Gå til innhold

Nå er den nye USB-kontakten klar


Anbefalte innlegg

Angående USB Power Delivery:

"USB Power Delivery (PD), when finalized, will provide up to 100W power at 20V — more than enough to power monitors, external graphics cards, drive arrays, and other hardware without independent power cables and AC adapters."

 

(Sakset herfra: http://www.extremetech.com/computing/172113-usb-power-delivery-spec-demoed-for-the-first-time-can-provide-up-to-100w-and-usb-3-0-over-a-single-cable )

 

 

Ser for meg at case-mod'dere vil benytte uutnyttede interne USB-headers til å drive noen ekstre kjølevifter inne i boksen sin jeg da. 20 V og 100 Watt er jo kjærkomment sterkt nok for den slags. :)

 

Noen som har andre idéer om hva ubrukte USB-headers av den nye typen kan klare å drive, uten å overbelaste kompenentene på hovedkortet?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så begge sider inni kontaken brukes ikke? Hvorfor ikke utnytte alle pinnene samtidig?

 

Angående kritikken på kontakten. Det har alt å si hvor solid platen inni kontakten er. Men er forsåvidt enig. Det trenger ikke å være så dårlig løsning egentlig. Skal litt til å ødelegge inni der.

 

Fordi å utnytte alle pinnene krever dobbelt så mange ledere?

 

AtW

Lenke til kommentar

Fordi å utnytte alle pinnene krever dobbelt så mange ledere?

 

AtW

Joda, det er greit nok. Men hva om de hadde laget to moduser (half/full), hvor du med en bedre kabel utnytter begge sidene på en gang? Men igjen, det koster mer, også på utviklingssiden. Samtidig bør de jo presse det de kan ut av potensialet her, når man først lager noe nytt. En standard som skal være bakoverkompatibel mange år framover! Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Så om hun-kontakten egentlig er 2 USB 3.0 plugger, så kan man vel kanskje bruke en kabel for å koble til 2 enheter med en slags overgang? :O

 

Om ikke de 2 pluggene er paralellkoblet da, noe de sikkert er... :p

Men regner med noen vil lage en "moddet" versjon som lar deg gjøre det, eks. bruke 2 interne usb-tilkoblinger på hovedkortet til en kontakt ;)

Lenke til kommentar

 

Fordi å utnytte alle pinnene krever dobbelt så mange ledere?

 

AtW

Joda, det er greit nok. Men hva om de hadde laget to moduser (half/full), hvor du med en bedre kabel utnytter begge sidene på en gang? Men igjen, det koster mer, også på utviklingssiden. Samtidig bør de jo presse det de kan ut av potensialet her, når man først lager noe nytt. En standard som skal være bakoverkompatibel mange år framover!

 

 

 

Jeg synes du har et veldig godt poeng jeg. For om man har kontakt på 2 sider og dette punktet er koblet i sammen, så får man jo dobbelt så lett for å få reell kontakt mellom plugg og kontakt.

 

Men, det er ikke sikkert de ha koblet det direkte mot et punkt. Det kan godt hende de har en liten integrert krets som slår av og på baner, alt etter hvor den føler at det oppstår kontakt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg synes du har et veldig godt poeng jeg. For om man har kontakt på 2 sider og dette punktet er koblet i sammen, så får man jo dobbelt så lett for å få reell kontakt mellom plugg og kontakt.

 

Men, det er ikke sikkert de ha koblet det direkte mot et punkt. Det kan godt hende de har en liten integrert krets som slår av og på baner, alt etter hvor den føler at det oppstår kontakt.

Mhm, det gjør også at mer strøm kan passere. At kontaktene må være speilvendt løses ved å krysskoble pinnene.

 

De kan jo bruke det andre settet med pinner for å øke hastighet eller strømtilgang, så why not liksom? Den ene løsningen dyrere enn den andre.

 

Synes bare det blir litt waste om bare en side brukes, og den andre er der bare om du skulle snu kontakten.

 

 

Så om hun-kontakten egentlig er 2 USB 3.0 plugger, så kan man vel kanskje bruke en kabel for å koble til 2 enheter med en slags overgang? :O

 

Om ikke de 2 pluggene er paralellkoblet da, noe de sikkert er... :p

Men regner med noen vil lage en "moddet" versjon som lar deg gjøre det, eks. bruke 2 interne usb-tilkoblinger på hovedkortet til en kontakt ;)

Det er nok litt tvetydig formulert. Jeg vil ikke ta noen sikker konklusjon fra teksten her, har ikke undersøkt dette selv.

 

 

Tror egentlig bare de er speilet (parallellkoblet), noe annet hadde vært veldig merklig og bakvendt.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Er den nye USB3.1 sikkere en usb3 og eldre?

 

Why the Security of USB Is Fundamentally Broken

 

Siden det er litt synd at det er umulig å fikse slik standarden er nå da må man bytte usb kontroller som er veldig tungvint, men skal sies usb viruset ikke er særlig aktivt, men finnes ikke noe sikkerhetsprogram som kan gjøre det mere sikkert heller.

 

Uansett tror jeg det vil ta en stund før 3.1 blir standard i mp3 spiller og mobiler.

Vil tro laptoper og muligens dyrere nettbrett får de først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg synes du har et veldig godt poeng jeg. For om man har kontakt på 2 sider og dette punktet er koblet i sammen, så får man jo dobbelt så lett for å få reell kontakt mellom plugg og kontakt.

 

Men, det er ikke sikkert de ha koblet det direkte mot et punkt. Det kan godt hende de har en liten integrert krets som slår av og på baner, alt etter hvor den føler at det oppstår kontakt.

Mhm, det gjør også at mer strøm kan passere. At kontaktene må være speilvendt løses ved å krysskoble pinnene.

 

De kan jo bruke det andre settet med pinner for å øke hastighet eller strømtilgang, så why not liksom? Den ene løsningen dyrere enn den andre.

 

Synes bare det blir litt waste om bare en side brukes, og den andre er der bare om du skulle snu kontakten.

 

 

Så om hun-kontakten egentlig er 2 USB 3.0 plugger, så kan man vel kanskje bruke en kabel for å koble til 2 enheter med en slags overgang? :O

 

Om ikke de 2 pluggene er paralellkoblet da, noe de sikkert er... :p

Men regner med noen vil lage en "moddet" versjon som lar deg gjøre det, eks. bruke 2 interne usb-tilkoblinger på hovedkortet til en kontakt ;)

Det er nok litt tvetydig formulert. Jeg vil ikke ta noen sikker konklusjon fra teksten her, har ikke undersøkt dette selv.

 

 

Tror egentlig bare de er speilet (parallellkoblet), noe annet hadde vært veldig merklig og bakvendt.

 

 

Why not? Fordi å ha dobbelt så mange ledere er en ganske stor ulempe?

 

AtW

Lenke til kommentar

Why not? Fordi å ha dobbelt så mange ledere er en ganske stor ulempe?

 

AtW

Hvis du låses til én type kabel, ja. Det jeg sier er at de kan utnytte det bedre når de allerede har implementert dobbelt opp med pinner i designen. Å paralellkoble dem er også en løsning som har sine fordeler. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

De har bare dobbelt med pinner, for å utnytte de må de også ha dobbelt så mange kabler, det er det som er den relativt store ulempen, pinnene er ikker problemet her.

 

AtW

Ikke nødvendigvis. Tykkere ledere er en mulighet, større antall ledere er en annen nulighet. Tykkere ledere betyr mindre spenningsfall ved last.

 

Mens her brukes de øverste pinnene når du har kontakten den veien, og hvis du snur den på hodet brukes de under. Slik jeg tolket det. Spør du meg er dette en ineffektiv design. Men samtidig ikke en big deal. Det som er tingen er at dette lager grunnmuren til en standard som skal brukes i mange år, slik den blir designet nå. Spenningsfall er viktig her. Hvis kontakten er dimmensjonert for større last vil du med en bedre kabel kunne utnytte dette potensialet.

 

Man har sett dette med nåværende USB-kabler at du får et ganske uheldig spenningsfall ved bruk av dårlige kabler, eller rettere sagt de fleste kabler.

Endret av AdNauseam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flere ledere, tjukkere ledere, ulempen er det samme, og det er ikke bedre å ha en kabel som "utnytter potensialet", fordi da blir kabelen vesentlig tjukkere og mer ubrukelig.

 

AtW

Du tar ikke poenget mitt. Hvorfor henger du deg opp i tykkere kabel når det ikke er en tvang? Det jeg prater om er å dimmensjonere kontakten fornuftig, slik at ved mer krevende bruk så vil du med en tykkere kabel oppnå et større potensiale, mindre spenningsfall. Ergo, en bedre standard. Og du trenger ikke å bruke tykk kabel, USB-standarden definerer et minimum for å sertifiseres som USB-produkt. Kjøp en tynn kabel, alt etter behov.

 

Altså, det koster dem "ingenting" å parallellkoble pinnene og ha like mange pinner i pluggen, det er det denne standarden mangler. Og da hadde jeg vært fornøyd.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

Flere ledere, tjukkere ledere, ulempen er det samme, og det er ikke bedre å ha en kabel som "utnytter potensialet", fordi da blir kabelen vesentlig tjukkere og mer ubrukelig.

 

AtW

Du tar ikke poenget mitt. Hvorfor henger du deg opp i tykkere kabel når det ikke er en tvang? Det jeg prater om er å dimmensjonere kontakten fornuftig, slik at ved mer krevende bruk så vil du med en tykkere kabel oppnå et større potensiale, mindre spenningsfall. Ergo, en bedre standard. Og du trenger ikke å bruke tykk kabel, USB-standarden definerer et minimum for å sertifiseres som USB-produkt. Kjøp en tynn kabel, alt etter behov.

 

Altså, det koster dem "ingenting" å parallellkoble pinnene og ha like mange pinner i pluggen, det er det denne standarden mangler. Og da hadde jeg vært fornøyd.

 

 

Synes du kontakten er for stor i sin nåværende form? Kontakten vil i dagens form ikke hindre deg i å ha mindre spenningsfall over ledningen, videre måtte PC-enden omdesignes for å dra nytte av din ide. Det er et ikke-problem sålenge kontakten ikke er for stor i utgangspunktet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Synes du kontakten er for stor i sin nåværende form? Kontakten vil i dagens form ikke hindre deg i å ha mindre spenningsfall over ledningen, videre måtte PC-enden omdesignes for å dra nytte av din ide. Det er et ikke-problem sålenge kontakten ikke er for stor i utgangspunktet.

 

AtW

Jeg gir meg. Har ikke innsikt i designen videre inn i maskinen, og da blir det om denne uansett er en flaskehals unødvendig å dimmensjonere kontakten ubetydelig, men kabelen som er en lenger vei å gå kan dimmensjoneres opp for å minske spenningsfall som er et lite problem med dårlige kabler.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-FbNzTh6U

 

 

Ser noen kommenterer på at det er en plate I kontakten og ikke kabelen. men hvis du tenker litt så ser du at dette er en god ting. Bare tenk hvis denne blir liggende å slenge koblet til PCen? (hurtig kobling til mobil etc.) og du har en kontakt som har alle kontaktene på utsiden (type iphone lader). Før eller siden kommer det til å gå dårlig, type kortslutning eller støt. Og hvis den kan levere 100W så er ikke det noe du vil skal hende.

Effekten den kan levere sier lite/ingenting med om du får støt eller ikke, og heller ikke noe med hvor kraftig støt du får, eller hvor mye effekt som blir levert. ;) Du må opp i 40-50 V før du realistisk sett vil kunne få støt. F.eks kan et bilbatteri fint levere noen tusen watt over kortere tidsperioder, men du får ikke støt om du tar på de to polene.

 

Har til og med utstyr som kan levere flere tusen watt uten at du ville fått støt, selv om du suttet på det. :)

Det er sant at det ikke er stor sannsynlighet for å få støt, men det er fortsatt en reel mulighet for kortslutning av kontakten. Hvis du ser på så å si alle kontakter vil du se at den strøm førende delen er alltid hun kontakt akkurat for å forhindre det.

 

Angående det men å bruke begge sider av kontakten (alle pinnene) er ikke en god løsning. Første er som bla. AtW sier, du trenger dobbelt så mange ledere. Det andre er at hele poenget med den nye kontakten er at den kan brukes begge veier. Hvis du tar i bruk kontaktene på begge sidene så vil du ikke få det til sånn uten videre. Det er ikke umulig men det blir mye mer «kluss» på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...