indre motivasjonen ikke er eksisterende er det bedre å belønne hardt arbeid gjennom belønning i form av kapital enn å håpløst lese filosofi for en narsissistisk ungdom.

 

Jeg og min kone har blitt oppdratt i de to forskjellige skolene angående husarbeid og lønn, begge gjør i dag husarbeid uten forventning av lønn. Men må innrømme at min kone som ikke fikk lønn for husarbeid er mye flinkere enn meg, men det kan jo også være grunnet kjønnforskjeller.

 

Når alt skal være sakt så er en 12 åring fullt i stand til å ta på seg en jobb, få han ut i arbeid ved å gå med avis eller lignende. Eventuelt hvis det ikke er tilgjengelig så gi han harde jobber som å vaske bilen perfekt eller vedlikeholds arbeid som bygger karakter.

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar

Når alt skal være sakt så er en 12 åring fullt i stand til å ta på seg en jobb, få han ut i arbeid ved å gå med avis eller lignende.

 

Nei. Det er som hovedregel en aldersgrense på 13 år. Det finnes noen unntak som f.eks. skuespiller, men man skal være 13 år før man kan ansettes som avisbud.

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

 

Når alt skal være sakt så er en 12 åring fullt i stand til å ta på seg en jobb, få han ut i arbeid ved å gå med avis eller lignende.

 

Nei. Det er som hovedregel en aldersgrense på 13 år. Det finnes noen unntak som f.eks. skuespiller, men man skal være 13 år før man kan ansettes som avisbud.

 

 

Ah det stemmer, takker.

jaja kan iallefall arbeide privat :)

Lenke til kommentar

 

Jeg tror at jeg fikk 75 kroner i uka. Det vil si 93,66 kroner i dag hvis man regner med en årlig inflasjon på 2,5 %. Jeg betalte dog ikke den beskjedne mobilbruken min selv.

 

Det kan f.eks. være en god idé å belønne gode karakterer (4 til 6) på skoleprøver, fordi skole er gørr kjedelig, og jeg synes det bør være noe som motiverer barna til å bli flinke.

 

I henhold til forskning, er det ikke en god idé. Det skaper en ytre motivasjon på bekostning av den indre motivasjonen.

 

Ytre og indre motivasjon høres ekstremt teoretisk ut, forskningen stemmer nok til en begrenset modell, men det er viktig å anerkjenne at en har bare en begrenset tidsperiode på å tilpasse ungene til å tilegne seg de ferdigheter og karakterer de trenger for å senere kan bli produktive, hvis den indre motivasjonen ikke er eksisterende er det bedre å belønne hardt arbeid gjennom belønning i form av kapital enn å håpløst lese filosofi for en narsissistisk ungdom.

 

Selvsagt finnes det flere nyanser i virkeligheten. Jeg prøvde å oppsummere hundrevis av sider med litteratur i to setninger og da må jeg utelate enkelte punkter. Men så vidt jeg vet, er det ingen som har konkludert med at det på sikt er positivt å betale barn for å gjøre skolearbeid.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror at jeg fikk 75 kroner i uka. Det vil si 93,66 kroner i dag hvis man regner med en årlig inflasjon på 2,5 %. Jeg betalte dog ikke den beskjedne mobilbruken min selv.

 

Det kan f.eks. være en god idé å belønne gode karakterer (4 til 6) på skoleprøver, fordi skole er gørr kjedelig, og jeg synes det bør være noe som motiverer barna til å bli flinke.

 

I henhold til forskning, er det ikke en god idé. Det skaper en ytre motivasjon på bekostning av den indre motivasjonen.

 

Ytre og indre motivasjon høres ekstremt teoretisk ut, forskningen stemmer nok til en begrenset modell, men det er viktig å anerkjenne at en har bare en begrenset tidsperiode på å tilpasse ungene til å tilegne seg de ferdigheter og karakterer de trenger for å senere kan bli produktive, hvis den indre motivasjonen ikke er eksisterende er det bedre å belønne hardt arbeid gjennom belønning i form av kapital enn å håpløst lese filosofi for en narsissistisk ungdom.

 

Selvsagt finnes det flere nyanser i virkeligheten. Jeg prøvde å oppsummere hundrevis av sider med litteratur i to setninger og da må jeg utelate enkelte punkter. Men så vidt jeg vet, er det ingen som har konkludert med at det på sikt er positivt å betale barn for å gjøre skolearbeid.

 

 

Har du link til noen av de studiene? Hvis de er kvalitative vil gjerne vite hvilke forutsetninger de eksempelet som ble brukt hadde, hvis det er kvantitativt så hadde det vært morsomt å leke med den dataen.

 

 

Feks jeg har bare min egen kvalitative eksempler fra egen familie og venner å gjøre en konklusjon ut ifra, hva som er best/optimalt er en ting, hva som må til der og da er en annen sak. Men for å argumentere logisk så studerer ikke de fleste ut ifra indre motivasjon for å realisere drømmer, men ut ifra ytre faktorer som press og økonomisk nødvendighet. Sluttpunktet på utdannelsen er å komme i arbeid hvor utbyttet er ren kapital for de fleste. Ut ifra alle på min ungdoms skole er det bare en som faktisk arbeider med noe han elsker.

 

 

Men som sagt dette er bare kvalitativt data, vet ikke om det er representerbart, og du har fult mulig rett.

 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

I mitt tilfelle går ikke det. Da nabojenta får hele barnetrygden og enda mer til kino og slikt. Det synes jeg er altfor mye.

 

Vi har lagt oss på 250 kr i mnd, og barnetrygden går inn på konto slik at hvis vi skal ut å reise, kan de være med på å betale turen eller kjøp av dyre ting som sykkel eller slikt. I tillegg selger hun eldste VG på Søndager og tjener 150 kr ca på en times jobbing da.

 

Krever stort sett bare at de skal holde rommet sitt i orden, ta oppvasken et par ganger i uka og hjelpe minstemann til sengs et par ganger i uka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...