Gå til innhold

Haswell 5xxx-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

 

 

Ja men dere har en liten vannblokk på CPU. Jeg har en DIGER Noctua D15...

Det er ikkje vår feil ✌

 

 

:tease:

 

Luftkjøling, entuisiast-rigg ("versting-CPU"), overklokking, fokus på "stabil overklokk"/dagesvis med stresstesting = FAIL.

:evil: 

Selv har jeg (fremdeles) ett 10-talls rigger, ingen overklokk(annet enn litt benching rett etter bygg), og vannkjøling på de fleste riggene.

:cool: 

 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Luftkjøling, entuisiast-rigg ("versting-CPU"), overklokking, fokus på "stabil overklokk"/dagesvis med stresstesting = FAIL.

:evil: 

Selv har jeg (fremdeles) ett 10-talls rigger, ingen overklokk(annet enn litt benching rett etter bygg), og vannkjøling på de fleste riggene.

:cool:

 

Hmmm har du en 5960X som du kjører på stock? (eller tilsvarende)

Lenke til kommentar

Driver å tester litt med 5960X'n på 4.0 Ghz. Satt 1.13v i BIOS som blir 1.136v under load, dette er med cacha på stock. Setter jeg cacha opp til 4.0 Ghz også, så hopper vcore av og til opp til 1.152v. Samme volten som cacha er på, for så å gå til 1.136v.

 

Noen som opplever det samme? Altså at ved å overklokke cache, så påvirker den vcore til CPU. Som sagt med 4.0 på core og 3.0 cache, så ligger vcore stabilt på 1.136v....hmmm  :hmm:

Lenke til kommentar

Høyere strømtrekk gjør mer kompensasjon nødvendig for spenningsregulator, som også kan bety ørlite grann ekstra overkompensasjon (som den er ment å gjøre, da dette ofte kan være bedre enn underkompensasjon). 

Den er heller ikke helt nøyaktig, og hopper mellom forskjellige "hakk". Tipper hakket over 1,136V er 1,152V, som betyr at det lille ekstra den kompenserer gir nok til at den går opp til neste hakk. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

For meg så er Cpu/hw monitor ganske presise, mens Aida64 er helt på jordet mtp på rapportert volt. Noen andre som kan sjekke? 

 

Jeg setter 1.260V i bios og får opp 1.265V i cpu-z mens aida sier 1.280V. Jeg endrer til 1.255V i bios og Cpu-z sier 1.260V. Aida sier forsatt 1.280V, testet forskjellige settings. Så forskjellen er 0.005V på det jeg stiller i bios via cpu-z, mens aida sier masse rart :p

 

Shamene :p

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Høyere strømtrekk gjør mer kompensasjon nødvendig for spenningsregulator, som også kan bety ørlite grann ekstra overkompensasjon (som den er ment å gjøre, da dette ofte kan være bedre enn underkompensasjon). 

 

Den er heller ikke helt nøyaktig, og hopper mellom forskjellige "hakk". Tipper hakket over 1,136V er 1,152V, som betyr at det lille ekstra den kompenserer gir nok til at den går opp til neste hakk. 

 

Takk for oppklaringa  :)

Lenke til kommentar

Så må jo instrumentet (Fluke) være kalibrert også da. Ville ikke lagt så mye i det egentlig. Nære nok er bra nok :)

 

Greit det, men når man skal peile seg inn på lavest stabile vcore setting, så kan det være litt interessant da. Kjører nå min 5960X på 4.0 med 1.136v load (som hopper opp i 1.152v av og til).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...