Gå til innhold

Microjustering av fokus


Anbefalte innlegg

Er det viktig at avstanden er på cm, eller kan det være litt grovere,feks 35cm isteden for 30....?

Det er bra å være nøye og systematisk....og følge bruksanvisningene til produsentene.

 

For egen del kjører jeg testserier i tillegg, både 10cm nærmere på alle punkter og 10cm lenger avstand på alle punkter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen,

 

Har nå kalibrert 50mm og jeg er relativt fornøyd på alle avstander(uendelig har jeg ikke utført enda).

 

Men, når jeg vrir fokus mot uendelig for så fokusere på nytt og tar bilde, bakfokuserer den konstant. Dette gjelder kun når jeg altså vrir fokus mot uendelig og ikke mot nærgrensen.

Dette blir selvfølgelig mer synlig jo større fokusavstand blir.

Firmvare er oppdatert.

 

Dette er antagelig en feil jeg ikke får rette opp. Er dette mest sannsynlig objektiv eller Kamera sin feil?

 

justert fokus 1.5m:

[/url]">http://Xd8AHor.jpg

 

 

Samme fokusjustering, men etter at fokus er skrudd til uendelig før fokusering:

 

[/url]">http://http://imgur.com/MSNEfIx'>MSNEfIx.jpg

Endret av Nikon D600
Lenke til kommentar

...når jeg vrir fokus mot uendelig for så fokusere på nytt og tar bilde, bakfokuserer den konstant. Dette gjelder kun når jeg altså vrir fokus mot uendelig og ikke mot nærgrensen.....

Benytter også samme Spyder, og har kjørt mange shots med samme metode, og fokus er der det skal være - hver gang....

 

Kanskje du bør få en sjekk av kamerahuset hos FotoVideo?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, det har foreløpig ikke skjedd noe mer da jeg innser at jeg muligens må ha bedre lyssetting for å konkludere. Med småbarn i huset er det ikke lett å få tid til dette i dagslys :confused:

Men selvfølgelig skal jeg få gjennomført dette etterhvert da jeg elsker når fokusen sitter!

 

Kommer tilbake med flere dumme spm etterhvert :)

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Etter som at jeg ikke er noen fagmann innen emne (kalibrering) og har innsett mine begrensninger, vurderer jeg å få hjelp av proffe for å få bukt med feilfokus, det gjelder ikke bare de to nevnte fra Sigma, men har også endel orginal optikk jeg kunne tenke meg å få sjekket og eventuelt justert, slik at jeg kan få ro i sjelen uten å være redd for enten front/bakfokus når feks øynene på barna skal stå "knivskarpe" :huh:. All min optikk er under 5 år(rekloamasjonstid).

Om en forutsetter at kamera er noendlunde riktig(dette bør vel også sjekkes), kan en da på verksted sette fokus til å stemme i selve objektivet, ikke bare for Sigma sine, men også for Nikon optikk? Eller er eneste mulighet å microjustere i kameraet for Nikon?

 

Vil gjerne ha selve objektivet optimalisert, slik at dette skal være 100% også på et annet kamera og ikke kun for det jeg har i dag.....

 

 

Om fokussjekk/justering ikke går under reklamasjon tross mistanker for feilfokus, er det noen som vet hvor mye dette kan koste pr. objektiv? :)

Endret av Nikon D600
Lenke til kommentar

Etter som at jeg ikke er noen fagmann innen emne (kalibrering) og har innsett mine begrensninger, vurderer jeg å få hjelp av proffe for å få bukt med feilfokus....

Et godt valg... !

 

Fikk hjelp av serviceverkstedet hos FotoVideo for en stund siden...de justerte inn kamerahus(Nikon) ift. objektiv(Sigma) på 2 like pakker. Siden har det funket greit med forskjellige objektiv....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen,

 

Bare så det er nevnt så har jeg ikke sendt inn objektivene for fokusjustering enda.

For sigma objektivene har en med docken mulighet for å justere fokus på 4 forskjellige avtander, så regner med det er slik de vil justere disse på verkstedet også....?

 

Om jeg også velger å få noen av mine Nikon objektiver justert på verksted, hvordan justeres disse da?

Vil verkstedet justere disse på noen annen måte enn jeg selv har mulighet til, altså ved microjustering i kamera. Eller har de mulighet/utstyr til å justere på flere forskjellige avstander slik som sigma har?

Lenke til kommentar

Er noe jeg oppdaget mens jeg har drevet med denne fokusjusteringen, og lurer på om dere har samme problem, i såfall er det bare slik det er.

 

Når en skal sjekke fokus har jeg lest at en med fordel skal vri fokusringen til uendelig så autofokusere å ta bilde, så vri fokusringen mot nærgrensen, så autofokusere å ta bildet, gjerne gjøre dette annenhvergang og ta en serie bilder.

 

Når jeg gjør dette, så er det samme mønsteret som går igjen på de fleste av mine objektiver, både Nikon sine og Sigma sine, altså når vrir fokusringen til uendelig/nærgrense, så autofokusere å ta bilde, vil den konstant front/bakfokusere i forhold til hverandre om dere skjønner. Det er ikke slik at en kan si at det bak/front-fokuserer så så mye, for når en vrir fokusringen andre veien for så autofokusere å ta bilde, vil ikke denne bakfokusen/frontfokusen være konstant. Det kan være nokså synelige forskjeller...

 

Har dere oppdaget dette selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...