Gå til innhold

Hjelper raskere ram? Her kan du finne svaret!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere skryter veldig av GSkill, er det noe "magisk" med dem, eller evt andre merker? Noen som er mer "kompatible" enn andre?

 

Jeg slet masse med mitt GA-Z170X-UD3 og HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB, og endte opp med å måtte underklokke dem. Så derfor tenker jeg om jeg bør ta noen spesielle hensyn med tanke på å velge merke, eller evt å velge 2x16 istedenfor 4x8 for å få best mulig OC potensiale. 

Lenke til kommentar

Dere skryter veldig av GSkill, er det noe "magisk" med dem, eller evt andre merker? Noen som er mer "kompatible" enn andre?

 

Jeg slet masse med mitt GA-Z170X-UD3 og HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB, og endte opp med å måtte underklokke dem. Så derfor tenker jeg om jeg bør ta noen spesielle hensyn med tanke på å velge merke, eller evt å velge 2x16 istedenfor 4x8 for å få best mulig OC potensiale. 

 

Årsaken er at G.Skill har bedre utvalg av ulike brikker. Corsair sine LPX brikker er også gode.

Lenke til kommentar

Dere skryter veldig av GSkill, er det noe "magisk" med dem, eller evt andre merker? Noen som er mer "kompatible" enn andre?

 

Jeg slet masse med mitt GA-Z170X-UD3 og HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB, og endte opp med å måtte underklokke dem. Så derfor tenker jeg om jeg bør ta noen spesielle hensyn med tanke på å velge merke, eller evt å velge 2x16 istedenfor 4x8 for å få best mulig OC potensiale. 

Brukte du ett kit med 4x8 eller kjøpte du 2 kit av 2x8?

 

Ja g-skill virker å være de beste generelt sett. Er ganske nerd på minne, så har testet veldig mye oppigjennom. I veldig mange tilfeller, så overklokker også g-skill minne veldig bra, dog kjøper man de dårligste så er det jo begrenset i selve IC brikkene på rammen.

Lenke til kommentar

 

Dere skryter veldig av GSkill, er det noe "magisk" med dem, eller evt andre merker? Noen som er mer "kompatible" enn andre?

 

Jeg slet masse med mitt GA-Z170X-UD3 og HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB, og endte opp med å måtte underklokke dem. Så derfor tenker jeg om jeg bør ta noen spesielle hensyn med tanke på å velge merke, eller evt å velge 2x16 istedenfor 4x8 for å få best mulig OC potensiale. 

Brukte du ett kit med 4x8 eller kjøpte du 2 kit av 2x8?

 

Ja g-skill virker å være de beste generelt sett. Er ganske nerd på minne, så har testet veldig mye oppigjennom. I veldig mange tilfeller, så overklokker også g-skill minne veldig bra, dog kjøper man de dårligste så er det jo begrenset i selve IC brikkene på rammen.

 

 

Jepp, brukte 4x8 kit: https://www.komplett.no/product/838119/datautstyr/minnebrikker/hyperx-fury-ddr4-2666mhz-32gb#

 

Greit å vite med GSkill isåfall, da jeg har hatt en god del issues med OC av billig RAM oppigjennom, men dette var første gang de ikke klarte original specs da... 

Lenke til kommentar

Nice! Men gjør meg mindre fristet til å kjøpe det som er tilgjengelig i Norge nå... :p

 

Et spørsmål til, jeg ser på oversiktene til hovedkortprodusentene, der f.eks. Asus har flere kort, til og med i samme serie, men som har støtte for forskjellige makshastigheter på DDR4. Hva er egentlig forskjellen på disse kortene? Bare BIOS? Fysisk bedre tunet strømleveranse? Bedre minnekontroller (denne sitter vel i CPU uansett?)? Hva gjør forskjellen?

Lenke til kommentar

Nice! Men gjør meg mindre fristet til å kjøpe det som er tilgjengelig i Norge nå... :p

 

 

Et spørsmål til, jeg ser på oversiktene til hovedkortprodusentene, der f.eks. Asus har flere kort, til og med i samme serie, men som har støtte for forskjellige makshastigheter på DDR4. Hva er egentlig forskjellen på disse kortene? Bare BIOS? Fysisk bedre tunet strømleveranse? Bedre minnekontroller (denne sitter vel i CPU uansett?)? Hva gjør forskjellen?

 

De råeste har bare 2 minneslots for maksimal ytelse og hastighet.

Lenke til kommentar

Jeg så det, men det er også kort med 4 slots og forskjellig makshastighet, uten at jeg skjønner hva som påvirker det.
 
https://rog.asus.com/articles/maximus-motherboards/press-release-rog-unveils-latest-maximus-ix-and-strix-gaming-motherboards/
 
Her er litt lesestoff om Asus Z270 kortene.
 

The improvements usher in support for memory frequencies well beyond DDR4-4266. In-house, we’ve already achieved perfectly stable speeds of DDR4-4415 with select memory modules]

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Ok, jeg har nå kokt det ned til 3 alternativer:
 
Jeg vil ha 32Gb, så det begrenser litt. Jeg droppet også 3733 pga det hadde høyere timings enn 3600 og jeg vet ikke hva mitt nåværende hovedkort klarer av makshastighet.
 
Vil helst ha 2x16, men vurderer også 4x8 som gir mer hastighet. Er det sånn at 2x16 er lettere å klokke opp? Eller er det først når hovedkortet bare har 2 slots at man får mer OC potensiale ut av 2 brikker?
 
2x16Gb 3200 TridentZ 14-14-14 https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3200-C14-DC-32GB/2531833

 
2x16Gb 3400 TridentZ 16-16-16 https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3400-C16-DC-32GB/2531841
 
4x8Gb 3600 Corsair Vengeance LPX 16-16-16 https://www.proshop.no/RAM/Corsair-Vengeance-LPX/2551307

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Jeg må til bunns i dette med dual og quad channel minne.

 

Ønsker å forstå meg bedre på konseptet og hvilke fordeler det gir.

 

I mitt DC setup har jeg 2stk 2400MHz.

HWiNFO viser da at hver brikke kjører på 1200MHz.

 

Spørsmålet mitt er som følger:

Hvis jeg hadde kjørt 4stk 2400MHz brikker i QC, ville hver brikke kjøre på 2400MHz?

 

Vil båndbredden bli doblet dersom jeg kjører 4stk 2400MHz i QC enn 4stk 2400MHz i DC?

Hvis ja, vil 4stk 2400MHz i QC tilsvare båndbredden til 4stk 4800MHz i DC?

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...