Gå til innhold

Prisen på Intels raskinn-prosessor er lekket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For budsjettbevisste spillere vil uansett skjermkort være viktigere å legge pengene i. Mange av brukerne her inne kan sikkert sitte lenge med sine nåværende prosessorer.

 

Har i5 760 i min 4 år gamle PC, nokon som har ei formeining om det er verdt å oppgradere? Kan jo lett erstatte mitt GTX460 til ein billeg penge, men tenkte kanskje The Witcher 3 var ei god anledning til å kjøpe alt helt nytt. Eller kjem det til å komme eit hopp i CPU-ytelse det kan vere verdt å vente på?

Lenke til kommentar

Huff, Intel har for stor markedsdominans når de kan prise produktene såpass høyt. Syns også progresjonen til Intel har stagnert noe... Det er jo kun snakk om beskjeden ytelsesøkning mellom hver serie, aldri noen skikkelige hopp lenger.

 

Håper AMD snart skyter en gullfugl og kommer seg tilbake så vi får litt konkurranse i markdet

 

Jeg synes prisene er greie i forhold til ytelsen. Prisene vil nok også falle litt etterhvert som flere butikker får produktene på lager.

 

En bør dessuten se litt på hva slags målgrupper det er snakk om her: 5960X er naturligvis ikke ment for "hvermannsen", og i semiprofesjonell/prosumer sammenheng er 10K langt ifra avskrekkende, ihvertfall hvis en sammenligner med tilsvarende 8-kjerners Xeon-prosessorer. Og 2 ekstra kjerner vil etter alt å dømme gi en merkbar ytelsesforbedring i regneintensive programmer som kan dra nytte av alle kjernene.

 

De aller raskeste desktop-prosessorene har dessuten ligget rundt 7-10K kroner i mange år. Jeg husker jeg betalte nesten 9K for AMD FX-55 (mer enn jeg noensinne har betalt for Intels Extreme prosessorer opp igjennom årene, med unntak av 980x, som kostet omtrent det samme) for ca. 10 år siden (uff, så tiden flyr): Den gangen var AMD "kongen på haugen" og de kunne prise toppmodellene sine omtrent like høyt som Intel.

 

Jeg tror derfor ikke at prisene på toppmodellene vil falle, selv om AMD skulle klare å produsere like raske toppmodeller som Intel. Men jeg er enig i at det kunne vært mer til konsumernes fordel at det var mer konkurranse i toppen.

Lenke til kommentar

 

Intel sin toppmodell cpu har alltid kostet rundt 10 lapper om jeg ikke husker helt feil. så dette er ikke noe nytt.

 

Nei, det er nok lavere. 1000$, som gjerne har betydd en pris på rundt 7-8000kr. ...

Men også her snakket vi om rundt 7-7,5K.

 

 

Det er først i de siste årene at desktop-toppmodellene har sunket ned mot 7K kroner i de rimeligere butikkene. For en rekke år tilbake kostet toppmodellene rundt 9-10K kroner.

 

Hvis en tar med inflasjon, er de tilsvarende prisene enda høyere: Jeg betalte ca. 9K for en AMD FX-55 i 2004, og det tilsvarer ca. 11K idag. I 1993 betalte jeg ca. 6K for en Pentium 90 (var ikke engang den aller dyreste modellen på markedet den gangen), hvilket tilsvarer nesten 9K idag.

Lenke til kommentar

 

 

 

Intel sin toppmodell cpu har alltid kostet rundt 10 lapper om jeg ikke husker helt feil. så dette er ikke noe nytt.

 

Nei, det er nok lavere. 1000$, som gjerne har betydd en pris på rundt 7-8000kr. ...

 

Men også her snakket vi om rundt 7-7,5K.

Det er først i de siste årene at desktop-toppmodellene har sunket ned mot 7K kroner i de rimeligere butikkene. For en rekke år tilbake kostet toppmodellene rundt 9-10K kroner.

 

Hvis en tar med inflasjon, er de tilsvarende prisene enda høyere: Jeg betalte ca. 9K for en AMD FX-55 i 2004, og det tilsvarer ca. 11K idag. I 1993 betalte jeg ca. 6K for en Pentium 90 (var ikke engang den aller dyreste modellen på markedet den gangen), hvilket tilsvarer nesten 9K idag.

Inflasjon er en ting, men du må huske på at produksjon i dag er betraktelig billigere en det var tidligere. Om man sammenligner andre produkter så burde ikke prisen på toppmodeller være på det nivået det er i dag.

 

"Per fikk ikke råd til Intel EXTREME da han sløste 100k i året på unødvendigheter. Per synes at Intel EXTEME er alt for dyr."

 

Prisen er mest sannsynlig midlertidig.

 

Intel EXTREME er ikke dyr, den har man stor glede av hver dag i 3-4 år (1500 dager med bruk gir en daglig kostnad på ca 5-6 kr, altså 1/4 av en avis eller en flaske mineralvann). I tillegg har man antakelig 4-6 år glede av prosessoren til sekundære oppgaver etter man ikke lenger bruker den i hovedmaskinen.

 

Det som er dyrt er hverdagssløsingen som blir titusener og hundretusener i samme periode. Produkter og tjenester som gir umiddelbar men kortvarig glede hvor vi daglig, ukentlig eller månedlig må ut med nye pengebeløp for å være tilfredsstilt. I tillegg ryker helsa pga alt søppelet vi spiser og koser oss med.

 

Det er for all del en måte å se ting på, men om man kan forsvare en dobling i pris for 10% (bare et tall for å vise poenget mitt) bedre ytelse er et spørsmål som er svært mer relevant for folk flest. Det er mye man kan spare penger på om man vil, men det betyr ikke at det er relevant for alle.

 

For de fleste så kan man klare seg med en CPU rundt 2000 kr i lange baner. For meg er rett og slett ytelses hoppet fra en Devils Canyon i7 til en Haswell-E rett og slett ikke verd det.

Lenke til kommentar

For de som kjøper 5960x, så snakker vi nok om nærmere 40 % mer ytelse kontra 4960x, og noe ala 75 % høyere ytelse enn 4790k. Kjøper du en slik prosessor så sitter du ikke bare med singel-tråd oppgaver, eller bryr deg om den beste singeltråd ytelsen. Langt i fra.

Mot 4790k så får du også DDR4, Kvadruppel minnebuss, over dobbelt så mange Pci-e-kanaler og mer.

 

Og dette er før vi i det hele tatt tar hensyn til det faktum at 5960x ikke skal prøve å matche noen pris/ytelse til 4790k eller lignende prosessorer. Intel har et mål, og det er å tjene mest mulig penger. De føler det er safe å kjøre samme prisnivå, og føler at de kan gjøre det. Spesielt med hele 8 kjerner bak panseret og en ulåst brikke, så kommer det nok også til å selge i bøtter og spann, relativt til andre ekstrem-klasse prosessorer.

 

Sist men ikke minst. Joda, produksjonskostnadene går ned, men stikk motsatt går utviklingskostnadene, som stiger for hver eneste krymping og nye avanserte redesign. Det er ikke noe nytt at vi begynner å nærme oss en grense for hva Silisium kan krympes, men før den grensen så vil produsentene møte på en økonomisk barriere, som altså er hvor mye mer det koster for hver nye skritt.

 

 

Synd de ikke fulgte samme rekke som sist, så man hadde fått 1 stk 6 kjerner, og 2 stk 8 kjernere, med en mellom-variant som hadde latt seg høre prismessig. Forstår ikke helt logikken bak dette, 3930k var jo en stor suksess!

Ja, og samme med 4930k. En suksess for oss forbrukere, men for Intel? De har vel skjønnt at det er litt for god deal, og ønsker at flere skal gå for ekstrem-versjonen. At det er en del entusiaster som heller ønsker å spare noen kroner som uansett overklokker dem.

 

Og med AMD ute av spillet, så ser de nok for seg at det vil være god lokkemat å heller ødelegge 5820, skaffe en OK 5930k, mens de kjører på med en flott og svindyr førstepremie.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Før hver lansering syter og klager folk over for høy pris. Det er tydelig at flere lider av (selektivt) hukommelsestap, siden dette skjer hver gang en toppmodell kommer.

 

Interessant for entusiastene.

 

For budsjettbevisste spillere vil uansett skjermkort være viktigere å legge pengene i. Mange av brukerne her inne kan sikkert sitte lenge med sine nåværende prosessorer.

Haswell-E er interessant for mer enn entusiastene. Sandy Bridge-E og Ivy Bridge-E har begge vært solide plattformer men har kun hatt én grei CPU: i7-3930K/4930K til rundt 4.300 kr. Selv om disse CPUene har vært kjempebra så har de vært litt for dyre for mange kjøpere. Hvis det stemmer at i7-5280K blir en sekskjernet 3.3 GHz HT og vil koste rundt ~2.800 kr så burde dette bli et selvsagt valg for alle overklokkere og alle som ønsker litt mer enn en OK PC til kontorbruk. De som driver med bilde- eller videoredigering bør definitivt gå for en slik CPU. Dette vil faktisk være det største fremskrittet i ytelse per krone på ganske mange år. Det er på E-plattformen det faktisk skjer noe, fremfor de gørr kjedelige socket 115x.

 

For de av oss som ønsker ennå mer ytelse blir det spennende å se på Xeon E5 V3. Allerede dagens E5 får du tospanns-CPUer som E5-2620 V2 6-kjerne 2.1 GHz til 3.450 kr og E5-2630 V2 6-kjerne 2.6 GHz til 5.149 kr. Hvis V3 får litt høyere frekvenser kan det bli svært interessant å kjøre maskiner med to slike. Hvis maskinen ikke skal overklokkes gir dette veldig god ytelse for pengene.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

 

Inflasjon er en ting, men du må huske på at produksjon i dag er betraktelig billigere en det var tidligere. Om man sammenligner andre produkter så burde ikke prisen på toppmodeller være på det nivået det er i dag.

 

Naturligvis skulle man ønske at toppmodellene var enda rimeligere, men toppmodeller har alltid en "price premium", nettopp fordi det er det raskeste/beste som er tilgjengelig på markedet. Du betaler ekstra mye for det lille ekstra. Dette er helt vanlig, ikke bare i databransjen. Dessuten er de nye modellene ofte forbedret på en eller flere områder i forhold til forrige modeller, og slik sett synes jeg ikke prisene er for drøye.

 

Jeg tror dessuten prisene her er mer styrt av etterspørsel og hva markedet anser som "akseptabelt", enn de reelle produksjonskostnadene. Jeg tror f.eks. ikke at prisene på toppmodellene ville holdt seg på omtrent samme nivå over flere tiår, dersom konsumerne ikke var villige til å betale ekstra mye for de beste modellene.

 

Det kommer også an på hvilke produkter du snakker om: Prisen på f.eks. high-end monitorer og skjermkort har ligget på henholdsvis rundt 10K+ og 4-5K i mange år. Prisen på GPU-toppmodellene har forøvrig økt betydelig det siste året (til godt over 10K kroner).

Lenke til kommentar

 

Det er for all del en måte å se ting på, men om man kan forsvare en dobling i pris for 10% (bare et tall for å vise poenget mitt) bedre ytelse er et spørsmål som er svært mer relevant for folk flest. ...

 

For de fleste så kan man klare seg med en CPU rundt 2000 kr i lange baner. For meg er rett og slett ytelses hoppet fra en Devils Canyon i7 til en Haswell-E rett og slett ikke verd det.

 

 

Men nå er ikke disse toppmodellene myntet på "folk flest" :) Dette er prosessorer som er myntet på folk som er mer opptatt av å skaffe seg den beste ytelsen på markedet, og hvor kjøpsprisen er av mindre betydning (i forhold til f.eks. besparelse av tid, som i prosumer sammenheng også kan måles i penger).

 

I dette tilfellet er det dessuten snakk om 2 ekstra kjerner, og jeg regner med en større ytelsesforbedring enn 10%. Som jeg nevnte tidligere så virker dessuten prisen fornuftig hvis en sammenligner med tilsvarende 8-kjerners Xeon-prosessorer.

 

Det er dessuten ingen som argumenterer mot at folk flest kan klare seg med en langt rimeligere budsjett/mellomklasse CPU (vi snakker tross alt om ulike målgrupper/bruksområder her). Slik sett er det også irrelevant hvorvidt du synes ytelseshoppet er verdt det eller ei :)

Lenke til kommentar

"Per fikk ikke råd til Intel EXTREME da han sløste 100k i året på unødvendigheter. Per synes at Intel EXTEME er alt for dyr."

 

Prisen er mest sannsynlig midlertidig.

 

Intel EXTREME er ikke dyr, den har man stor glede av hver dag i 3-4 år (1500 dager med bruk gir en daglig kostnad på ca 5-6 kr, altså 1/4 av en avis eller en flaske mineralvann). I tillegg har man antakelig 4-6 år glede av prosessoren til sekundære oppgaver etter man ikke lenger bruker den i hovedmaskinen.

 

Det som er dyrt er hverdagssløsingen som blir titusener og hundretusener i samme periode. Produkter og tjenester som gir umiddelbar men kortvarig glede hvor vi daglig, ukentlig eller månedlig må ut med nye pengebeløp for å være tilfredsstilt. I tillegg ryker helsa pga alt søppelet vi spiser og koser oss med.

 

Du har selvsagt helt rett, men du er noe så sjeldent som en asket om du klarer dette :)

Lenke til kommentar

Proshop pris må taes med en klype salt, husker dere ikke samsung 850? lå til skyhøy pris på proshop, så la de andre ut den til mer korrekt pris

ref: http://www.hardware.no/artikler/den-norske-priskrigen-pa-samsung-850-pro-er-i-gang/161494

Jeg har fått ordrebekreftelse på Edit: 8k en hemmelig plass...

 

Hvis man ser på hva man tjente da 980x kom ut, så er det ikkje så ille med 8k for en cpu i dag på entusiastnivå selvsagt.

 

980x var den første 6 kjerneren til Intel, og det viste seg i ettertid at denne cpuen var et SVÆRT godt kjøp for 7-8k om man kjøpte denne dag 1. Den kunne vare i mange år, uten å bli overkjørt nevneverdig av nyere cpuer. Jeg mener selvfølgelig flertrådytelse.

 

5960x blir første 8 kjerner som kan overklokkes, noe som også kan bli en vinner for noen år fremover. 4500mhz + med 8 kjerner sparker rimelig greitt i programmer som utnytter alle trådene. Første benchene av denne viser 4300mhz på h100 kjøler, så det er håp med full vannkjøling :D

 

Ryktene sier at det kan bli benchet en 5960x i Norge allerede til helgen... Alt er selvfølgelig hemmelig enda :green:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Huff, Intel har for stor markedsdominans når de kan prise produktene såpass høyt. Syns også progresjonen til Intel har stagnert noe... Det er jo kun snakk om beskjeden ytelsesøkning mellom hver serie, aldri noen skikkelige hopp lenger.

 

Håper AMD snart skyter en gullfugl og kommer seg tilbake så vi får litt konkurranse i markdet

 

Jeg anbefaler rett og slett og bare kjøre AMD mens man venter, eller ikke kjøpe Intel og heller investere i den neste gode vannkjøleren, en å oppgradere. Markedet er helt på helling, og det betyr at nesten ingen får noe ekstra til gode av det.

Lenke til kommentar

Det er for all del en måte å se ting på, men om man kan forsvare en dobling i pris for 10% (bare et tall for å vise poenget mitt) bedre ytelse er et spørsmål som er svært mer relevant for folk flest. Det er mye man kan spare penger på om man vil, men det betyr ikke at det er relevant for alle.

 

For de fleste så kan man klare seg med en CPU rundt 2000 kr i lange baner. For meg er rett og slett ytelses hoppet fra en Devils Canyon i7 til en Haswell-E rett og slett ikke verd det.

For de som kjører flertrådede applikasjoner snakker vi dobbel ytelse og høyere minnebåndbredde.

Lenke til kommentar

Før man sier at noe er dyrt, må man tenke over at ikke alle bruker maskinen til det samme.

 

Det gamle ordtaket sier: Tid er penger. Hvis du spiller mshearts i Windows XP, trenger du selvsagt ikke denne prosessoren. Da vil den se dyr ut og virke unyttig.

 

Men hvis du tjener penger på tiden din og det er tiden som begrenser hvor mye penger du kan tjene, er en større trakt = mer penger tjent. (Mer arbeid gjort, over mindre tid).

 

Da tenker jeg ikke på at man får høyere tall i benchmarks, men kanskje du jobber med videoredigering, kanskje du jobber med å konvertere dokumenter, eller noe annet som bruker mange kjerner og tar lang tid. Det kan jo være at du vinner anbud, med ditt lille enkeltmannsfirma, på grunn av at du har kraftigere maskinvare.

 

Så tygg litt på den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...