Gå til innhold

Microjustering av fokus


Anbefalte innlegg

Mener du at problemet til at den fokuserer på forskjellige steder etter refokusering ligger i manglende oppdatert objektiv?

Nei, men jeg konstaterer at mine objektiv er spot on - hver gang - etter oppdatering, innskyting og kalibrering...håndholdt

 

Har fått mine Sigma-objektiver, som ikke kan benytte dock, "blodtrimmet" på verkstedet til FotoVideo, så Dock ble kjøpt med første objektiv i den nye serien.

Men jeg registrerer at flere "kjente" testere ler litt av denne tekniske dingsen....og for min del kan de bare småflire med "nisse-skjegget" langt ned i ei eller anna postkasse :xmas:

Endret av flageborg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

En viktig ting å huske på (og sjekke etter justering) er at i alle mine tilfeller av bruk av mikrojustering ble det umulig å få perfekt fokus av ting langt borte. (Når jeg fokuserte der selvfølgelig)

 

Mikrojusteringen fungerer jo slik at etter kamera har fokusert 'korrekt' på motivet, så sjekker den om det skal mikrojusteres for det objektivet. sender kamera denne 'feilfokus' mengden (la oss si -10) til objektivet like før bildet tas.

 

-10 er sikkert akkurat passe på 3m avstand på det objektivet, men når kamera fokuserer på infinity, blir det alt for mye, og motivet på infinity blir grøt.

+ 10 hadde jo vært enda verre, da hadde objektivet blitt tvunget til å fokusere forbi infinity!

 

Nei, la denne funksjonen være avslått i daglig fotografering.

I mine øyne er den for proffer som trenger det til helt bestemte objektiv, fokusavstander og motiv den dagen. F.eks portrettfoto hos fotografen med samme fokusavstand hele tiden.

 

Er dette en "gjengs" oppfatning, at til dagligdags fotografering der fokusavstand kan variere mye er det bedre å ha funksjonen avslått?

Lenke til kommentar

Er dette en "gjengs" oppfatning, at til dagligdags fotografering der fokusavstand kan variere mye er det bedre å ha funksjonen avslått?

Nei - vil heller påstå at posteren er på bærtur.

 

Det som derimot vil være en fordel er å teste fokus på flere forskjellige fokusavstander - test både på et par meters avstand og på ting i horisonten.

 

Pass også på hvis du har et objektiv med focus shift, som "gamle" Sigma 50/1,4 og andre - hvor fokusplanet endrer seg når du blender opp og ned, eller hvis objektivet har krumt fokusplan, så kanter og hjørner har annet fokus enn senter - vær klar over spesielle egenskaper for objektivet; ikke tro at mikrojustering av fokus er en superduper-løsning som løser alle typer fokusproblematikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

OK, da skal jeg forsøke på nytt:-)

 

Dette at fokusen ikke er konsis, altså at den fokuserer både front og bakfokus etter at jeg har vridd fokus til nærgrensen og uendelig før fokusering igjen. Er dette mest sannsynlig mitt d600 sitt problem(er vel ikke det beste fokussystemet i det?) eller mest sannsynlig Optikken?

Lenke til kommentar

Verifiser at du kun bruker midtre fokuspunkt. Sørg for at det er seriøst godt lys på motivet - bruk gjerne et par ekstra lamper - dagslys gjennom et vindue er kjekt.

 

Ta mange skudd, mange serier hvor du både har satt fokus mot nærgrensen og mot uendelig. Test flere ganger og se om du får et "gjennomsnitt".

Post gjerne et eksempelbilde, så vi får sett at det er nok lys og gode forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er nevnt noe om at du MÅ bruke "one shot"-fokus. Ikke "følgefokus".

....

edit:

oj.. det var visst Nikon dette. Kjenner ikke dem, kun Canon. Der må man bruke one shot AF fremfor servoAf fordi det på de kameraene som har mulighet til microjustering (som jeg kjenner til) også er mulig å tune AF i følgefokus-mode. Da velger man om man vil ha fokusprioritet eller "utløserprioritet". Og default innstillingen er "vektlegg begge like mye", og man får altså litt sånne "godt nok?"-bilder.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Verifiser at du kun bruker midtre fokuspunkt. Sørg for at det er seriøst godt lys på motivet - bruk gjerne et par ekstra lamper - dagslys gjennom et vindue er kjekt.

 

Ta mange skudd, mange serier hvor du både har satt fokus mot nærgrensen og mot uendelig. Test flere ganger og se om du får et "gjennomsnitt".

Post gjerne et eksempelbilde, så vi får sett at det er nok lys og gode forhold.

 

Takk for kyndig veiledning, dette skal jeg forsøke. Er det greit å ta en test på ca 0,5m, så 2 meter også horisonten, eller burde det inngå flere fokusavstander? På de korte astandene bruker jeg spyder lens, men hvordan vil du anbefale sjekk i horisont best mulig fremgangmetode?

 

skal fokusen ligge like mye foran og bak null, eller 1/3 foran og 2/3 bak?

Lenke til kommentar

Takk for kyndig veiledning, dette skal jeg forsøke. Er det greit å ta en test på ca 0,5m, så 2 meter også horisonten, eller burde det inngå flere fokusavstander? På de korte astandene bruker jeg spyder lens, men hvordan vil du anbefale sjekk i horisont best mulig fremgangmetode?

 

skal fokusen ligge like mye foran og bak null, eller 1/3 foran og 2/3 bak?

Tror det viktigste er å få sånn ca 50% / 50% midt på - blir litt etter deg selv.

 

Ville konsentrert meg mest om de avstandene du tar bilder på "til vanlig", spesielt avstander hvor det er viktig at du treffer på fokus.

 

 

Og jo - fokuseringen er mer pålitelig for "merke-optikken" - de har ekstra finurligheter som sikrer mer nøyaktig og konsistent fokus enn tredjepartsoptikken - spesielt på kombinasjonen både nyere objektiver og hus.

Allikevel foretrekker jeg ofte tredjepartsoptikk, som Sigmas nyere fantastiske objektiver (selv om jeg ikke har kjøpt noen selv - enda).

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

 

Takk for kyndig veiledning, dette skal jeg forsøke. Er det greit å ta en test på ca 0,5m, så 2 meter også horisonten, eller burde det inngå flere fokusavstander? På de korte astandene bruker jeg spyder lens, men hvordan vil du anbefale sjekk i horisont best mulig fremgangmetode?

 

skal fokusen ligge like mye foran og bak null, eller 1/3 foran og 2/3 bak?

Tror det viktigste er å få sånn ca 50% / 50% midt på - blir litt etter deg selv.

 

Ville konsentrert meg mest om de avstandene du tar bilder på "til vanlig", spesielt avstander hvor det er viktig at du treffer på fokus.

 

 

Og jo - fokuseringen er mer pålitelig for "merke-optikken" - de har ekstra finurligheter som sikrer mer nøyaktig og konsistent fokus enn tredjepartsoptikken - spesielt på kombinasjonen både nyere objektiver og hus.

Allikevel foretrekker jeg ofte tredjepartsoptikk, som Sigmas nyere fantastiske objektiver (selv om jeg ikke har kjøpt noen selv - enda).

 

Ok, takker for tips!

 

Ta feks Nikon sin egen 35 mm f/1.4, tror du denne ville jobbet bedre sammen med mitt nikon apparat med tanke på treffsikkerhet på fokus?

Selv om det ikke er like skarpt på full åpning, kan en i så måte få like "mange" skarpe bilder, i tillegg til at det er værtett....

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg docken nå, så får gi den et forsøk. Kan noen bekrefte at dette er riktig, at jeg kan sette fokus på 0,3m,0,4m,0,6m og uendelig?

 

Skal fokousen bli strøken da? er det ikke litt langt hopp ifra 0,6m til uendelig?

Endret av Nikon D600
Lenke til kommentar

Hei, takk for det :)

 

Ja ser det var for 35mm jeg spurte etter. Nå koblet jeg på 50mm og da var det fokusavstander på 0,4,0,7,1,5 og uendelig....

 

Hvordan i praksis "sjekker" du uendelig?

 

Og måles avstanden fra objektivglasset, eller er det ca?

Endret av Nikon D600
Lenke til kommentar

Hei, takk for det :)

 

Ja ser det var for 35mm jeg spurte etter. Nå koblet jeg på 50mm og da var det fokusavstander på 0,4,0,7,1,5 og uendelig....

 

Hvordan i praksis "sjekker" du uendelig?

 

Og måles avstanden fra objektivglasset, eller er det ca?

Avstanden er nok fra sensoren, fra sensorplanet - kikk etter et merke på selve kamerahuset:

Focal-Plane-Mark.jpg

 

For fokus på uendelig - finn et kontrastfylt motiv i horisonten (eller i alle fall langt unna) en dag med klar sikt.

 

 

 

Hvorfor vil du "sjekke" uendelig ?

Fordi autofokus på uendelig (dvs horisonten) ofte er ganske så viktig - for eksempel til landskapsmotiver. Hvis du ikke tror det er mulig å fokusere forbi uendelig får du grundig tro om igjen - en stor fordel ved å kunne fokusere forbi uendelig er for eksempel til IR-fotografering, hvor du må fokusere forbi motivet for "vanlig lys" for å få det skarpt i IR. Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ta feks Nikon sin egen 35 mm f/1.4, tror du denne ville jobbet bedre sammen med mitt nikon apparat med tanke på treffsikkerhet på fokus?

Selv om det ikke er like skarpt på full åpning, kan en i så måte få like "mange" skarpe bilder, i tillegg til at det er værtett....

Ville ikke tatt det som kriterie. Ville heller hatt Sigmas Art-serie enn Nikons tilsvarende. Men så er jeg litt sær på objektiver også, da. ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...