Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vaskemaskin rister i hele huset ved sentrifugering


Anbefalte innlegg

Hei,

Flyttet i kveld opp min kombimaskin med både vask og tørk opp en etasje, fra kjelleretasjen til 1. etasje.

 

Tidligere i kjelleren så hadde jeg aldri noen problemer med risting i huset, men nå altså er det som om hele huset rister seg i hjel ved sentrifugering.

 

Falling down... ;-)

Noen som har erfaring med dette? Er et noe gammelt trehus dette med antagligvis ganske tynne gulv.

 

Regner også med at det vil hjelpe å sette ned sentrifugeringsfarten ?

Ellers råd ? Virker som om hele maskinen rister seg i hjel på en måte. Usikker på om sentrifugen kan ha forskyvd seg når vi bar den opp bakken, men har også hørt lignende lydproblemer med annen maskin som stod der før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, takk for svar.

Den har gummiføtter og stod i vater, men jeg skal se mer på det i morgen... Liten mistanke at det er pga gulvplankene i dette gamle huset er så "tynne" - hule - og at dette gjør at de er veldig sensitive for denne typen svingninger (selvsving).

Vi bar den opp to trapper, uten de låsemekanismene, så det kan jo tenkes at den har blitt noe skjei, men jeg har også fått lignende støy- og vibrasjonsproblemer med den gamle maskinen som stod der før.

Lenke til kommentar

OK, skal se :) Takk for svar.

 

En myk gummiplate burde jo kunne normalisere litt også. Var første montering i kveld, så får se i morgen igjen.

 

Håper den ikke har blitt skadet av flyttingen. Flytter den isåfall ned igjen i kjelleren da og tester (driver flytter fra en leilighet til en annen i samme leilighetsbygget (2 leiligheter nede, 2 oppe).

Lenke til kommentar

Kan det da hjelpe med en knallhard plate, gjerne av jern e.l. for å få stabilisert det eller vil det riste like mye i huset likevel ?

Update: Gikk en god del mye bedre nå i dag tidlig. Er def. noe med selvsving og ressonans, men det var nok verst også direkte mot to litt eldre lamper som henger i taket på ene soverommet. Når jeg holdt på disse, og fikk stabilisert de litt med handa, så gikk den aller værste vibrasjonslyden bort (og er fremdeles borte nå når jeg ikke holder på de).

Alternativet er vel evt. å se på noe fjøresystem som kan stabilisere og avlaste alle svingninger helt perfekt under vaskemaskina...?

Endret av Lifeform
Lenke til kommentar

Kan det da hjelpe med en knallhard plate, gjerne av jern e.l. for å få stabilisert det eller vil det riste like mye i huset likevel ?

...

Alternativet er vel evt. å se på noe fjøresystem som kan stabilisere og avlaste alle svingninger helt perfekt under vaskemaskina...?

Ville kanskje forsøkt med 4 store betongheller og lagt under hvert ben før jeg prøvde noe mykt - det bør stabilisere en god del.

Lenke til kommentar

Knas. Perfekt! :) Hvilken type heller tenker du på da?

 

Var litt nervøs for at mine to Palestinske naboer skulle klikke enda mer av støy her pga den der, men tror det går bra. En vaskemaskin skal jo lage NOE lyd ved sentrifugering uansett.

Det er ikke så viktig bare de ikke er for lette - sjekk plantasjen, bauhaus, maxbo e.l. i nærhete. - De bør ha ett utvalg hageheller.

Lenke til kommentar

Nice. Og da føttene på vaskemaskinen rett på de, uten de gummipaddene - Det er det aller beste? :)

Du får prøve med og uten og se hva som blir best - kan godt hende det er lurt med gummiføtter oppå, hovedsaken er at betongen er "død" og demper mye vibrasjoner. - Mulig du bør ha noe under hellene dersom gulvet ikke er helt rett.

Lenke til kommentar

Vaskemaskiner står stødigst på hardt plant underlag. Står sikkert noe om det i bruksanvisning/monteringsanvisnig (for de som leser slikt...). Bør stå tilnærmet i vater, men det er viktigere at bena er justert så vekta er jevnt fordelt på alle bena. Myke gulv og gummiføtter (festeføtter) har kun negativ effekt. Hvis maskinen må stå på mykt gulv, sett den i et hjørne eller på bærebjelke. Mange produsenter anbefaler å skru fast en tykk sponplate på gulvet i hjørne og sette maskinen på dette.

Lenke til kommentar

Great :-) Fungerer altså greit nå, ikke plagsomt mye støy fra den, men takker for råd og skal se litt videre.

Vaskemaskiner står stødigst på hardt plant underlag. Står sikkert noe om det i bruksanvisning/monteringsanvisnig (for de som leser slikt...). Bør stå tilnærmet i vater, men det er viktigere at bena er justert så vekta er jevnt fordelt på alle bena. Myke gulv og gummiføtter (festeføtter) har kun negativ effekt. Hvis maskinen må stå på mykt gulv, sett den i et hjørne eller på bærebjelke. Mange produsenter anbefaler å skru fast en tykk sponplate på gulvet i hjørne og sette maskinen på dette.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...