Gå til innhold

Blir det ikke litt villedende å si at mennesker er aper


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig vet jeg at vi er i slekt med sjimpanser. At mennesker og sjimpanser har felles forfedre. Men jeg synes det blir litt villedende å si at vi er aper. Ikke at jeg har noe imot det, men det kan bli forvekslet med den moderne ape. At noen kan tro at vi stammet fra det. Når våre forfedre ikke så slik ut. Om man tenker utviklingen av de tidligste grenene av homo sapiens

 

Men bare lurer litt på hva dere tror om det.

Endret av Fjell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig vet jeg at vi er i slekt med sjimpanser. At mennesker og sjimpanser har felles forfedre. Men jeg synes det blir litt villedende å si at vi er aper. Ikke at jeg har noe imot det, men det kan bli forvekslet med den moderne ape. At noen kan tro at vi stammet fra det. Når våre forfedre ikke så slik ut. Om man tenker utviklingen av de tidligste grenene av homo sapiens

 

Men bare lurer litt på hva dere tror om det.

Det er vel hovedsakelig kreasjonister som bastant slenger ut påstanden "de sier vi er aper" for å med vilje kunne mistolke det. Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Det er riktig som du sier,

aper er feil terminologi,

primater er mer riktig.

Primater er en delgruppe av pattedyrene som omfatter aper, menneskeaper og halvaper.

http://no.wikipedia.org/wiki/Primater

 

Vi tilhører menneskeapene, som er en undergruppe av haplorhini (apene).

Menneskeaper er store aper med store hoder, lange armer, lange ben og uten hale. De forekommer i Afrikas og Sydøst-Asias regnskoger; unntaket i så måte er mennesket, som – evolusjonært sett i nyere tid – har tatt i bruk et adskillig større utbredelsesområde.

http://no.wikipedia.org/wiki/Menneskeaper

http://no.wikipedia.org/wiki/Haplorhini

 

Den andre primatundergruppen i tillegg til haplorhini (apene) er halvaper, der bl.a lemurene inngår.

http://no.wikipedia.org/wiki/Halvaper

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kanskje litt. Problemet er at det språket man bruker i biologien og det man bruker i hverdagslivet er litt forskjellig. Det vil si man legger litt forskjellige ting i noen ord. Et annet problem er at de to ikke alltid er konsistente. Ofte bruker man forskjellige ord litt om hverandre. Kontekst er alt.

 

Hvis jeg spør deg om du vil bli med til dyrehagen for å se på apene vil du forstå hva jeg mener. Det er klart at jeg referer til dyrene aper og ikke menneskeaper. Klart når vi kommer frem til dyrehagen kan det henne at jeg utbryter "Se på de apene der" og peker på noen barn som oppfører seg helt bananas.

 

Så jeg vil nok si at svaret er både ja og nei.

Vitenskapelig er det ingen ting villendene med å kalle mennesker aper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjimpanser er nærmere i slekt med oss enn andre aper, men i daglig tale ville jeg ikke uten videre omtalt mennesker som aper. Men det er heller daglig tale som er villedende/upresist, akkurat som vi sier at en hammer faller fortere enn en fjær fordi den er tyngre, eller at sola står opp osv :)

Lenke til kommentar

 

Er det ikke sånn at meitemarken og dingoen også har felles forfedre?

 

*Alle* har felles forfedre.

 

Menneskets DNA er f.eks 60% identisk med DNAet til en bananplante...

 

Så lenge jeg ikke har noe DNA felles med pungrotter og brunsnegler, så er det greit. Bananplanten er vel en fredelig skapning som det ikke er noe galt å være i slekt med. :tease:

 

Er det sånn at vi har mer felles DNA med levende dyr enn med noen som helst plante?

Lenke til kommentar

 

 

Er det ikke sånn at meitemarken og dingoen også har felles forfedre?

 

*Alle* har felles forfedre.

 

Menneskets DNA er f.eks 60% identisk med DNAet til en bananplante...

 

Så lenge jeg ikke har noe DNA felles med pungrotter og brunsnegler, så er det greit. Bananplanten er vel en fredelig skapning som det ikke er noe galt å være i slekt med. :tease:

 

Er det sånn at vi har mer felles DNA med levende dyr enn med noen som helst plante?

 

 

Ja, jeg vil anta det.

 

Vi skilte jo lag med plantene for noen hindre million år siden, og hvis noen planter skal ha mer til felles med oss enn andre dyr så betyr det at noen dyr senere må ha "blitt til" planter igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...