Gå til innhold

Hvilke utgifter ved kjøp av leilighet?


Babyloner

Anbefalte innlegg

Lurte litt på utgifter ved kjøp av leiligheter. Sett på en del finn-annonser og har skjønt at den oppgitte summen på "kommunale avgifter" som regel er årlig, mens "felleskostnader" er en avgift som må betales hver måned. Er det andre avgifter/utgifter ved kjøp av en selveier leilighet? Hadde satt pris på om noen kunne forklare :)

 

Legger ved en finn-annonse, bare som eksempel:

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=51012559&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten 4 her i blokk/ Trondheim.

I en enebolig hadde vann, søppel og evt tv kommet opp i 12-18K ca uansett, men det er vel ca 30-40-50% Dyrere i leilighet med vaktmestere, vasking og all dilldall.

Det er vel fellesgjeld også som skal betales ned. Er den på 200K ca vil det ikke merkes, er det 500-800-1,2 ol så blir det fort 3-4k ekstra bare det.

 

Det er fella man aldri på kjøpe, billig leilighet med milliarder av dollar i fellesgjeld.

Lenke til kommentar

Nesten 4 her i blokk/ Trondheim.

I en enebolig hadde vann, søppel og evt tv kommet opp i 12-18K ca uansett, men det er vel ca 30-40-50% Dyrere i leilighet med vaktmestere, vasking og all dilldall.

Det er vel fellesgjeld også som skal betales ned. Er den på 200K ca vil det ikke merkes, er det 500-800-1,2 ol så blir det fort 3-4k ekstra bare det.

 

Det er fella man aldri på kjøpe, billig leilighet med milliarder av dollar i fellesgjeld.

Fellesgjeld i seg selv er det ikke noe galt med, selv ikke høy fellesgjeld. Det som er problematisk er fellesgjeld med høy rente. Vanlig rente på boliglån nå er omtrent 3,5%, men mange borettslagsboliger har fellesgjeld med 5-7% rente. Det utgjør flere tusen kroner ekstra i måneden i renteutgifter.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så er problemet med fellesgjeld at kreditor har sikkerhet i all boligmassen for hele fellesgjelden. Det innebærer at du kan risikere å tape på andre andelseieres mislighold. Dersom det er lavt innskudd og høy fellesgjeld taper ikke den enkelte så veldig mye på å si fra seg boretten, han er ikke personlig ansvarlig for fellesgjelden. I nyere og mer seriøse borettslag har man sikringsordning som motvirker dette, men det er fortsatt en viss ulempe med høy fellesgjeld i forhold til innskudd.

Lenke til kommentar

Vi hadde et (middels stort) felles lån som vi refinansierte i mitt borettslag, hvor renta sank med et prosentpoeng, og det ga betydelig utslag i de månedtlige kostnadene. Utover det vil jeg si at høy fellesgjeld ikke nødvendigvis er en deal breaker. Jeg betaler 5k nå (TV, internett +++ er inkludert), og er ikke kjempemisfornøyd med det.

 

Jeg har hørt saker (det gjelder spesielt nylig bygde objekter) hvor folk har kjøpt bolig med forholdsvis lave felleskostnader, hvor det har vist seg at felleslånet er avdragsfritt de første fem år, for deretter å sitte i en felle med meget høye fellesutgifter så snart avdragene begynner å løpe. Jeg vet ikke (noen med litt peiling kan fylle ut) hvorvidt selger har ansvar for å opplyse om denslags, altså hvorvidt dette kan være en reell felle eller ikke, eller om de som kjøpte (i historiene jeg har hørt) bare var helt svimeslåtte og ute av stand til å sjekke dette på forhånd. Det er uansett noe å passe på! :)

Lenke til kommentar

 

Er annet problem med fellesgjeld er at du ikke får fradrag for rentene, dermed er et gitt beløp i fellesgjeld 39 prosent dyrere enn det samme beløpet i lån. (Prosent må ikke forveksles med prosentpoeng.)

Sikker på det? Obos er uenig: http://www.obos.no/kjop-og-salg-av-bolig/smart-a-bo-i-borettslag

 

 

Lignings-ABC er også uenig, se punktet Bolig - boligselskap mv. og andelshaverne punkt 5.3:

 

 

 

5.3 Andel av selskapets inntekter/kostnader

 

Ved inntektsligningen skal andelshaverne skattlegges for en andel i følgende bruttoinntekter, jf. sktl. § 7-3 femte ledd bokstav a

- selskapets renteinntekter

- andre inntekter som ikke har tilknytning til selve eiendommen

- gevinst ved realisasjon av selskapets eiendommer utenom andelshavers egen boligdel

 

Det gis fradrag i inntekten for andel i følgende kostnader, jf. sktl. § 7-3 femte ledd bokstav b

- selskapets rentekostnader

- arbeidsgivers tilskudd til privat tjenestepensjonsordning for ansatt i hovedstilling i selskapet

- selskapets kostnader som ikke har tilknytning til selve eiendommen

- tap ved realisasjon av selskapets eiendeler

 

Andre inntekter/kostnader enn de som er nevnt ovenfor, og som er opptjent/pådratt av selskapet, er ikke skattepliktige/fradragsberettigede. Utleieinntekter, for eksempel ved utleie til barnehage eller butikk, vil således ikke være skattepliktige, verken for selskapet eller andelshaverne.

 

Utbetaling av utbytte fra boligselskap mv. som lignes etter særreglene i § 7-3, utløser ikke utbyttebeskatning hos aksjonærene. Se BFU 29/2010. (Utbytte som mottas av boligselskapet vil derimot være skattepliktig for andelseierne som annen inntekt som ikke har tilknytning til selve eiendommen.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...