Gå til innhold

Nå er den nye USB-kontakten klar


Anbefalte innlegg

 

Dette er et stort fremskritt!

Å ha 100w tilgjengelig i USBen er jo fantastisk.

 

Men USB kabelen som skal lede 20A gler jeg meg til å se :p

det er jo det den gjør da

100W / 5V = 20A :p

 

Og dette er noe du vet?

 

For alt vi vet (og sannsynligvis) så er det ikke 100W ved 5V, eller noe i nærheten. Men en DC/DC konverter i hver ende (alternativt at enheten originalt bruker høyere spenning) som øker spenningen slik at man har mer realistiske strømnivåer. En lening med to ledere som takler 20A (VCC og GND) uten å droppe noe særlig i spenning (+/- maks 10 %) vil være tykk som få. Ja, nærmere bestemt 4-6 mm^2 for 2-3m. (minst, og i praksis så er det sannsynligvis mer)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig positivt dette, men blir jo en lang overgang i og med at kontakten ikke er bakoverkompatibel. Kan jo spørre seg om dette vil ta av i det hele tatt? Det er også synd at de går for en tynn og skjør komponent (plate) i selve kontaktpunktet på enheten, kontra å ha denne på kabelen som tross alt kan byttes til en billig penge og de fleste tross alt vil ha X-antall av innen kort tid. Håper den kontaktplaten er temmelig solid og ikke ender opp med å bøye / knekke.

Bare sånn at vi er enig. Den er vel helt lik som den gammle. den er bare i en mindre format og kan puttes inn begge veier.

er det ikke?

jeg mener da at når jeg ser inn i usb2 kontankt så ser det helt likt ut. med en plate som man trer seg rundt.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere kunder som har skadet kontaktplaten i Micro-USB porten, men det sier vel kanskje mer om kunden enn om kontakten. Selv har jeg hatt et inntrykk av at den er veldig skjør, men har selv til gode å ødelegge den annet enn at kontakten blir veldig løs relativt fort.

 

Det blir nok ikke færre av disse skadene når kundene prøver å trykke inn USB 3.1 i Micro-USB, eller en gammel Micro-USB plugg i en ny USB 3.1 kontakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-FbNzTh6U

Ser noen kommenterer på at det er en plate I kontakten og ikke kabelen. men hvis du tenker litt så ser du at dette er en god ting. Bare tenk hvis denne blir liggende å slenge koblet til PCen? (hurtig kobling til mobil etc.) og du har en kontakt som har alle kontaktene på utsiden (type iphone lader). Før eller siden kommer det til å gå dårlig, type kortslutning eller støt. Og hvis den kan levere 100W så er ikke det noe du vil skal hende.

Lenke til kommentar

Kjedelig at man ikke kan få en Lightning-løsning. Ellers liker jeg magnetkontakter, selv om disse lett kan glippe av kontaktpunktene.

 

Den lille svake tappen i midten av kontakten ser jo ut til å bestå. Sørgelig!!

 

Lightning-løsningen som alle klager på fordi de går i stykker? Ta en titt anmeldelsene hos Apple http://store.apple.com/us/product/MD818ZM/A/lightning-to-usb-cable

Lenke til kommentar

Ser noen kommenterer på at det er en plate I kontakten og ikke kabelen. men hvis du tenker litt så ser du at dette er en god ting. Bare tenk hvis denne blir liggende å slenge koblet til PCen? (hurtig kobling til mobil etc.) og du har en kontakt som har alle kontaktene på utsiden (type iphone lader). Før eller siden kommer det til å gå dårlig, type kortslutning eller støt. Og hvis den kan levere 100W så er ikke det noe du vil skal hende.

Effekten den kan levere sier lite/ingenting med om du får støt eller ikke, og heller ikke noe med hvor kraftig støt du får, eller hvor mye effekt som blir levert. ;) Du må opp i 40-50 V før du realistisk sett vil kunne få støt. F.eks kan et bilbatteri fint levere noen tusen watt over kortere tidsperioder, men du får ikke støt om du tar på de to polene.

 

Har til og med utstyr som kan levere flere tusen watt uten at du ville fått støt, selv om du suttet på det. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

 

Dette er et stort fremskritt!

Å ha 100w tilgjengelig i USBen er jo fantastisk.

 

Men USB kabelen som skal lede 20A gler jeg meg til å se :p

det er jo det den gjør da

100W / 5V = 20A :p

Og dette er noe du vet?

 

For alt vi vet (og sannsynligvis) så er det ikke 100W ved 5V, eller noe i nærheten. Men en DC/DC konverter i hver ende (alternativt at enheten originalt bruker høyere spenning) som øker spenningen slik at man har mer realistiske strømnivåer. En lening med to ledere som takler 20A (VCC og GND) uten å droppe noe særlig i spenning (+/- maks 10 %) vil være tykk som få. Ja, nærmere bestemt 4-6 mm^2 for 2-3m. (minst, og i praksis så er det sannsynligvis mer)

det er riktig det at jeg ikke vet det nei :/

Lenke til kommentar

Dette høres bra ut, men jeg har følelsen av at jeg kommer til å snu kontakten et par ganger før jeg får den inn til tross for dette.

 

Dersom dette vil kunne brukes som en universal kontakt slik som det her blir foreslått høres dette svært praktisk ut, men dette kommer nok til å ta tid med tanke på alt elektrisk utstyr vi har nå og hvor mye som må skiftes ut før det blir fullstendig universalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjedelig at man ikke kan få en Lightning-løsning. Ellers liker jeg magnetkontakter, selv om disse lett kan glippe av kontaktpunktene.

 

Den lille svake tappen i midten av kontakten ser jo ut til å bestå. Sørgelig!!

Lightning-løsningen som alle klager på fordi de går i stykker? Ta en titt anmeldelsene hos Apple http://store.apple.com/us/product/MD818ZM/A/lightning-to-usb-cable

 

 

Skremmende at så mange klarer å ødelegge lightning pluggen. Den er jo meget solid bygd etter min mening.

 

Men folk er folk....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selve kontakten er nemlig egentlig to USB 3.1 SuperSpeed-kontakter smurt sammen. Setter du kablene inn den ene veien vil den øverste rekken med pinner bli benyttet, og snur du kablene tas den nederste rekka i bruk.

Så om jeg snur kabelen andre veien må drivere installeres på nytt?

 

genius.png

Lenke til kommentar

Angående USB Power Delivery:

"USB Power Delivery (PD), when finalized, will provide up to 100W power at 20V — more than enough to power monitors, external graphics cards, drive arrays, and other hardware without independent power cables and AC adapters."

 

(Sakset herfra: http://www.extremetech.com/computing/172113-usb-power-delivery-spec-demoed-for-the-first-time-can-provide-up-to-100w-and-usb-3-0-over-a-single-cable )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært kjekt om de som lager USB gjør slik at det doble antall kontaktpunkter kan utnyttes i nyere versjoner til å f.eks doble overføringshastighet :) kan ikke se for meg at det er så vanskelig? Å ha to av pinnene (VCC og GND) til å være live hele tiden og måle når en USB C blir koblet til, for å finne ut hva som er opp og ned, og rute bits og strøm til de rette pinnene :)

Lenke til kommentar

Hadde vært kjekt om de som lager USB gjør slik at det doble antall kontaktpunkter kan utnyttes i nyere versjoner til å f.eks doble overføringshastighet :) kan ikke se for meg at det er så vanskelig? Å ha to av pinnene (VCC og GND) til å være live hele tiden og måle når en USB C blir koblet til, for å finne ut hva som er opp og ned, og rute bits og strøm til de rette pinnene :)

Da må du vel bruke en spesial-kabel som overfører signalene fra alle kontaktpunktene (dvs. en kabel med dobbelt så mange tråder som en vanlig kabel), og så må enhetene i begge ender støtte det. Det blir ikke så mye "Universal" igjen da.

Lenke til kommentar

Hadde vært kjekt om de som lager USB gjør slik at det doble antall kontaktpunkter kan utnyttes i nyere versjoner til å f.eks doble overføringshastighet :) kan ikke se for meg at det er så vanskelig? Å ha to av pinnene (VCC og GND) til å være live hele tiden og måle når en USB C blir koblet til, for å finne ut hva som er opp og ned, og rute bits og strøm til de rette pinnene :)

Det vil jo gjøre kablene vesentlig tykkere (gitt at lederene i dag er presset til sitt ytterste, og dermed ikke kan gjøres tynnere). Selvsagt, er helt klart for bedre hastighet og flere ledere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

bare idag brukte eg 5 forsøk på å få ein USB A plugg i bak på ein PC der eg ikkje såg pluggene,

Dette er kjærlig velkomment.

Og etter det fjerde forsøket fant du ut at du skulle snu pluggen? ;)
Lenke til kommentar

Det finnes brukere her som har fått inn usb-sticken i nettverksporten og samtidig ødelagt porten.

Forstår ikke hvordan de klarer det med I/O-plate av metall rundt klarer de fortsatt knuse porten og knekke den av HK og bøye metallet for å så poste spørsmål om hvorfor minnepennen ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...