Gå til innhold

Hjelper raskere ram? Her kan du finne svaret!


Nizzen

Anbefalte innlegg

 

3200 cl14 er best for x99. Båndbredde med hastighet er bedre i de fleste tilfeller enn tilsvarende "latency" med kavere frekvens.

 

Så hvis jeg skal velge mellom 2666 CL13 og 3200 CL16?

 

Du velger fortsatt 3200 cl15 eller 14. Hvorfor velge noe dårligere? 3200 cl16 hvis du MÅ, siden da kan du sette xmp og BOOM 3200mhz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

3200 cl14 er best for x99. Båndbredde med hastighet er bedre i de fleste tilfeller enn tilsvarende "latency" med kavere frekvens.

 

Så hvis jeg skal velge mellom 2666 CL13 og 3200 CL16?

 

Du velger fortsatt 3200 cl15 eller 14. Hvorfor velge noe dårligere? 3200 cl16 hvis du MÅ, siden da kan du sette xmp og BOOM 3200mhz.

 

 

Komplett selger ikke noe raskere enn 3200 CL16 brikker...så da får han ta dem siden det virker som han er bestemt på å handle der.

Lenke til kommentar

 

3200 cl14 er best for x99. Båndbredde med hastighet er bedre i de fleste tilfeller enn tilsvarende "latency" med kavere frekvens.

Så hvis jeg skal velge mellom 2666 CL13 og 3200 CL16?

Du velger fortsatt 3200 cl15 eller 14. Hvorfor velge noe dårligere? 3200 cl16 hvis du MÅ, siden da kan du sette xmp og BOOM 3200mhz.

Jeg satt XMP profil i UEFI og fikk mitt 3600MHz/CL17 opp mot 2745MHz, men det klokket CPU ned med 1GHz.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

3200 cl14 er best for x99. Båndbredde med hastighet er bedre i de fleste tilfeller enn tilsvarende "latency" med kavere frekvens.

 

Ved benchmarking på x99 så er det 3200mhz cl 12-13 og 3400 cl 14 som gjelder. Ja da pumper man litt spenninger opp   :p

 

På Skylake, så er det høyest mulig frekvens som gjelder. Så 4266mhz er desidert best selv med høy "CL"

 

Jeg kjører Skylake og vil helst ha 32Gb. Ser ut som jeg må velge mellom 3200 CL14 og 3600 CL 16 da, utifra hva som er tilgjengelig i Norge (Proshop). Regner med at 3200 CL 14 er å foretrekke isåfall.

 

Det har skjedd irriterende lite det siste året på DDR4 fronten... 

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Angående timings, noe "offisielt" om hva som er best til spillbruk på Skylake/Kaby av PC3600 16-16-16 og PC3200 14-14-14? Jeg vet at det sikkert er minimalt, men vil ihvertfall velge riktig :p

 

Har noen erfaring med om det kan være tricky med 2x16Gb brikker på Z170 selv om det offisielt støttes 16Gb brikker? Vil helst unngå å kjøre 4x8Gb brikker da jeg har hatt problemer med å få riktig hastighet med alle slottene fulle.

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Angående timings, noe "offisielt" om hva som er best til spillbruk på Skylake/Kaby av PC3600 16-16-16 og PC3200 14-14-14? Jeg vet at det sikkert er minimalt, men vil ihvertfall velge riktig :p

 

Har noen erfaring med om det kan være tricky med 2x16Gb brikker på Z170 selv om det offisielt støttes 16Gb brikker? Vil helst unngå å kjøre 4x8Gb brikker da jeg har hatt problemer med å få riktig hastighet med alle slottene fulle.

3733/3866 funker flott :) På skylake/kabylake er hastighet tingen.

Lenke til kommentar

I følge noen tester som er i første post, så virker det som om det er båndbredde det er mangel på med dual channel minne i visse tilfeller. Dermed er frekvens ofte raskest, og det letteste å få til. Lav "CL" er ofte hardere for cpu enn høy minnehastighet. Iallefall vanskligere å få stabilt. Siden Skylake/kabylake klarer høye hastigheter, så ville jeg anbefalt det uansett. Iallefall ved bruk av SLI/CFX.

Lenke til kommentar

Skjønner. Ser det er flere snasne kit på GSkill sin hjemmeside som ikke er tilgjengelige i Norge... man får jo 32Gb 4000 kit mens alt jeg finner på Proshop er 3733 med dårligere timings. Hadde sikkert vært altfor dyrt uansett men litt irriterende at ikke det fulle utvalget er tilgjengelig. 

Lenke til kommentar

Skjønner. Ser det er flere snasne kit på GSkill sin hjemmeside som ikke er tilgjengelige i Norge... man får jo 32Gb 4000 kit mens alt jeg finner på Proshop er 3733 med dårligere timings. Hadde sikkert vært altfor dyrt uansett men litt irriterende at ikke det fulle utvalget er tilgjengelig. 

 

Ja her er mange deilige kits ja :D

 

http://gskill.com/en/finder?cat=31&series=2482

 

Synn at ikkje alt er tilgjengelig i Norge enda. De er knapt tilgjengelige i Europa :(

Lenke til kommentar

Syns det har skjedd mye jeg, fra da stygge grønne brikkene kom ut til X99 @2133MHz til i dag hvor de har fått de opp i 4266MHz.

Bare så synd HW-E og BW-E ikke greier disse hastighetene som man får til på Z170 

 

Forbanna kjedelig å sitte og se på DDR4-utviklingen når min 5820K ikke takler noen hastigheter over 3000Mhz. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...