Gå til innhold

Straff for trimmet moped?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en kompis som ble tatt for trim med sin Suzuki 50cc. Jeg selv fikk lappen på lett cm for 2 dager siden og var med han da dette skjedde på min YZF. Jeg spurte kompisen min etterpå hvilken straff han fikk, men han ville ikke si det. Hva får man for trim?

Endret av 007JamesBond
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har en kompis som ble tatt for trim med sin Suzuki 50cc. Jeg selv fikk lappen på lett cm for 2 dager siden og var med han da dette skjedde på min YZF. Jeg spurte kompisen min etterpå hvilken straff han fikk, men han ville ikke si det. Hva får man for trim?

 

Det kan variere etter alvorlighetsgraden, men tror det er et forenklet forelegg i underkant av 5000 kr. Man risikerer også avskilting av mopeden og sperrefrist på førerkort til bil.

Lenke til kommentar

6 prikker høres mye ut, mister jo nesten lappen da. Kan du virkelig få utsettelse?

 

Da får han oppføre seg i trafikken til prikkene er borte. Verre er det ikke. :)

 

Edit: Om jeg ikke tar feil, så er det 3 prikker man får for trimmet moped, men i prøveperioden (de første to årene man har førerkortet), så får man dobbelt opp med prikker.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

6 prikker høres mye ut, mister jo nesten lappen da. Kan du virkelig få utsettelse?

 

Da får han oppføre seg i trafikken til prikkene er borte. Verre er det ikke. :)

 

Edit: Om jeg ikke tar feil, så er det 3 prikker man får for trimmet moped, men i prøveperioden (de første to årene man har førerkortet), så får man dobbelt opp med prikker.

 

 

This. Så lenge du driter deg ut i prøveperioden på enten bil eller sykkel får du nok prikker til å nesten miste lappen, eller miste den for 6mnd i ett.

Lenke til kommentar

Nå er jeg litt usikker på om det faktisk er prøvetid på mopedførerkort hvis man får det når man er 16 år. Det kan se ut som om man må ha førerrett i klasse B for at man skal gå inn i en prøvetid.

§ 4-2.Prøveperiode for førerett i klasse B
Ved førstegangsutstedelse av og utvidelse til førerkort i klasse B fastsettes det en prøveperiode på 2 år som anmerkes på førerkortet. Blir nytt førerkort utstedt i prøveperioden, skal gjenstående prøvetid anmerkes på førerkortet.

Forskrift om førerkort m.m. §4-2, nevner kun prøveperiode for klasse B...

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske EU-fartsgrensen for moped var 50km/t istedenfor 45, men da ville vel mopedene ikke fått lov til å kjøre på sykkelstiene i Danmark og Sverige.

Tilsvarende skulle jeg ønsket vi hadde hatt sykkelstier i Norge, ikke gang- og sykkelstier der syklister har vikeplikt for alle biler og fotgjengere...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg skulle ønske EU-fartsgrensen for moped var 50km/t istedenfor 45, men da ville vel mopedene ikke fått lov til å kjøre på sykkelstiene i Danmark og Sverige.

Tilsvarende skulle jeg ønsket vi hadde hatt sykkelstier i Norge, ikke gang- og sykkelstier der syklister har vikeplikt for alle biler og fotgjengere...

Fullstendig off-topic, men strengt talt burde ikke mopedlappen eksistert. Minstekravet burde ha vært A1 sånn at man faktisk kan følge fartsgrensen uansett vei man kjører på. On-topic, vanligste straffen er 4,2k i forenklet forelegg, avskilting og krav om visning for å få skiltene på igjen.

Lenke til kommentar

 

Jeg skulle ønske EU-fartsgrensen for moped var 50km/t istedenfor 45, men da ville vel mopedene ikke fått lov til å kjøre på sykkelstiene i Danmark og Sverige.

Tilsvarende skulle jeg ønsket vi hadde hatt sykkelstier i Norge, ikke gang- og sykkelstier der syklister har vikeplikt for alle biler og fotgjengere...

Fullstendig off-topic, men strengt talt burde ikke mopedlappen eksistert. Minstekravet burde ha vært A1 sånn at man faktisk kan følge fartsgrensen uansett vei man kjører på. On-topic, vanligste straffen er 4,2k i forenklet forelegg, avskilting og krav om visning for å få skiltene på igjen.

 

 

 

Hvorfor vil du sende mopedistene ut i trafikken uten opplæring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

 

Jeg skulle ønske EU-fartsgrensen for moped var 50km/t istedenfor 45, men da ville vel mopedene ikke fått lov til å kjøre på sykkelstiene i Danmark og Sverige.

Tilsvarende skulle jeg ønsket vi hadde hatt sykkelstier i Norge, ikke gang- og sykkelstier der syklister har vikeplikt for alle biler og fotgjengere...

Fullstendig off-topic, men strengt talt burde ikke mopedlappen eksistert. Minstekravet burde ha vært A1 sånn at man faktisk kan følge fartsgrensen uansett vei man kjører på. On-topic, vanligste straffen er 4,2k i forenklet forelegg, avskilting og krav om visning for å få skiltene på igjen.

 

 

 

Hvorfor vil du sende mopedistene ut i trafikken uten opplæring?

 

Vil ikke sende mopedistene ut i trafikken i det hele tatt. Med A1 har man lett motorsykkel og dermed kan følge fartsgrensene rundt om i landet. 50cc burde kun vært et kjøretøy for lek utenfor offentlig vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...