Gå til innhold

Microjustering av fokus


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg Spyder lens Cal (http://www.japanphoto.no/colorvision-spyder-lenscal#.U-nQNNJ_t8E) for å micro-justere fokus for mine objektiver(dette gjøres i kameramenyen på mitt Nikon D600). I den forbindelse dukker det opp noen spørsmål jeg håper noen av dere ringrever har synspunkter på.

 

For det første er min fremgangsmetode riktig, ønsker tilbakemelding på dette?

 

-Jeg satte opp Spyder lens Cal på bordet og kamera på stativ i så å si samme høyde.

 

-Jeg satte opp kameraet i kort avstand til Spyder lens Cal, nesten på nærgrensen til hvert enkelt objektiv(Mener jeg også har lest at det bør være den samme avstand mellom kameraet og Spyder lens Cal- plata som den avstand en normalt bruker dette objektivet. Mener også har sett en slags tommelfingerregel på (brennvidde x et tall?). Men synes det er lettere å se eventuelt front/bak-fokusering når jeg står nærme……..)

 

-Jeg tok bilder i manuell og iso 100. Jeg brukte i tillegg blits for å lys opp Spyder lens Cal for lettere å kunne avlese(Ettersom jeg ikke stod i dagslys, men opplyst rom kveldstid).

 

-Bildene ble tatt på største blender(altså lavest tall)

 

-På zoomlinsene, zoomet jeg max, altså til størst/lengst -brennvidde.

 

Jeg gjorde dette på alle mine objektiver,(har litt for mange nå, da jeg har kjøpt noe brukt for å teste, noe skal ut, hehe) til og med på vidvinkelzoomen. På en vidvinkel er dette sikkert ikke så nøye da en uansett får større dybdeskarphet, men skader sikkert ikke å gjøre det for disse heller…. Er i såfall fremgangsmetoden likt for vidvinkel -zoomen som for annen optikk?

 

På to av linsene mine et 70-200mm og en vidvinkelzoom, måtte jeg justere til (-20), altså max av det jeg kan justere på mitt kamera. Disse objektivene er ca et år gamle og altså godt innenfor reklamasjon. Synes dere jeg bør sende disse inn som reklamasjon slik at fokus på objektivene blir justert, om dette da går ann? Og er dette reklamasjon?

Om jeg bytter kamera etter hvert så kan det vel hende at jeg skulle ha justert enda mer før fokusen er bra, så slik sett hadde det vært fint og fått «nullstilt» objektivene med størst fokusfeil…?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips!

 

Om det fortsatt skulle vise seg at jeg på enkelte objektiver må microjustere +/- 20 altså det maksimale av det mitt kamera greier, vil dette være ok å sende inn til justering på reklamasjon?

For dette kan også justeres internt i objektivet, ikke sant?

Lenke til kommentar

For det første er min fremgangsmetode riktig, ønsker tilbakemelding på dette?

-Jeg satte opp Spyder lens Cal på bordet og kamera på stativ i så å si samme høyde.

-Jeg tok bilder i manuell og iso 100.

-Bildene ble tatt på største blender(altså lavest tall)

-På zoomlinsene, zoomet jeg max, altså til størst/lengst -brennvidde.

 

På to av linsene mine et 70-200mm og en vidvinkelzoom, måtte jeg justere til (-20), altså max av det jeg kan justere på Synes dere jeg bør sende disse inn som reklamasjon

 

1. Les manualen - følg instruksene

2. så og si - sånn ca. - nesten likt osv.....din unøyaktighet gjør store utslag i microAF-verden

3. bruk samme settings på alle testene - juster kun avstand - slå av stabilisering i objektiv...

4. zoomer har visstnok litt unøyaktighet i begge ender - prøv på 75mm og 190mm

5. bruk tidsutløser med mer enn 3 sek. forsinkelse for å unngå vibrasjoner

Når du har utført en nøyaktig test - og dobbelsjekket - og trippelsjekket....er kanskje ikke avviket så stort?

 

Legger ved et mobilbilde/illustrasjon av egen "tilleggsprosedyre"....siktepunkt senter slik at markering dekker hele firkanten på lenscalen

post-226353-0-22477100-1407840630_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takker.

 

Har finne instruksjonen her nå så skal følge den.

 

 

Om feilen fortsatt er like stor, vil det da være reklamasjon? Mener å ha hørt om folk som har problemer med dette har kunnet levere de inn for justering, på reklamasjon......Eller er dette feil?

 

De som til nå peker seg ut med størst feil er Nikon 70-200 vr2 f/2.8 og Nikon 14-24 f2.8. Mener jeg har lest et sted at en burde sjekke sin 14-24 nettopp på pga dette problemet, så er heller ikke usansynlig at det faktisk er et reelt problem som burde justeres på optikken og ikke kun i kamerahuset....?

Lenke til kommentar

Hvis det er flere objektiver som må justeres betydelig samme vei så må du vurdere om det er kameraet som må justeres (mekaniskt, ikke elektroniskt som finjusteringen gjør).

 

Husk også at fokuspunktet kan forandre seg litt alt etter hvilken blender man bruker og avstanden til motivet. Så pass på at du ikke optimaliserer fokusen for et tilfelle du sjelden vil bruke til å ta bilder.

 

Hvis det er nevneverdig feilfokus på sånne objektiver så er det bare å sende de inn. Men du må være helt sikker på hvor feilen er.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde også 'nødvendighet' av 'store' (+-20) mikrojusteringer på enkelte objektiv.

Men den påkrevde justeringen varierte for mye fra nærgrensen til uendelig, til at det ble mulig å finne et kompromiss.

Samtidig var det jo også mikroforskjeller mellom hver gang kamera autofokuserte (uten noen justering imellom), så alt i alt fant jeg ut at alt ble bedre i praktisk fotografering uten mikrojustering påslått.

 

Merk at jeg snakker utelukkende om primes! Zoomer hadde i tillegg enda større forskjeller brennviddene imellom, som enten jobbet mot eller med forskjellene fokusavstandene imellom. Kaos.

 

Konklusjon: Det er nok mulig å finne en konsekvent mikrojustering på en prime, men da skal man ha et veldig 'dårlig' eksemplar, som samtidig ikke varierer for mye over fokusavstandene.

På zoomer kan man glemme det! Hvis ikke man helst bruker den på et snevert brennvidde og fokusområde.

Lenke til kommentar

Enig at der er liten vits å mikrojustere for zoom med mindre du ønsker å optimalisere linsen for en spesifikk range og formål. Du gjør den stort sett bare mer ujevn enn om du lar ting være. Hvis du har en zoom som er viktig for deg kan du heller sende den på service eller kjøpe en bedre zoom.

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg Spyder lens Cal for å micro-justere fokus for mine objektiver(dette gjøres i kameramenyen på mitt Nikon D600).

Ser du har fått flere tips allerede, og enig i mye av det som skrives, uansett - her er mine kommentarer:

 

Jeg har Spyder Lens Cal selv, og det var ikke noe spesielt godt kjøp. Savner først og fremst mer detaljer på "fokusplaten" for nøyaktig manuell fokus, men de burde også hatt noe mer "å sikte på" for horisontal plassering av kameraet.

 

Det jeg gjør er følgende:

Vertikal justering. Bruker to stativer, men ett bord og et stativ bør fungere like bra. Setter opp Spyder Lens Cal, passer på at den er horisontal (på et bord går vel det av seg selv). For å få riktig høyde skyver jeg stativet bort til Spyder Lens Cal og justerer stativet til frontlinsen peker midt på fokusplaten (vertikalt).

 

Drar så stativet unna til "passende avstand" og justerer horistontalt slik at jeg ca midt i søkeren ser vateret og stativfestet på Spyder Lens Cal linet opp. Det er her det hadde gjort seg med noe som det var enklere å "sikte på". Det blir uansett rimelig nøyaktig og etter disse justeringene står kameraet rimelig vinkelrett på Spyder Lens Cal både horisontalt og vertikalt.

 

Plassering av fokuspunkt. Husk at markering i søker av fokuspunkt ikke trenger å være 100% nøyaktig, jeg plasser derfor alltid fokuspunktet med litt margin fra linjalen/kanten av fokusplaten, og en eller flere svart/hvite overganger må selvsagt være med. Helt eksakt plassering avhenger litt av punktets størrelse, avstand osv., men selvsagt ganske midt på fokusplaten, gjerne litt inn mot den hvite minste firkanten.

 

Innstillingene ellers er ikke så nøye. Med et kamera med stor sensor kan man godt skru opp ISO litt, bare det ikke blir for mye støyfjerningsartefakter, og JPG holder lenge. Bruker alltid selvutløser/fjernutløser, men man kan godt prøve uten. Du ser fort om stativet er solid nok eller om det blir bevegelsesuskarphet.

 

Avstand er et problem. Det er selvsagt lettest å analysere bildene på korteste avstand og største blender hvor dybdeskarpeht er liten, men det er ingen garanti for at fokuseringen er like nøyaktug/unøyaktig på andre avstander. Jeg prøver å gjøre en test på kort avstand, så flytte stativet lenger unna, men det er ofte vanskelig å vurdere bildene tatt på lenger avstand da dybdeskarpheten der er (for) stor. Kort/liten linjal er også en svakhet med Spyder Lens Cal. Det finnes andre produkter med mye større linjal (eventuelt som tilleggsutstyr), f.eks: http://michaeltapesdesign.com/lensalign.html

 

Med zoom må man selvsagt prøve litt forskjellige brennvidder. Jeg tester alltid med alle relevante blendere, og minst tre eksponeringer for hver innstilling.

 

Jeg tester også både fasebasert fokus og kontrasbasert fokus der det er mulig.

 

Noen kameraer, for eksempel Olympus E-M1 tillater individuell justering av alle fokuspunkter, jeg sjekker normalt bare senterpunkt og justerer det.

 

Analyse av bildene:

Vanligvis er det største blender som er viktigst, men ser også kjapt over mindre blendere. Ser alltid på bildene på PCen, å gjøre det på kameraskjermen er ekstremt tidkrevende og vanskelig.

- Finner du stor variasjon i fokus på samme blender (og samme brennvidde) har du et problem. Da fokuserer ikke kamera/objektiv konsistent, men peker feilen alltid i samme retning (front/bak) kan du likevel gjøre en justering til en snitt verdi.

- Finner du variasjoner i ulike retninger på forksjellige brennvidder og kameraet kun tillater en justering har du også et problem og det er ikke stort som kan gjøres (av deg) utover eventuelt å klage.

- Vær oppmerksom på at dybdeskarphet stort sett er lenger bak motivet enn foran, men på kort avstand er foksupunktet normalt mer midt i. Mer detaljer på fokusplaten hadde vært nyttig for å se om fokus sitter helt eksakt.

 

Justering: Finner jeg først et problem tar jeg gjerne en serie til, prøver på litt forskjellige avstander og brennvidder for å verifisere at feilen er konsistent nok til å korrigeres, noe den ofte ikke er. Et annet problem (som du også nevner) er at korrigeringsskalaen ikke er stor nok, men er det først innen skalaen og en rimelig konstistent feil kan mikro fokus justering heve bilekvaliteten ganske tydelig.

 

Før jeg prøvde dette selv forstod jeg ikke hvor ikke alle kameraer fikk denne funksjonen, det er jo tross alt noe som det ikke koster noe å ha med, men etter å ha testet og justert noen ganger har jeg en viss forståelse for at funksjonen ikke finnes på begynnermodeller...

 

Når det gjelder ditt kamera og objektiv er det vanskelig å gi noe konkret svar. Unøyaktigheter kan skyldes både kamera og objektiv, men er det Nikon hus og Nikon optikk ville jeg tatt det med til butikken og spurt. I den prisklassen burde det fokusere rimelig bra uten justeringer, og i hvert fall la seg justere inn. Er det tredjeparts optikk kan de alltids skylde på hverandre, men du har jo ingenting å tape på å spørre.

 

Har du andre objektiv som fokuserer korrekt reduserer det sjansen for at huset er (hoved)problemet. Kan du få testet objektivene med et annet hus kan du få en indikasjon på om det er en generell feil eller ikke.

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En viktig ting å huske på (og sjekke etter justering) er at i alle mine tilfeller av bruk av mikrojustering ble det umulig å få perfekt fokus av ting langt borte. (Når jeg fokuserte der selvfølgelig)

 

Mikrojusteringen fungerer jo slik at etter kamera har fokusert 'korrekt' på motivet, så sjekker den om det skal mikrojusteres for det objektivet. sender kamera denne 'feilfokus' mengden (la oss si -10) til objektivet like før bildet tas.

 

-10 er sikkert akkurat passe på 3m avstand på det objektivet, men når kamera fokuserer på infinity, blir det alt for mye, og motivet på infinity blir grøt.

+ 10 hadde jo vært enda verre, da hadde objektivet blitt tvunget til å fokusere forbi infinity!

 

Nei, la denne funksjonen være avslått i daglig fotografering.

I mine øyne er den for proffer som trenger det til helt bestemte objektiv, fokusavstander og motiv den dagen. F.eks portrettfoto hos fotografen med samme fokusavstand hele tiden.

Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for alle svar!

 

Jeg forstår det slik at de fleste mener dette er unødvendig og at situasjonen til og med kan bli forverret.

Sett i lys av at prisene på objektivene, og min mistanke,(18000 og 14000), burde kanskje nikon ta en kostnadsfri sjekk og eventuelt justere ved behov vederlagsfritt siden objektivene kun er 1 år?

Endret av Nikon D600
Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at de fleste mener dette er unødvendig og at situasjonen til og med kan bli forverret.

Det er helt klart mulig å kløne det til, og mange feil kan ikke justeres bort, men for konsistente feil kan det gi en markant forbedring. Jeg synes en slik fokus sjekk innretning er veldig nyttig, om man ikke vil kjøpe er det ganske enkelt å lage en selv.
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har igjen prøvd å microjustere et sigma 35mm og 50mm A på den fokusavstsand jeg bruker mest og da dukket det opp et annet spm som jeg har hatt en mistanke til...

 

Fokuserer og tar bilde så er fokus bra. Skrur fokus til nærgrensen og fokuserer igjen så blir der feks bakfokus. Skrur fokus til uendelig , fokuserer og tar bilde, da kan det være frontfokus.

 

Fotoapparatet stod på stativ og brukte fjernkontroll og fikk forskjellig fokusering hver gang. Skyldes dette mest sannsynlig mitt nikon d600 eller objektivene?

Lenke til kommentar

Pass på bruk av fokuspunkter - sett kameraet til å kun bruke midtre fokuspunkt til sånne tester. Hvis du har automatisk valg av fokuspunkter kan fokus fange noe annet i det kameraet prøver å finne fokus.

Pass også på at du ikke fokuserer med liveview aktivert - så bruker kameraet feil fokussystem.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar,

Kun midtre var valgt og det ble gjort gjennom søkern. Kameraet stod på nøyaktig samme sted, eneste forskjellen som ble gjort fra min side var å manuelt justere ut av fokus før ny fokus å nytt bilde...,

Brukte også fjernkontroll ...,

Er dette vanlige feil for sigma?

Lenke til kommentar

Har igjen prøvd å microjustere et sigma 35mm og 50mm A på den fokusavstsand jeg bruker mest...

 

Hvorfor ikke bare følge standardoppsettet til Sigma?

 

Har du oppdatert docken?

 

2014.12.19

SIGMA USB DOCK Firmware Update
Thank you for purchasing and using our products.

 

We are pleased to inform you the SIGMA USB DOCK Firmware Update is now available.

 

This firmware update allows you to use the SIGMA USB DOCK with the SIGMA 50mm F1.4 DG HSM A014. If you have the products mentioned below, please start up SIGMA Optimization Pro and then operate lens firmware update.

 

Benefits of this firmware update

It will be compatible with SIGMA 50mm F1.4 DG HSM A014.

 

Applicable products

・SIGMA USB DOCK SONY

 

Please update SIGMA Optimization Pro to Ver1.2.0 in addition to updating the SIGMA USB DOCK Firmware to Ver1.01 before using it with SIGMA 50mm F1.4 DG HSM A014.

 

SIGMA Optimization Pro Download page

http://www.sigma-global.com/download/en/

 

We appreciate your continuing support for our company and products.

Lenke til kommentar

 

 

Har igjen prøvd å microjustere et sigma 35mm og 50mm A på den fokusavstsand jeg bruker mest...

Hvorfor ikke bare følge standardoppsettet til Sigma?

 

Har du oppdatert docken?

2014.12.19 SIGMA USB DOCK Firmware Update

Thank you for purchasing and using our products.

 

We are pleased to inform you the SIGMA USB DOCK Firmware Update is now available.

 

This firmware update allows you to use the SIGMA USB DOCK with the SIGMA 50mm F1.4 DG HSM A014. If you have the products mentioned below, please start up SIGMA Optimization Pro and then operate lens firmware update.

 

Benefits of this firmware update

It will be compatible with SIGMA 50mm F1.4 DG HSM A014.

 

Applicable products

・SIGMA USB DOCK SONY

 

Please update SIGMA Optimization Pro to Ver1.2.0 in addition to updating the SIGMA USB DOCK Firmware to Ver1.01 before using it with SIGMA 50mm F1.4 DG HSM A014.

 

SIGMA Optimization Pro Download page

http://www.sigma-global.com/download/en/

 

We appreciate your continuing support for our company and products.

Trodde kanskje jeg kunne slippe å kjøpe denne doken da jeg kan microjustere i kameraet, men som du er inne på kan en laste inn ny softeware så spørs om jeg må investere:-)

 

Hvordan justeres fokus i praksis med denne docken?

Samme fremgangsmåte som om en justerer i kameraet?

Lenke til kommentar

Fordelen med å bruke docken er at du kan gjøre en gradvis justering av fokus.

bruker du kamera er det kun en justering pr objektiv (Prime) og to på zoom, (iallefall er det slik på Canon).

 

Med docken skal du sjekke på 30mm 40mm 60 mm og uendelig avstand fra sensor til Spyder.

 

På 70D og 35mm A fikk jeg +8 på 30 mm +8 på 40 mm +6 på 60 mm og 0 på uendelig. I kamera måtte jeg funnet en snitt verdi som nok ikke hadde vært så enkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har igjen prøvd å microjustere et sigma 35mm og 50mm A på den fokusavstsand jeg bruker mest...

Hvorfor ikke bare følge standardoppsettet til Sigma?

 

Har du oppdatert docken?

2014.12.19 SIGMA USB DOCK Firmware Update

Thank you for purchasing and using our products.

 

We are pleased to inform you the SIGMA USB DOCK Firmware Update is now available.

 

This firmware update allows you to use the SIGMA USB DOCK with the SIGMA 50mm F1.4 DG HSM A014. If you have the products mentioned below, please start up SIGMA Optimization Pro and then operate lens firmware update.

 

Benefits of this firmware update

It will be compatible with SIGMA 50mm F1.4 DG HSM A014.

 

Applicable products

・SIGMA USB DOCK SONY

 

Please update SIGMA Optimization Pro to Ver1.2.0 in addition to updating the SIGMA USB DOCK Firmware to Ver1.01 before using it with SIGMA 50mm F1.4 DG HSM A014.

 

SIGMA Optimization Pro Download page

http://www.sigma-global.com/download/en/

 

We appreciate your continuing support for our company and products.

Mener du at problemet til at den fokuserer på forskjellige steder etter refokusering ligger i manglende oppdatert objektiv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...