Gå til innhold

Siste Ordet 3


Ueland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gleder meg til flyttestyret mitt starter jeg... håper jeg får meg fast jobb fort etter lærlingetiden og får flyttet ut.

 

Bah, er små irritert på komplett.. når man bestiller på søndag burde man få varen på tirsdag, har iallefall hatt slik flaks før. men varen er FORTSATT ikke registert hos posten :|

Lenke til kommentar
/me vil høre :D

 

Hva er foresten en kondensatormikrofon?

En kondensatormikrofon eller en "kondis-mikk" er en mikrofon bygd basert på en kondensator.. Signalet genereres ut fra forskjellig avstand mellom kondensatorplatene der den ene platen er forspent (enten fra batteri, eller fra fantommating fra mixer(+48V)).

 

En "vanlig" mikrofon (dynamisk mikrofon) er basert på et membran festet til spole som svinger i et magnetfelt som derav induserer strøm..et mekanisk prinsipp.. dette er en svært robust og billig konstruksjon som tåler mye juling... Dette er grunn til at man ofte ser dynamiske mikrofoner brukt i live sammenheng. En god allround dynamisk mikrofon er Shure SM57.

 

En kondis-mikk, derimot, tåler ikke så mye juling. Her finner skjør elektronikk i mikrofonhuset. Det som er med en kondis-mikk er at pga oppbyggning rundt en kondensator, blir membranet mye lettere og dermed fanger opp hurtige transienter lettere. Membranet på en dynamisk mikrofon er opp til 1000 ganger tyngre enn membranet på en kondensator mikrofon.

 

En kondis-mikk vil derfor høres mye "crispere" ut, og diskant kan oppfattes bedre.

 

Det at du kan "stille antall grader av lyd du vil fange opp" har ingen ting med om det er en dynamisk- eller en kondensatormikrofon. Da må man se på karakteristikken til mikrofonen. Ved flerkarakteristikk er det to membran som faser hverandre etter hva slags karakteristikk man vil ha.

 

Mvh. KosmoBeast

Lenke til kommentar

Starte 12, ferdig 14.00. Så på sponsorjakt, fikk med McDonalds til å sponse oss. Dvs.: gratis søppelmat det neste halve året! :)

 

Fri imorgen, på kvelden er det koseforsj (er på kosegruppen), så revyfest (som jeg ikke hadde kjøpt biletter til, og det var utsolgt idag. Men fikk kjøpt en for 40 spenn mer enn den egentlig kostet. Andre har betalt ca 200 for den, mens jeg slapp unna med 120 :) Ingen biletter igjen heller, så jeg var heldig.)

 

På torsdag er det aktivitetsdag. På fredag er det innlevering av biologirapport (15 sider :() og franskprøve. Kjipern...

 

Men nå er det slæfe overdæfe tid :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...